1:8 onroad EK-B

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 20 mei 2010.

  1. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    erg jammer John. ik zat aan de PC vast genageld tijdens je finale.
    echt super man !!.
    en auw, zeer vervelend dat het dan zo ( waar je totaal niets aan kunt doen !!) moet eindigen.

    maar je hebt jezelf wel weer enorm in de kijkers gereden das zeer zeker een feit man !!
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  2. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Ik kan me goed voorstellen dat een nieuwe tank bij z'n eerste langdurige opwarming inderdaad plastisch vervormt. Dat probleem oplossen is inderdaad iets voor de ontwerpers.

    Anderzijds blijft het feit bestaan dat zowel de regel als de meting niet concreet genoeg zijn om iemand op basis van minieme hoeveelheden af te keuren. Wat mij betreft is het dus een puntje voor de EFRA vergadering.
     
  3. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Als ik het goed begrepen heb reed Collari op de WC09 met een Serpent tank in zijn Evolva, ik weet zeker dat als dat zo is, er een hele goede reden voor is. ;)
     
  4. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    De serpent tank op zich is zeker geen slechte tank ,ik ben nieuwsgierig wat de inhoud van de tank van John zou zijn als hij gemeten wordt bij omgevings temperatuur die gelijk zijn als de eerste meting . De tank wat afkoelen met remmenreiniger biedt m.i. ook geen soelaas omdat er meer voor nodig is om het materiaal in zijn totaal naar een lagere temperatuur te brengen . Als blijkt dat een nieuwe serpent tank blijvend vervormd lijkt het mij van belang dat de rijders dit weten zodat zij de tank eerst wat langduriger verwarmen om daarna met inserts de tank op de gewenste inhoud te brengen .
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zo, ben weer terug...... 12 uur gereden voor 1400km, de TomTom heeft mij prima thuis gebracht.

    Ik had begrepen dat Arie Manten ook met een 16.0 begonnen was om van daar beter te worden. Beginnen met een 16.5 en op een gegeven moment 15.6 kunnen halen geeft toch een duidelijke progressie aan en op dat moment stond ik er duidelijk beter voor. Ik had nog een 0.5 sec moeten winnen om op mijn niveau te komen.

    Tja... de sponsor betaalt en bepaalt. Op zich is er progressie geboekt en kunnen we op dat gebied positief terug kijken, dat is ook een onderdeel van ontwikkeling. Blij was ik er niet mee, zeker niet dat ook nog eens mijn JP sneuvelde. Dit was een JP die ik vorig jaar opzij heb gezet wegens loopproblemen die ik even niet kon oplossen. Toen mijn laatst aangekochte JP na een 10 liter gebruik en net een vers lager in Apeldoorn sneuvelde heb ik de set van de oude overgezet en die heeft zich op Rucphen prima gedragen en ook hier 1 heat waar ik door een zeer stoffige baan maar 7 sec op mijn tijd (1 sec per minuut) wist te verbeteren. Die stoffige baan was ik erg boos over dat we niet nog een fatsoenlijke 4e kans kregen om een goede tijd neer te zetten.
    Maar mijn vermoeden is dat de loopproblemen mogelijk al door een ingescheurde bus kwam die in het andere carter beter bleef maar uiteindelijk toch nog doorscheurde.

    Om terug op de USE te komen, die liep op het rechte stuk op kleine bandjes met gemak 46000 rpm, door de nog wat zware zuiger/zuigerpen/drijfstang geeft dat een hoge belasting en is die daarop gesneuveld. Het hoort bij de ontwikkeling..... Was die USE heel gebleven was ik lachend door de 128e gekomen en mogelijk ook nog door de 64e. In de 128e liet de JP al niet lekker met de start en wikde al niet eens de 2e versnelling pakken en kon ik prima 2 rondjes vlak achter de nr1 rijden op een afstand van de nr3.

    Een jaar terug heeft de EFRA de fabrikanten gewaarschuwd voor dit fenomeen, er zou volgens hun juist bewust met dergelijke thermoplastische materialen gewerkt worden om net even wat meer rijtijd eruit te persen wat later met de keuring niet op zou moeten vallen.
    Ik ken de inhoud van John zijn tank van voor de afkeur niet maar weet dat mijn tank tot een cm. onder het streepje blijft. Ik had overigens ook een discussie over het slangetje naar de motor, uitgerekend geeft 30cm slang maar 1cc inhoud. Mijn slang was wat kort en bood hem aan om even de drukslang te gebruiken maar dat mocht niet.....

    Maar ja, een wedstrijd georganiseerd door Monaco en door de afkeuring van John wel 3 Italianen op het podium, het zet je te denken......
    Jammer John !
     
