10 cc Paw diesel .

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pieter M, 18 jul 2022.

  1. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Kan arf kwikfly een 10cc Paw diesel aan?
    Of zal ik me bij een os55ax houden
    Rammelt ie uit mekaar?
    Lijkt me leuk,een 10cc diesel?
    Grts pieter
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet volgens mij wel kunnen als je de firewall een beetje verstevigt.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    KwikFly? De originele is ontworpen voor 10cc, de HB61 en een toenmalige OS (wat toen een goedkoop motorje was)
    De ARF kan ik geen zinnig woord over zeggen. Ergens rond 2010 in een Duitse shop bewonderd.
    En was er niet echt van onder de indruk. Vleugelbouw als een oude Ugly Stik met niet ingedekte voorlijsten.
    De tips slordig opgezet. Vientnam kolder.

    Versterken kan altijd, maar al snel zit je op verse rollen folie... Ohwee...
    Gr Bas
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Punt is voornamelijk dat een diesel zich pas lekker voelt bij een flink grotere prop en die kun je mogelijk niet kwijt op de KF3.
    Phil Kraft vloog het origineel met een ENYA 60 II met een 11" prop.
    Ik zou het aan Tony voorleggen.
    Hoe dacht je zo'n diesel te starten? Vraag ik maar even voorzichtig....
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ken die specifieke ARF niet, maar ach, mijn SpaceWalkertje is ook vietnamese meuk, en die houdt het ook al weer 5 jaar vol met en dikke 15 cc stamper waar hij nooit voor ontworpen was.... Vertrouwde het motorschot al niet voor de motor waar hij WEL voor ontworpen was, en verstevigen was niet zo'n heel erg grote toer....
     
    pieter M en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Drieblads? 11 x 8 x 3 is best wel een zwaar draaiende prop...
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Misschien, ja...
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een Diesel wil wel trekken, maar braakt niet zo heel veel vermogen uit (wel een hoop olie :D) en een 11 x 8 x 3 op 10K zal zo ruwweg 1 pk zijn, denk ik zo...
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De ENYA .60 II was ook geen krachtpatser, denk dat het redelijk dicht bij elkaar ligt.
     
  10. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    hi allen dank voor jullie reacties.
    Liep tegen kwikfly 3 aan met versleten ST 51.
    Idd dePAW maakt 1,2 pk, en idd prop van 12”naar 18”.Tony adviseert een 14/7 13/8.
    Ik heb ruimte van 21.5 cm grondspeling tot aan hart krukas.13/14 inch rond de 30 a 35 in de cirkel.
    Tja arf kwikfly is niet meer dan een leuk model.
    Maar ja : i’am in the game for the engine.
    Ik laat de motor vliegen niet het vliegtuigje in dit geval. Ik heb nog een goeie kleine dubro liggen lijkt met een oplossing met rubbertjes.
    pk’s helpen je opgang en koppel (prop formaat?) hou je op gang??
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2022
  11. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Hoe dacht je zo'n diesel te starten? Vraag ik maar even voorzichtig....

    Idd ff in de gaten houden‍♂️! Stevige handschoen!!
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Spoed helpt je op gang... en een vermogen dat dat rond wil zwaaien...
    Kwik Fly ook eens wegen. Als het niet veel weegt, scheelt dat ook weer.

    Koppel... dat mag Brutus uitleggen.
    Maar alle met een toerental boven de 10K en een prop van 11 x 6 of 7 vliegt al.
    De Kwik heeft een vol symmetrisch profiel. Geeft wel wat weerstand, maar vliegt bij tij en ontij

    Hoewel ik gelezen had, of Bruno hed het geschreven, dat de kist geen liefhebber is van te veel wind.
    Gewoon proberen.
    En de motor op swing dempers zetten? Minimaal 15 mm diameter en 10 mm hoogte.
    Zeker 4 gebruiken.

    Dit soort constructies willen wel. Pas dat veelal toe... maakt de boel wat stiller.


    IMG_8339.jpg


    En met de 50SX (11 x 8 en +12K rpm), messcherp en een flinter dun vol symmetrisch...


    7318140B-9367-4E39-AF2F-66E235419A71.jpg


    De Enya X 10cc waren al weer een stukje sterker.
    Afgelopen zondag een bezoekje van twee Hoogeveense vliegers.
    Goeie bekenden. Een van de heren hade een voortreffelijke RC1 kist mee.
    Super Tigre G61? Kamzuigertype. Op wonderolie. Als een raket.
    Maar toch ook hier een slanker vleugeltje dan de Kwik.

    De Kwik was nimmer snel, maar de dikke vleugel moest voor een gestoken vliegpatroon
    zorgen. En de toen moderne RC meezeulen.

