10 cc Paw diesel .

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pieter M, 18 jul 2022.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan ik me zo langzamerhand wat bij voorstellen...
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    (...Edit...)
    Dat de man na het gemieter je niet een nieuw setje geeft? Het alles ziet er zo grof uit.
    Cilinder... die kraters? Dat duidt gietwerk met bellen? Dat zou in staal niet zo snel ontstaan.
    Of het is cavitatie... maar dat zie je slechts bij gemangelde scheepsschroeven.
    Geen stalen bus, gietijzer?
    Clubgenoot heeft zelf een 4-takt gebouwd. De bus uit gietijzer. Eerste ronde, dat leefde maar kort.
    Daarna een bus uit staal gedraaid. Sindsdien geen ellende meer, als een zonnetje.

    Al met al mooi voer voor RC groups? Geen vergelijkbare PAW-meldingen?
    Als men zooi verkoopt, dan houdt het op een dag gewoon op met zo een bedrijfje.

    Stalen bus en ijzeren zuiger. Is toch reeds een oud recept?

    Krassen op het schort van de zuiger? Wordt door castor opgevuld, zou je zeggen.
    Ieder geval in zekere mate? Als de klemming maar goed is.
    Het is echt roest wat je ziet, en geen aangebakken castor?

    Maar ik las goed dat je nog zo een motor bezit hebt die wel goed blijft?
    Waar is de bus dan uit vervaardigd?

    Al met al vreemd verhaal. Begint met een falende carburateur, doorschuivend naar een afgeschoten cilinderset? Niet te volgen.

    Opvallende instructies, vooral de slotzin!

    15. AFTER USE (All Engines)

    Run to full operating temperature, stop by cutting fuel supply, NEVER by throttle or choking. Leave piston at BOTTOM of stroke for three days to allow escape of acid combustion residues. For longer storage, inject oil into inlet and flick over a few times. Discard any fuel that has been in plastic container - ALWAYS store in well sealed metal can.



    https://www.eifflaender.com/engine-instructions

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2023
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vind dit nog veel vervelender:

     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Ben momenteel onderweg.
    Ga er voor zitten als ik weer thuis ben.
    Vindt het wel getuigen van iets als hij deze foto’s stuurt van dit verrotte spul?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh? Dat zijn ZIJN foto's?

    Hij moet toch óók wel snappen dat honen hier niet heel erg veel meer gaat helpen?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Klopt!
    De cilinder wand is compleet rommel.
    Ik vertrouw dat mannetje voor geen cent.
    Carb liep uit elkaar op het testbankje.
    Kreeg direct het verwijt dat ik het uit elkaar gehaald had . Directe lariekoek.
    Heb wel iets anders gedaan waardoor er een zwaarpunt kwam in de carb barrel, maar is prima geregeld.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2023
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik ben verbijsterd.
    Ik ken Tony als een gewetensvolle vakman, dus ik begrijp niet wat hier aan de hand is....
     
  8. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Ik ook niet!!
    Juist om die goede ervaringen het .60 avontuur
    aangegaan. Kennelijk heeft eea ook een keerzijde ?
    Kan ik dit met een 45 minuten variabele toeren lopen met master 15x 6 prop verziekt hebben? 25% olie,bardhal, Diethyl ether, aroma arme petroleum?.
    Die kraters in cilwand o.a?
    Ga volgende week in conclaaf met de man.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2023
  9. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    En zo begonen de moeilijkeheden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    De evt roest heeft zich ook ontwikkeld voordat cetaanboost (Bardhal)heb gebruikt ingelopen zonder dus,vv terug gestuurd v/d 1ste keer. Gehoned 3 x 5 minuten Vet gelopen met Cetaan boost,daarna niet meer te starten nu ook roest ( comp laag) 2e keer terug resultaat is bekend.Ding is nooit goed geweest de roest is als extra bij die nare cilinder gekomen.Het heeft wmbt er alle schijn van en wordt mij dus in mijn schoenen geschoven? Om het heen en weer sturen (2x) van de carb maar even te vergeten.
    Qua roest: sluit dit Cetaan uit?
    Blijft over :
    multigrade olie Castrol 20w50?
    Gedearomatiseerd petroleum? Tosaïne.
    Een nare cilnder met kraters?
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2023
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die motoren worden min of meer in kleine series met de hand gemaakt als je het mij vraagt, voor hetzelfde geld heeft hij een keer een stuk rondstaf geleverd gekregen wat niet aan de materiaal specificaties voldeed, en toch een serie cylinders van gedraaid. Je weet het niet. Dan zou hij meer klachten moeten krijgen, maar vermoedelijk (vanwege de kleine series) ook weer niet heel veel...
     
