1/5 Discus van Rippin [Bouwverslag]

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door vjete, 26 nov 2008.

  1. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Na de nodige tegenslagen en vertragingen vandaag eindelijk mijn Discus ontvangen.

    Het gaat om de 3 meter variant van Rippin

    Info van hun site:

    Kurzbeschreibung :
    Diskus 3 Meter Scale Maßstab 1:5, ein sehr handliches Modell für die Ebene und Hangflug das RG15 Profil erlaubt Fliegen in jedem Geschwindigkeitsbereich. Das Modell ist voll kunstflugtauglich.

    Die Diskuss 3, ein handlicher Scale- Segler mit hervorragenden Kunstflugeigenschaften !

    Bausatz :

    Flächen CNC Styro geschnitten mit Furnier beplankt, doppelst. Aluminiumklappen sind bereits in den Flächen,Servokästen ausgefr. Kabel eingezogen. Plan Schriftzug Kabinenhaube Leitwerke wie Bild. Steckung 10mm Rundstahl oder GFK, auch für Elektroantriebe sehr gut geeignet.

    Hier in unserem Shop finden Sie auch einen Diskus Pocket 2 Meter.

    Technische Daten :

    Spannweite : 3.000mm
    Länge : 1.350mm
    Leergew.: 2.500-3000g
    Profil : RG 15A

    Net alles eens gewogen.

    Romp 550gr
    Stabilo 76gr.
    Richtingsroer 13gr.
    Vleugelbuis 430gr:shock:
    Vleugels samen 1100gr
    Canopy 80gr
    'interieur' 80gr,
    Retract 159gr
    Spatkap 14gr

    Dan kom ik nu al op 2500gr uit.

    Ik was al een tijdje aan het rondkijken naar een mooie schaalzwever van +/- 3 meter.
    En toen ben ik op deze Discus gestoten. Na enig getwijfel hem dan toch maar besteld met het idee de schaal versie te maken van een Discus van iemand op de club (1/1), namelijk de OO-ZQZ.
    Echter is deze ondertussen al vervangen door een LS 6 dus daar gaan mijn detail foto's.

    Nuja, ik stuur de ex-eigenaar nog een mailtje met de vraag of hij nog wat foto's heeft voor mij.

    Ondertussen heb ik niet stil gezeten en ben al op zoek gegaan naar een hoogstart en een intrekbaar wiel.
    Hoogstart ben ik ondertussen nog niet helemaal uit, dus als mensen nog ideeën of tips hebben mogen die mij dit altijd laten weten.
    Tijdens mijn zoektocht naar een hoogstart ook heel toevallig een intrekbaar wiel gevonden.
    Eric R van Topmodel-nl had mij een mailtje gestuurd ivm de hoogstart. Maar deze bleek niet krachtig genoeg. Echter kon hij mij wel een intrekbaar wiel leveren. Dus nooit getwijfeld en meteen maar eentje besteld.

    Aangezien ik mijn discus nog niet had en mijn wiel al enkele weken dan maar met die laatste begonnen.

    Eric wist mij te vertellen dat bij nat gras de romp binnenin erg nat kan worden door het opspattende water.

    Dus maar meteen een spatkap gemaakt.

    Eerst een mal gemaakt uit papier. En ervoor gezorgt dat het wiel net genoeg speling heeft om in ene uit te klappen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit dan overgezet op 1mm triplex.
    En meteen gepast, ziet er goed uit:

    [​IMG]

    Dan aan de buitenzijde nog een 1,5mm balsa erop. Maar dan niet to gans onderaan meer net op het spant van de retract, zo blijft de spatkap mooi opgehouden.

    [​IMG]

    En dan alles dicht met nog eens 1,5mm Balsa

    Resultaat, een retract die ik kan gebruiken op mooie zomerse ochtenden en dat voor slechts 14gr.

    [​IMG]


    En dus vandaag mijn Discus ontvangen.

    De inhoud van de doos:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Meteen ook eens de verhouding met het wiel bekeken.
    Ziet er goed uit:

    [​IMG]

    De servokabels zitten inderdaad mooi in de vleugel ingewerkt, en de plaats waar de servo's moeten is ook al mooi uitgesneden

    Remklepservo:

    [​IMG]

    Rolroerservo:

    [​IMG]

    Het stabilo met het hoogteroer al deels uitgesneden:

    [​IMG]

    De remkleppen zitten nog niet ingebouwd in de vleugels. Maar de plaats waar ze moeten komen is wel aangeduid met potlood.

