1 kW motor....welke schroef ?

Hoi,

Kunnen jullie me helpen ? Ik heb een mandragend bootje (2,4 m) , en heb een 1 kW bortstelloos motor. De bedoeling is om de motor met 24 volt accu's in het bootje te plaatsen, echter ik heb geen idee welke schroefas en schroef ik moet gebruiken voor een dergelijk bootje.

Kunne jullie mij een indicatie geven waar ik het moet zoeken ?

Groet ! en dankjewel,

Franck

tja hangt er een beetje vanaf he, wat je juist wilt hebben: kracht of snelheid?

kracht! :) Tenminste, een beetje tuffen is voldoende. het hoeft allemaal niet zo snel.

de motor is 700 Kv en ik hen een 100 amp regelaar tot mn beschikking.

Laatst bewerkt:
2.4M bootje????8-O
Dat noem ik toch een hele boot.
Als hij klaar is zou je dan foto's willen posten?
Ik zou wel eens zo'n groot schip willen zien.

Ik heb zo'n vermoeden dat het niet om een modelboot gaat ;)

Dus zo groot is hij dan ook weer niet. Maar inderdaad, alsnog wil ik wel een foto zien. Waar ga je hem eigenlijk voor gebruiken? En wat voor accu's komen erin?

Hallo Frank,

Heb je een link naar je motor?

Gevoelsmatig zeg ik dat dit niet goed komt, een 700 KV motor op 24 V geeft onbelast 16800 toeren aan de prop, dan moet je een heeele kleine schroef nemen, om de motor niet af te wurgen, waardoor 'ie teveel stroom gaat trekken en de boel oververhit raakt.

In zou minstens een reductie van 1:4 toepassen (getande riem) om het toerental van de prop aan te passen aan de gewenste propdiameter en het stroomverbruik.
Ik zou zowel de motor als de regelaar (welke?) van waterkoeling voorzien, waarschijnlijk zullen ze hard moeten werken...

Meer informatie over het model romp en de waterverplaatsing, maakt het doen van suggesties een stuk gemakkelijker.

Groeten, Jan.

Ik snap alleen niet waarom je voor een motor met zoveel KV gaat...
Als je er een neemt van 200kV, dan heb je ook niet dat ingewikkelde gedoe met overbrengingen enzo.
Er zijn vast nog wel motoren met nog een lager kV.

Ik denk niet dat motor echt gekoeld moet worden als je gewoon onder de specs. blijft. Je kan ook de hele motor onder water laten lopen.

Back