Bestaan er eigenlijk 1.5cc diesels met demper?
Ja, ze zijn er wel. In de jaren '60/'70 waren er verschillende Engelse merken waarvoor je een demper kon krijgen, en ook voor de Duitse Webra's waren dempertjes te krijgen, maar ik heb ze nog nooit iemand zien gebruiken. Voor de nieuwe serie Oliver Tiger Cubs van Tom Ridley kun je volgens mij ook dempertjes krijgen. Voor de 2,5cc Olivers in ieder geval wel. Meestal wordt daar de achterkant van afgezaagd en worden ze alleen gebruikt om te voorkomen dat er bij een crash zand in de cilinder komt.
De beste optie voor een diesel met demper is de nog altijd verkrijgbare Engelse PAW. Dat zijn bovendien prima sportmotortjes, dus ook goed bruikbaar voor je combatje. Je kunt ze krijgen als glijlager motor, met één en met dubbele kogellagers. Het hangt er van af wat je wilt besteden. Hoe meer kogellagers, hoe duurder, maar ook hoe krachtiger en duurzamer. Rechtstreeks bij PAW (
Progress Aero Works - Precision Engineering - Home of Eifflaender's PAW diesel engines) kosten ze respectievelijk 50, 59 en 70 pond (exclusief verzendkosten), ongeveer 60, 70 en 84 euro. De demper (zelfde demper als voor de 2,5 en 3,5cc) kost 17 pond (ongeveer 20 euro). Het kan zijn dat je voor het monteren enkele van de onderste koelribben moet verwijderen. Wie weet, als je het lief mailt, willen de Eifflaenders (de mensen achter PAW) dat ook wel voor je doen.
Voordelen van het redelijk effectieve PAW dempertje, is dat je het in elke gewenste richting rond kunt draaien. Bij een combatje wil je niet dat de demper onder het model hangt, want anders kan het bij een landing met te hoge snelheid kapot gaan. Je kunt het dempertje zo monteren dat de demper achter de cilinder zit en naar beneden blaast. Daarvoor moet het model wel wat verder van de voorlijst zitten, maar voor een beginner/herintreder is dat misschien niet eens zo onverstandig, want doordat het zwaartepunt dan wat verder naar voren komt te liggen zal het model niet zo zenuwachtig, maar een stuk stabieler vliegen.
PAW was zelf niet de goedkoopste met zijn eigen motoren (de wederverkopers moeten omzet kunnen maken), maar ik weet niet waar je ze momenteel elders zou kunnen kopen.