    [​IMG]

    De romp ben ik heel tevreden over. Vanbinnen en vanbuiten heel strak, bijna geen naad tezien.
    Echter zie je wel dat de romp niet vers gemaakt is en deze een beetje vuil en zijn er kleine putjes in. Deze worden dus uitgeplamuurd en de romp word volledig gespoten samen met de vleugels die ik ga glassen met 25gr doek.

    Binnenzijde romp:

    [​IMG]

    De vleugels ben ik net als de romp heel tevreden over. Alles heel strak en recht, zonder enige gebreken. Rolroeren zijn net als het hoogteroer deels uitgesneden.

    Foto van de wortel met de vleugelbevestiging en de servokabels:

    [​IMG]

    De vleugelbuis verschoot ik wel wat van, 12mm massief verenstaal. Hij heegt dan ook maarliefst 430gr. Dus ik ben van plan nu nog een carbon exemplaar te bestellen voor als het wat minder mag zijn.

    [​IMG]

    Met het leeghalen van de doos nog op iets gestoten.

    [​IMG]
     
  2. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Nu heb ik gewacht met alles te bestellen (op de retract na) wat in de Discus zal komen.
    Maar nu ik hem heb kan ik zien wat lukt en wat niet,
    Nu zat ik te denken wat voor servo's ik ga gebruiken.
    Op de retract komt een standaar servo net als op het richtingsroer.

    De hoogteroerservo zou ik graag ook voorin hebben om het zwaartepunt wat goed te krijgen en om te lange servokabels te vermijden.
    Maar hoe kan ik deze best aansluiten op het hoogteroer zodat deze demonteerbaar blijft doch dat ik niet telkens 15min bezig ben om het hoogteroer aan te sluiten.

    Voor de rolroeren en remkleppen zat ik aan volgende servo's te denken:HS-125BB van Hitec. Een goeie keuze of niet?

    En is een standaard servo genoeg voor de sleepkoppeling? Of moet daar toch iets sterkers in?

    En kan iemand mij helpen met de keuze van een accu?
    Ik zoek en zo klein mogelijke accu die makkelijk weg kan in de neus onder het dashbord, maar die best wel wat mag wegen.

    Alvast bedankt,

    Groeten Olivier
     
  3. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Mooie discus, Olivier.
    Ik zou voor een hoogteroerservo in het kielvlak gaan. Wel zorgen dat je er op één of andere manier bij kunt. Een HS 125MG of HS85MG zal wel volstaan. (metaaltandwielen kiezen, want voor je het weet tik je met de hoogte ergens tegenaan, en zonder MG kan je dan al snel de servotandwieltjes vervangen)
    Voor de remkleppen kan je lichter spul kopen. Ik had op mijn Rippin ASK21 een HS81 staan voor de remkleppen. Ailerons was HS85MG

    Voor de retract vermoed ik dat een gewone standaard niet zal volstaan. Een HS985 zal toch bedrijfszekerder zijn. Een digital raad ik af.

    Voor de sleephaak zou ik toch minstens voor een HS645 kiezen.

    Batterijen: 2x4 penlights. Veel verbruik heb je niet op zop een kistje.

    Je hebt onmiddellijk één van de nadeeltjes van een Rippin kist, namelijk het gewicht. 2.5kg zonder iets in... Mijn ask21 was ook zwaar. Met het rg15 profiel en dat gewicht zal het een dynamische vlieger worden, waar je veel plezier aan zult beleven.
     
  4. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Hartelijk dank Evert! Ze zijn al besteld:p

    Ja dat gewicht, dat zal toch behoorlijk oplopen vrees ik.

    Maarja, hij zal wel vliegen.
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik schrok ook een beetje van het gewicht. Dat zal een vlotte bak worden.
    Enne, Olivier, wel eerst je minus en ASK13 afmaken hè....
     
  6. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ik ben volop op zoek naar 6mm verenstaal. Als ik deze heb gaat de ASK13 zo snel mogelijk de lucht in. En de Minus (alvast de acro) en de zagi worden zeker niet opzij geschoven hoor!
    Ze moeten beiden vliegen voor dat de Discus klaar is, en liefst zo snel mogelijk.
    Ik ben dan ook vollop bezig met inkopen te doen voor alle3.

    En ik moet bekennen dat er volgende week normaal nog eentje bijkomt:oops:
     
  7. Eric R

    Eric R Guest

    Mooie Kist Olivier!!

    Ziet er allemaal goed verzorgd uit, en met een koolstof vleugelverbinding wordt het toch gauw weer 200 grammetjes lichter!
    Zeer mooie retract trouwens ;).

