1:50 62M schooner: Athos.

• Topicstarter Topicstarter sway
  • Startdatum Startdatum
S

sway

Guest
Beste lezers.
Door mijn impulsieve gedrag ben ik gisteren maar eens begonnen aan mijn 1e medelbootje. Ik was al bezig met een tank (zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/tanks-rupsvoertuigen/76911-abram-meets-leopard-tank-ontwikkeling.html)
De tank ligt nu even stil vanwege wat gebrek aan geld.
Ik ben zelf fanatiek Skûtsje zeiler en ik ben zowieso verliefd op zeilen.
Daarom heb ik zomaar besloten om er maar een keer één te gaan bouwen.

Het word (ongeveer) een schaalmodel van de imposante 62 meter lange schooner: Athos.
Er zijn nog weinig foto's laat staan bouwplannen van, dus ik ben aan de hand van deze afbeelding:
Athos+tekening.bmp.jpg

op het oog en met de hand begonnen aan de romp. Het model word in totaal 124 cm lang, 2 afzonderlijk bedienbare grootzeilen, 2 fokken (Zonder fokkenboom) die tegelijk aangestuurd worden, maar wel bak-, en stuurboord apart. Verder had ik plannen voor een semi-automatisch verplaatsend gewicht voor de stabiliteit.
Ik zal proberen een soort bouwverslagje bij te houden, maar daar ben ik niet zo's held in. (zie tank draadje)
Anyway, wish me luck, want het is mijn 1e boot.

Laatst bewerkt door een moderator:
sway dat is al heel wat voor een eerst dame hoor.

ik weet natuurlijk niet hoe goed je met hout bent maar als je dit aandurft voor de eerste keer denk ik dat het wel goed zit ;)

ik wens je dan ook het aller beste toe en nog veel bouw genot.

probeer tog ergens aan een plan te komen dat is zeker zo makkelijk bij het bouwen

Hoi Sway,

Ik vind het nogal een stap om zonder lijnenplan het schip te gaan bouwen.
Ik wil je niet teleurstellen maar het is denk ik zonde van de tijd en geloof me er gaat veel tijd inzitten(ben zelf met een J classe schaal 1:16 bezig al 2 jaar)

Tip,vraag bij degene waar deze tekening vandaan komt of je het lijnenplan mag hebben,ik heb dat ook gedaan bij het zeilplan van de j dat ging via dijkstra Amsterdam.

Probeer eerst zoveel mogelijk info te krijgen over het schip,is ook leuk en je kunt het later nog eens terug kijken wat je allemaal hebt gedaan om je schip te bouwen.

Als je een lijnen plan heb kun je veel meer,let wel op de schaal!!! dat het een beetje overeenkomt.

Heel veel suc6 met het bouwen,maar eerst een lijnen plan,ik denk dat dat teleurstellingen verkleint!!

groetjes Chris

hoi,

Probeer eens via hoek design aan een lijnenplan te komen,Hoek Design

Or, if you would like to contact us by mail or phone, or if you want to stop by our office, we would be glad to discuss your ideas and wishes in person.Hoek Design Naval Architects BV
Grote Kerkstraat 23
1135 BC Edam
The Netherlands
Telephone: +31 (0) 299 372853
Fax: +31 (0) 299 371519
info@hoekdesign.com

sway dat is al heel wat voor een eerst dame hoor.

ik weet natuurlijk niet hoe goed je met hout bent maar als je dit aandurft voor de eerste keer denk ik dat het wel goed zit ;)

ik wens je dan ook het aller beste toe en nog veel bouw genot.

probeer tog ergens aan een plan te komen dat is zeker zo makkelijk bij het bouwen
Ik heb geen opleiding ervoor gedaan ofzo, maar ik ben min of meer opgegroeid in de werkplaats van mijn vader. Ook bouw ik zelf longboards waar ik ook al heel wat ervaring mee op heb gedaan. ik vind het leuk om te experimenteren en mijn horizon te verbreden. De romp bestaat tot nu toe uit hout wat we nog hadden liggen, dus mocht het mislukken dan heeft het me niets gekost.

Ik ben al begonnen aan de romp, dus om nu nog plannen en tekeningen te verzamelen heeft naar mijn mening niet veel zin meer. Zoals ik al zij, ik doe alles op het oog, dat maakt dit project uniek (denk ik).

Dadelijk even foto's maken, dan staan ze vanmiddag online.

lekker belangrijk dat spam gezeur,het is een bedrijf dus je kunt toch gewoon mailen enzo,ze zetten het zelf op hun site dus.............