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    https://www.eifflaender.com/technical-details
    Beestje staat er tussen en met de promaat erbij. Haalbare toeren.
    Riant voor een Kwik Fly en een 12" past wel...
    Gaat helemaal goed komen. Vrees dat je wel kwistig moet gaan kwasten met G4 op tactische plekken
    Een enorme smeerpoets. Dus dat wordt een zeer vette bende.
    Moet je wel mentaal tegen al dat poetsen, opgewassen zijn :D

    Hoppa! Gewoon doen. Niet op rubbers zetten. Kan altijd nog.
    Kan zijn dat dat te veel gaat wiebelen. Kwestie van testen!
    Gaaf ding!

    PS:
    trefwoord Altenkirch Motoraufhängung:
    https://www.google.com/search?q=alt...8Ph5-buAU&bih=705&biw=1121&client=firefox-b-d

    Zie hier, pagina 17 staat ook nog iets...
    https://www.swiss-composite.ch/pdf/a-R-Info-kunstflugmodell-wabensandwich.pdf

    Het zit op een PAF Mini Scalar alhier. Zijn 2 alu balkjes met op de uiteinden de silent blocks gemonteerd.Het vraagt om een solide neus. Bij de oude Kwik een constructie gegeven.
    Stabieler dan het systeem dat ik hier boven toon. RC1

    Boven? Die rubbers moeten dan zo dicht mogelijk bij de motor zitten.
    Motor via de back-plate gemonteerd het beste.
    Alleen lukt dat niet bij motoren met de hoofdsproeier achterop niet zo direct.
    De rubbers op mijn zet zijn stug gekozen. (stugheid wordt uitgedrukt in shore)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2022
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gaat met die PAW al niet meer lukken....
     
    pieter M vindt dit leuk.
  16. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Ik ben benieuwd wat dit kleintje doet??
    upload_2022-7-19_9-28-7.jpg l
    Heb een good used liggen tot .80.
    Zal hem iets moeten verbouwen denk ik?
    Hij is wat lang bemeten!!
     
  17. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Tja zal hij best vet worden, ik heb Texton 2 k van hob-in staan dat zal de truc wel doen?
    Speciaal poets vereenvoudigen hebben we glassex met banensmaak!!Of turco/procar werkt heel goed.,

    Hoppa! Gewoon doen. Niet op rubbers zetten. Kan altijd nog.
    Kan zijn dat dat te veel gaat wiebelen. Kwestie van gewoon doen.
    Gaaf ding!

    Gaave motormount, ben bang dat ie op de Kwfly < als 2.8 kg wat neus lastig wordt?
    Super je verhaal bedankt!![/QUOTE]
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2022
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wegen! Er aan hangen in plastic zak… of wat dan ook, en ondersteboven op de CG waag.

    Dan kan je nog wat schuiven met accupack.
    Alles er op leggen. Zien wat er gebeurd. Plaklood bij de hand om CG te forceren. Dan weet je de marges.

    Altijd zo gewerkt.
    Soms zwaarder staartwieltje of lichter…
    Maar die stappen begonnen zelfs al bij de bouw.

    Gewicht in die orde, of wat lood in de staart is nimmer heftig. Als da CG maar goed op orde is. Vliegt het!
    Zou die Kwik 3500 wegen… dan wil die best nog wel.
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, Phil merkte in de beschouwing over zijn Werelkampioenschap 1967 op, dat hij voor sterkere wind een 'Bar-Fli' achter de hand had. Die kist heeft een dunner profiel en zet dus wat makkelijker door tegen de wind. De Kwik-Fli met zijn 18% profiel is daarentegen de betere constant-speed vlieger. Je hoeft minder aan de motor te regelen en kunt je dus meer concentreren op het eigenlijke vliegen.
    Om de zaak brandstofdicht te maken kun je in het geval van een diesel volstaan met spanlak of, omdat de huidige generatie modelvliegers geen idee heeft wat ik daarmee bedoel ;), ook iedere lichte (1K!) lak, cellulose of acryl voldoet.
    Niks niet "brandstofbestendig" maken (kost alleen maar gewicht!), want in deze brandstof zit immers geen methanol of nitromethaan, de twee stofjes die een traditionele afwerking tot een kleverige massa reduceren...

    Nou, alles boven de 3 kilo maakt er een slome bak van die je eigenlijk steeds iets te snel moet vliegen.
    En dan is het hele punt van een Kwik-Fli wel zo'n beetje weg...
     
    MicropropSport en pieter M vinden dit leuk.
  20. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    :banana:Die Paw gaat er komen, zover ben ik al.
    Mijn Paw 19 linecontrol gaat ook geweldig!
    Ik houd wel van torque!!:yes::worship:
     

Deel Deze Pagina