1 led als rem- en standlicht?!

Ik ben met de verlichting van mijn scania bezig en zit met het volgende probleem:
De achterlichten hebben 3 vakjes voor leds, 1x knipperlicht, 1x achteruitrijlamp en .......juist, ik houdt remlicht en standlicht over. Is het mogelijk om 1 led op 2verschillende sterktses te laten branden?! Het remlicht wordt door een conradmodule aangestuurd (190306 - 89) en de verlichting rechstreeks vanaf een aan/uit schakelaar.
Alle ideeën en oplossingen zijn welkom.

GreeZz Sjon

Hey Sjon,

Dat is zeker mogelijk :)

2247055638_312c1ea656_o.jpg

Dit schema is dan wel niet zoals jij het nu bedoeld... maar wel hetzelfde principe :)
Dit was gemaakt om dimlicht en grootlicht samen te voegen.
(die ic1A, 1Kweerstand en die BD677A, moet je even er niet bijrekenen )

Vanuitgaande dat de tamiya lichtset ook de MIN schakeld !!!
En dus de +12V direkt op de led's staat....
Indien dit niet bekent is en je geen risico wildt nemen.
Laat het me even weten.... Dan pas ik dit even aan namelijk :)

Voor jouw is dan die -12V de aansluiting vanaf jouw tamiya lichtset...
En die conrad rem-module komt dan aan die 500r weerstand (aan de kant van de BD677A !)

De waardes van de weerstanden scheelt weer per led...
Maar zorg ervoor dat de weerstand voor de dimlicht hoger is dan die van het rem-licht !

Ik hoop dat je er zo uitkomt...

Hoi Sjon,

Idd iets te snel gelezen...

Dan wordt het zoals het schema aantoond :)

Schakel jij de MIN via die schakelaar ?
Dit is namelijk wel nodig... zodat de PLUS altijd is verbonden met de LED's !

En d1 is een diode 1N4148, die zorgt ervoor dat de koplampen niet meer stroom krijgen via de rem-module.

Ik zal vanavond even in mijn Knight Hauler kijken, daar heb ik dezelfde schakeling in.
Ik heb zelf een tekeningetje gemaakt:
W = weerstand
+ en - spreken voorzich lijkt me
ik stuur hem je even toe, kan hem hier niet posten......
Dat wil dus ook niet.... damm.......
nog eens:
Foto-UINKUIUQ.jpg

Laatst bewerkt:
Oké is prima :)...

Edit: Schema is prima voor je achterlichten.

Maar houd er rekening mee, dat je die D1 (diode) nodig zult hebben voor je koplampen !
Neem aan dat die ook mee worden geschakeld via dezelfde schakelaar ?

Tenzij je er geen last van hebt he ;)
Bij mij gingen de koplampen zonder die diode namelijk ook voller branden.

Laatst bewerkt:
Wow, kan dus meer dan dat ik zelf denk.... ;) hahahaha

De koplampen gaan via dezelfde schakelaar ja. Die kan je gewoon in de electronicazaak kopen lijkt me?!
Thanx in elk geval, zal vanavond direct eens aan de gang.

Sjon

Graag gedaan...

Hoe denk je dat ik het geleerd heb :)

Het is allemaal ontstaan door deze hobby... (ben er een jaartje terug mee begonnen)
Ben wat dat betreft ook een leek qua electro :)

Vandaar dat er bij mijn ontwerpjes nog wel eens iets veranderd wordt !
Aldoende leerd men...

Succes vanavond.

Zo, gisteravond mijn hersens even gekraakt en druk gesoldeerd......maar het werkt !!! Helemaal top. Echter, het achterlicht is te fel tov het remlicht. Het wordt op 7.2 volt aangestuurd, voor het remlicht heb ik een weerstand van 270 ohm voor het achterlicht een van 510 ohm. (led's zijn paralel geschakeld)
Hoe 'dik' kan ik de weerstand maken om de achterlichten wat meer te dempen?!

Sjon

verlichtingmodule

Moi !

zo ben ik ook aan het stoeien met een module die alles zou kunnen regelen ;rem-,knipper-,achteruitrijlicht (smartlight slx2,7 ) Nieuwe pagina 1.
Helaas krijg ik het niet werkend :confused:.
Voor een schematische tekening zie mijn fotoalbum Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van bobross: tamiya scania highline - Afbeelding

De verlichting die ik zonder de module heb aangesloten werkt wel (dus het is geen ontvangst- of accuprobleem ) .
Zie ik iets over het hoofd ?

groeten bobross

Zo, gisteravond mijn hersens even gekraakt en druk gesoldeerd......maar het werkt !!! Helemaal top. Echter, het achterlicht is te fel tov het remlicht. Het wordt op 7.2 volt aangestuurd, voor het remlicht heb ik een weerstand van 270 ohm voor het achterlicht een van 510 ohm. (led's zijn paralel geschakeld)
Hoe 'dik' kan ik de weerstand maken om de achterlichten wat meer te dempen?!

Sjon

Hey Sjon,

Je kunt de weerstand zodanig opvoeren als nodig is.
Probeer tussen achterlicht nog en hogere waarde bijv. 510 + 270 ohm samen in serie...
Is het nog te fel, dan kun je het nog hoger nemen... 2x 510 enz...
Het is altijd even afstemmen.

Succes ermee...

Moi !

zo ben ik ook aan het stoeien met een module die alles zou kunnen regelen ;rem-,knipper-,achteruitrijlicht (smartlight slx2,7 ) Nieuwe pagina 1.
Helaas krijg ik het niet werkend :confused:.
Voor een schematische tekening zie mijn fotoalbum Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van bobross: tamiya scania highline - Afbeelding

De verlichting die ik zonder de module heb aangesloten werkt wel (dus het is geen ontvangst- of accuprobleem ) .
Zie ik iets over het hoofd ?

groeten bobross

Hoi Bob,

Heb je er een foto van met een grotere resolutie ?
Kan het net niet goed zien op de zojuist geplaatste foto !

Hoor en/of zie het wel...;)

He marten,
Ik zal vanavond direct weer aan de gang gaan. je hoort van mij.

@ Bobross: als ik dat zo zie moet er op pin 1&2 nog spanning komen te staan.....
Ik zal me er strax nog eens in verdiepen.

en op pin 1 en 2 zitten de plus en min van de ontvanger .
Is trouwens niet nodig want die krijgt zijn spanning ook wel via andere weg (spanning op motor en snelheidsregelaar die op hun beurt de ontvanger weer voeden )

groeten Bobross

en op pin 1 en 2 zitten de plus en min van de ontvanger .
Is trouwens niet nodig want die krijgt zijn spanning ook wel via andere weg (spanning op motor en snelheidsregelaar die op hun beurt de ontvanger weer voeden )

groeten Bobross

Okee, volgens je tekening niet als ik het goed zag..... had gekund.
Ik moet ook 3 lampen hebben, in het origineel (zoals ze hier rijden) zijn er ook 3 lampen.
Met hulp van marten is't gelukt!!! ach, en das ook de hobby hé.... btje prutsen ;)

Back