Nee heb je en ja kun je krijgen kijk maar naar dijkstra die hebben mij een berg tekeningen en folders geleverd van de Shamrock V die ik aan het bouwen ben ik had een ja onder de voorwaarden dat als het schip klaar is ik een foto stuur,leuk toch!!

maar zo op zicht een boot bouwen............ ben benieuwd naar de foto's

Interresant en ambitieus project. Heb de PBO verstaging van de echte Athos bekeken (directeur is een goede kennis van mij). En stagen waarvan sommige een breakload van 600 ton hebben zijn imposant ;) Wist je ook dat Athos de grootste 2 mast schoener ter wereld is? En dat dit het grootste jacht tot nu toe is waar PBO rigging op staat?

Zal dit draadje in de gaten houden!

Zoals beloofd een paar foto's. Kwaliteit is niet echt goed, maar het is te zien.
Er zitten nog grote scheuren en gaten in de romp, maar wanneer het hout klaar is, komt er nog een dikke laag plamuur overheen om de boot waterdicht en glad te krijgen.
P080809_1943.jpg

P080809_1944.jpg

P080809_1944_01.jpg

P080809_1944_02.jpg

ik wil niet te kritisch over komen, maar ben je een plug aan het maken of is dit al de uiteindelijke romp?? in het laatste geval zou ik die dikke laag plamuur nog eens overwegen omdat de romp in principe zo licht mogelijk moet zijn zodat er zo veel mogelijk gewicht onderaan de kiel kan. je hele project komt op mij een beetje over als "van dik hout zaagt men planken". en dat bedoel ik zowel letterlijk als figuurlijk.....

Francis

Hoi Sway,

Ik volg je verhaal een beetje en nu heb ik de foto's van je project gezien,ik kan je natuurlijk alleen maar aanmoedigen om voorla door te gaan,maar tipje bouw haar niet te zwaar,in een vorig bericht werd al zoiets vermeld.
Ik denk dat je een berg schuurwerk te wachten staat,maar vooral doorgaan hoe het resultaat ook moge worden er is altijd baas boven baas,ben benieuwd hoe het eind resultaat gaat worden,

mvg Chris

Ik heb nu de plamuur er op zitten, maar nog niet vlak geschuurd. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het gewicht. Ze weegt inclusief dek net geen 2 kilo. Omdat dit mijn 1e project is weet ik niet of dit belachelijk veel is, of normaal. Ik ga de boot vanmiddag helemaal vlak schuren en dan kijk ik wat ze weegt. Daarna even in de lak zetten en in de badkuip gooien om te kijken hoe ze in het water ligt. mocht het echt te zwaar zijn, dan maak ik er een plug van.
Groeten Mathijs.

In mijn ogen is dat eerder richting "belachelijk veel"

Ter vergelijking, mijn boten:

1) VO70, romplengte = 142 cm, gemaakt via plug/mal en romp uiteindelijk in carbon.
Enkel romp, zonder dek, weegt 700 gr.
Complete romp, met dek, dekluiken, ingebouwde electronica, mechanisme voor kantelkiel met bediening, 3 zeilwinchen, weegt 4 kilo.

2) Alinghi SUI-64, romplengte = 120 cm, gemaakt via zelfde methode als jij (schotten, en beplanken met houtstrips)

Enkel romp, zonder dek, maar wel volledig geschuurd en geplamuurd en voorzien van een grondlaag, weegt 410 gram
Compleet met dek, ingebouwde electronica, zeilwinch, geschilderd en vernist, zat ik zo tegen 1 kg op.

Ik lees ergens dat jou romp 124 cm is, wat dus erg goed overeenkomt met mijn Alinghi. Dan zie je onmiddelijk dat ik voor een volledige romp met electronica en al net nite aan 1 kg kom, terwijl je nu voor een kale romp met dek al tegen de 2 kg aanloopt. Reken daar nog gewicht bij voor de lak, gewicht van je electronica, tuigage, en je gaat enorm weinig over houden voor ballast!

Ze weegt inclusief dek net geen 2 kilo. Omdat dit mijn 1e project is weet ik niet of dit belachelijk veel is, of normaal. Ik ga de boot vanmiddag helemaal vlak schuren en dan kijk ik wat ze weegt. Daarna even in de lak zetten en in de badkuip gooien om te kijken hoe ze in het water ligt. mocht het echt te zwaar zijn, dan maak ik er een plug van.
Groeten Mathijs.

Back