1 lipolader voor 4 packs

Ik weet eigenlijk niet of kan wat ik wil en of bestaat wat ik wil, maar jullie vast wel. Omdat ik steeds zo lang moet wachten tussen de vluchten door heb ik niet alleen extra lipo's nodig, maar ook laders. Ik heb echter nu een universele lader die vrij duur is en als ik extra laders koop hoeven die alleen lipo's te laden. Welke goedkope (12V) alternatieven zijn er?
Zijn er ook laders waar je gelijk 4 packs aan kunt hangen, dus met meerdere uitgangen b.v.? Of moet je toch allemaal losse laders kopen?

Er zijn wel laders met verschillende uitgangen,maar je kan dan niet op elke uitgang gelijk een lipo laden.De ene is dan bv voor ontvangeraccu's en laad met eenzelfde stroom en programma...
Maar ik denk wel dat er laders zijn die aan u eisen voldoen.Maar dan mag je wel iets boven de 100-150-200-...euro tellen al je iets fatsoenlijks wil.

Hmm,

1 fatsoenlijke 220v/12v multilader met balancer uitgang voor het om de paar laadcycli balanceren van al je packs, en daarnaast een simpele 12v multilader zonder deze 'fancy stuff'? En natuurlijk een duidelijke keus maken voor bijvoorbeeld 1 type en grootte lipo. Koop daarvan dan ook gelijk een stuk of 6 pakkettten van en je hoeft het komend seizoen niet vaak te wachten ;-).
Mijn oplossing in een notedop: Jamara Xpeak 230 en Bantam x-station 301dx laders(gratis bij een FMT abonnement) en Ebay en Hobbycity lipo's.

Ik gebruik altijd meerdere laders. Als extra lader is een "graupner lipo 4 charger" of "robbe lipy 300" handig. Als het kleine pakketen betreft kan je met het lbalanceer ladertje (constant 800 mAh) ook heel goedkoop een extra lader hebben. Je moet dan wel waarschijk veroopjes voor je balanceer maken.

Andere oplossingen:
Als je accu's ongeveer even leeg zijn parallel sluiten en met dubbele stroom laden.
Ik zeg ongeveer, want de "vereffeningsstromen" tussen lege en volle accu blijken heel erg mee te vallen. De iets vollere accu daalt in spanning, de iets legere wordt geladen en stijgt al vlot. Als je dit verhaal niet volgt, dan moet je het niet doen natuurlijk. ANders eens een meetproefje doen.

Bedankt. Ik ga eens even speuren, want het doel is een uurtje achter elkaar te kunnen vliegen. Word een beetje simpel van 5 minuten vliegen en een uur wachten. Ja, zo duurt brevetvliegen inderdaad een half jaar. ;-)

Grotere Lipo's gebruiken helpt al een heel eind bij het maken van meer/langere vluchten!
Ik gebruik momenteel 2 stuks 4100 mAh Lipo's. Hiermee kan je ca. 20-25 minuten vliegen. Terwijl de een laadt kan je met de andere vliegen.

Daarbij heb je dan ook niet meer al dat lood in de neus nodig!

Er zijn wel laders met verschillende uitgangen,maar je kan dan niet op elke uitgang gelijk een lipo laden.

Complete onzin natuurlijk, Ik heb zelf de Sommer Miniron die tot !5! lipos in één keer kan laden op diverse vrij toewijsbare uitgangen. De 5 uitgangen zijn universeel, dit wil zeggen dat je op gelijk welke uitgang om het even welke accu (dus ook 5 lipos van diverse soorten) erop kan aansluiten.

Je bent echter al snel bij de 300 Euro kwiijt voor dergelijke lader maar dan heb je ook wat voor je geld.

minironmobil.jpg

Kost hieronder 279 Euro

Aerobertics.be - sommer

Stevo

Laatst bewerkt:
Dank U MPXfan

Was het zelfde probleem als Olaf tegen gekomen en wou een lader die meerdere lipos tegelijk kon laden omdat ik anders toch wel heel erg lang zat te wachten tot de lipo vol was. De Sommer Miniron was dan ook de volgende stap voor mij.

Niet goedkoop maar wel oerdegelijke Duitse kwaliteit die EINDELIJK ook nog eens doet wat ik van een lader verlang. Het volladen van meerdere batterijen tergelijke tijd en liefst ook nog eens zo snel mogelijk.

