1,5 cc diesel

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Mourice, 15 okt 2009.

  1. Mourice

    Mourice Guest

    Dag mensen,

    Voor school(sectorwerkstuk) willen wij graag een lijnbestuurd vliegtuigje maken. hiervoor is een 1,5 cc diesel motortje nodig. een vriend van mij zei dat je het best op modelbouwforum kon vragen of er iemand nog zo'n motortje heeft liggen. als dit zo is graag reactie en dan wel van mensen in de buurt van Zeeland.

    Groeten,

    Maurice en Lourens
     
  2. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Mourice en ik doen het samen. Nu heb ik een beetje ervaring met dat vliegtuigje met die cox dus gaan we samen voor techniek een modelletje maken.
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Er zullen vast wel wat motortjes circuleren. Ik zou je wel een eenvoudig motortje kunnen verkopen voor bijvoorbeeld 30 euro plus verzendkosten, maar helaas ben je er daar niet meer. Je hebt voor een diesel brandstof nodig waar ether in zit. Die brandstof is niet zo te koop en zul je dus zelf moeten mengen. Dergelijke brandstog kan helaas niet via de post worden verzonden en ik woon niet om de hoek (in Groningen). Ether wordt helaas ook vrijwel nergens verkocht en, helaas voor jullie, is de kans groot dat je het door je leeftijd sowieso niet mee krijgt, want het schijnt een ingredient voor het maken van drugs te zijn. Diesels hebben bovendien hun eigenaardigheden, waardoor het niet makkelijk is zonder hulp te leren zo'n diesel te starten en af te stellen. Het beste zou je begeleid kunnen worden door iemand die met dieseltjes om weet te gaan. Helaas ken ik geen enkele lijnbestuurder in Zeeland. De dichtstbijzijnde wonen in het Westland.
    Als je wel met gloeiplugmotoren om weet te gaan is het misschien verstandiger een 1,5 - 2 cc gloeiplugmotor, bijvoorbeeld van ASP te gebruiken.
     
  4. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Als we de tekeningen iets aanpassen zou dan een Coxje voldoende zijn?
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    probeer een kleine gloeiplug motor,is ook makkelijker te starten als je geen ervaring met diesels hebt.maar wat voor model gaan jullie bouwen?
    hebben jullie een tekening van dat model?dan kunnen we meer goede raad geven.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog makkelijker: elektrisch. Goed voor je natuurkunde lessen :)
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Voor niet te veel geld en met niet te veel moeite zou het mogelijk zijn om met een 'racing-pack' NiMh-cellen zoals die in electrische RC bestuurde autootjes worden gebruikt en een 400 motortje een eenvoudig plankromp en -vleugel LB-model (type trainer voor een 1,5cc brandstofmotortje) in de lucht te krijgen.

    Verwacht dan echter niet dat je er meer dan alleen maar rondjes mee kunt vliegen. Ook wordt het model dan aanmerkelijk zwaarder dan met een brandstofmotor, dus zal het bij de landing of een crash eerder kapot gaan.

    Met een borstelloze motor en een Lipo proberen te vliegen moeten we deze jongens niet adviseren, want dan hebben ze ook een regelaar en erger nog, een timer nodig om LB te vliegen. Dat wordt te duur en te moeilijk.

    Dan is een brandstofmotortje waarschijnlijk makkelijker. Liefst een 1,5cc glowmotortje van het type dat tot vrij recent vaak gebruikt werd om zwevers omhoog te krijgen, in de jaren '80 en '90 meestal een OS FP 10. Misschien zijn die nog tweedehands te vinden (of te krijgen!), maar nieuw zijn die niet meer te krijgen, zodat je dan misschien een ASP of soortgelijke OS-kloon zou kunnen krijgen. Vraag maar eens in een modelbouwzaak. Hou rekening met een euro of 80.

    Coxjes blijven vrij lastige motortjes, maar als jullie dat zouden beheersen kun je daar prima trainertjes voor bouwen. Hebben jullie al een tekening van een model? Als je een tekening van een 1,5 of 2,5cc lijnbesturingstrainer hebt kun je die bij de copyshop laten verkleinen tot je een spanwijdte van ongeveer 50cm hebt, dat is prima voor een cox. Anders moet ik even thuis op zoek, maar dan zou ik je een tekening van de AVIS kunnen toesturen, een heel simpele trainer die in de jaren '70 in Hobby Bulletin is gepubliceerd en die voor een cox bedoeld is. Ik heb daar mijn eerste succesvolle LB-vluchten mee gemaakt. Ook dat model kan overigens alleen maar rondjes vliegen, geen stunts.
     
  8. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Elektro vind ik zelf niks. Ik weet niet hoe mijn vriend er over denkt maar ik vind brandstof leuker. Ik heb thuis drie Cox .049(zie ook mijn draadje: info over twee vliegtuigen).
    De tekeningen zijn te vinden op Lijnbesturing in Nederland - Tekeningen
    en dan de bovenste: Star. Lijkt me opzich simpel genoeg nu ik enigzins ervaring heb met bouwen. Is ook wel makkelijk te verkleinen toch?
    Maar als u tekeningen hebt en u denkt dat ze geschikt zijn voor ons houd ik me aanbevolen!!
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Lourens

    PB je email adres even dan krijg je van mij de tekeningen van een cox combatje.
    litle satan heet hij geloof ik. Ik heb hem samen met mijn zoontje gebouwd maar nog nooit gevlogen.

    Ik heb een paar stars met een webra. het zijn redelijk nerveuze modellen. als je deze bouwt moet er redelijk wat lood voorin of een gloeiplug met demper en minimale uitslag op je roer.


    Groet Robert-Jan
     
  10. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Robert-Jan,

    PBtje is verstuurd. Is die little satan geschikt voor een cox?
     
  11. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    is zeker geschikt voor de cox maar wel minstens zo nerveus als de star met 1,5cc diesel. ;)

    Als je de little satan gaat bouwen dan zeker starten met niet al te veel hoogte roeruitslag.
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Laurens

    Hij zit in je brievenbus.
    Als je alleen A4 kan printen kan je Exel gebruiken om te printen.
    Gewoon de tekening inlezen en printen excel zorgt voor het tilen.
    Vergroten en verkleinen kan natuurlijk ook.

    Groet Robert-Jan
     
  13. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Ha, we kunnen weer even vooruit met deze tekeningen Maus!! Is goed te doen toch? Moet jij ook nog even een coxje bestellen dan kunnen we er allebei een maken.
     
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    John klok heeft een coroplast combat gemaakt met een cox ,en moet zeggen het vliegt goed.
    ik dacht dat hij de tekening ergens van het web heeft gehaald,maar waar?
     
  15. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum

Deel Deze Pagina