1/5 Discus van Rippin [Bouwverslag]

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door vjete, 26 nov 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De hoek van de vleugels tov de romp staat vast, die kun je toch niet veranderen (profiel loopt immers door in de romp)? Je moet dus een hoekverschil van 1,5 graden hebben tussen vleugels en stabilo en dat doe je door het stabilo precies onder de juiste hoek te zetten. De voorlijst van het stabilo staat daarbij (relatief dan) lager dan de achterlijst. Zie het plaatje in de link naar het werkblad dat ik je eerder gaf.
     
  2. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Nee, bij mijn discus loopt het vleugel profiel niet door in de romp.
    De romp is dus gewoon volledig effen. Enkel de plaats voor de vleugelbuis was aangegeven... Vandaar mijn vraag.

    Dus dat wordt nog wel een opgave om de vleugel mooi in de romp te laten over gaan.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Instelhoek(verschil)

    Het instelhoekverschil is altijd in combinatie met de ligging van het zwaartepunt. Hoe verder naar voren het zwaartepunt, hoe groter het instelhoekverschil moet zijn (om de down-neiging door het voorlijke zwaartepunt te compenseren), en andersom ook natuurlijk.

    Bij elke combinatie van deze twee hoort een bepaalde stabiliteit, en een bepaalde efficientie van het vliegtuig. Welke stabiliteit je wilt hebben is een kwestie van persoonlijke smaak. Sommige piloten wensen elke verstoring zelf te moeten corrigeren, anderen willen (veel) meer zelf-correctie van de kist. Over het algemeen is een arco-kist veel minder auto-stabiel dan een pure thermiekkist.

    Voor de stabiliteit van een zwever maakt het in pricipe niet uit hoe groot de hoek van de vleugel op de romp is. Zolang het instelhoekverschil maar goed is. Maar het maakt wel uit voor de efficientie.
    Stel ik zet de vleugels op 12 graden tov. de romp (idioot groot), en het stabilo op 10,5. Dan heb ik keurig een instelhoekverschil van 1,5 graden. Maar ik heb wel een romp die onder ± 9 graden door de lucht gaat. Dat is net zoiets als met 9 graden slippend door de lucht. Remmen dus!

    Wat is dan de beste hoek?
    Die is er niet. Bij elke snelheid hoort een andere hoek!
    Maar ... toch valt er wel iets zinnigs over te zeggen.

    De weerstand van een object loopt (hard) op met de snelheid (kwadratisch). Bij een gegeven 'slip'hoek is de weerstand dus het hoogst bij de hoogste snelheid. Daarom wordt de instelhoekhoek meestal geoptimaliseerd voor de snelheid die hoort bij de maximale glijhoek. De snelheid die daarbij hoort ligt nl. altijd hoger dan bv. de snelheid die hoort bij de minimale daalsnelheid.
    Maar je kiest zelf voor welke snelheid je optimaliseert. Maak je een DS-kist, dan optimaliseer je voor de beoogde topsnelheid. En wil je echt uitsluitend optimaal thermieken, zonder ooit te "steken", dan optimaliseer je voor minimale daalsnelheid.

    Hoe groot is die hoek dan?
    Het hangt af van snelheid, rompvorm en profiel. Als je het echt wilt weten, moet je gaan rekenen en stoeien met XFLR5 (het beste aerodynamische ontwerpprogramma voor modelvliegers, denk ik).
    Een vuistregel? Neem de maximale welving van je profiel. Dus als je HQ-2,5-10 gebruikt (2,5% welving, 10% dik) dan neem je 2,5 graden, bij HQ-1,5-13 neem je 1,5 graden.

    Tot slot: die hoek tov. wat?
    Voor de vleugel: de koordelijn. De rechte (!) lijn van profielneus naar achterlijst.
    Voor de romp: de hartlijn van het rompstuk tussen vleugel en kielvlak/stabilo.
    Bij (schaal)rompen van moderne kisten (Discus, ASW..., ASH...) is er altijd een knik tussen het cabinestuk en die staartboom. Dat heeft te maken met de afbuiging naar beneden die de lucht door de vleugel ondergaat.

    Ik hoop dat het duidelijk is.

    Gr. Dirk.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2009
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat een mooi duidelijk verhaal Dirk!

    Praktisch gezien is het voor jouw toestel waarschijnlijk het handigst de vleugels eerst op de romp te bevestigen, zodat de hartlijn door het profiel een hoek van ongeveer 2 graden maakt met de hartlijn door de romp. Dan zal die ongeveer rechtuit vliegen.
    En daarna met behulp van het rekenblad je stabilo uitrichten (het werkt heel simpel, je hebt enkel een lineaal nodig).

