10 cc Paw diesel .

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pieter M, 18 jul 2022.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik denk dat de motor wel 20 keer op en neer naar Engeland kan, zonder dat er iets gemodificeerd wordt.
    Klinkt als cottage industrie, schuurtje goed gevuld met tools en wat oude mompelende mannetjes.

    95% geleverde motoren zit in doos, en komt er geleverd en al nooit meer uit voor gebruik.

    Ik zou dat zelf fixen. Dat dat ding prijzig is, wil ik best geloven.
    Maar het is geen OS, met een mondiale marketing er achter.
    En zelfs OS heeft falende technologie. En daar veranderd ondanks de vele klachten ook niks aan.

    Dat idee van de circlip-ring is een optie. Die stalenbus moet wel vlees hebben.
    Anders knalt de clip toch nog los.
    Draaiwerk via clubgenoot, of afdeling stoom op dit forum navragen.
    En die kunnen het sneller fixen dan tante post via de kanaaltunnel heen en terug.

    En haal dat ding nu eens een keer los. En maak er eens goede foto's van.
    Onder en boven. Trek em uiteen en met met een schuifmaat de maten noteren.
    Dat vergroot inzichten, ook voor de lezers.
    Is al wat afgegeven aan advies. Kan er zo nog een paar oplossingen bij verzinnen.
    De meest simpele is altijd de beste.

    Het had eigenlijk allang klaar kunnen wezen? Ja echt! :thumbsup:

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2022
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt mij vrij simpel op te lossen met een stripje aluminium wat je in een U-vorm buigt, gat er in boren en dan onder het moertjevan de sproeierbuisinklemmen, zodanig dat de uiteinden van de U op het aluminium buitenhuis rusten...
    Als je het mooi wilt doen en de beschikking hebt over een draaibank (of een kennis hebt met zo'n ding) dan draai je een dop die om de stalen bus heen valt, maar op het aluminium valt, met een gat in het "deksel" waar je hem weer met dat moertje onder de sproeierbuis vast trekt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  4. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    :koud:Als ik weer knoeiwerk terug krijg ga ik iets zoeken.
    Er is nog 2e probleem.
    Ik heb een keer de contrazuiger gevoeld. Maw
    Compressie verlies? Doordat gasklep dicht stond? Mot incowl niet te zien, hij liep maar reageerde niet op gas.Vv draaide hij na paar keer inlopen rond als of iets te strak zat in cilinder.prop flipte niet netjes, maar stroef…De pret begint minder te worden. Mijn paw 19 gaat geweldig.Webratjes ook.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, ik ben geen dieselexpert (Ben ik wel, maar niet op het gebied van model diesel terminologie). Wat bedoel je met "de contrazuiger gevoeld"?
     
  6. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Dat bedoel ik dus!

    Tav service: ben behoorlijk verwend door de extreme goede service van Fa Laser engines (UK).

    Een dieseltje bevat boven in de cilinder een extra verplaatsbare "Plunjer" maar even noemen voor de duidelijkheid..
    Door de schroef op de cilkop te bedienen zal de compressie verhogen VV verlagen doordat de "plunjer" verplaatst. Eea afhangeleijk door omstandigheden?
    Je kan deze vrij ver naar de zuiger toe bewegen/schroeven.
    Als er langs een van beide zuigertjes comp/luchtlekkage ontstaat kan de zuiger tegen de comp "Plunjer" aan kan tikken.(isch NIET GOED)!
    Tijdens een propflip voelde ik iets en ter voorkomening van schade mot nu richting PAW.
     
    Theo P vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D hoe dat zit met die verstelbare compressie weet ik dan weer wel, maar dat je dus specifiek bedoelt dat ze elkaar raken, dat weer niet. Al vermoedde ik het al wel, maar mijn vermoedens komen niet altijd overeen met de werkelijkheid, en ik kon even niet de connectie met compressieverlies leggen.
     
  8. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Gebruikt excuus ::bier:
    Motortje is weggebouwd in Cowl. Okay,
    De open/dicht barrel (gasklep) gedeeltelijk uit aluminium behuizig getrilt,inlaat dus afgesloten? Staat een heeeeeel klein beetje open. Motor slaat af,weer starten mot slaat aan maar met te weinig lucht.
    Iets meer gas op zender:(maar klap beweegt niet) zie het niet, immers weggebouwd, slaat weer AF
    Compressie bouwd ie niet genoeg?? (omdat gasklep dicht is!) op "DUS" opschroeven, maar lucht komt
    er niet ":IN" dus ook geen compressie. Nog een beetje compressie schroef etc etc, tot dat je prop rond draait/ flipt vv voel je mechanische weerstand ???? HUH?? zuiger tikt tegen Plunjer .STOPPEN!THuis kijken wat er loos is?
    Kist gesloopt AHHH :banana:klep dicht!!enzv enzv enzv.
    Tevens liep de prop stroef (al eerder meegemaakt) vermoed dat de inloop nog niet compleet is?
    Leek wel een vastLopert, met brandstof erbij kwam het weer goed.? Gebeurde een aantal keer.

    Hup weg dat ding Faulty Item Returned to Manufacyurer?? No commercial Value?
    :beer:
     
  9. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Tbv compressie Heb je wel wat lucht nodig?:rofl:
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is alleen zo als de motor loopt. Als hij niet loopt maakt het niet uit of die gasklep open staat of niet, want er zit geen terugslagklep in de uitlaat, en de uitlaatpoort sluit als laatste, dus de cylinder is bij aanvang compressie altijd atmosferisch: er komt dan wel geen vers mengsel via het carter binnen, maar dat betekent dat er ook niks die cylinder UIT geduwd wordt.

