1 cell lipo laden

Hallo,
Hoe moet ik 1 cell batterijen aansluiten om te laden?
Ik heb deze: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 160mAh 1S 30C (E-flite, Minium compatible)
En deze lader: RCtechnics
Normaal als ik meerdere cellen ga laden dan gebruik ik de laadkabel en de balanceerkabel en ziet de lader automatisch het aantal cellen.Dan weet deze hoeveel hij in de batterij moet stoppen.
Hoe gaat dit dan in zijn werk als ik 1cell batterij moet laden?
Moet ik gaan laden via de balanceerpoort op 1cell of hoe moet ik dit doen?
Ik weet dat hier niet gebalanceerd moet worden.Maar weet anders niet goed hoe de lader weet hoeveel die in de batterij moet stoppen bij 1cell.
Wie kan me helpen?
Alvast bedankt.
Mvg Wes.

laadkabeltje maken waarbij je de lipo gewoon op de hoofdpoort aansluit. lader instellen op 1s en 1 of 200mA. that's it..

Edit: CITROEN!

Weet ik dat er niet te balanceren hoeft maar ik kan het aantal cellen nergens manueel ingeven met deze lader.
Dit gebeurd altijd automatisch via de balanceerpoort denk ik als ik laad met meerdere cellen.
Het is de eerste keer dat ik 1 cell wil proberen.
Dus hoe kan de lader weten hoeveel cellen ik laad als ik de balanceerpoort niet gebruik?

Mvg Wes.

Wat ik ook zie dat de laadstroom van mijn lader minimum 300mah is.
Mijn batterijen zijn 138mah. Mag ik mijn batterijen wel laden op 300mah. De batterijen zijn 30C.Zou ik dan niet beter een kabel maken zodat ik 3 batterijen samen kan laden zodat mijn lader ze ziet als 1lipo 3cell batterij?
Dan kan ik de balanceerpoort gebruiken zodat de batterijen altijd mooi correct geladen zijn.Of maakt dit geen verschil uit.Zou wel niet direct weten hoe ik zo een kabeltje juist moet maken.
Wat denken jullie wat best is.
Batterij per batterij of 3 batterijen samen?
Mvg Wes.

Als de minimale laadstroom 300mA is, zou ik er inderdaad meerdere tegelijk laden. 2 of misschien wel 3 of meer(dan kan je ook een hogere laadstroom nemen)

De lader weet vanzelf dat t een 1 cell is, omdat die maar 3.7~4.2 volt ziet.

PICMX6.jpg

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2 Pin JST plug with 6 x Pico plug charging harness

Als de minimale laadstroom 300mA is, zou ik er inderdaad meerdere tegelijk laden. 2 of misschien wel 3 of meer(dan kan je ook een hogere laadstroom nemen)

De lader weet vanzelf dat t een 1 cell is, omdat die maar 3.7~4.2 volt ziet.
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon rechtstreeks een batterij aan de hoofdlaadpoort aansluiten?Jammer dat ik niet minder kan laden dan 300mah.
Maar kan ik dit eventueel uitmeten op de lader hoeveel mah hij heeft?
De draaiknop kan wel nog een heel stuk onder het minimum van 300mah die aangegeven staat.Moest hij minder kunnen laden zou dit al simpeler zijn om 1 batt per keer te laden.
Mvg Wes.

op de linke van jou accu staat dit Max Charge Rate (C)10
dus neem aan dat de 300 Mah geen probleem mag zijn.
als dit niet zo is hoor ik dit ook graag van iemand.

op de linke van jou accu staat dit Max Charge Rate (C)10
dus neem aan dat de 300 Mah geen probleem mag zijn.
als dit niet zo is hoor ik dit ook graag van iemand.
Ik dacht dat c/10 wilde zeggen 1/10 van de capaciteit laden.
Maar ben niet zeker.
Alhoewel moet het toch mogelijk zijn denk ik met 300mah laden want ik zie dat de speciale laders voor dit soort batterijen ook met 0,3A laden zal het het wel ok zijn zeker?
Zie maar: Celectra 4-Port 1-Cell 3.7V 0.3A DC Li-Po Charger -
Of klopt dit niet?
Mvg Wes.

10C houd in dat je 10 keer de capaciteits waarde mag laden.. zou dus 1.38A zijn.. denk dat het een typfout is...

Is parallel laden wel zo verstandig als je ze hoogstwaarschijnlijk niet gelijk matig leeg zal trekken.

Aangezien je het hebt over de laadstroom van 300milli op een accu van 160mAh
Dan wordt het dus 1s 2P om binnen de laadstroom te blijven. Als 1 pack niet erg maar wel als los gebruikte cellen aangezien de ene eerder vol kan zijn dan de ander.

Cheap HK turnigy 5A ladertje doet gewoon 1s op 0,1A. Misschien een idee om die te kopen.

10C laad stroom kan ik me niet voorstellen. Rhino series die vrij klein zijn hebben nog steeds 2C

Wil je bv toch proberen op 2C te laden doe dit dan op een plek waar geen brandgevaar is en blijf erbij.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Is parallel laden wel zo verstandig als je ze hoogstwaarschijnlijk niet gelijk matig leeg zal trekken.

Dan wordt het dus 1s 2P om binnen de laadstroom te blijven. Als 1 pack niet erg maar wel als los gebruikte cellen aangezien de ene eerder vol kan zijn dan de ander.

Cheap HK turnigy 5A ladertje doet gewoon 1s op 0,1A. Misschien een idee om die te kopen.

