Waarom zouden ze niet meer gemaakt worden? Ik neem aan dat ze geen kapotte lipo's verkopen, en voorzover ik begrepen heb zit er in elke lipo een stopje om hem te conserveren, dus echt veel te lang liggen kan volgens mij ontgebruikt niet.
Die cellen zouden inderdaad nog best gemaakt kunnen worden maar misschien ook niet. De vraag naar die cellen kan gewoon te laag zijn geworden om ze nog economisch verantwoord te produceren. De meeste mensen kiezen toch voor de grotere capaciteit en/of hogere ontlaadstroom, vandaar.
Een LiPo verouderd ALTIJD of je hem nu gebruikt of niet! Het is jammer maar zo is het wel. Een "stopje" om een cel te concerveren bestaat niet, dat kan niet eens. Lang ongebruikt laten liggen is dus ook voor LiPo's echt niet goed.
Het nare is dat alle accu´s zich het beste voelen en het langst mee gaan als je ze "voorzichtig" gebruikt. Niet te snel laden en vooral ook met niet al te hoge stromen ontladen. Nooit te ver ontladen, als het even kan altijd 20% tot 30% in de accu laten zitten. Nooit langdurig ongeladen laten liggen en vele type accu´s moet je ook niet volledig geladen opbergen voor langere tijd. Alleen loodaccu´s blijven het beste en langst bruikbaar als je die op een maximum continu spanning houdt van 2,35V per cel.
Zo zie je maar dat wij modelbouwers-vliegers-kapiteins of coureurs onze accu´s over het algemeen behoorlijk mishandelen. De levensduur van onze accu´s is daarom duidelijk minder dan wat mogelijk zou zijn. Een LiPo zou je makkelijk tot wel 1000 ker moeten kunnen laden en ontladen. Vele van ons zullen blij zijn als we 200 keer halen. 8O
Een LiPo die langdurig ongebruikt laten liggen zal de accu dus niet ten goede komen. Het verouderingsproces binnenin gaat hoe dan ook door. Er zijn aanwijzingen dat bepaalde processen zelfs sneller gaan als de accu niet gebruikt wordt. Wanneer een LiPo dus een geschatte levensduur heeft van 8 jaar (bij "normaal" gebruik) zal dat niet langer worden als hij niet gebruikt wordt. Dat zou zelfs wel eens korter kunnen uitvallen.
Proeven met LiPo´s in noodinstallaties geven dit ook aan. Een LiPo op een vaste spanning houden, net als een loodaccu, lijkt ook bij deze accu´s de levensduur te verlengen. Die spanning moet dan wel lager zijn dan de maximum celspanning van 4,215V. Wat de beste spanning is moeilijk te zeggen. Ik heb test resultaten gezien van proeven met 3,9V per cel en dat zag er veelbelovend uit. Wat echt de juist spanning is hangt mede af van de gebruikte materialen in de cellen en kan dus per merk en type verschillen.