1 NiMH cel laden met simpele lader?

Ik heb een gloeipluggloeier met een enkele NiMH cel erin en deze wil ik laden met een simpele lader die als uitgangen 500mA, 150 mA, 100 mA, 100 mA, 50 mA en 50 mA heeft en geschikt is voor NaCD en NiMH cellen. Deze lader heeft geen automatische afslag of zo. Ik gebruik deze lader eigenlijk enkele om een 12V loodaccu voor de startkist te laden.
Kan ik deze lader ook gebruiken om een enkele cel (1800mAh) te laden?

Laden op 1/10 van de capaciteit (150mA in dit geval). Wel de temperatuur van de LADER in de gaten houden de eerste keren. De LADER moet vrij veel vermogen in warmte omzetten. Doordat je maar één cel laadt, moet er meer spanning over de lader vallen dan wanneer je 4 cellen (in serie) laadt. Meer spanning bij gelijke stroom betekent meer vermogen wegstoken in de lader. Zorg voor voldoende frisse lucht, denk ook aan zomerse temperaturen.

De lader is een stroombron, levert constante stroom, niet geschikt voor het laden van loodaccu's, daarvoor moet je laden met constante spanning. Wel geschikt voor NiCd en NiMH.

ron van sommeren zei:
De lader is een stroombron, levert constante stroom, niet geschikt voor het laden van loodaccu's, daarvoor moet je laden met constante spanning. Wel geschikt voor NiCd en NiMH.

Deze lader werd mij door de winkelier aangeraden om dat loodblokje van 12V en 7Ah te laden. Omdat het een goedkope en simpele lader is.

Ja en vroeger wisten we niet beter een universeellader om een loodaccu op te laden.
Er was ook geen alternatief voorhanden maar we laden de accu's wel met 10% van de capaciteit, hoe was het mogelijk.

Maar nu kan je simpele laders voor loodaccu's krijgen heb ze nog niet gezien.

Officieel moet je inderdaad loodaccu's opladen met een constante spanning, en een maximaal ingestelde stroom.
Eigenlijk precies hetzelfde als een condensator of een Lipo accu.
Echter wordt er met een universeellader heel vaak loodaccu's geladen. Levensduur wordt natuurlijk wel wat beperkter als je veel aan het overladen bent. met kleinere laadstromen(0,1C) zal dat wel meevallen.

andyr74 zei:
ron van sommeren zei:
Deze lader werd mij door de winkelier aangeraden om dat loodblokje van 12V en 7Ah te laden. Omdat het een goedkope en simpele lader is.
Andere winkelier zoeken. Even serieus, hier ligt een mooie opvoedkundige taak voor jou :D Sommige multiladers hebben een aansluiting voor loodaccu (2Volt of 12 Volt??).

Over het laden van loodaccu's:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=37
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=19

Idem NiCd/NiMH:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=41
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=44

Idem LiPo:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=27

Van de week bij de lidl gehaald, een lood accu lader, 2v, 6v. en 12volt.

Met ompoolbeveiliging een laadstatus ledje.

9 euro.

Natuurlijk niet voor nimh startstick.

Daar gebruik je die andere voor.

Zo zien ze eruit:

07.53.5256.jpg

Johan

Max 600 Mah.

Alleen voltage is is instelbaar, 2,6 of 12 volt.

Ideaal voor loodgel accu's tot zeg 15 ampere.

(anders gaat het laden wel erg lang duren)

Johan

Maximaal 600mA???
Of bedoel je altijd 600mA?
Dat laatste zal wel het geval zijn.
Het is in ieder geval niet duur en ideaal voor startaccu en starbox-accu.

Wat is dan dat minimum? Het maakt nogal een verschil natuurlijk of je aan die lader een accu van bv. een motorfiets of een auto hangt?

Nee, hoor maakt niets uit.

Duurt alleen veel langer.

Enkele typische eigenschappen van loodaccu’s:

* Open klem spanning bij volledig geladen: 12.6 V
* Einde van ontladen: 11.8 V
* Laden met: 13.2-14.4 V
* Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14.4 V
* Bij continu laden: maximaal met 13.2 V
* Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13.2 V en dan langzaam naar 12.6 V.

Stel je hebt een lege accu, motor auto of dikke 120 ampere vrachtauto accu.
Je leest dan iets van 12 volt af.
Mijn lader begint dan te laden met een stroom van 600 Mah als de accu voller raakt
neemt de laadstroom af.
Eindlaadstroom zal dan tot <1 mah gedaald zijn. Niet eens genoeg om een ledje te laten branden.

Het laden van een zware accu duurt dus gewoon lang. (enkele etmalen)

Als je een grotere (auto) accu wilt laden, kun je beter een lader kopen met een hogere laadstroom,
meestal 8 tot 10 ampere. Het principe is echter hetzelfde ook deze beginnen met 8 of 10 ampere
en naarmate de accu volraakt zakt deze.

Onze modelbouw loodgel accuutjes van 7 tot 15 ampere houden niet van zo'n hoge beginlaadstroom.

Acculader%20-%2012%20VEinhell.jpg

Johan

Voor het laden van mijn loodaccu gebruik ik gewoon altijd onze eigengemaakte labvoeding, 14 volt op 1 A, gaat prima. Eens in het halfjaar laden 8) (startboxaccu)

Stefan

Hoe kan ik mijn 300 mA Yelaccu's zonder schade met 600 mA laden.
10% van de capaciteit is 30 mA of wordt dat door de lader geregeld.

Back