1/5 Discus van Rippin [Bouwverslag]

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door vjete, 26 nov 2008.

  1. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ja, als ik zou spuiten uiteraard eerst met porien vuller! Het resultaat moet strak zijn!;)

    Maar dan vraag ik mij af wat voordeliger wordt voor het gewicht... Porienvuller en verf, of folie?

    En wat bedoel je juist met het roerhorentje iets om?
    Ik heb de servohevel speciaal al iets gedraaid naar boven toe zodat hij genoeg naar onder kan bewegen.
    Al maak ik mij daar niet meteen te veel zorgen over. Of zie ik iets over het hoofd?
     
  2. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Soest
    Ik bedoel het hoorntje iets meer naar achter buigen, zodat je met de stang meer een 'moment' creert (kracht maal arm). Nu trek je het hoorntje omlaag, dus heb je vrij veel kracht nodig om een flinke uitslag te krijgen.

    Het gewicht van oracover: blanc 25-010 89 g/m2. Dus die kun je vast uitrekenen :). Geen idee hoeveel porieenvuller gaat kosten icm verf. maar zal toch ook wel zo 100-150 gram zijn bij elkaar? (denkend aan een spuitbus die je leeg spuit)

    Nog even over de ontvangeraccu: check de vapex cellen ook.. ben je voor weinig klaar en deze cellen hebben een hele trage zelfontlading.. wel zo fijn dat je dan niet met een lege accu op het veld staat zoals ik zondag :( Kijk of je een 6v pack kwijt kan, dan heb je wat meer power voor bediening van het wiel (ik neem aan dat ie over een lock heen moet getrokken worden).
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2009
  3. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    @jvbemmel: even een 'off topic' vraagje; kun je altijd zomaar een 5 cellen pakket gebruiken voor je servo's?
     
  4. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Soest
    de meeste servo's ondersteunen dit, het staat so wie so wel altijd bij de specs.. de autojongens rijden ook vaak met 5 cellen ipv 4.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Olivier,
    Misschien heb je er wel aan gedacht maar ik lees het niet; heb je het stabilo wel zorgvuldig onder de juiste instelhoek tov de vleugels gezet? Is van erg grote invloed op het vlieggedrag omdat het geen pendelroer is....
     
  6. Eric R

    Eric R Guest

    Hoi Olivier,
    Ik denk dat folie uitvoering iets lichter uitvalt dan de spuit versie.
    En denk er wel om dat je bij het spuiten (als het erg strak moet worden) veel meer tijd kwijt bent als een bekleding met folie. Alleen met een laagje porienvuller ben je er niet, hierna volgen zeker 2 en misschien wel 3 lagen grond lak, die na het aanbrengen er weer net zo hard af moet schuren(met heel fijn schuurpapier). Al met al een hoop werk en in de lucht zie je niet welke afwerking gebruikt is.

    Mijn persoonlijke voorkeur zou de folie dus zijn.

    Eric
     
  7. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ik heb hier inderdaad niets over gezegd maar ik heb er weldeglijk rekening mee gehouden. Nu staat hij op 0° maar dit kan nog een beetje aangepast worden als ik het bed maak voor het stabilo. Al denk ik dat 0° wel goed is?

    Maar welke instelhoek ik moet nemen voor de vleugels heb ik nog geen idee van. Iemand die mij hier mee kan helpen???

    Eric, bedankt voor het mee denken. Ik had er inderdaad al aan gedacht dat dit een hoop werk zou zijn om hem strak gespoten te krijgen. En nu zie ik daar net wel tegen op. Dus ik denk wel dat ik gewoon voor folie ga...

    En @ jvbemmel

    Ik heb een nieuw stangetje gemaakt die ondertussen ook iets verder naar achtern komt. Maar die ook meteen niet meer tegen de bout zit om het stabilo vast te zetten :rolleyes:
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ah okay nou goed dat het even genoemd wordt.
    De instelhoek van het stabilo is op zich niet echt kritisch, als het verschil met de vleugels (instelhoekverschil of EWD) maar klopt.
    Beetje afhankelijk van het ontwerp maar 1,5 tot 2 graden is redelijk gebruikelijk.

    Je meet door de hartlijnen van de vleugelprofielen (dus niet de onderzijde!).
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2009
  9. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ok, bedankt. En wat is nu beter, 1.5 of 2? Al zal dit wel moeilijk zo precies te regelen zijn denk ik... En uiteraard door de hartlijn. Maar ik begrijp dat je dit nog eens duidelijk wilt stellen want ik kan aannemen dat deze fout waarschijnlijk wel veel gemaakt word.

    (ben zelf bezig met een Kranich te tekenen ook 1/5 en moest ik met dit profiel MVA 227 de onderkant als instelhoek nemen dan zit ik wel met een heel serieuze instelhoek :p)
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Welke hoek je precies moet hebben ligt ook aan het profiel. Als zal het voor de meeste mensen (en zeker voor mij :) ) niet echt heel veel verschil maken, het is binnen grenzen natuurlijk gewoon weg te trimmen.

    Ik heb hier een handig rekenblad staan met uitleg hoe je het zonder ingewikkelde apparaten nauwkeurig voor elkaar krijgt:
    EWD rekenblad
    Is niet van mezelf natuurlijk.
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb ook twijfels over de gebruikte hoogteroeraansturing. Je wilt een draaiende constructie aansturen met een push-pull systeem, waarbij het verlengde van de lijn waaraan je trekt/duwt maar een hele kleine afstand heeft tot de draaias van het roer. Als je dit gaat gebruiken moet de roerhoorn op het hoogteroer naar achteren om een grotere afstand te krijgen voor een nauwkeurige aansturing. Op deze manier trek je alleen maar de horn uit het roer doordat je hele grote krachten nodig hebt.

