1 kilo kist

• Topicstarter Topicstarter kabi
  • Startdatum Startdatum
K

kabi

Guest
ik heb vandaag mijn vliegtuigje af maar ik heb een vraagje kan je
met een speed 480 plus 8.4 volt, 7 cellen een kist net onder de kilo omhoog krijgen.

hij is zelf ontworpen
maar de spanwijdte is iets onder de meter
en de lengeterui 70 cm

nee
lijkt mij te zwaar voor een speed 480 met die spanwijdte.
speed 400/480 met 500 gram en minder dan 1 meter span ok als motor model maar indien groter dan tot 1,50 meter span als zwever daarna te zwaar om leuk te vliegen.

Een "trainer"-achtig vliegtuig van ca. 1kg vliegklaar! heeft ongeveer 100W (electro)watt vermogen nodig om goed te vliegen.

Een SP-400 6V op 10 cellen (en met vertraging ca. 1:2 ) levert net 100W .... alleen is na 10 - 20 vluchtjes van 5 minuten totaal versleten....

Een SP-480 (b.v. de € 8,-- variant van Jamara), heeft iets minder moeite met die 100W...

Alleen een kistje met een spanwijdte van minder dan 1 meter dat 1KG weegt (zonder motor en accu ????) is erg zwaar...

Spanwijdte 1000mm, nette bijbehorende vleugelbreedte (=de koorde) 150mm....

Vleugelopppervlakte 10x1,5 = 15DM².....
Vleugelbelasting 1000 : 15 = 66,6.. gram/DM²

Tenminste als hierbij niet nog de motor en accu's en de rest van de RC komt komt, dan moet er nog zo'n 300-500 gram bij !!! (tenzij je een high-tech oplossing met borstelloze motoren en lithium-polimeer accu's wilt maken (+++++€)....)..

Conclusie 66 gram vleugelbelasting is hoog, met als gevolg een hoge vliegsnelheid die nodig om in de lucht te blijven ... (rond de 50Km/per uur) .... dit is met een SP-400 niet echt haalbaar, een SP480 (b.v op 10 cellen) zou dit net kunnen ... maar dit is GEEN beginners snelheid.

Maar is die 1KG een "kaal" vliegtuig, dan kom je in "onmogelijke" vleugelbelastingen, die weer tot gevolg hebben dat je vliegtuig met meer dan 70KM per uur MOET vliegen om in de lucht te blijven.

Beginnen te vliegen met een (klein) kistje dat 70KM/per uur vliegt is onverantwoord en levensgevaarlijk ....

Ik heb (ligt nog ergens op zolder) een "geel-ding" gehad van 1M span, Tsjechische "NoName" ARF wegens kleur en stabilovorm voor Piper uitgescholden (voor "weinig" gekocht, héél lang geleden, bij SuperWings, Driebergen).

Woog leeg ca. 450 gram .... met RC en accu's net iets over de 1KG... vleugelbelasting van rond de 60 Gram/DM² ...

Motorisering "GM Purple Bull 17T" automotortje met MAS 8x4" prop en 6 x 2000Mah NiCad's van Sanyo ...... ging mij iets teveel als een speer .... maar vloog verder wel goed.

Ik ben het eens met Dirk. 1kg voor een kilo is rijkelijk zwaar. 480 kan dat gewicht wel vliegen, maar dan met vertraging.

Met hoge vleugelbelasting wordt het lastig.

nee jullie hebben gelijk
maar het ligt volgens mijn aan de accu
ik heb hem gewogen en woog alleen al 400 gram
het is een 1700 ma met 7 cellen
de romp van het vliegtuig heb ik lichter gemaakt en weegt nu ongeveer 100 gram.

Alles moet in de juiste verhouding. Niet te grote accu bij kleine motor.
helft van totaal gewicht is aandrijving (bij nicad of nimh).
Voorbeelden:

Speed 400 (80g), 8 x 500Ar of KAN 950 (170g) goed voor 500g vliegtuig.

speed 600 (220g), 7 x RC1700 (400g) goed tot 1500g.

speed 480 dan met kan950, 800AR of RC 1200 2/3SC iets daartussen, rond 800g dus.

"gewone" motor helft of meer van accu gewicht.
Borsteloos mag stuk lichter.

kabi, als je ipv een autoaccupakket een pakket kleine nicads 500 mah of zoiets plaatst zal ie probleemloos vliegen.
met zon zwaar accupakket is de vleugelbelasting te hoog en is het net of je een baksteen wil laten vliegen met kleine papieren vleugeltjes.

Back