1/8 moter loopt armer na 15minuten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Ben Savox, 22 sep 2019.

  1. Ben Savox

    Ben Savox

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    Hallo allemaal,
    Ik kom uit het Zuiden van het land en rij al een tijdje met een mugen 1/8 auto.
    Als moter heb ik een picco R1 er op zitten. Daar ben ik zeer tevreden over.

    Helaas nu de moter een 8 liter heeft gelopen heb ik het volgende probleem.
    Na een minuut of 15 ongeveer begint hij armer te lopen. Als ik hem dan 1/10 slag rijker draai van boven dan komt hij bijna niet meer van zijn plaats af. Ik zet hem dan weer 1/10 slag terug armer. Hij is dan in de tussentijd ook weer wat afgekoeld en gaat dan weer als een speer. Onderin staat hij goed. Na 15 minuten ongeveer weer het zelfde probleem. Dan komt er ook bijna geen rook meer uit de uitlaat. Koppeling staat goed, gloeiplug al vervangen, drijfstang ook al vervangen. Het probleem is dan ook dat hij de eerste 15minuten perfect loopt, daarna armer begint te lopen en power onderin verliest en bijna geen rook meer uit de uitlaat komt. Iemand een idee waar ik het nog kan zoeken? Alvast bedankt.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    - Verse uitlaat rubbers? Of in ieder geval controleren of het aan de buitenrand vettig is.
    - tankdop? Komt bij Mugen niet zo vaak voor maar drukverlies via de tankdop is bet mogelijk.
    - Heb je al een andere uitlaat geprobeerd?

    Schud je het blik brandstof wel goed voordat je er wat uit haalt?

    En tja... Een Picco.... Ik weet niet hoe het met het laatste model is maar er zijn er niet veel mensen die nog Picco rijden om de simpele reden dat de zuigers snel versleten zijn.
     
  3. Ben Savox

    Ben Savox

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    Beste Roelof,
    Bedankt voor je hulp.
    De uitlaat en rubbers zijn nieuw.
    De kan met brandstof schud ik altijd goed voor ik het in de tankfles schud.
    De tanktop heb ik nog niet naar gekeken, die zal ik eens goed controleren maar ziet er niet nat uit of zo. Zou het misschien het voor of hoofdlager kunnen zijn of de carburator die niet goed werkt? Alvast bedankt voor de moeite.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik lees heel veel over problemen veroorzaakt door het voorlager wat ik zelf door de jaren heen amper ervaren heb, als er geen zijwaardse speling op zit lijkt het mij onwaarschijnlijk. Hoofdlager kan maar als die problemen geeft moet je hem kunnen horen als een soort van metaalachtige ruis bij een stationaire loop en anders wel voelen als je hem uit elkaar haalt.

    Het blijft vreemd dat het pas na 15 minuten gebeurt, een motor is pas na een 3 minuten geheel op temperatuur. Ik weet dat de Picco carburateurs ook niet altijd even betrouwbaar zijn, mocht je nog een motor hebben kan je even de carburateur wisselen.
     
  5. Ben Savox

    Ben Savox

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    Ok bedankt voor de tips. Ik laat nog weten hoe het geweest is met een andere carburateur.
     
  6. DutchFlippo

    DutchFlippo

    Lid geworden:
    2 mrt 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Voorschoten
    Ongeveer hetzelfde probleem met mijn HPI Pulse (Stock motor). Ik volg dit topic wel en ben benieuwd naar de oplossing.
     
  7. Ben Savox

    Ben Savox

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    Helaas heb ik nog niet de kans gehad om weer te gaan rijden. Ik heb wel een andere carburator er op gezet en als het me lukt ga ik deze zondag testen.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    pas na 15 minuten..
    nu ga ik toch in gekke dingen denken..
    misschien is na 15 minuten de warmte van het blok pas bij de carb beland, en warmt de carb op.
    blijkbaar zet er iets uit door de warmte in de carb.
    en knelt zo de boel af.

    hoe warm is de motor als hij na 15 minuten rot gaat lopen?
    hoe warm is hij na 14 minuten, als hij nog als een "speer" gaat?
    spuugje op de vinger, vinger op de kop, na 2 sec moet het zodanig zeer doen dat je de vinger met plezier weghaalt.
    hoor je meteen gesis, is hij (veel) te heet
    kun je de motor (veel) langer aanraken (op de kop) dan die 2 a 3 secondes, is hij te koud.
     
  9. Ben Savox

    Ben Savox

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    Het is vooral de eerste 10 minuten dat hij goed loopt. Dan is de temperatuur van de moter gemeten met een Tempgun 95-105 graden. Na 10-12 minuten stijgt de temperatuur tot 125-130 graden.
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    probeer eens na die 10 minuten vol te tanken en kijken of het probleem zich nog voordoet. Het lijkt een probleem met tank en druk.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Een Picco R1 haalt net 5 minuten op een tank... Als die bij 15 minuten moeilijk gaat doen ben je al aan de 3e of misschien wel net aan de 4e tank bezig.

    Uit eigen ervaring/meeting kan ik zeggen dat na 3 minuten opwarmen de motor geheel op bedrijfstemperatuur moet zijn dus als er dan wat fout gaat moet er ietsaan de hand zijn. Een vuiltje in de uitlaat of in de hoofdsproeier, een losse tankdop of een losse conus in de uitlaat zou kunnen maar de consistentie van die 15 minuten is daar moeilijk aan vast te plakken.
     
  12. Ben Savox

    Ben Savox

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    Gisteren opnieuw gaan rijden, nu met een andere carburator. En het probleem was weg. De moter blijft op constante temperatuur. De oude carburator opengedraaid en het rubber ringetje van de hoofdsproeier was gescheurd. Ook de moter open gehad. Op de zuiger zit aan de uitlaatzijde 2 verticale strepen die tot boven doorlopen en de zuigerbus aan de uitlaatzijde ook verticale bruine strepen. Waarschijnlijk door dat de laatste keren de moter te warm gelopen is.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    jup.. klemmertje gehad.

    dit verklaard wel het een en ander :D
    maar zelfs met dat gescheurde ringetje blijft het bijzonder dat het pas na 15 minuten raar ging doen.
    maar ach. je hebt het gevonden
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Op de zuiger verticale strepen aan de uitlaatzijde kan door te heet lopen komen maar het kan ook een slechte afwerking van de poorten zijn. Het komt vaker voor dat er nog een braampje op de rand vd poort blijft staan Zo lang het een vlekje is en de motor goed loopt niets aan doen!
     
  15. Ben Savox

    Ben Savox

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    Waarschijnlijk dan dat na die 10-15 minuten toen de moter te arm begon te lopen die verticale strepen zich gevormd hebben op de zuiger en op de bus.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Kun je een foto plaatsen van de strepen op de zuiger ?
     
  17. Ben Savox

    Ben Savox

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    Ik heb de moter nu terug in elkaar staan en terug op de auto. Maar zodra hij weer uitelkeaar gaat zal ik hier even een foto plaatsen. Maar het is een flinke verticale plek die tot boven door de zuigerringen loopt
     

Deel Deze Pagina