Vandaag een tweede testrun gedaan. De ski doet het op zich goed. De vleugels houden haar mooi overeind, en er is een hoge snelheid mee te behalen. Uit het water trekken is echter problematisch. De hoek is wel goed, maar de oppervlakteschroef van de trekboot kan op lage snelheid onvoldoende trekkracht ontwikkelen. Soms lukte het uit het water trekken van de ski wel, en dan loopt het op snelheid goed.
Stand in het water voor het starten
Op snelheid loopt het wel goed
Probleem is dat ik met een op wedstrijden en snelheid getrimde speedboot ineens wil gaan trekken. Daar is de boot eigenlijk niet geschikt voor. Drie mogelijke oplossingen:
1. Een andere trekboot gebruiken. Ik heb echter alleen snelle boten met oppervlakteschroeven, daar heb je hetzelfde probleem. Eentje bouwen moet ik nog even over denken ....
2. De vleugel iets breder maken, en verder naar de zijkanten uit laten steken. Daarmee zou de pop zich mogelijk bij lagere snelheden ook al oprichten, of rechtop blijven tijdens het uit het water trekken. Ga ik in ieder geval proberen.
3. De buitenboordmotor laten zakken tot op de cavitatieplaat, en dan een onderwaterprop monteren. Dat werkt zeker, maar daarmee verliest ik telkens de trim. Bij deze 152VO wedstrijdboot wil ik dan liever niet. Optie is mogelijk om de motor te laten zitten en een soort afneembare tunnel te maken waardoor de prop in die tunnel altijd onderwater loopt en dus meer trekkracht op kan bouwen. Weet alleen niet of dat gaat lukken ...
Nog maar even verder knutselen. Maar het idee werkt in ieder geval, dat hij niet vlot uit het water komt ligt ook niet aan de ski.