1/5 Messerschmitt Bf-109 G4/R6 ⇨ W.Nr.19566 | 365 Sq. 150 Gr. Aut. C.T.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ramses, 10 nov 2011.

  1. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.474
    Locatie:
    Heeze
    Komt ie dan: cockpit scratchen en tot leven wekken ;)

    Begonnen met het stoeltje.
    Het onderste kuipje ga ik uit het kitje gebruiken, de rest scratch ik er omheen.
    Ik heb nog wat plaatjes styreen in verschillende diktes, hieruit de rugleuning geknipt:

    [​IMG]

    Bouw- en vliegmaat Frans had laatst bij een Stuka bouwavond een mooie rol aluminiumtape met de juiste dikte voor me meegenomen :yes:
    Van twee latjes balsa de zijstukken gemaakt, bekleed met het aluminiumtape en vastgelijmd:

    [​IMG]

    Van heel dun styreen de binnenbekleding van de rugleuning gemaakt.
    De rand van het kuipje was scherp en moet rond, dus een draad in die vorm gebogen en vastgelijmd:

    [​IMG]

    D.m.v. een rond stickertje en aluminiumtape wat oppervlakte details gemaakt:

    [​IMG]

    Met een penseel grijze Humbrol erop gelakt:

    [​IMG]

    Stoeltje in de cockpit gelijmd dmv 30 min. epoxy en overgangsstuk op de romp gemaakt.
    Nageltjes gesimuleerd met de bekende injectienaald en houtlijm methode:

    [​IMG]

    Gelijk de rest van de cockpit meegenomen:

    [​IMG]

    De cockpit smerig en versleten maken... heerlijk werk!
    Voor het vuil en dergelijke heb ik zwart, licht- en donkerbruine Humbrol gebruikt:

    [​IMG]

    Voordat de Humbol droog is uitvegen met een droge kwast.
    Daarna de boel verslijten met aluminiumkleur Humbrol:

    [​IMG]

    Er begint leven in de cockpit te komen:

    [​IMG]

    Verder met de voetpedalen

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2020
    roberthabraken, H.B.Busking, tjarko en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.474
    Locatie:
    Heeze
    Het vacuüm gevormde deeltje in de cockpit kit is erg dun en oud...
    Dit geldt verder voor (op het kuipje voor de stoel na) alle vacuüm delen.
    Heel bros door ouderdom en wanneer je het wilt knippen of snijden breekt het in stukjes.
    Ook de epoxy delen breken of verpulveren gewoon als je ze vast pakt helaas...
    De delen uit de kit dienen wel mooi als voorbeeld van vormen en verhoudingen.
    Besloten dus het gehele cockpit kitje verder niet te gebruiken en alles te scratchen.

    Foto van het vacuüm deeltje van de 1/5 pedals met bijbehorende tekening.
    Dit ga ik dus niet gebruiken maar dient tezamen met een paar goede foto`s uit een boekje als basis:

    [​IMG]

    Van dikkere styreen plaat de basis voor de twee pedalen gemaakt.
    Twee plaatjes tijdelijk op elkaar getaped zodat ze exact hetzelfde worden:

    [​IMG]

    Van dun styreen de hakstukken gemaakt en van dik styreen de zijkanten/bevestiging welke nog in vorm geschuurd moeten worden.
    Twee stukjes plastic buis, twee stukjes houten deuvels en een aluminium buis vormen de basis van de aansturing:
    Hierbij een trucje van Bart toegepast, secondenlijm i.c.m. poeder (in dit geval patentbloem uit de keuken) werkt fantastisch!