  6. outkast

    outkast

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Terneuzen (zeeland)
    Het is zeer spijtig om dit te lezen.Maar zoals Roelof zegt het zet je aan het denken het blijft toch een serieus spel wat er gespeeld word en als er wat geld mee gemoeit is doen ze rare dingen.Je komt er alleen nooit achter of het zo ook echt is.Ik ben blij dat ik geen wedstrijden rij ik zou hier niet goed tegen kunnen hehehe.
     
  7. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    @outkast: je kunt ook leuke wedstrijden rijden op een wat lager niveau, ook daar gelden weliswaar ook regels, maar die worden niet zo maximaal strikt gecontroleerd als op een groot evenement als een EK. Tijdens een clubwedstrijd worden in de regel de belangrijkste regels gecontroleerd, maar is de controle logischerwijs van een ander niveau. Bij de NOMAC zal dit niveau hoger liggen, en tijdens internationale wedstrijden nog wat hoger. Ik moet je zeggen dat ik dit verhaal ook een tikkeltje vind doorslaan, maar blijkbaar vindt men het nodig.

    Overigens: tijdens de Internationale Duitslandfinale van de KWC (een merkencup) gaan de motoren na afloop zonodig ook uit elkaar...

    Marcel
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoe groter de wedstrijden worden des te belangrijker het binnen halen van de titel wordt. Regels zijn er nodig om excessen uit te sluiten en helaas zijn er genoeg rijders en fabrikanten die op een sneaky wijze voorbij deze regels gaan om er voordelen uit te halen, een controle is dan echt nodig zodat men binnen de regels bezig is geweest.

    Het verhaal van John is duidelijk, met een 4min pitstop heeft hij er duidelijk geen voordeel uitgehaald want zijn motor moet zeker 4:30 tot 4:45 op een tank kunnen doen. Uitgerekend zal 1cc meer ook maar een paar sec rijtijd geven wat niet overeen komt met een complete ronde.
    Hoewel er in de praktijk geen winst was is wel zijn tank te groot bevonden en dat is in de regels omschreven.

    Maar inderdaad, op een lager niveau zal er hooguit op maat, gewicht, brandstof en uitlaat gecontroleerd worden omdat dat ook makkelijk te meten is. Op een hoger niveau zal ook de tankinhoud, het interne gedeelte van de uitlaat en de motor inhoud gemeten/bekeken worden.
     
  9. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Tja dat geeft te denken waarom je zo op de grens gaat zitten aangezien het noch in de kwali, noch in de finale nodig was.

    Wel een top prestatie uiteraad John! Nu die belgen in de NKs nog :D
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een filmpje vanuit een iets andere view, namelijk mijn auto:




    En een 10min impressie van de finale dankzij wat engelsen:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    gaaf man, bedankt
     
  12. outkast

    outkast

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Terneuzen (zeeland)
    Ziet er wel vet uit zeg.ik snap alleen niet dat je na die ronden nog steeds weet waar je auto is hehehe en hoe hou je zo'n auto op het circuit.gaat voor allemaal wat te snel hehehe
     
  13. nitrotrippertje

    nitrotrippertje

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    247
    Locatie:
    Amersfoort
    @ roelof 1 filmpie werkt bij mij niet die van jouw auto...
    Het gaat trouwens wel ziekelijk hard!!!!!
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. jeracing

    jeracing

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    312
    Locatie:
    St Willebrord
    Bedankt,

    maar het vreemde is en blijft dat de tank +/- 7 keer in de qualifyers is gecontroleerd en goed bevonden.

    Het is geen kwestie van bewust op de grens gaan zitten... ik begrijp ook wel dat <1cc geen enkele nut heeft...
     
  16. RobinD

    RobinD

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    17
    Foei Julius, Belgen lezen dit ook :D
    Gefeliciteerd John, jammer van de tank.
    Hoop dat je genoten hebt van het uitzicht/circuit.
    Dit is zeker mijn favoriete circuit en hoop er binnenkort trg te kunnen rijden.
     
  17. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Welkom hier Robin,
    Wel een mooie binnenkomer ,volgens mij kunnen alleen belgen dit circuit tot hun favoriet benoemen. Zijn die gewend tussen het beton te rijden ? Maar ...wel een mooi uitzicht ....
     
  18. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Tja, het lijkt erop dat de qualifyers te kort zijn om de tank blijvend te laten uitzetten. Een lange finale creert wellicht meer hitte in en rond de tank waardoor je blijvende vervorming oploopt die ook niet weggaat na koelen...

    Na ja insertje erin en gassen maar weer.
     
  19. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Daarom juist Robin!
    Nu lezen ze het niet alleen ze schrijven er ook nog!
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Belz

    Krieg nu wa, GI-Joe online! Zenne, moet jij niet studeren?
     

Deel Deze Pagina