Een "trainer"-achtig vliegtuig van ca. 1kg vliegklaar! heeft ongeveer 100W (electro)watt vermogen nodig om goed te vliegen.
Een SP-400 6V op 10 cellen (en met vertraging ca. 1:2 ) levert net 100W .... alleen is na 10 - 20 vluchtjes van 5 minuten totaal versleten....
Een SP-480 (b.v. de € 8,-- variant van Jamara), heeft iets minder moeite met die 100W...
Alleen een kistje met een spanwijdte van minder dan 1 meter dat 1KG weegt (zonder motor en accu ????) is erg zwaar...
Spanwijdte 1000mm, nette bijbehorende vleugelbreedte (=de koorde) 150mm....
Vleugelopppervlakte 10x1,5 = 15DM².....
Vleugelbelasting 1000 : 15 = 66,6.. gram/DM²
Tenminste als hierbij niet nog de motor en accu's en de rest van de RC komt komt, dan moet er nog zo'n 300-500 gram bij !!! (tenzij je een high-tech oplossing met borstelloze motoren en lithium-polimeer accu's wilt maken (+++++€)....)..
Conclusie 66 gram vleugelbelasting is hoog, met als gevolg een hoge vliegsnelheid die nodig om in de lucht te blijven ... (rond de 50Km/per uur) .... dit is met een SP-400 niet echt haalbaar, een SP480 (b.v op 10 cellen) zou dit net kunnen ... maar dit is GEEN beginners snelheid.
Maar is die 1KG een "kaal" vliegtuig, dan kom je in "onmogelijke" vleugelbelastingen, die weer tot gevolg hebben dat je vliegtuig met meer dan 70KM per uur MOET vliegen om in de lucht te blijven.
Beginnen te vliegen met een (klein) kistje dat 70KM/per uur vliegt is onverantwoord en levensgevaarlijk ....