    [​IMG]

    Alles laten drogen en nu onderstaande bewerken met de dremel:

    [​IMG]

    Gaatjes geboord en geruimd d.m.v. de Dremel.
    De platen en riemen voor de voeten gemaakt van dun styreen:

    [​IMG]

    Als basis mat zwarte Humbrol erop gekwast en de nagels weer d.m.v. injectienaald en houtlijm:

    [​IMG]

    Daarna het geheel geschilderd en geweathered met dezelfde methode als de stoel en cockpit (dry brush).
    Het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2020
    roberthabraken, Ecstacy, HansH en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.474
    Locatie:
    Heeze
    .
    De pedalen in de cockpit gelijmd met 30 min. epoxy.
    De staat van de Bf-109 G4/R6 zoals ze er nu bij ligt:

    In het midden tussen de pedalen komt nog een grote kap.
    Het middendeel van de stang zit straks onder die kap:

    [​IMG]

    Achterzijde:

    [​IMG]

    Voorzijde:

    [​IMG]

    De nog erg lege cockpit, maar het begint te leven:

    [​IMG]

    Verder met de voetplaat

    Groeten, Ramses
    .
     
    Arnold 85, henky, strutter en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Nunspeet
    Ongelooflijk mooi dit, Ramses!!

    :kwijl:

    Groeten, Eddy
     
    Ramses vindt dit leuk.
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    727
    Waanzinnig Ramses, alsof hij zo net gevonden is in een verlaten bos.. je zou zeggen dit is echt!!.
    En dat alles gewoon met een kwastje...
     
    Ramses vindt dit leuk.
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.728
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sodejus... dat wordt maar effe uit de vingers gejast!

    Op de app zag ik eerst een foto van een apart modelletje sandalen... ik dacht ik mis iets? Haha...
    zijn het pedalen! Fraai! Echt fraai!
     
    Ramses vindt dit leuk.
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    614
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Dit gaat weer richting museumkwaliteit: fantastisch om te zien en te volgen!
     
    Ramses vindt dit leuk.
  8. Hans Hochgemuth

    Hans Hochgemuth

    Lid geworden:
    16 dec 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Almere
    Hallo Ramses
    Onwijs leuk te zien dat de 109 zijn vervolg krijgt, ga het zeker volgen. VWB de flats, wij hadden toen al extra spanten ingebouwd, als je de vleugel op de juiste plek inzaagt, kom je ze wel tegen. Ik heb nog steeds de uitlaat stacks zelf liggen die al gemaakt waren, als je mij een adres toestuurt, stuur ik ze naar je op, 12 stuks:bye:

    groetjes
    Hans
     
    Ramses, Bruno van Hoek en femmo vinden dit leuk.
  9. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.474
    Locatie:
    Heeze
    .
    Bedankt voor de leuke reacties heren :)

    Hoi Hans, wat leuk dat je het verslag nog/weer volgt!
    De vleugel is dus wel voorbereid voor de flaps, dat is een super bericht zeg! :thumbsup:
    En dan die 12 stacks,... echt te gek! :yes:
    Ik heb je zojuist een PB gestuurd.

    Vandaag begonnen met het maken van het harnas.
    Eerst de metalen gespen e.d. gemaakt en geschilderd, liggen nu te drogen.
    Maar eens zoeken of ik nog geschikt lint ergens heb liggen...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
  10. modelvlieger

    modelvlieger

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    6
    Hoi Ramses,
    Adres ontvangen, geen kosten, veel te leuk om te zien dat ze afgebouwd wordt. Ik heb een 1/5 FW190, wel is waar niet zo schaal, (Top Flite) maar misschien wel eens leuk om samen te vliegen. Ik laat effies weten wanneer de stacks onderweg zijn.

    Groetjes
    Hans
     
    Ramses vindt dit leuk.
  11. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.474
    Locatie:
    Heeze
    .
    Super Hans, bedankt! :thumbsup:
    En dat samen vliegen gaan we doen, samen met een 1/5 Butcher Bird is natuurlijk helemaal geweldig!

    .
    Vandaag het harnas voor de vlieger, Ten. G. Gianelli gemaakt ;)
    Van ijzerdraad de gespen, klemmen, etc. gebogen:

    [​IMG]

    Deze gesoldeerd en met een dremel wat bijgewerkt.
    Van lithoplaat en druppels houtlijm een paar details gemaakt:


    [​IMG]

    De gespen etc. voorzien van een laagje Humbrol messing kleur.
    Een mooi stukje stof gevonden voor het harnas, goede kleur en grofheid:

    [​IMG]

    De riemen van het harnas door de gespen geregen en vastgelijmd d.m.v. 30 min. epoxy op de juiste lengte na steeds passen in de cockpit.
    De bovenste twee riemen zijn de schouderstukken, de onderste twee de beenstukken:

    [​IMG]

    Voor de brede lappen van de beenstukken was de stof te dun.
    Een stuk stof ingesmeerd met houtlijm en twee keer omgevouwen (lijm aan de binnenkant uiteraard).
    Het stukje stof van drie lagen wat laten drogen en toen in vorm geknipt en d.m.v. 30 min. epoxy aan de riemen gelijmd:

    [​IMG]

    Daarna het harnas in de cockpit gelijmd d.m.v. 30 min. epoxy:

    [​IMG]

    Het harnas is nog te clean, zeker in relatie tot de rest.
    De riemen zal ik later nog wat weatheren met een gebruikt theezakje.
    De bevestigingsplaatjes op de cockpitrand worden later nog afgewerkt bij het maken van de kap:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met de voetplaat en stuurknuppel

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    727
    Mooi!, veel beter dan zo,n plastic riemen setje.
    Hoe wordt de sluiting?
     
    Ramses vindt dit leuk.
  13. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    991
    Locatie:
    Hoofddorp
    Jaloers makend mooi, een echt mooi stukje modelbouw.
    Ik blijf dit uiteraard volgen:thumbsup:

    Grt John
     
    Ramses vindt dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    Zuidelijk
    Heel erg mooi werk!
     
    Ramses vindt dit leuk.
  15. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.474
    Locatie:
    Heeze
    .
    Dank voor de leuke reacties :)

    Niet... :D
    Er komt "standaard" geen piloot in deze kist...
    Alleen wanneer ermee gevlogen wordt komt er uiteraard wel een piloot in.
    Heb iets bedacht, maar dat komt later,.. de riemen liggen zo vastgelijmd in de cockpit.

    Groeten, Ramses
    .
     
  16. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.474
    Locatie:
    Heeze
    .
    Zoals eerder in het verslag te lezen is had ik in eerste instantie de voetplaat uit de kit in de cockpit gelijmd...:

    [​IMG]

    ... met Bison-Kit :confused: De gesmolten smurrie eruit gepulkt en dus zelf eentje maken:

    [​IMG]

    Bovenaan een papieren malletje en linksonder de basisplaat van heel dun styreen.
    Rechts midden een dikkere plaat styreen met daarop met potlood aangegeven wat eruit moet:

    [​IMG]

    De plaatjes styreen op elkaar gelijmd en de epoxy stuurknuppel uit de kit erbij gepakt.
    Die blijkt goed te gebruiken als basis :yes:
    De knuppel nalopen met de dremel:

    [​IMG]

    In beide delen van de knuppel een gat van 2mm geboord in de lengte.
    Daarna een stukje M2 draad in de knuppel gelijmd en de knuppel op de voetplaat gelijmd met epoxy.
    Op de vloetplaat in de diepliggende stukken wat epoxy gesmeerd en er weer uitgesmeerd...
    Hierdoor worden de randen afgerond want de voetplaat heeft geen scherpe randen.
    Van balsa de kap voor het 20mm neuskanon gemaakt:

    [​IMG]

    De balsa kap geschuurd en met secondelijm ingesmeerd en laten drogen.
    Daarna met stukjes styreen en aluminiumtape de kap afgemaakt:

    [​IMG]

    Ook de knuppel met wat styreen en aluminiumtape iets meer detail gegeven.
    De nagels weer met de injectienaald en houtlijm:

    [​IMG]

    Grondlaag erop en de eerste basiskleuren, en toen kon ik niet verder.
    Helaas is de Humbrol kleur van de binnenzijde van de cockpit op en heb ik andere benodigde kleuren niet op voorraad...
    Gisterenmiddag de benodigde potjes bij Hobby-In besteld en misschien morgen al binnen.

    [​IMG]

    En voor degene die niet weet waarvoor die kap is, daaronder zat het 20mm neuskanon die door de propellernaaf schoot.
    Het enorme 20mm kanon lag dus tussen je voeten te knallen (even los in de cockpit gelegd voor de foto):

    [​IMG]

    Wanneer de Humbrol binnen is deze plaat, knuppel en kap afschilderen en weatheren.
    Maar er zijn nog genoeg andere delen te maken dus kan voorruit ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    roberthabraken, De Mol, freekt en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.044
    Locatie:
    Haarlem
    Ramses wat fraai gemaakt weer man, je bent een ware kunstenaar :thumbsup:
    Die riemen met sluitingen zijn de max :worship:

    Groeten Ralf
     
  18. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.474
    Locatie:
    Heeze
    .
    Dank je Ralf! :)

    Het volgende waar ik mee verder ben gegaan zijn de karakteristieke trimwielen in de cockpit.
    De halve vacuüm gevormde trimwielen uit de kit alleen als voorbeeld voor de afmeting gebruikt.
    Een dunwandig aluminium buisje om een vaashals in ruwe vorm gebogen:

    [​IMG]

    De "spaken" heb ik van 1mm vliegtuigtriplex gemaakt:

    [​IMG]

    De standaard ook van 1mm vliegtuigtriplex, een as van staaldraad en wat plasticbuis busjes:

    [​IMG]

    Dit gemaakt met de vacuümset als voorbeeld voor de afmeting en veel foto`s uit een fijn boek voor de rest:

    [​IMG]

    Een tandriem gemaakt van dun styreen met aan de achterkant aluminiumtape.
    Het dunne styreen met de vijl bewerkt wat tijdens het weatheren tevoorschijn komt.
    De overbrengingsbox gemaakt van balsa en bekleedt met dun stryeen.
    Hier de achterzijde, deze zijde wordt tegen de cockpitwand gelijmd:

    [​IMG]

    En de cockpitzijde:

    [​IMG]

    De vacuümgevormde overlappende linker zijwand is niet nodig, want de wand van m`n model is de cockpitwand.
    Ik gebruik wel één detail daaruit, hier uitgesneden:

    [​IMG]

    Verder met het throttle quadrant

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
    roberthabraken en tjarko vinden dit leuk.
  19. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.474
    Locatie:
    Heeze
    .
    De basis van het throttle quadrant zijn drie verschillende diktes lagen balsa.
    Het epoxy exemplaar uit de kit ligt er rechts naast.
    Uit het dunste middelste plaatje balsa de uitsparing voor de schuiven gemaakt:

    [​IMG]

    De twee dikkere balsa plankjes bij de schuiven bekleedt met aluminiumtape.
    Van lithoplaat de schuiven gemaakt en vastgelijmd.
    In een dikker aluminiumpijpje eerst een groef gemaakt en iets verder afgekort.
    Op de kop van dat stukje pijp een stukje styreen gelijmd:

    [​IMG]

    De drie delen aan elkaar gelijmd en de knop geschuurd en bevestigd.
    Daarna het balsa bekleden met dun styreen:

    [​IMG]

    De kleine knop is de achterkant van een stift, afgezaagd en vastgelijmd op het litho.
    Uit een stukje verpakkingsmateriaal de "deuk" ruim afgetekend:

    [​IMG]

    De "deuk"uitgeknipt, vastgelijmd en vlak geschuurd.
    Daarna wat details met kleine stukjes styreen, aluminiumtape en druppels houtlijm:

    [​IMG]

    Nou zien de details welke ik in de cockpit aan het maken ben er waarschijnlijk zwaar uit...
    Toch is het tegendeel waar, zie hieronder het originele kale ongedetailleerde epoxy stukje uit de kit, 15 gram:

    [​IMG]

    En hier het gescratchde stukje balsa met wat styreen en aluminium, minder dan de helft, 6 gram:

    [​IMG]

    Einde van de middag kwam dit pakketje binnen :yes:
    De potjes Humbrol verf :)

    [​IMG]

    Morgen deze delen kleuren, weatheren en in de cockpit plakken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met de laatste kleinere details aan de linker cockpit zijde

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
    roberthabraken, Ecstacy, Berto en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Brabant
    Vakwerk eerste klas, Ramses! En nog lichter ook! Petje af.

    Vriendelijke groet, Jurgen
     
    Ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina