10 cc Paw diesel .

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pieter M, 18 jul 2022.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Inderdaad, dat Roden. Als dat voor jou 37 km is, is het maar 2 km verder dan voor mij, ik heb er 35 km voor nodig.
    Maar jullie veld is inderdaad, super-ruim, geen boom of struik in de buurt.
     
  2. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Een postzegeltje naar groot zat!
    Twee slootjes met genoeg invloed op een tempdip,als je net aan je landingssnelheid eroverheen kachelt dan heb je goede kans op een luchtzak?? Piper viel gewoon een stuk omlaag,volgende keer meer vermogen.!
     
  3. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Waar kan ik heg beste terecht in dd buurt tbv supplies ?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, vooral die vaart aan de kant van het trekkerpad, dat is er eentje waar je bij bepaalde windrichtingen terdege rekening mee moet houden... :D
    Denk niet dat het een luchtzak is, meer een "rotor" maar het effect is hetzelfde.
    Dat hangt er helemaal vanaf wat je nodig hebt, maar ik denk dat Hangar in Kampen de dichtstbijzijnde is voor jou.
    Voor klein grut shop ik tegenwoordig vrij veel bij allerlei soorten technische bedrijfjes, voor reguliere modelbouwspullen bestel ik bij Dennis (Hobby In).
     
    pieter M en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Oldeholtpade
    Iemand ervaring met de Fliegerfarm in Walchum? Lijkt me voor het "noorden" ook wel aan te rijden. In Kampen steeds minder activiteit.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst geweest. Lieve mensen. Is nu vooral service center voor Robbe/Graupner geworden.
    Kernmaterialen die ik nodig had, was niet aangevuld. Fut leek er uit.
    Moeilijke tijden voor modbouw.

    Bestel nog steeds bij HobbyIn.
    Zelfs Zap CA lijm wordt te prijzig.
     
  7. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    13 gulden voor een potje zap.!

    !Voor klein grut shop ik tegenwoordig vrijveel bij allerlei soorten technische bedrijfjes, voor reguliere modelbouwspullen bestel ik bij Dennis Hobby in.

    zelfde hier,Aerobertjcs oid , fijne zaak.
    Verder kom ik vaak bij MHM modellbau goedkope Os mot een 55 ax voor 146.00 eu BRD & Engel ook in duitsland.ze gebben beide betaalbaar fr-sky spull.
    En harrys modellbau shop gersfeld bij de waku zweefvlieg omgeving bij ex oostduitsrgrenze..

    Flieger farm. Lijkt me ok wat.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2022
    verfbrander vindt dit leuk.
  8. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Voor amper 6 Euro?
    Prima prijsje toch?
     
  9. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Ja mooi!
     
  10. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Windshear windshear! Terrain terrain Whoop whoop “”pull up!!””zoiets!
    Ik weet het niet hou iidgv rekenjng mee.
    Kuppie viel flink naar benee.
    Knalde precies op de wand vd overkant.
    Geen schade! Goeie cub gebouwd dankzij gerard van Zwienen zijn frees werk.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Fliegerfarm is bij mij om de hoek, en leuk voor een stormrondje met de klassieker.
    Goed volk.
     
    pieter M vindt dit leuk.
  12. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Goed plan.
    Ben benieuwd nasr hen.
     
  13. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Wat een "DRAMA" die PAW .60!
    Nu de 2e keer terug naar UK.
    Compressie wordt maar lager motor start 3 keer en wil verder niet meer aanslaan.
    Wordt nu voor de 2e keer gerepareerd, carbje viel weer uitelkaar na 1ste keer retour.
    Ding Kost alleen maar tot nu toe. Volgends "de" Tony ligt het aan de brandstof die ik gebruik??
    Kennelijk verroest de motor snel inwendig?? (binnen een paar dagen?).
    De "Tony" heeft het over een inwendige roest (kleur),(Liner/Piston/contra zuiger).
    heeft hem gestart met D2000,en stelt dat ie goed loopt.Bij mij ook maar na warm gelopen helemaal niks meer. Ding was niet aan te smijten!!
    3 x 5 min gelopen getaxied, vv alles over, nooit meer starten.
    Op mijn test bankje wilde die ook niet,ding weer terug naar UK.
    Weet iemand hoe ik aan de Technics D2000 brandstof kan komen zonder 250km te moeten rijden?
    Mijn eigen recept mix:
    25% olie Castrol 20W50 en Wonderolie 50/50
    43% Zibro petroleum.
    30% Ether
    2 % Bardhal cetane.

    Het gekloot met diesels is niet veranderd in 55Jaar? :rofl:
    De wet van behoud van ellende ??

    Gek is mijn Paw 3.5 cc en Webra Record doen het Prima, geen roest!!
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2023
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het zou prima moeten lopen met minerale olie, toch maar eens die castrol vervangen door ricinus, 20% totaal is vet zat.....
    30% ether zou voldoende moeten zijn, maar ja, niet starten... dan is dat het eerste waar ik aan denk.
    Je zult de eerste niet zijn met te weinig ether in de peut. Hoog het eens op naar 35%
    Bardahl heb ik geen ervaring mee, maar voor het starten zou dat niet mogen uitmaken.
     
