1 motorregelaar 4 motoren?

• Topicstarter Topicstarter Vincent8701
  • Startdatum Startdatum
V

Vincent8701

Guest
Hallo,

Ik ben in de ontwerpfase van mijn eerste quadcopter.
Foto's van Quadcopters:
NG-0.20-ready2-thumb-400x300.jpg

Vliegend:
1062673049_b40bf84011.jpg

Motor zit vast aan arm:
ufo06.jpg

Maar op foto's zie ik dat de bladen niet onder een andere hoek ofzo worden gezet om te sturen. Dus doen zei dit door de motor snelheid te veranderen?

Mijn idee was om 1 motorregelaar 4 motoren aan testuren en doormiddel van servo's te laten sturen.
Maar nu is mijn vraag of dit wel kan? 1 motorregelaar en dan 4 motoren parallel door schakelen.

En hoe zou het mogelijk kunnen zijn dat ik de motor in toerentallen laat variëren als ik bijvoorbeeld een andere richting op wil? als ik van het servo principe afstap.

Alvast bedankt voor uw reactie,
Mvg Vincent

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit zeg... ze doen dit waarschijnlijk inderdaad door op de motorsnelheid te sturen.. een ander alternatief zou natuurlijk zijn door 1 motor te gebruiken en een variabele pitch op de propeller (net als de staart mechanieken van de heli's

maar om een antwoord te geven op je vraag.
Volgens mij is het gebruiken van 1 ESC voor meerdere brushless motoren niet mogelijk..

[ik ben nog niet zolang aan de motor electronica dus vergeef me als ik domme dingen zeg] Brushless motoren draaien omdat om de beurt een van de drie spoelen van stroom wordt voorzien. De andere spoelen worden dan gebruikt als terugkoppeling zodat de regelaar weet wanneer het tijd wordt voor de volgende spoel.
Dit gaat dus mis met de meerdere motoren.

mvg,

Maarten

Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat als je stuurt doormiddel van verschillende motortoerentallen, dat je dan ook meerdere snelheidsregelaars nodig hebt....

>>> Sorry ik had niet gelezen dat je van plan bent de motoren te sturen met een servo....<<<

Groeten,

Laatst bewerkt:
Mijn idee was om 1 motorregelaar 4 motoren aan testuren en doormiddel van servo's te laten sturen.
Maar nu is mijn vraag of dit wel kan? 1 motorregelaar en dan 4 motoren parallel door schakelen.

En hoe zou het mogelijk kunnen zijn dat ik de motor in toerentallen laat variëren als ik bijvoorbeeld een andere richting op wil? als ik van het servo principe afstap.

Alvast bedankt voor uw reactie,
Mvg Vincent

Wat wil je met een servo gaan aansturen .:confused:

4 motoren met 4 regelaars en 2 gyro,s zal je nodig hebben om een stabiele quadcopter te krijgen .

En een zender met meerdere mixers .;)

Mvg Johan

Wat wil je met een servo gaan aansturen .:confused:

4 motoren met 4 regelaars en 2 gyro,s zal je nodig hebben om een stabiele quadcopter te krijgen .

En een zender met meerdere mixers .;)

Mvg Johan

nou, ik heb 2 ideeën, 1 is om het bestaande idee te gebruiken door middel van toerentallen te veranderen, en het andere idee is om door middel van servo's de propellers in een andere hoek te zetten.

Wat bedoeld u met meerdere mixers op de zender?

Leuk plan maar ik hoor wat opvallende dingen: Als je de hoek van de bladen wilt kunnen verstellen dan zit je met een prop die bij lange na niet zo efficient is als een starre. En om zo'n apparaat omhoog te tillen wil je effciente rotors om zo lang mogelijk te kunnen vliegen anders heb je ook weer zwaardere accu's nodig enz. Je kunt prima sturen met het motervermogen, maar dan alleen door de 4 motoren appart aan te sturen. Máár om een totatie in het horizontale vlak te kunnen maken heb je weldegelijk een aandrijving nodig! Dus 1 van de moters zal moeten kantelen om hem rond te kunnen laten draaien.
Gyro's heb je zo-ie-zo nodig en mixers ook, maar die kunnen allemaal in je model gebouwd worden. Als ik jou was zou ik enkel het besturen via de TX regelen en al het denk werk zo direct mogelijk op het model zelf houden. Leuk project, maar er is enorm veel over te vinden qua eigenbouw enz.
Jakko

Als je optie 1 wilt gebruiken, zul je toch 4 regelaars nodig hebben ! en in het geval van optie 2 kun je niet 4 motoren tegelijk aansturen met 1 regelaar, mits borstelmotoren, dan kan het wel ;) maar kun je ze niet onafhankelijk regelen. Als je die mechanisch spoed wil laten verstellen, zal het geheel te zwaar worden vrees ik.

nou, ik heb 2 ideeën, 1 is om het bestaande idee te gebruiken door middel van toerentallen te veranderen, en het andere idee is om door middel van servo's de propellers in een andere hoek te zetten.