10C laad stroom kan ik me niet voorstellen. Rhino series die vrij klein zijn hebben nog steeds 2C

Wil je bv toch proberen op 2C te laden doe dit dan op een plek waar geen brandgevaar is en blijf erbij.

Gr. Dennis
Bedankt voor de info.
Dan zijn deze laders dan ook slecht als ze met 300mah laden?
Celectra 4-Port 1-Cell 3.7V 0.3A DC Li-Po Charger -
Zijn nogtans speciaal voor dit soort batterijen.
Het ladertje(Cheap HK turnigy 5A ladertje ) die u voorstelt waar kan ik die kopen?
Ik zie dit niet direct staan op de HK site.
Mvg Wes.

Gr. Dennis
Als je voor het laden drie cellen even met een lampje als belasting en een multimeter op gelijk spannings niveau brengt met een tolerantie van 100mV dan kan je ze allemaal tegelijk laden.
Met je vliegtuig als belasting kan ook maar twee cellen met 0,5V verschil parralel schakelen is schadelijk voor je lipos.;)

Laatst bewerkt:
Als je voor het laden drie cellen even met een lampje als belasting en een multimeter op gelijk spannings niveau brengt met een tolerantie van 100mV dan kan je ze allemaal tegelijk laden.
Met je vliegtuig als belasting kan ook maar twee cellen met 0,5V verschil parralel schakelen is schadelijk voor je lipos.;)
Dus als ik het hier allemaal lees kan ik beter mijn lader die ik nu heb niet gebruiken.
Welk simpel ladertje kan ik dan eventueel kopen?
Liefst zo goedkoop mogelijk.:) Mag gerust een ladertje zijn waarmee ik 1 batterij per keer kan laden.
Er werd hier al een HK turnigy 5A ladertje genoemd maar weet niet waar te koop.
Alvast bedankt.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Kijk hier eerst maar eens rond.

RCtechnics
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_index.asp

Ik zie dat jouw lader daar ook vandaan komt.
Met jouw lader is niets mis alleen de minimum laadstroom is wat aan de hoge kant voor 1cel.
Wat ik voorstel is meer lipos parralel schakelen d.w.z. alle + sen aan elkaar en alle -nen aan elkaar.
Dat berijk je met de eerder genoemde snoertjes.
Dan heb je de dubbele capaciteit bij twee cellen en driedubbele capaciteit bij 3 cellen parralel maar nog steeds maar 3.7V.
Je kunt dus laden met een 3X zo hoge stroom als met 1 cel.:)

Laatst bewerkt:
Kijk hier eerst maar eens rond.

RCtechnics
HobbyKing Online R/C Hobby Store :

Ik zie dat jouw lader daar ook vandaan komt.
Met jouw lader is niets mis alleen de minimum laadstroom is wat aan de hoge kant voor 1cel.
Wat ik voorstel is meer lipos parralel schakelen d.w.z. alle + sen aan elkaar en alle -nen aan elkaar.
Dat berijk je met de eerder genoemde snoertjes.
Dan heb je de dubbele capaciteit bij twee cellen en driedubbele capaciteit bij 3 cellen parralel maar nog steeds maar 3.7V.
Je kunt dus laden met een 3X zo hoge stroom als met 1 cel.:)
Bedankt.
Bij hobbyking vond ik niet direct zo een klein ladertje.
Ik heb 3 zo'n batterijen van 160mah.
Dus als ik zo een kabeltje maak en alle 3 gelijktijdig laad dan zou ik ze dus kunnen laden op 480mah?Klopt dit?
Geraken ze dan alle 3 wel gelijktijdig vol op die manier?
Mvg Wes.

Ik heb 3 zo'n batterijen van 160mah.
Dus als ik zo een kabeltje maak en alle 3 gelijktijdig laad dan zou ik ze dus kunnen laden op 480mah?Klopt dit?
Geraken ze dan alle 3 wel gelijktijdig vol op die manier?
Mvg Wes.
Die 480mAh bij 3 cellen klopt.
Ik begrijp dat je de capaciteit in moet geven en dat de juiste stroom door de lader ingesteld wordt.
Alle drie lipos zijn dan doorverbonden waardoor ze allemaal dezelfde spanning hebben en dus automatisch gelijk opgeladen worden.
Voor je begint moeten ze dus wel bijna in dezelfde laadtoestand zijn anders gaat de volste lipo de leegste opladen.;)

Laatst bewerkt:
Die 480mAh bij 3 cellen klopt.
Ik begrijp dat je de capaciteit in moet geven en dat de juiste stroom door de lader ingesteld wordt.
Alle drie lipos zijn dan doorverbonden waardoor ze allemaal dezelfde spanning hebben en dus automatisch gelijk opgeladen worden.
Voor je begint moeten ze dus wel bijna in dezelfde laadtoestand zijn anders gaat de volste lipo de leegste opladen.;)
In dezelfde laadtoestand?Das ook niet altijd gelijk denk ik.De ene keer zullen ze meer leeggevlogen zijn dan een andere keer denk ik.
Anders laad ik ze voorlopig een paar keer samen op met zelfgemaakt kabeltje en kijk ik eventueel voor een andere lader.Als het vliegtuig goed vliegt tenminste.
Zou dan toch eventueel deze kopen.Aerobertics.be - Product Detail Chargers / Power Suplies - Various
Is dit dan een goede lader om dit soort baterijen te laden?
Ofwel deze. Is nog goedkoper en zelfde eigenschappen denk ik: http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=THP103CQ
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Back