    Ik ben het trouwens een met Evert eens aangaande de retract servo.
    Er wordt bij deze retract wel beschreven dat die bedienbaar is met een standaard servo, maar gezien de plaats waar de servo wordt gemonteerd(slecht bereikbaar) zou ik ook voor een iets betere/sterkere servo gaan.

    Ga je ook een winkeltje beginnen? :D

    Groet
    Eric
     
  8. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Topmodel.be?:p
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nee hoor Eric, Olivier koopt gewoon jouw toko leeg. Prima toch?
     
  10. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Nog niet, ik probeer ook 2dehands koopjes te doen.

    Hmmm eens denken wat het volgende is dat ik bij Eric bestel:D
     
  11. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    In afwachting van de servo's en een hoop kleine onderdelen toch al wat begonnen aan de Discus.

    Eerst en vooral de deurtjes voor het wiel afgetekend.
    [​IMG]
    Nu zijn ze even groot als de opening in het frame van het landingsgestel.
    Ik neem aan dat ik ze best iets breder maak en ze laat scharnieren langs de lijn die ik nu heb?

    Verder heb ik gisteren de remkleppen gemonteerd.
    Wel een meevaller geworden.
    Eerst gewoon een gleuf gesneden op de aangeduide lijn.
    Daar onder bleek een holle ruimte te zitten
    Dan alles mooi uitgesneden, en wat blijkt, de andere heelft van de remkleppen zit weldegelijk ingebouwd in de vleugels. + de beplanking is alvast op die plaats versterkt mat koolstof!

    Ik moet zeggen dat ik dit niet verwacht had toen ik de remkleppen gewoon los in de doos zag liggen maar ben dus wel uiterst tevreden dat ze nu al gemonteerd zijn en perfect zien te werken.

    Uitgesneden beplanking (met koolstof versterking):
    [​IMG]

    Remkleppen al gemonteerd en gesloten (ik heb een fijn staaldraadje aan de ontkoppeling gehangen zodat ik ze nog weer open krijg, anders blokkeren ze en krijg ik ze niet meer open;) )
    [​IMG]

    Remkleppen open (met dank aan het draadje:) )
    [​IMG]

    Ik heb nog geprobeerd een foto te nemen van de aansturing van de remkleppen en het lockmechanisme maar dat lukt niet goed als ze ingebouwd zijn.

    Ik neem later wel nog eens een foto als ik ze er weer uithaal om ze definitief te monteren met servo's.

    Ik heb ook al wat zitten kijken voor de pull-pull van het richtingsroer. Maar voor ik daarmee verder kan moet de hoogteroer servo in de staart (of toch maar voorin??) en moet het stabilo klaar zijn.

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Groeten Olivier
    Hulp en tips zijn altijd welkom
     
  12. Eric R

    Eric R Guest

    Olivier,

    Die deurtje voor de retract lijken mij iets te klein, maar dit kan ook vertekenen op de foto.
    Ook zou ik geen rechte/scherpe hoeken maken in je romp, ik zou de hoeken in de deurtjes afronden.

    Veel succes met het uitsnijden van de deurtjes (hier heb je wel een beetje moed voor nodig).

    Eric
     
  13. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Eric,

    De de rechthoek die je nu ziet is exact dezelfde grootte als de opening in het frame.
    Maar maak ik de deurtjes nu best iets groter? Vooral breder?

    Die hoekken rond uitsnijden had ik ook al over zitten denken. Wordt zeker niet makelijk. Maar beter voor de romp en deurtjes.

    Bedankt voor het meedenken.

    Olivier
     
  14. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Nog een vraagje ivm de deurtjes. Met wat snij ik deze er best uit? Met een hobbymes zal niet lukken vrees ik. Iemand een ander idee wat niet te moeilijk hoeft te zijn?

    Verder heb ik vandaag het stabilo en de vleugels eens onder handen genomen en volledig glad geschuurd. Nu zijn ze bijna perfect naar mijn gevoel, alle oneffenheden zijn er zo goed als uit, al zal ik alles nog eens gaan schuren om het volledig perfect te krijgen naar mijn zin.

    Verder is het wachten op een goeie manier om de deurtjes uit te snijden, en de nieuwe onderdelen die ofwel eind deze week of begin volgende week aankomen.

