10C en 20C lipo's parallel??

• Topicstarter Topicstarter Tom Berends
  • Startdatum Startdatum
T

Tom Berends

Guest
Ik heb 2 3s1p lipopacks van RC-Technics parallel geschakeld. Beide zijn ze 2200 mAh 10C. Ik laad ze altijd apart. Een van de packs is door een stomme fout van mij :oops: niet meer goed. Dit pack wil ik nu vervangen door zijn opvolger: 2200 mAh 20C. Kan ik die samen dus 3s2p gebruiken of gaat er dan wat verkeerd?

Volgens mij kan dat prima, omdat ze parallel staan, zullen beide pakketten dezelfde spanning hebben en dat blijft zo tijdens ontladen, dus zullen ze ook tegelijk leeg zijn :wink:

mij lijkt het om eerlijk te zijn niet echt een goede combinatie...
Waarschijnlijk gaat het allemaal maar goed, maar om nou een echt stabiele accu te hebben :?
Wat voor levensduur heb je nog?

Ik zou persoonlijk nooit verschillende typen cellen parallel zetten.(in serie trouwens ook niet)

Als je dit toch gaat doen ga er dan vanuit dat je dus niet meer dan 10C gaat belasten(per cel)

Het andere goede pack is nog maar een keer of 8 gebruikt, dus dat is nog "jong"; de levensduur zal dan geen groot probleem zijn lijkt me. Ik zal niet meer dan 10C gaan belasten, dat is een goede tip denk ik.

Sowieso dan niet meer dan 10 C belasten...
Zou dit echter zelf niet adviseren, bij parallel schakelen worden eigenlijk altijd identieke lipocellen gebruikt, geen idee of dit wel of niet problemen opleverd.

Ik zie ook niet de noodzaak want het 2200 10c pack kon 22a continu aan (10x22) en het nieuwe 2200 20c pack kan zonder parallel te gaan schakelen al 44A leveren (20x22).

Je kan dus beter het nieuwe pack gebruiken en het oude 10c pack voor andere toepassingen bewaren.

Het is natuurlijk de vraag, waarom heb je 2 pakketten parallel in gebruik? Alleen om 20C te kunnen halen? Dan heb je natuurlijk genoeg aan je nieuwe 20C pack.
Als je de grote capaciteit van 4400mAh echt nodig hebt, dan zul je ze toch parallel moeten schakelen.
Ik zou inderdaad de 10C van de slechtste cellen aanhouden, dus maximum 2x22A = 44A.
Parallel schakelen mag geen probleem zijn, in serie zetten van verschillende cellen zal wel problemen geven.

Ik heb een 40 A regelaar en wil daar dus ook niet boven komen. Ik heb die 2 x 2200 parallel geschakeld omdat ik gewicht nodig heb en omdat ik een lange vliegtijd wil hebben.

Ik zal nooit 2 verschillende accu's samenvoegen omdat de voltages onder belasting verschillen.
Daardoor kunen er raare stroomen gaan lopen krijgen.
Als je 2 accu's van verschillende voltage's samenvoegd zal de 1 de ander laden, of dit onder belasting ook zal gebeuren is een gok die ik niet zou durven nemen, let wel dat bij verkeerd gebruik je accu kan ontploffen of tever leeg kan lopen en nooit meer oplaad.

Als je lipocellen parallel schakelt, dan zullen ze dezelfde spanning hebben dat blijft zo, ook onder belasting.
Als je een pakket koopt van bv. 3S3P dan zitten daarin ook 3x3 cellen die parallel geschakeld zijn.
Er zal hoogstens op het moment dat je cellen parallel gaat schakelen even een vereffeningsstroompje lopen, niets om bezorgd over te zijn. Beide cellen moeten op dat moment natuurlijk wel ongeveer gelijke lading hebben, dus ofwel volgeladen of leeg zijn :wink:

Tuurlijk, je laad je pakket en dan heb je 4,2vper cell in serie dan laad je de volgende en heb je weer 4,2v per cell in serie die voeg je parralel samen en je houd 4,2v per cell in serie.
En bij de zelfde cellen zouden ze onder de zelfde belasting het zelfde voltage hebben.

Als je je cellen los van elkaar zou belasten met 8c (bij 2200 cellen 17,6A) dan zal je 10C max cel een lager voltage aangeven dan je 20c ondanks dat je binnen de spec's van de accu's blijft.
Een mogenlijk voltage voor de 10c max cellen met 8c belast is 3,2v terweil de 20c variant met 8c belast op 3,6 kan zitten, in bijde gevallen dus 17,6A maar een ander voltage.

Dit is dus los van elkaar. Aan elkaar is mij niet bekend maar het zou tegen alle logica in gaan als ineens bij 8c belasting de 10c max cel een hoger voltage afgeeft aan elkaar ipv los en/of de 20c max cel een lager voltage afgeeft aan elkaar ipv los.