  15. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Nu kan ik weer 65 (2e x) GBP dokken de cilinder wordt "weer" gehoned!.
    Als dit zo gevoelig is voor de branstof raad ik de grote diesels "AF" Maarja wie ben ik?

    Koud start is geweldig, warm bagger., compressie schroef is 2 a 3 windingen voor dat ie in de kop verdwijnt.
    Comp is laag voelde zelfs 1 x de Contra zuiger (voorzichtig?)en Volgends de kenner komt het door de peut en de dien tengevolge Roest?
    Kan de washer met hand door comp heen, draaien.
    Ben nu maaaaaanden aan het klooien ben hem helemaal zat!
    Ga nog wel even zoeken naar met D2000 wie weet werkt het?:hammer:WenW Modelbau net over de grens th van roermond heeft D2000, vv 500km voor een liter peut?
    De Tony stuurt een paar fototjes zal later proberen eea te publiceren.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2023
  16. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Ik ben met met Bruno eens om alleen wonderolie te gebruiken in dieseltjes.
    De meeste producent/leveranciers van dieseltjes adviseren verder om na gebruik afterrun olie te gebruiken om roestvorming en aankoeken wonderolie te voorkomen

    Brandstof meng ik vlak voor gebruik en alleen voor wat ik die dag/week ga opmaken, zodat de kans klein is dat er veel ether verdampt voor gebruik.

    Omdat ik nergens meer IsoPropyl Nitrate (IPN) kan krijgen ben ik opzoek gegaan naar een vervanger. Volgens diverse bronnen, bv https://www.rcuniverse.com/forum/ev...3956-ignition-improver-isopropyl-nitrite.html, is 2-Ethyl Hexyl Nitrate (2EHN) een goede vervanger.

    In Bardhal cetane zit 10-25% 2EHN, zie https://www.bardahl.nl/assets/uploads/2015/03/Cetane-Booster.pdf
    Ik weet niet wat de andere bestandsdelen in Bardhal cetane doen, maar mogelijk zit je met 2% Bardhal cetane slechts op het equivalent van 0.2-0.4% IPN.

    In Amsoil Diesel Cetane Boost zit 80-100% 2EHN, zie https://amsoilcontent.com/ams/msds/acb.pdf en kost ca 12 euro per halve liter (zonder verzendkosten).
    Je kunt Amsoil Diesel Cetane Boost kopen bij https://www.ato24.de/en/amsoil-diesel-cetane-boost-0-473-l.html. De nederlandse Amsoil importeur had het vorig jaar niet op voorraad.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Hi jaap,
    Hartelijk dank voor advies.
    Tav de roest.Het lijkt wel of het motortje wegroest tijdens het draaien..Comp wordt lager na 3x 5 minuten lopen is het over met de pret.Start niet meer.
    Ik ga idd slechts nog wonderolie gebruiken met Cetaan van amsoil. Eigenlijk moet ik back to basics?
    Petroleum ipv kachelvloeistof of Miss Parafine?
    Ether (uit belgie).
    En de wonderolie.
    Dus als ikk het goed begrijp is de multigrade (castrol 20w50) het goedje wat er niet in thuis hoort?
    Grts.
    Pieter.
     
  18. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Ik heb geen ervaring met diesels groter dan 2.5 cc, maar ik vermoed dat je motor mogelijk te heet wordt en mogelijk nog niet goed is ingelopen. Ik gebruik bij diesels als olie alleen wonderolie, die koop ik bij HobbyIn (6 euro/l). Na inlopen gebruik ik 20% olie in motors met 2 kogellagers. PAW adviseert 30% wonderolie voor inlopen, zie https://www.eifflaender.com/engine-instructions.
    Na afloop vliegen en zeker aan het eind van het vliegseisoen afterrun olie gebruiken.

    Zo te zien woon je vlak bij Steenwijk, daar kun je goedkoop petroleum aan de pomp kopen, zie https://www.oliehandelkreuze.nl/petroleum/

    Aan diethyl ether is lastig te komen, daar is al een ander draadje over https://www.modelbouwforum.nl/threads/ether-waar-haal-ik-het-vandaan.282624/. Waar koop jij je ether en wat kost het daar? Ik ben nu 25 euro per liter kwijt inclusief verzendkosten bij genoemd adres in draadje.
     
  19. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Ether,optiphar belgië.
    Verpakking mooie alu fles rond 25,00eu.
    Versturen geen probleem.

    je advies ga ik mee aan de gang.
    Hartelijk dank voor delen van info.
    Amsoil,cetaan komt eraan.
    Dank en houd je op de hoogte.
     
    JaapDMC vindt dit leuk.
  20. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt voor de tip.
    Ik kan op de website van Optiphar niet goed het etiket lezen. Is dit product diethyl ether?
    Dat is het gene dat we nodig hebben. Soms wordt 'petroleum ether' ook als ether verkocht en dat is heel ander spul.
     

Deel Deze Pagina