    Verder: GO vjete, GO!!!
     
  12. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Soest
    Misschien is het mogelijk een push-pull te maken met een aangrijpingspunt VOOR de voorlijst van het hoogteroer. Dit geeft wel een scharnierende functie en je kunt de aansluiting in het hoogteroer houden. Mijn LD 3XL heeft het ook op deze manier, alleen dan met quicklink ipv ball link. Ziet er wel elegant uit. (en is conform 1:1 :) )

    ter verduidelijking:
    [​IMG]
     
  13. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ik begin ook mijn twijfels te krijgen bij mijn uitvoering. De krachten zullen inderdaad wel hoog kunnen oplopen vrees ik. Het is ook geen licht zwevertje meer...

    Jvbemmel, Dat is inderdaad ook een mooie oplossing. Maar als ik het goed begrijp komt bij het down geven de aansturing boven het stabilo uit? Opzich geen rpobleem natuurlijk.

    Wat ik mij nu ook afvraag, kan ik de servo ook boven in het staartvlak monteren? Of blijft deze beter onderaan?

    Anders weet ik mss toch een betere en veeeeel simpelere en lichtere oplossing. Want wat ik nu heb heeft eigenlijk onnodig gewicht mee.
    En dit kan ik nu net wel heel hard missen in het uiterste punt van de staart van een al zware zwever.
     
  14. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Soest
    Servo bovenin moet je niet doen, dat geeft bij een landing een behoorlijk moment op de staart, houd het gewicht zo dicht mogelijk bij de romp-middenlijn.

    En ja, je ziet de aansturing boven het kielvlak uitkomen bij down geven (zie je trouwens in de lucht niet ;)), handicap van de modelbouw, de aansturing is in verhouding veels te groot.. Maar in het echt zit het ook zo bij een aantal kisten.

    Wat misschien nog een optie is, is werken met een hevel bovenin, welke de werking van de servo 90 graden draait. De pull van de servo wordt dan de hoek omgezet en zo krijg je een goeie roeraansturing..

    tekeningetje maar weer:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2009
  15. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Wel voor die schokken bij de landing wou ik de servo niet bovenin plaatsen. Al vroeg ik mij af of dit nu echt nodig is. Ja dus.

    Dan denk ik dat ik toch de manier probeer die jij beschreven hebt hierboven.
     
  16. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Soest
    heb je tekeningetje gezien? (die heb ik er net bijgezet)
     
  17. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Nu wel. Maar dit wil ik nu net niet. Dit heeft volgens mij weer extra spellingsmogelijkheden.

    Ik ga denk ik voor de aansluiting voor de scharnierlijn. Deze lijkt mij wel goed te kunnen werken en op die manier kan ik het systeem heel makkelijk demonteerbaar maken.
     
  18. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Wat ik zou doen is hetvolgende:
    Neem een kleine servo zoals HS125 of HS5125 of iets duurder en beter een DS3328, en zet die bovenin het hoogteroer.
    Vijs de servo vast op een dun plaatje triplex met twee hardhouten opstandjes, en zet geheel BOVENIN je kielvlak.
    Een kort aanstuurstangetje tussen servo en hevel, en klaar is kees.
    Laat een deel van het spant dat in het kielvlak moet open, zodat je steeds aan die servo aan kunt.

    Wil je iets sneller werken: zet de servo rechtstreeks bovenin je kielvlak met Tek7.

    Een DS3328 weegt 25grammekes, een Hitec 24. Het moment dat die paar grammekes veroorzaakt is te verwaarlozen.

    Je kan de servo ook plaatsen zoals ik die in mijn ASW20 heb geplaatst.
    asw20-5
    De grootte van de servo heeft de plaatsing bepaald.
    Had ik hem bovenin kunnen plaatsen, dan was hij daar ook beland.

    Het systeem met de hevel: NIET DOEN.
    Weeral twee kwiklinks erbij die speling kunnen veroorzaken.
    Het asje en heveltje moet ook spelingsvrij werken. Speling op je hoogte wil je liefst vermijden...

    BTW die hevel en asje wegen ook weer een aantal grammekes, zodat ze een moment op je staart geven.

    Goede raad: KIS: Keep It Simple.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Voor de meeste moderne zwevers wordt een instelhoek van 1.5° gebruikt.
    Je vorm op je kielvlak aanpassing doe je heel makkelijk:
    * plaats hoogteroer op je kielvlak met balsa blokjes eronder tot je de juiste instelhoek hebt.
    * lijm die stukjes balsa op het kielvlak
    * maak een pasta met 24h epoxy, microballoons en thixo, smeer die op je kielvlak (wel rest van romp even beschermen).
    * maak een stukje bakpapier aan de onderkant van je stabilo, en plaats de stabilo mooi horizontaal op je kielvlak.
    * een dagje laten uitharden, en dan zijkanten afwerken, dan verder laten uitharden
     
  20. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    De hoogteroer servo is een HS85MG dus een kleine 22gr.

    Dus volgens jou kan dit geen probleem geven als ik hem bovenin het staartvlak steek?
    Dan is de aansturing meteen een heel stuk korter, scheelt ook weer gewicht en het is stukken eenvoudiger.

    Wat je zegt van die instelhoek. Ik neem aan dat het stabilo op 0° moet staan en de vleugel onder 1.5°.
    Zoals jij het beschrijft lijkt het omgekeerd?
    Of bedoel je gewoon om een perfect bed te maken voor het stabilo onder 0 graden?
     

Deel Deze Pagina