    Groeten Olivier
     
  15. firefox309

    firefox309 Guest

    mss met een klein dun slijpschijfje???
    kheb op mijn dremel machientje zo een heeel dun schijfplaatje steken om zulke dingen uit te slijpen.

    en dat gaat prima voor rechte stukken, alleen zul je moete nadenken voor de rondingen.
     
  16. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Pfff, stond al weer op pagina 4.

    Deurtjes zijn er intussen uitgesneden met een dremel en schijfje. Ging behoorlijk vlot.
    Ik Heb deze week de Discus weer boven gehaalt. Er is nog niet zo veel gebeurt maar we zijn weer begonnen.

    De rolroerservo's zitten nu op hun plaats en vast.
    De remkleppen zitten er in, enkel de servo's nog definitief bevestigen. Maar daarvoor moet ik eerst nog de servo-uitslagen groot genoeg krijgen. Maar dat moet ik nog instellen in de zender.

    Nu ben ik verder gegaan met het wiel. De plaat waarop deze bevestigd is is een heel stuk te breed waardoor het wiel niet diep genoeg uit de romp komt. Dat is zowel niet goed voor de schaal als voor het makkelijk landen. Dus deze ben ik nu aan het aanpassen om het wiel toch laag genoeg te krijgen.

    Nog niet zo veel gebeurd dus, maar de vaart en de moed zit er weer in, dus we gaan door.

    Alvast nog enkele foto's die ik een tijdje geleden genomen heb
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Foto's van de vorderingen van deze week volgen zo snel mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2009
  17. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ondertussen foto's genomen van hoe ik de servo's in de vleugel gebouwd heb.

    Rolroerservo

    [​IMG]

    Zit al definitief vast

    Remklepservo

    [​IMG]

    Is zo goed als klaar om in te bouwen

    En ik ben ondertussen verder gegaan met het wiel.
    Ik heb besloten het op een andere manier te doen da ik eerst van plan was, namelijk op 2 spanten in de romp, die dan ook verbonden worden met spanten die de vleugelverbinding vast houden.

    het eerste spant heb ik al een balsa mal voor klaar van de contour.

    [​IMG]

    Ook is het gat voor het wiel dus al uitgesneden

    [​IMG]

    Sleepkoppeling zit ook al door de neus.

    [​IMG]

    Nu heb ik gelezen op de site van BIGGS dat de sleepkoppeling best wat meer naar onderen zit voor het gemakkelijker slepen.
    Is dat zo drastisch of kan ik hem nu gewoon laten zitten?
     
  18. firefox309

    firefox309 Guest

    ik ben blij dat je hebt geleerd van een beginner als mij ;) ik zit nog maar 2jaar in het zweven ;) heb 6 toestellen gebouwd :) dus ik kan zelf ook nog veeel leren ;)
     
  19. Eric R

    Eric R Guest

    Ik kan het niet helemaal goed zien, maar volgens mij zit je sleepkoppeling in het uiterste puntje van de neus.
    Dit heb ik ook bij mijn Discus en ik heb totaal geen probleem met slepen.
    Een koppeling aan de onderzijde van het neusje, levert weer wat problemen met aan koppelen (tussen de grassprieten).
    Ook zie je vaak dat een koppeling voor het slepen aan een zijkant van de neus wordt gebouwd, lekker makkelijk aankoppelen en geeft ook geen probleem met slepen.

    Het stukkie over de inbouw van de retract is me nog niet helemaal duidelijk.
    maar het klinkt wel zo, dat je er duidelijk goed hebt over nagedacht:)

    Eric
     
  20. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    @ firefox, Ja het ging makkelijker dan verwacht. En ik wist zelf niet dat ik nog zo'n schijfje liggen had.

    @ Eric, Sleepkoppeling zit inderdaad in het topje van de neus (waar hij hoeft te zitten vind ik ;) )

    Op de site van BIGGS stond dat dit in de sleep onaangenaam is omdat je dan voortdurend UP moet geven.
    Maar ik laat hem gewoon zitten, komt nog altijd schaal het beste uit ook en het is makkelijk bereikbaar.

    Ik ben al iets verder met de retract.

    [​IMG]

    Er moet dus nog gelijkaardig spant aan de achterzijde komen, en dan daar 2 dwarse spanten tussen. Elk aan een zijde van de retract, die over de volledige hoogte van de romp lopen, en waar de vleugelbuis dus ook door loopt.

    Zo creëer ik een stevig geheel die bei landingen de krachten van de vleugel direct naar de grond overbrengen( of dat hoop ik toch...

    En ik heb het idee eerlijk gestolen van deze foto, maar het wordt dus nog iets anders uitgevoerd

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina