1,5 Volt Penlite Voor de Zender?waarom zo moeilijk?

• Topicstarter Topicstarter Serpentfreak
  • Startdatum Startdatum
S

Serpentfreak

Guest
Beste Mensen,

Ik dacht bij mezelf, even een paar oplaadbare penlite"s 1,5 volt voor de zender halen.....dacht het dus niet!
Waarom zijn deze zo moeilijk te krijgen? En bestaan ze dan eigenlijk wel? Ik heb namelijk alleen oplaadbare 1,5 Volt penlite gevonden in de vorm van een Gelaccu.

De reden dat ik die dingen zo graag wil hebben is omdat mijn zender nu tot 9,6 volt gaat en dan snel begint te piepen als hij onder de 8,5 Volt komt, als ik in totaal 12 V heb kan ik dus langer de zender aanhouden en ook volgens de handleiding van de zender moet er 12V in.

Iemand een idee? Alvast Bedankt voor de reacties!!

Greetz

als je er meer voltage opzet loop je het risico je zender te mollen.

de capaciteit in mah zegtiets over de duur dat ie aan kan, niet het voltage !!!

overigens zijn zulke packs gewoon te koop, in allerlei maten en vormen en capaciteiten.

wat voor zender betreft het ?

Dank voor je reactie!

Het betreft een Futuba 2PL pistoolzender, dus ik kan gewoon op 9,6v doorgaan maar dan een penlite kopen van 2500 Mah?Dus hoe meer Mah., hoe langer de zender aan kan blijven en zit er nog een maximum aan voor de zender of maakt dat niet uit??

thanks again.

Serpentfreak zei:
Beste Mensen,

Ik dacht bij mezelf, even een paar oplaadbare penlite"s 1,5 volt voor de zender halen.....dacht het dus niet!
Waarom zijn deze zo moeilijk te krijgen? En bestaan ze dan eigenlijk wel? Ik heb namelijk alleen oplaadbare 1,5 Volt penlite gevonden in de vorm van een Gelaccu.
Nee die bestaan niet en die Gellaccu is overigens 2V en is een loodaccu! Deze zijn niet echt geschikt voor gebruik in zenders omdat ze naar verhouding een te kleine capciteit hebben en te groot en te zwaar zijn.

Serpentfreak zei:
De reden dat ik die dingen zo graag wil hebben is omdat mijn zender nu tot 9,6 volt gaat en dan snel begint te piepen als hij onder de 8,5 Volt komt, als ik in totaal 12 V heb kan ik dus langer de zender aanhouden en ook volgens de handleiding van de zender moet er 12V in.

Iemand een idee? Alvast Bedankt voor de reacties!!

Greetz
Zoals Gerard_nl ook al schreef is dat een compleet misverstand! Als je nu accu's hebt die bijvoorbeeld 800mAh zijn dan kan je zender (grove schatting) er ongeveer 3 uur mee werken. Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van het soort zender dat je hebt. Zet je er nu meer cellen in of je gebruikt cellen met een hogere spanning om aan 12V te komen dan zal de zender MEER stroom gaan gebruiken en kan je zelfs KORTER met je zender werken met dezelfde capaciteit.
Wat je dus nodig hebt is een accu met een grotere capaciteit, met meer "stroom" erin dus. Als het kan moet je er cellen in zetten van 1600mAh dan kan je in theorie twee keer zo lang met je zender werken als met die cellen van 800mAh. Als je er nog grotere in kwijt kan dan kan dat natuurlijk ook, dat levert dan een nog langere gebruikstijd op.
Gerard_nl schreef ook als dat die accu's te kust en te keur te koop zijn. Ga dus even met je zender langs een goede modelbouw winkel en je zal daar zeker een accu kunnen vinden met een grotere capaciteit.
Succes.

dus er zit ook geen maximum aan het aantal Mah? Ik bedoel niet dat ik er 2500 Mah in doe en dan problemen kan krijgen met de zender??

en bedankt voor de uitleg, zeer duidelijk en ik nu snap ik et ook

Greetz

Als je probleem de grote zelf ontlading is (accu's na een paar dagen leeg, ondanks dat je ze niet gebruikt) dan zijn de nieuwe "EneLoop" NiMH accu's van Sanyo mischien een oplossing verkijgbaar in AA formaat met een capaciteit van 2000 mAh ..... zelfontlading is heel weinig, na 6 maanden is nog 90% van de capaciteit aanwezig en na 12 maanden nog 85% .....

Bedankt voor de tips en de uitleg! Ik ben weer wat wijzer geworden!

Serpentfreak zei:
... Ik dacht bij mezelf, even een paar oplaadbare penlite"s 1,5 volt voor de zender halen.....dacht het dus niet! ...
De wetten van de natuurkunde en elektrochemie. NiCd en NiMH 1.2Volt per cel (nominal), Pb (lood) 2Volt/cel, LiPo 3.7/Volt per cel.

En al zet je een accu van 1000000000000Ah in je zender, elektrisch geen probleem (wel qua ruimte in de zender en qua jouw rug ;) )

Ernst Grundmann zei:
Serpentfreak zei:
Beste Mensen,

Waarom zijn deze zo moeilijk te krijgen? En bestaan ze dan eigenlijk wel?

Nee die bestaan niet ...

Toch even een correctie ;)

http://www.cdwg.com/shop/products/specs.aspx?EDC=158704

Heb zelf ook 1.5V rechargeable penlites in huis van het merk BIG.
NB: deze dienen met een speciale RAM-lader te worden geladen.

mvg, Z

van die site:

Lenmar Charge-ables gives you the longer life advantage of alkaline combined with the cost-savings of a rechargeable battery. Each battery can be recharged over and over to give you more than 10 times the life of ordinary batteries - meaning more power potential you can depend on. Plus, they're fully charged and ready to use right out of the package. [/quite]

dat zijn oplaadbare alkaline batterijen.
een keer of 20 maar te laden, dan naar de knoppen.

Prachtig, maar geheel onnodig en (duur)..
Meneer heeft voldoende aan deftige 2500mah celletjes, voor een schappelijke prijs.

Je moet het zien als vaten met water, of, nog beter, bier. De druk is dan het voltage en de hoeveelheid (aantal liters) de capaciteit.

Hoe hoger de capaciteit, hoeveel meer water er in een vat zit en hoe langer je dat vat dus kunt gebruiken. Als je twee vaten hebt met een druk van 2 bar, zal het water er altijd met dezelfde snelheid uitkomen, of die vaten nu 1 of 1000 liter bevatten. Het eerste vat (1 liter) zal alleen eerder leegzijn.

Ga je nu de druk (het voltage) verhogen, gaat het water ook harder stromen. Daaruit volgt dat een hoger voltage (druk) niet persé betekend dat je er langer mee kunt doen. Zoals hierboven al aangegeven kan dat zelfs andersom zijn.

Dan is er nog een ander effect, voor de druk is water nodig. Dus naarmate het water opraakt, zal de druk ook afnemen. Dat werkt bij batterijen ook zo, als 'de capaciteit' 'op' is, neemt het voltage af.

Dat kan zeer snel gaan, dat hangt ook van het type batterij af.

Het verloop van het voltage bij een 1,5v batterij onder belasting, loopt bijvoorbeeld zo.. eerst een paar minuten 1,5 volt, dan tien uur lang 1,4 volt (ofzo, fictieve waardes) en daarna zakt het ineens hard in, nog een minuut 1,3 volt, dan een halve minuut 1,2 volt en daarna niets meer.

Die lengte van die 'tien uur' uit dit voorbeeld, wordt bepaald door de capaciteit.

Ik gebruik die vapex 2500 mah in mijn Futaba megatech zender, tegen de tijd dat ze leeg zijn is je auto ook aan revisie toe.

Z900 zei:
Ernst Grundmann zei:
Serpentfreak zei:
Beste Mensen,

Waarom zijn deze zo moeilijk te krijgen? En bestaan ze dan eigenlijk wel?

Nee die bestaan niet ...

Toch even een correctie ;)

http://www.cdwg.com/shop/products/specs.aspx?EDC=158704

Heb zelf ook 1.5V rechargeable penlites in huis van het merk BIG.
NB: deze dienen met een speciale RAM-lader te worden geladen.

mvg, Z
Zoals al geschreven is dit zijn Alkaline batterijen die een beperkt aantal keren "herladen" kunnen worden. Echt laden is het niet want de werking van alle primaire cellen berust op het spanningsverschil dat ontstaat tussen twee metalen in een elektroliet. Het ene metaal zal langzaam maar zeker "opgevreten" worden waarna de batterij leeg is.
Bij deze alkaline cellen kan je dat "opvreetproces" gedeeltelijk terug draaien door ze "op te laden". Toch is dit dus zeer beperkt want je kan ze nooit meer tot 100% opladen.
Stel je hebt nieuwe cellen die je voor 10% ontlaad. Als je ze daarna weer oplaad kan je er misschien 8% in terug krijgen, je bent dus direct de eerste keer al 2% kwijt. Naarmate je de batterij verder ontlaad kan je er MINDER in terug krijgen. In de praktijk komt het er dus op neer dat je dergelijke cellen maximaal 20 keer kan herladen waarna je ze gewoon weg kan doen. Ontlaad je de cellen echter vrij ver dan zal je die 20 keer bij lange na niet halen en kan het na 10 keer al over zijn. Hoe minder ver je hem ontlaad hoe vaker je hem kan opladen. Als je deze batterij helemaal ontlaat kan je hem helemaal niet meer opladen! Leeg is leeg, op is op :roll:

ok Ernst, de vraag komt er dan dus eigenlijk op neer: wat "verstaat" de topic starter onder -OPLAADBARE penlite's- ?

mvg, Z

Gezien al deze zeer waardevolle informatie, blijk ik de topic titel niet goed samen te hebben gevat, maar dat wist ik dus niet, hehe NU WEL! :)

Ik ga gewoon 2500Mah 1,2 Volt oplaadbare cellen kopen, waardoor ik dus geen problemen meer moet krijgen dat de zender na tien minuten al begint te piepen.
Zeer duidelijke uitleg hier, daar heb je wat aan!

Greetings

Back