    Mocht later blijken dat je steeds up- of down moet trimmen (dus dat het hoogteroer niet in lijn staat met het stabilo) dankun je vrij simpel de voor- of achterlijst van het stabilo hoger danwel lager leggen. In dat rekenblad kun je ook weer precies zien hoeveel mm je moet veranderen om het instelhoekverschil met een halve graad te veranderen.

    En als het je echt te ingewikkeld is; in de praktijk blijkt het vaak redelijk te kloppen als je de onderkanten van de vleugel en het stabilo precies parallel met elkaar legt.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2009
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dirk, je vertelt (voor mij) geen nieuwe dingen, maar zet je het heerlijk helder neer. Dat kunnen niet veel mensen. Leuk om te lezen.
     
  6. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Bedankt heren voor de mooie en duidelijke uitleg. Hier kan ik wel mee verder.

    Dirk, wat is dan de beste hoek volgens die vuistregel voor een RG-15A profiel?

    Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ken de welving van RG 15A niet uit mijn hoofd.
    Maar op UIUC Airfoil Coordinates Database vind ik 2 "RG 15A"-varianten (11 resp. 13% dik).

    Die van 11% heeft welving 1,8%, die van 13% dikte heeft 2,5% welving. Ik zou dus gaan voor 1,8 resp. 2,5 graden.

    Weet je niet welke van de 2 jij hebt? Gewoon uitgaan van 2 graden.
    Je bent geen wedstrijdkist aan het bouwen neem ik aan!

    Succes,
    Dirk.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2009
  8. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ok, Hartelijk dank Dirk!
    Ik ben uiteraard geen wedstrijd kist aan het bouwen. Maar aangezien hij uit de doos al behoorlijk zwaar is wil ik alles toch zo dicht mogelijk bij de perfectie gaan bouwen om dit een beetje te compenseren.

    Ik ga dan maar voor de 2° al zal ik wel eens zoeken of ik iets vindt over welke welving het profiel nu heeft.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik weet het, mijn mening is een beetje tegen de stroming in, maar ... gewicht is geen echt belangrijk issue (tenzij je met een DLG of zoiets bezig bent).

    Extreem voorbeeld: ik heb een elektro Alpina 4001. Versterkte vleugels, heel veel motor-cellen (8S 5000 mAh + 5 cellen 2400 mAh NiMh).
    7 kg!!!!!
    Lastig starten, maar ik heb er meer thermiek mee gevlogen dan met mijn F3J van 2,1 kg/3m30.

    Afstelling zwaartepunt/instelhoekverschil is veel belangrijker.

    Gr. Dirk.
     
  10. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Iemand tips hoe ik best een nieuw stabilo en hoogteroer kan maken?

    Bij het uitsnijden van het hoogteroer is gebleken dat het huidige echt te krom is om te gaan gebruiken...
     
  11. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Hallo iedereen,

    Net mijn topic terug gevonden op pagina 6 :oops:

    Maar ik kan jullie alvast melden dat er weer schot in gekomen is.

    Aangezien het stabilo te krom is om te gaan gebruiken en ik niet meteen zin had om een nieuw te gaan maken (ik moet nog eens denken hoe ik dat ga doen vandaar...) ben ik verder gegaan met de retract.

    Ik heb ondertussen al alles zo ver klaar dat het boeltje er ingelijmd kan worden.
    Dus de deurtjes zitten er in en werken prima, enkel het elastiekje om ze weer te laten sluiten moet er nog aan.
    Voor de rest zijn de spanten klaar en is de servo gemonteerd en is alles al uitvoerig getest voor ik begonnen ben met lijmen.

    Nu rest mij dus enkel nog het lijmen van het geheel en uiteraard foto's nemen van dat alles. Want die laatste heb ik jammer genoeg nog niet. maar daar wordt voor gezorgd.
     
  12. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
  13. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    o, dat is een oude advertentie. Was ik rats vergeten.

    ondertussen al verwijderd ;)

    Bedankt om me eraan te herinneren.
     
  14. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Is hier iemand die weet waar ik een nieuw stabilo kan laten snijden?
    Of is hier iemand die dat kan en wil doen voor mij voor een klein prijsje?

    Dan kan ik eindelijk verder met deze. Het is tenslotte weer bouwseizoen...;)
     
  15. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  16. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Te koop: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Is deze uiteindelijk verkocht of ooit nog afgebouwd? Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en eventuele vliegervaringen.
     

Deel Deze Pagina