Wat bedoeld u met meerdere mixers op de zender?

Je hebt mixers op je zender nodig om alle motoren harder te laten draaien als je omhoog wilt , eentje harder en eentje zachter voor vooruit/achteruit, eentje harder/zachter voor linksaf/ rechtsaf.. Je zal deze "regeltjes" in je zender moeten programmeren of aan board moeten mixen. De Gyros heb je nodig om te zorgen dat het geheel in over twee assen stabiel blijft..en hij niet bij het minste geringste op zn kop ligt.

Hoe je draait (rudder) met een quadracopter weer ik niet.

Maarten

Als je van boven op de quadracopter kijkt dan moet je de boven en onder roter rechtsom laten draaien en de linker en rechter linksom (je kan het zien aan de rotors op het eerste plaatje) laat je nou de boven en onder rotor iets sneller draaien en de linker en rechter iets langzamer (zodat je wel het zelfde hefvermogen houd) dan zal hij rechtsom draaien, hiermee kun je dus roteren.
Zoals dus al gemeld zul je alle 4 de motoren met een eigen regelaar moeten sturen oja vergeet niet de twee gyro's om het geheel in evenwicht te houden. Het bouwen hiervan is een echte uitdaging, het juist mixen op je zender zeker zoveel....

Bedankt voor alle informatie, ik ga nu beginnen met tekenen in SolidWorks.

En ik ga vast denken hoe ik alles aan ga sluiten. En de prijs berekenen:(.

Bedankt!

Een prachtig streven om met 4 motoren, 4 regelaars en een paar gyro's een mikrokopter te maken. Zonder je gelijk teveel te willen ontmoedigen heb ik er een beetje weinig vertrouwen in dat dat mogelijk is.
Mijn quadrokopter bestond uit:
Vier simpele motorties met nog simpeler propellortjes. Een eenvoudig frame en daar houdt ie op met eenvoudig zijn.
Aan boord zijn:
1 flightcontroller
4 regelaars. (aangepast, want een gewone regelaar "praat te langzaam" om de boel stabiel te houden)
Batterijtje en ontvanger.
Meer is het niet. Maar minder ook niet.
Als je zeker wilt zijn dat je creatie gaat werken zou ik hier eens kijken. Ze verkopen complete sets, of losse onderdelen. Alles kan, en als je een beetje handig bent kost het wel geld, maar kun je het binnen de perken houden. Ik schat dat als je zelf gaat experimenteren dat je veeeeeeel meer kwijt bent voor je iets vliegends hebt.
MikroKopter - Wiki: MikroKopter.de

(sorry, tis vooral in het duits)

Na een hekje (au) heb ik de boel stevig verbouwd, nu zijn het 6 motoren geplaatst in een y-vorm (3 motoren bovenop, 3 onderop) Tussen 4 en 12 motoren kun je het niet gek genoeg verzinnen.

Laatst bewerkt:
Aan boord zijn:
1 flightcontroller
4 regelaars. (aangepast, want een gewone regelaar "praat te langzaam" om de boel stabiel te houden)
Batterijtje en ontvanger.

Welke regelaars bedoeld u? Ik neem aan de motor regelaars. En hoezo reageren deze dan te langzaam? Waar merk je dit bij?

Mvg Vincent

Hallo Vincent,

Ik bedoel inderdaad de motorregelaars. De normale manier (servodraadje uit ontvanger) is een te langzame communicatiemethode. (zie het maar als internet via ouderwets modem) De regelaars die door mikrokopter zijn ontwikkeld gebruiken een ander protocol (I2C) Werkt sneller, is 2 richtingverkeer en heeft maar 2 draadjes.
Overigens is het wel mogelijk gewone regelaars aan te passen zodat ze ook met I2C kunnen werken.
Hoe sneller het toerental van de motor veranderd kan worden, zoveel stabieler is de quadcopter. Zie het maar als een heck-servo bij een heli, hoe sneller het servo, hoe strakker de staart.

Over de mikrokopter; het minste wat je nodig hebt is:
1 flightcontroller. €210
4 brushlesscontrollers (motorregelaar) €40 p/st
4 motortjes €25 p/st
1 (ppm) ontvanger (of 1 spektrum-sateliet) €50
3s lipo €30
Een bosje propellors (links en rechtsdraaiende) €20

Het lijkt niet veel, maar voor je het weet zit je toch rond de €550 euro als je wat klein spul meerekend.l

Back