1.5 cc Webra motor

Ik heb dit motortje van een kennis gekregen. Alles zit muurvast, hoe kan ik het beste aanpakken ?
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dieselmotor

Ik heb dit motortje van een kennis gekregen. Alles zit muurvast, hoe kan ik het beste aanpakken ?
full
Naar vermoed is de dieselvloeistof vergomd daardoor zit de motor ook vast
alles wat er af te halen is verwijderen endan de motor onderdompelen in methanol of dieselbrandstof voor modelmotoren om het geheel op te lossen.de dieselbrandstof wordt over het algemeen zelf gemaakt omdat de grondstoffen die je nodig hebt ook voor drugs te maken wordt gebruikt en daardoor niet makkelijk is te verkrijgen(amilnitraat) maar er zijn vast mensen op het forum die dat weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook zo'n Webra dieseltje en daar stookte ik 35 jaar geleden een mengsel van 20% wonderolie, 30% ether en 50% petroleum in. Zal dus inderdaad wel om vergomde wonderolie gaan, die je kunt proberen op te lossen door het motortje eens een week in een potje met methanol of bio-ethanol (vaak bij de Action te koop) te leggen.
Dan uit het potje halen en nadat de alcohol is verdampt opwarmen tot een graadje of 150. Dan komt er meestal wel beweging in.
Succes
 
Ik heb ook zo'n Webra dieseltje en daar stookte ik 35 jaar geleden een mengsel van 20% wonderolie, 30% ether en 50% petroleum in. Zal dus inderdaad wel om vergomde wonderolie gaan, die je kunt proberen op te lossen door het motortje eens een week in een potje met methanol of bio-ethanol (vaak bij de Action te koop) te leggen.
Dan uit het potje halen en nadat de alcohol is verdampt opwarmen tot een graadje of 150. Dan komt er meestal wel beweging in.Succes

En dan met blote handen vastpakken
mvg
Frederik
 
Kijken of je de motor kunt draaien doe je alleen maar met een passende propellor. (7x6 of 8x4 - 8mm asgat)

Draai de compressiehandle er helemaal uit.
Krijg je de motor nu wel rond (contrazuiger schiet met een knakgeluid omhoog)?

Nee? Staat de zuiger in of bijna in het ODP? Kun je dus door de uitlaatpoorten in de cilinder kijken?

Nee? Haal (met een passende sleutel!) het carterdeksel los.

Nooit zomaar met een tang of zo gaan knoeien, dit is een vintage motor, geen run-of-the-mill OS die je zo weer nieuw koopt.


Dompel de motor onder in een 1:1 mengsel van wasbenzine en thinner (in een jampot o.i.d.). Pas op met onstekingsbronnen!
Deksel er op en minstens 24 uur laten staan.

Dan kijken of er beweging in zit.

Wel meteen in- en uitwendig smeren met een dunne minerale (naaimachine) olie, anders roest het ding in no time echt vast.

Als dit allemaal niet lukt laat het dan even weten, in ieder geval NOOIT weggooien. Er is altijd een zinvolle bestemming voor.

Zet je verhaal ook even even op het lijnbesturingsforum, we zijn daar met een aantal Webra Record specialisten.

Als het echt niet anders kan, helpt een van ons je persoonlijk.
 
heb zelf een webra los gekregen met brakecleaner,voorzichtig in de uitlaatpoortjes spuiten en ff laten weken.maar wat Bruno aangaf is denk ik het beste ,24uur in het mengsel lost een hoop op .
 
Back
Top