    Bij viertakten merk je dat WEL heel erg: ALS je een beetje vlot doordraait is de cylinder bijna vacuum bij aanvang compressie en voel je dus bijna niks. Bij tweetakten is dat niet, tenzij je de electrische starter er op zet, dan is het wel heel duidelijk te merken aan de stroomopname. Dan gaan snelheden en massatraagheid een rol spelen.

    Vandaar dat ik DIE connectie niet kon leggen...
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar ik denk inderdaad dat je een maandagochtendmotor hebt...
     
  12. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Idd, maar Zodra je de prop flipt is er lucht flow, toch? (een pseudo loop situatie?)
    Staat de gasklep dicht pomp je lucht weg via de uitlaat en komt er niks (te weinig) in vanuit carb en carter.Resultaat geen compressie.

    Ik heb ook mijn vermoeden...Ik verwonder me meer over dat stroeve ronddraaien vd prop na wat lopen en afkoelen vv stroef draaien. (lijkt wel een beetje op vastlopen?)
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2022
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    HOE pomp je die lucht dan weg? Denk daar maar eens over na...

    Als je even heel rustig stap voor stap begint: de zuiger staat "ergens onderin" en je zet hem eerst tegen begin compressie aan (uitlaatpoort gaat dicht). Op dat moment is de druk in de cylinder gewoon atmosferisch. Je slaat tegen de prop, en je comprimeert dus gewoon atmosferische lucht. Als je gasklep dicht staat, wordt er nu dus GEEN lucht aangezogen in het carter, maar daar zou je als het goed is niks van moeten merken, want dat heeft niks met de compressie in de cylinder te maken.
    Pas NA die flip, gaat de zuiger weer naar beneden, en gaat eerst de uitlaatpoort open, en daarna de inlaatpoort. En omdat er dan geen lucht aangezogen is in het carter, stroomt er ook niks door de transferpoorten, en DUS ook niks die uitlaat uit. Maar tijdens dat stukje van de flip zijn, als het goed is, je vingers ALLANG bij die prop weg, omdat bij WEL goed lopende motor die neergaande slag al een verbrandingsslag is en daar wil jij je vingers niet bij hebben.

    Dus nee... als die gasklep dicht staat, daar zou je qua compressie niks van mogen merken bij een flip.

    Mogelijk dat je merkt dat, omdat er dus ook geen brandstof, en dus geen olie aangezogen wordt, dat na een aantal slagen de zuigerveer wat droog wordt en dat je daardoor het gevoel hebt dat er minder compressie is. Maar dat is droogte, niet het feit dat er geen lucht aangezogen wordt. En dat is iets wat bij een nog niet ingelopen motor best wel merkbaar zou kunnen zijn, die hebben meer last van droogte dan goed ingelopen motoren.
    Dat stroeve lopen kan ik niet goed verklaren. Wel als hij droog is, maar je gaf aan dat hij even gelopen had, en DUS brandstof en olie gehad heeft. En die olie is echt niet zomaar weg.
     
  14. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Na wat schneurle schemas bekeken is het duidelijk.Qua lucht heb ik eea overschat, eigenlijk gebeurd er niet zo heeel veel met de instromende atmosferische lucht en idd inlaat en compressie hebben op dat moment niks met elkaar, dat komt effe later pas weer.
    Zodra het mengsel gecomprimeerd is geweest de zuiger naar beneden gaat loopt de kamer weer atmosferisch vol lucht zodra het mengsel de uitlaat poort heeft verlaten .(Als die loopt is het anders uiteraart).Maw de lucht krijg je er niet uit zonder evt terugslagklep.Het kan niet anders als brandstof droogte/gebrek zijn..Dr diesel Diary als naslag verduidelijkte me jouw constatering.:beer: .En dan komt de falende carb weer de hoek om kijken!
    Ben benieuwd wat ik van Tony terug krijg?
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2022
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... het blijkt dat ik nog geen 20 km bij jou vandaan woon, als ik dat eerder geweten had, had ik er gerust even naar willen kijken.
    Ben geen modeldiesel expert, maar in het algemeen ook weer niet helemaal onbenullig qua motoren.

    Neem aan dat jij in Steenwijk vliegt bij "de Pelikaan"? Dan zijn we zelfs clubgenoten geweest...
     
    pieter M en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Klein landje,leuk dat je in dd buurt woont.
    Bijna in Oldeberkoop gewoond?? Mooie tent gezien daar.tis de Sleek geworden.
    Heel blij dat Pelikaan actief is.
    Moest vaak 80 km viceversa rijden voor een veldje Omgeving a”dam.
    Geweldig hier!
    Neem d’r een Kouwe Grolsch herfst bok op
    Proost!:beer:.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oef, 80 km rijden is niet geweldig nee...

    Is Pelikaan tegenwoordig weer een beetje actief? Goed om te horen.
    Het jaar dat ik er lid geweest ben (2016 geloof ik) stond ik vaker alleen op het veld dan niet.
     
  18. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    De pelikaan deepstate heb nu drie keer ontmoet.Waar vlieg jij dan?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Al weer een jaar of vijf~zes in Roden. Is voor mij even ver rijden, maar veel actievere club in zijn algemeen. Erg gezellig.
     
  20. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Roden nabij zuidlaren? Tja actief is wel zo leuk.
    Vanuit de sleek is 37km.Helaas staat gemeente geen blijvende faciliteiten toe op het Pelikaan veld.
    Verder is het gezellig, leuke plek en volop ruimte.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2022

Deel Deze Pagina