1/8 hydroplane. Atlas van Lines motorisering

Discussie in 'Speedboten' gestart door Mugen MRX-3, 10 aug 2020.

  1. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    235
    Dat lehner is mooi spul.
    Maar ook heel erg duur zag ik.
    Maar net wat je er voor over hebt denk ik dan.
    Ik zag ook pas een regelaar van 1700euro voorbij komen.
    Dan denk dat is toch niet normaal
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    Dank voor je input, ik zal me eens verdiepen in de merken die je voorsteld, de rc-raceboat.de site zal ik ook even bekijken.
    Beetje degelijk spul ben ik wel voor te porren, topspul hoeft nou ook weer niet daar ik geen wedstrijden zal gaan racen want dan gaat het net als voorheen bij de 1:8 on-road waar destijds ook duizenden euro’s doorheen gingen....

    Als een electro set-up me te gortig word dan plof ik er alsnog een 15cc OPS, CMB, of PICCO in met een resopijp.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Zwolle region
    Het mooie aan een rc speedboot is dat het over het algemeen lang mee gaat. Ik heb drie/ vier staal props en daar vaar ik al jaren mee. Ik kan me voorstellen dat bij een rc auto er bandjes, asjes, lagertjes vervangen moeten worden zo nu en dan. Met een beetje geduld verwacht ik dat je zeker een top-motor moet kunnen bekomen via rc-raceboats.de tegen een schappelijk prijsje. De omvang romp weet je, vervolgens koop je een motor die voldoende Watts kan leveren (cola-blikje formaat). Deze motor heeft een bepaald kV en al naar gelang dit kV zal je keuze één van twee kanten op gaan, 8s of 10s (30-35k rpm is een sweetspot, 40k - 45k zie je ook). Vervolgens kies je je props (diameter/ spoed) en kunt zo finetunen. Ik ga ervan uit dat je wat ovaaltjes wilt varen en mikt op een vaartijd rond 5 minuten. Dit zijn zo maar wat ideeën, je kunt alle kanten op...

    voor brandstof, ask Tom
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2020
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    Thnx Eric,
    zoals ik al aangaf mis ik kennis op vaargebied, het word me zo langzaam aan duidelijk waar ik heen moet.

    mijn logica:
    een kleine romp heeft weinig drag maar is instabieler en gevoeliger voor golfslag, een grotere romp is stabieler, geeft een mooi vaarbeeld maar exponentieel veel meer vermogen nodig om een hoge snelheid te behalen tov een klein rompie
    hoe die verhouding qua vermogen tov de drag van een boot ligt is me onduidelijk, als ik jouw verhaal bekijk waarin je aangeeft dat de sweetspot ligt tussen 30-35K rpm dan kom ik uit op:
    950 Kv op 10s
    1200Kv op 8s
    1600Kv op 6s
    maar hoe weet ik nou hoeveel watt de motor moet zijn ?? en welke propmaat gangbaar is voor een 1/8 hydro
    ik denk dat ik maar eens een paar avonden ga lezen op dat duitse forum (rc-raceboats.de) ..

    maareh...... colablike formaat motor is inderdaad best een flinke jongen :D
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, “Setups in freier Wildbahn”-topic biedt wel mooie ijkpunten. De kV die Lehner opgeeft, zijn onder last, die van andere fabrikanten veelal “onbelast”. Verder kun je voor de afweging komen te staan bijv 44mm doorsnee lange motor of 60mm doorsnee kortere motor. Beide leveren zelfde wattage, etc. Bij de hydroplanes (roundnoses) die ik tot nog toe heb gebouwd viel de keuze dan op de dunnere èn langere motor. Reden: de motor-as zit bij inbouw dichter bij de bodemplaat zodat flexas minder scherpe bocht hoeft te maken en ik beter uitkom met beschikbare ruimte in de boot.

    Ik zou beginnen met uitwerken tekening en bouw romp. Tevens wat plaatjes posten op rc-raceboats.de voor wat extra suggesties qua setup en vervolgens als de rompbouw gevorderd is pas knopen doorhakken. Valide uitgangspunten lijken mij: vaartijd 5 min, 8s, topsnelheid rond 100kmh (daarboven krijgt ze toch vliegneigingen).... maar dat is persoonlijke smaak.

    Chris Tonn maakt trouwens mooie rompjes ....
    http://www.mpm-hydros.de/DE/1_Boote_DE.html
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2020
  6. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    696
    Locatie:
    Lent
    5 minuten op 100+ wordt al een uitdaging kan ik je vertellen.

    Mijn CT06 van 120cm haalde dat niet wilde ik de accu's heel houden. (conservatief kwa vaartijd dus)

    Hoe lager het aantal cellen hoe hoger de stroom, daarom ben ik op 10S2P uitgekomen (opgebouwd uit 4 stuks 5 cellen 5000mah lipo's)
    De TPPower 5650 trekt ongeveer 5KW continue vermogen en 8KW piek. Dan heb je een uitgangspunt.

