Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb in het bericht de tekening vervangen en als je op de tekening klikt opend de tekening zich apart en is het te lezen.Je schets is te laag van resolutie om tot leesbare proporties op te blazen.
Het is een alu mast (1,95 lang) en ik ga je advies proberen, het is de meest eenvoudige manier, als het voldoet, om het probleem op te lossen. Mocht het fout gaan zal er misschien een nieuwe mast nodig zijn, maar die heb jij al liggen.Het lijkt me een alu mast?
Met zoveel verstaging, mogelijk niet al te stijf?
Mijn advies: haal alleen de voorwaartse zaling eraf en ga eens varen.
Dan verder zien.
Mijn mastbuis even opgemeten: 175 cm.
Bij gebruik voor Bear moet er dus verlengd worden.
Hoi Joost, ik zie nu dat het aangrijpingspunt van de fok lager zit dan de zij(hoofd want) verstaging dit lijkt me niet gewenst,bij aantrekken achterstag buigt de mast voorwaarts en verliest de fok spanningWim, mocht het nodig zijn bekijken we dat dan wel.
Ik heb de voorwaartse zaailing eraf gehaald en daardoor is er behoorlijk wat beweging in het bovenste stuk van de mast ontstaan, bewegingen die door de zaailing voorkomen werden. Er ontstaat nu een behoorlijke kracht naar voren op 3/4 hoogte door de fokbevestiging en een kracht naar achteren door de achterstag vanaf de top van de mast. Ik zie wel hoe of het gaat.
Eerst nu maar het grootzeil en de fok in orde maken.
Allemaal weer bedankt voor het meedenken.
Groet, Joost
Wim helemaal mee eens,was ik vergeten te vermelden,nu komt het helemaal goedNmm heeft Bel10 gelijk voor wat betreft het aangrijpingspunt van de zijstagen.
Is simpel op te lossen door een gaatje te boren ter hoogte van de zijstagen (of iets erboven). Daar haakje in van fokvoorlijk etc.
Een pure diamant verstaging helpt alleen tegen zijdelingse buiging. Als de zalinkjes naar voren staan, inderdaad ook een beetje tegen achterwaartse.
Is wel een idee als de mast erg slap blijkt.
Groet
Wim
Hey allen,voorbeeld van diamant verstaging .Als de fok hoger aangrijpt dan zal je dus de diamant verstaging moeten aanpassen ivm zijdelings uitwaaien van top fok,bv de hoek tussen de verstaging groter maken,dan wordt het een soort van verlengd hoofdwantDank je Arjan. Foto maakt veel duidelijk.
Hoewel.. ik dacht eerst dat de zwarte top van de mast een carbon buis was en dat carbon zijn oplossing was.
Pas na vergroting zag ik de topverstaging
Wordt dit de NED 01?