1 cell lipo laden

Ik hebt een aantal nano-tech 1cell 950 mAh 25-50c lipo's .

WP_20150907_0021_zps2keraqu1.jpg

Deze laad ik normaal op met een 1cell lader . via usb
Maar nu wil ik deze laden 3 tegelijk op mijn turnigy reactor 300w 20A .
Deze lipo's mogen maximaal met 5c geladen worden .
Ik ben ook in bezit van een 3 in een laad kabel met een balance plug voor 3s .
hoe stel ik dit in op mijn lader .?
en hoe stel ik de c in op de lader ?
In de handleiding staat niets vermeld .
gr Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
In de lader zal het gewoon aangegeven worden met A(mpere) en niet met C...

Als je ze op 5C wil gaan laden zul je hem dus op 4,7~4,8A moeten zetten met een 3s laadprogramma.
Of het slim is ze ook echt op 5C te laden is punt 2 ;)

Het is helemaal de vraag of je hier wel aan moet beginnen.

Het gelijktijdig laden van verschillend gebruikte LI-Po's die ook nog een verschillende restlading kunnen hebben is niet aan te raden als je niet heel precies weet waar je mee bezig bent. Uit je vragen blijkt dat je dat niet precies weet.

Daarom er niet doen en gewoon stuk-voor-stuk laden.

In dit geval valt het allemaal wel mee....
Het zijn 1s lipo's die via een bestaande kabel een 3s gaan vormen , verschil in restlading zal bij leeg gevlogen accu's minimaal zijn en met dergelijk kleine capaciteiten trekt een lader met ingebouwde balancer (250~300mA gemiddeld) dat met gemak recht.

De meeste kabels voor het laden van 3 of meer kleinere 1S cellen zullen deze parallel laden.
In dat geval moet je de lader instellen op 1S en de stroom op de som van de gewenste laadstromen.

Zoals eerder aangegeven is het laden op 5C niet echt aan te bevelen, de levensduur gaat achteruit.
Wat wel mooi is van de potentieel 5c lading dat als je allemaal vergelijkbare cellen neemt en de lader op 3-5C dus totaal 2.8 à 4.5 Amp, je de 3 cellen er zonder veel schade parallel aan kan hangen.
Een redelijk gelijke ladingstoestand is aan te bevelen maar omdat iedere cel wel wat meer mag hebben zal er nooit een veel te grote laadstroom ontstaan.

Rick

Back