    Als je heel licht bouwt kun je misschien op 1P gaan varen, dat heb ik echter nooit geprobeerd.
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    Om die redenen gaf ik al aan eerst even niet tot de top te gaan.... 100+ is leuk maar om te beginnen lijkt me 80km/h al mooi zat, zoals ik al aangaf ga ik geen wedstrijden varen
    Ik heb nu 4s 4500mAh lipo’s die ik voor het vliegen gebruik en wil daarom kijken wat er mogelijk is op 8s1p
    Als ik het verslavend gaat worden dan kan ik altijd zien welke kant ik op ga....... kleiner en lichtere boot voor de set-up die ik dan heb, of toch een extreme high power set-up voor deze boot
    Ik draaf altijd door en doe nu mn best om me in te houden :hammer:
    :beer:
     
  8. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    696
    Locatie:
    Lent
    Hoeveel C zijn die lipo's? 50C heb je toch zeker wel nodig..
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Zwolle region
    Met zo'n 4s pakket kun je ook een erg snelle rigger bouwen. Riggers zijn relatief eenvoudig en hebben minder vliegneigingen. Idd, als je twee pakketten samenvoegt tot 8s2p moet het zeker lukken een uit de kluiten gewassen hydroplane op snelheid te krijgen. 80km/h is ook al een erg mooie snelheid. Wat me overigens opvalt aan onze Oosterburen, is dat ze de neiging hebben tot over-motoriseren. Zou kunnen om de mogelijkheid voor SAW (sporthydro-klasse) open te houden.

    hydroworld.de -> 1/6er Hydroplanes
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  10. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    696
    Locatie:
    Lent
    1/6 hydroplanes zijn weer een slagje groter, zo'n apparaat op snelheid krijgen loopt behoorlijk in de papieren helaas.. Nadeel is dat de romp nog groter is en dus langzamer lijkt te gaan op het water, met 80km/u is er echt niks aan..

    Ik heb een poosje gevaren met een 1/6 hydroplane met een 2 cilinder benzinemotor, maar werd er niet gelukkig van. Er moet echt een hele dikke elektro setup in, maar eigenlijk een jetcat turbine!
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    nu breng je me in twijfel,
    scheelt het erg veel qua vermogen om een 1:10 hydro op snelheid te krijgen vergeleken met een 1:8 ??
    misschien toch beter om voor een 1:10 te gaan als dat het allemaal wat makkelijker maakt o_O
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Zwolle region
    Of neem een 1:12 er mooi tussenin. Een hydro 2-achtige rigger op 4s is ook leuk en gaat makkelijk >100kmh. Alle kennis en ervaring die je daarmee opdoet, kun je weer kwijt in een grotere hydroplane. De R700 van rbckits.com heeft ook mooie afmetingen. Die zou je serieus hard kunnen laten gaan op een 4s LiPo.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    zo'n rigger is grappig om snelheid te halen maar is voor mij niks....... het moet wel een op een beetje bestaande boot lijken :hammer:
    Die R700 is op zich best een leuke basis om wat moois van te maken, een freeskitje is tevens ook wel weer leuk en makkelijk bouwen..... hmmmmm :rolleyes:
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    Nou Eric, je hebt me overgehaald om een R700 te bouwen :friends: ik ga het kitje zo bestellen en ben even aan het kijken wat ik er gelijk bij zal bestellen
    flexas zie ik niet staan bij RBC maar wel een uithouder (octura strut) zal ik die gelijk mee bestellen ??
    jij kan me vast haarfijn uitleggen wat voor aandrijving hier in zal moeten om hem op 4s of 8s te varen en tevens de andere attributen (roer, trimvlakken etc)
     
  15. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    235
    Die R700 is gaaf ,daar had ik ook nog naar gekeken.
    Ben erg benieuwd .
    Maar ik stop nu maar even met shoppen. Want moeders vind dat ik nu wel genoeg modelbouw troep heb staan.
    En ja dat is letterlijk...
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Zwolle region
    :thumbsup: Op 4s zul je prima uitkomen. Rbckits levert kwalitatief goede kits, dus dat gaat je zeker veel bouwplezier opleveren. Daarnaast biedt de kit je ook voldoende vrijheid om toch je eigen stempel te kunnen drukken op eindresultaat.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    Zo.... we zijn een paar weken verder, ik had de R700 van RBC kits besteld En ben al een aardig eind heen met de bouw, het rompje is klaar voor de bovendek beplanking
    Voordat ik het dek ga verlijmen gaat eerst alles aan de binnenzijde een dunne coating krijgen om waterbestendig te worden, dan is de electronica en schroefas aan de beurt.
    De tekening geeft als motor een speed 700 8,4 volt Turbo aan en hier zoek ik dus een brushless variant voor
    De motor zal gevoed Worden door een 4s 4500 lipo Dus ik zal iets moeten gaan zoeken in de richting van een 3860 2200 kv Brand maar los met de voorstellen
     
  18. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    235
    Heb je nog plaatjes ?
    Gewoon nieuwschierig naar de bouwdoos btw.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    659
    Locatie:
    st Willebrord
    Ik heb tijdens de bouw wat foto’s gemaakt maar moet nog even uitvogelen hoe ik dat hier neerzet
    Daarvoor moet ik als ik me niet vergis eerst hier op het forum ergens uploaden en dan weer hierheen kopieren ....

    Anyway, vandaag de romp voorzien van een laagje 80 grams glasmat en epoxy
    Morgen de motorsteun vast lamineren en dan de electronica uitzoeken en bestellen
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, eerst foto’s dan wat tips over de setup.
     

Deel Deze Pagina