Stevo

Die Megaron lader lijkt een goede oplossing maar let wel even op, ze beloven 'tot 3.5A of 5A per uitgang' maar dit zolang het totale vermogen van de lader maar beneden 80Watt blijft :hammer: !! Wil zeggen dat je 4 Lipo packs van 3S maximum met 1.6A kan laden (4 x 3 x 4.2V x 1.6A = 80Watt!). Als dat dan 2000mAh packs zijn, zit je nog ruim 1.5 uur te wachten, hé!:rolleyes:
Vergeet niet dat je de meeste Lipo's maar met 1C mag laden (1C = 1 x de capaciteit in A) wat wil zeggen dat je steevast langer dan 1 uur laadt. De laatste nieuw lipo's beloven 1.5C of 2C. Maar om een 4S 3000mAh aan 2C te laden zit je al aan 4 x 4.2V x 3 A x 2C = 100W.
Bij de meeste fabrikanten moet je vaak in de kleine lettertjes gaan zoeken om het maximale vermogen (Watt) van de lader te vinden. Veel liever pronken ze met Amperes (A) maar wie beter kijkt ziet dat 3.5A of 5A of soms 10A slechts gehaald wordt zolang de spanning niet hoger komt dan 10V of 12V. Ga je boven 3 cellen, dan kan de beloofde laadstroom niet meer gehaald worden.
Wil je echt een hele middag vliegen heb je dus niet alleen een stevige lader nodig (die niet alleen Amperes maar ook echt vermogen (Watt) kan leveren) maar ook cellen die je snel mag laden. Kijk daarom ook zeker eens naar A123 LiFe cellen!! Je mag ze aan 4C laden (4C = 15à20min laadtijd :)) en de fabrikant experimenteert zelfs met 12C (5 minuten!!!)
Kijk maar eens rond op dit forum (A123 intikken bij 'zoeken'), de meeste mensen die overgestapt zijn op A123 LiFe cellen zijn veelvliegers en ze zijn er erg over te spreken...

hopelijk helpt dit,

Stekke

Andere oplossingen:
Als je accu's ongeveer even leeg zijn parallel sluiten en met dubbele stroom laden.
Ik zeg ongeveer, want de "vereffeningsstromen" tussen lege en volle accu blijken heel erg mee te vallen. De iets vollere accu daalt in spanning, de iets legere wordt geladen en stijgt al vlot. Als je dit verhaal niet volgt, dan moet je het niet doen natuurlijk. ANders eens een meetproefje doen.
Prima oplossing.
Ik heb deze lader graupner lipo 4 charger
Wel voor het laden de parrallel aan te sluiten lipos even met een autolamp op ongeveer gelijke spanning(minder als 0.5v verschil)brengen.
1 lipo duurt ongeveer even lang als 2 of 3 parrallel tenzij de capaciteit erg groot wordt.;)

Laatst bewerkt:
Stekke,

Je hebt ongetwijfeld overschot van gelijk. Je kan inderdaad met die Miniron lader niet op iedere uitgang een stroom van 5 Ampére gaan verwachten wat zich niet alleen zou vertaald in een onbetaalbare lader maar ook een dito voedingsbron.

Feit is wel (als ik een beetje goed reken en tel) dat ik diverse lipos (max 5 dus) binnen het uur geladen heb met deze lader. Dat zie ik andere laders nog niet goed na doen.

Hij is inderdaad beperkt wat vermogen betreft (zoals elke ander lader) maar hij werkt perfect voor mij en zou ook aan de vragen van de vraagsteller (olaf) kunnen voldoen.

Het blijft één van de betere laders op de markt alhoewel ik moet toegeven dat hij absoluut niet goedkoop is maar toch volkomen aan mijn eisen voldoet zonder dat ik één of andere kunstgreep moet uithalen om toch maar die lipos vol te krijgen zoals harold en CD Rom flyer hier aanhalen. Ieder zijn manier maar liever zo gemakkelijk mogelijk zonder kansen op fouten of afgefikte lipos.

Stevo

Laatst bewerkt:
Complete onzin natuurlijk, Ik heb zelf de Sommer Miniron die tot !5! lipos in één keer kan laden op diverse vrij toewijsbare uitgangen. De 5 uitgangen zijn universeel, dit wil zeggen dat je op gelijk welke uitgang om het even welke accu (dus ook 5 lipos van diverse soorten) erop kan aansluiten.

Je bent echter al snel bij de 300 Euro kwiijt voor dergelijke lader maar dan heb je ook wat voor je geld.

minironmobil.jpg

Kost hieronder 279 Euro

Aerobertics.be - sommer

Stevo

Klopt,sorry dat ik dit niet wist...
Maar ik baseer mij alleen op de laders die ik ken,en die van u kende ik niet.Mijn lader heeft een uitgang waar ik kan kiezen wat ik laad,en de andere uitgang laad hij alleeen maar Ni- batterijen met eenzelfde stroom.

Klopt,sorry dat ik dit niet wist...

Hey Gor,

Je kan ook niet alles weten hé maatje. Ik ben ook god de vader niet en weet ook bijlange niet alles hoor. Ik had gewoon toevallig ervaring met het probleem die Olaf hier aanhaalde:D

Stevo

hallo allemaal,

ik wil dit draadje even opnieuw aanhalen omdat er eigenlijk maar 1 lader uit is gekomen
weet iemand of er ook goede (goedkopere) alternatieven zijn voor deze bovenstaande lader?

ik wil meerdere accu's tegelijk kunnen laden en het liefst op 220V

alvast Bedankt!

Back