Dus als ik logies redeneer zeg ik dat onder belasting verschil in voltages en dus in stroomen zal plaatsvinden binnen hetzelfde pakket. zo ontstaat er onbalans in je pakket

En over de gevaren,
Een explosie gebeurt alleen bij erg langduurige kortsluiting of (redelijk lang) overladen die zie ik niet gebeuren in het toestel en ook niet als je hem tijdens het laden in de gaten houd.
Te ver ontladen zelfs zover dat er niks meer in kan zou ik eerder bang voor zijn, dan kun je het pakket weggooien.

Levensduur schat ik nog het langst in bij 2 verschillende pakketten samengevoegd als ze na elke vlucht appart naar hetzelfde voltage worden gebracht en daarna weer bij elkaar worden gevoegd. (Simpel gezegd appart laden.) Iets wat bij een pakket dat bestaat uit gelijke cellen niet nodig is.

Hallo nando,

je ziet volgens mij een belangrijke eigenschap van lipocellen over het hoofd:
Voornamelijk de spanning van lipocellen is van belang, dus je moet ervoor zorgen dat de maximale laadspanning niet te hoog komt en de minimale ontlaadspanning niet te laag komt.
De stroom is minder belangrijk, je moet er alleen voor zorgen dat deze niet te hoog kan worden, voornamelijk om de levensduur van de cellen in de hand te houden.

Als je cellen parallel schakelt hebben ze dezelfde spanning, dus als de lader en het ontlaadsysteem de maximale en minimale spanning in de gaten houden, klopt dat gewoon, er gaat niets mis.
Natuurlijk zal de lipo met de laagste inwendige weerstand (de 20C dus) proberen meer stroom te leveren, maar dat lukt niet, omdat hij sneller leegraakt, zal toch de stroom weer afnemen en komt het zaakje weer in evenwicht, de beide lipo's 10C en 20c zullen gelijk leeg zijn :wink:

Hoedanook zou IK er niet aan beginnen.
Ik heb 2 2s2p pakketten in gebruik en er ooit al 2 gehad en weer verkocht ook heb ik 2 3s2p pakketten gehad.
Bij al mijn pakketten heb ik ervoor gezorgd dat het dezelfde cellen zijn en nooit los van elkaar ontladen zijn eerst de 1 volgeladen en daarna samengevoegd, ik controleer ze zo nu en dan en nog nooit onbalans gemeten.

En ik ben er het er trouwens helemaal mee eens dat de A opzich geen invloed heeft op de lipo maar alleen de spanning veranderd en dat die vervolgens invloed heeft op de lipo.
Ah natuurlijk wel.

Idd de spanning blijft gelijk bij parralel geschakelde cellen dus de stroom zal verschillen en dus de C.
Ik het begin zal de 20C meer leveren en later de 10C cell. Ik blijf het raar vinden en misschien heeft het uiteindelijk ook weinig effect.
Lipo's slijten als je ze voor modelbouw doeleinde gebruikt (behoorlijk belast) en je 10c pakket houd het dus uiteindelijk toch minder goed uit maar misschien niet minder lang dan wanneer je hem met een ander 10c pakket zou samenvoegen.

Kan best zijn dat door de verschillende weerstanden de stromen een beetje scheef lopen, en de temperaturen van de accu's wat verschillen. Of het echter een groot probleem zal zijn bij die 10C weet ik niet.

Maar tegen de tijd dat ze echt stuk zijn koop je gewoon nieuwe ;) de prijs zakt zodanig snel dat je voor weinig een leuk nieuw setje koopt wat passend is. Desnoods in 1 accu formaat zodat je niets parallel hoeft te schakelen dan zit je ook niet meer met gelijke en ongelijke accu's aan elkaar koppelen en het gevaar dat er dan wat scheef trekt.

groeten Vincent

Normaal gezien schakelt men geen spanningsbronnen in serie.
Kijk maar naar Ni-Cd, Ni-Mh batterijen die schakelen ze ook altijd in serie. De interne weerstand van de batterijpacks zal ook nooit identiek dezelfde zijn daar elke lipo cel wel iets verschilt.
Als je dan toch een grotere ontlaadstroom nodig hebt of een grotere capaciteit, koop dan gewoon andere batterijpacks en schakel ze dus niet in parallell.

Lipopacks met grote capaciteit zijn juist meestal opgebouwd uit meerdere cellen parallel :wink: Vooral Lipocellen zijn daar zeer geschikt voor, bij Nicads en NiMH kun je dit beter niet doen.

Heeft iemand dit al praktisch geprobeert?
Op welk moment zou je ze dan parallell schakelen en hoe zou je dat doen?
Zou je hier dan een even een weerstand tusssen schakelen zodat de stroom niet te groot kan zijn wanneer je ze samen kopppelt? Of doe je dit beter als ze bijna leeg zijn? Mij lijkt het dan het beste als ze volledig opgeladen zijn op 12,6V zodat er niet teveel stoom hoeft te vloeien om ze op gelijke voltages te krijgen?

Back