1 afstands bediening reageert op 2 auto's?

• Topicstarter Topicstarter dopey28
  • Startdatum Startdatum
D

dopey28

Guest
me zoons hebben allebei een eigen rc auto gekocht.
de rc invader buggy en een rc toyota tundra.
als ik met 1 controller gas geef reageren beide auto hier op.
hoe kan ik dit verhelpen?
want ze kunnen nu niet allebei tegelijk spelen maar om ste beurt.

[simpel modus]
Afstandsbedieningen reageren niet op auto's maar anders om ;)
[/simpel modus]

Maar inderdaad. Het is verstandig om rekening te houden met frequenties als je 2 auto's koopt die ook tegelijk moeten werken. De winkelier had hier ook naar moeten kijken.

Maar even verder kijkend om wat het gaat vrees ik dat hier sprake is van simpel speelgoed met mogelijk niet eens de optie om kristallen te wisselen. Neemt meestal niet weg dat er intern wel wat aan een kristal te vinden moet zijn en dus verwisselbaar is voor iet anders.

ik ben bang dat je gelijk hebt.
we hebben ze bij de intertoys gekocht.
wat zijn kristallen ik ben hier helemaal niet in thuis.

[simpel modus]
Afstandsbedieningen reageren niet op auto's maar anders om ;)
[/simpel modus]

Maar inderdaad. Het is verstandig om rekening te houden met frequenties als je 2 auto's koopt die ook tegelijk moeten werken. De winkelier had hier ook naar moeten kijken.

Maar even verder kijkend om wat het gaat vrees ik dat hier sprake is van simpel speelgoed met mogelijk niet eens de optie om kristallen te wisselen. Neemt meestal niet weg dat er intern wel wat aan een kristal te vinden moet zijn en dus verwisselbaar is voor iet anders.

Het radiografische speelgoed van tegenwoordig heeft vaak wel een schakelaartje op de zender en op de ontvanger (in dit geval de auto) waarmee je een ander kanaal kunt kiezen, zodat je met 2 of nog meer tegelijk kunt rijden/vliegen/varen.

Een kristal is een elektronisch onderdeel die de radiofrequentie bepaald. Bij speelgoed RC kan deze meestal niet uitgewisseld worden maar staat het wel achterop de zender (vaak een sticker). Dit onderdeel zit zowel in de zender als in de ontvanger. Wil je op een andere frequentie gaan, dan moet je ze bij zowel de zender als de ontvanger omwisselen. Als je handig bent met een soldeerbout dan kan het wel. Als voorbeeld heb ik een aantal foto's gemaakt van een speelgoed RC zender (Dickie in dit geval, links) en een profesionelere zender (Robbe Economic, rechts).
full

Bij de robbe kun je het kristal zonder de behuizing open te maken uitwisselen door deze er uit te trekken.
full

Bij de Dickie zender zit deze intern op de printplaat gesoldeerd.
full

Bij de ontvangers geldt hetzelfde verhaal. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Laatst bewerkt door een moderator:
het is me helemaal duidelijk wat je me net vertelde.
ik heb net effe gekeken maar er zit alleen maar een aan en uit schakelaar op.
voor de rest niets

Een kristal is een elektronisch onderdeel die de radiofrequentie bepaald. Bij speelgoed RC kan deze meestal niet uitgewisseld worden maar staat het wel achterop de zender (vaak een sticker). Dit onderdeel zit zowel in de zender als in de ontvanger. Wil je op een andere frequentie gaan, dan moet je ze bij zowel de zender als de ontvanger omwisselen. Als je handig bent met een soldeerbout dan kan het wel. Als voorbeeld heb ik een aantal foto's gemaakt van een speelgoed RC zender (Dickie in dit geval, links) en een profesionelere zender (Robbe Economic, rechts).
full

Bij de robbe kun je het kristal zonder de behuizing open te maken uitwisselen door deze er uit te trekken.
full

Bij de Dickie zender zit deze intern op de printplaat gesoldeerd.
full

Bij de ontvangers geldt hetzelfde verhaal. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat wordt creatief solderen of anders morgen even terug naar de winkel om te kijken als er 1 om te ruilen is. Ik mag aannemen dat er toch ergens een sticker oid te vinden moet zijn met een frequentie.

Het is een probleem met vele van die speelgoed versies (lees: niet hobby klasse maar wat je in de speelgoed winkels vind), bijna alles zit op dezelfde frequenties en botst met elkaar. 27.145 MHz zie je op bijna elke doos. Gelukkig zien steeds meer speelgoed rc fabrikanten het licht en gebruiken zo'n ABC schakelaar, dan kunnen tenminste 3 wagens tegelijk rijden.

Staat er op de doos / auto ergens een A, B of C sticker oid? Vaak ook met een kleur. Deze zou ook op de doos moeten staan. Deze sticker geeft het kanaal aan. Als ze gelijk zijn dan is dat je probleem. 1 omruilen in de winkel voor een ander kanaal?

ik net op de dozen gekeken maar nergens zie ik iets over kananlenstaan of iets met kleuren.
de controllers zien er zo uit links is voor vooruit en achteruit rijden.
rechts is voor links of rechts sturen.
in het midden zit een schakelaartje voor het aan en uit zetten.
meer zit er niet op.

Staat er op de doos / auto ergens een A, B of C sticker oid? Vaak ook met een kleur. Deze zou ook op de doos moeten staan. Deze sticker geeft het kanaal aan. Als ze gelijk zijn dan is dat je probleem. 1 omruilen in de winkel voor een ander kanaal?

heeft er iemand een foto van wat ik precies zou moeten vervangen (solderen).
of een filmpje mag ook.

jawel maar dat gaat alleen maar over de batterij

en volgens die link van de invader buggy moet ik het kanaal kunnen instellen.
zou ik hiervoor die kap eraf moeten halen lijkt me niet toch?

In de beschrijving staat dat je de frequentie/kanaal kan instellen.

Zit er geen gebruiksaanwijzing bij?

Al ik zo eens kijk in de gebruiksaanwijzing bij de fabrikant en hoe hij aangeboden wordt bij andere winkels...

De fabrikant zegt niets over frequenties en de andere winkels zeggen er duidelijk bij dat je niet kan wisselen van frequentie.

Als dat nog recente informatie is, is de folder nogal misleidend. Misschien eens met Intertoys gaan praten?

Back