    Beton vindt dit leuk.
  12. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Idd plausible.
    Hij ziet de cilinder ook, hij begrijpt toch wel dat dit niet zomaar kan geneuren zondet rest schade aan zuiger etc?Er zijn hele brokken “missing”??
    Draait zijn kont er telkens Uit?
    Als de handelaar zo’n foto opstuurt van zijn eigen materiaal,dan zegt ie :, het is uw fout dit heeft u veroorzaakt?
    Of Denkt dat je niet weet wat je ziet.
    Ik ben er klaar mee.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2023
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    DAT kan ik helemaal begrijpen, zou ik ook zijn. Want of hij nu wel of niet een verkeerd stuk materiaal had is hooguit een mogelijke verklaring, maar dat is dan nog steeds ZIJN probleem...
     
    MicropropSport en pieter M vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zulke gaten, dan moet de brandstof agressief zijn, en bovendien ook nog eens caviteren opdat er op doorstroompunten er flink op los moet worden gehamerd. Een micro barst in draai en freeswerk zou een aanleiding voor verdere erosie kunnen zijn.

    In de spoeling, de kruktap, de poort, is hell on earth.

    Dat pompen kunnen caviteren is een bekend fenomeen.

    Daarom vroeg ik mij af, stalen bus? Of toch nabewerkt gietijzer?

    Meer dan de helft van die motoren blijft in de verzamelkast liggen.

    2 jaar garantie is vrij normaal. Zelfs op een Apple van een godsvermogen is het niet meer.

    Garantie van OS gaat niet verder dan de voordeur. Dat liep via Graupner extreem beroerd. Opsturen naar Japan. Dan kreeg je het gefixt terug.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... en PAW geeft maar twee maanden...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar hoe lang ook, als het in de kast blijft, ongebruikt…
    Toch zou je zeggen… iets van coulance of makers trots?
    Zal wel marginaal bestaan zijn.
    Wellicht komt hij toch met een oplossing?

    Weston geeft twee jaar op het drijfwerk. Zo goed achten zij het product.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2023
  17. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Heb besloten nog 1 keer eea voor elkaar te krijgen.Hij wilde “weer” boren.ik wil de cilinder niet weer gebruiken immers de comp is (te) laag.ondanks dat hij zegt dst ie goed loopt, ik kreeg hem niet aan de gang!
    Nu fris beginnen met nieuwe cil plus zuigers.
    Vermoedelijk is de multigrade castrol de veroorzaker, dus zuiver notenolie met diethyl echte petroleum of parafine?
    ja is weer investering.Die oude cil teruggevraagt Ding is idd hoog koolstof staal gehard en getempered.etc.
    Veronderstel dat de compressie nu goed hersteld word?
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vraag me eigenlijk af waarom je multigrade gebruikt? Dat spul is bedoeld om in een carter te zitten en niet aan verbranding blootgesteld te worden.
    Daarvoor heb je tweetakt-olie voor (daar heeft Castrol ook een héél goede variant van) en dát spul blijft WEL smeren nadat het in een vuurzee rondgezwommen heeft...
     
    pieter M en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat Bert zegt.
    Of gewone wonderolie gebruiken (indien nodig, bestellen bij Dennis), gewone petroleum en technische di-ethylether.
    Begin gewoon eens zonder nitraat toevoeging.
    Dat impiceert dat je, zodra de motor opwarmt, de compressie moet verminderen.
    Sowieso wat laten "stotteren" (onder gecomprimeerd). En lekker vet, naald dicht tot hij bijna afslaat en dan 1/2 tot 1 slag verder open.
    Zorg dat de motor (zeker het eerste kwartier) vooral "koel" blijft. Veel peut, niet teveel compressie.
    Ik zou zo'n grote motor pas na een uur proberen op z'n top te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2023
    pieter M vindt dit leuk.
  20. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Ben het eens!!
    Tja tijden veranderen, het was een ervaring van 40tig jaar terug. Het ging toen prima.
    Maargoed back to basics maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2023

Deel Deze Pagina