10R opknapper

Joost vD.
Het lijkt me een alu mast?
Met zoveel verstaging, mogelijk niet al te stijf?

Mijn advies: haal alleen de voorwaartse zaling eraf en ga eens varen.
Dan verder zien.

Groet
Wim
 
IMG_1840.PNG
Wat is de totale mastlengte?
Ik heb hier nog een koolstof tapse mast liggen.
Vele jaren geleden gemaakt door PDA.
Niet al te stijf naar moderne begrippen, maar mogelijk goed genoeg voor de Bear.

Btw. Op de 6M van Kim, zitten dezelfde masten.
Zelfs zonder zalingen.
 
Je schets is te laag van resolutie om tot leesbare proporties op te blazen.
Ik heb in het bericht de tekening vervangen en als je op de tekening klikt opend de tekening zich apart en is het te lezen.

Het lijkt me een alu mast?
Met zoveel verstaging, mogelijk niet al te stijf?

Mijn advies: haal alleen de voorwaartse zaling eraf en ga eens varen.
Dan verder zien.
Het is een alu mast (1,95 lang) en ik ga je advies proberen, het is de meest eenvoudige manier, als het voldoet, om het probleem op te lossen. Mocht het fout gaan zal er misschien een nieuwe mast nodig zijn, maar die heb jij al liggen. :)
 
Mijn mastbuis even opgemeten: 175 cm.
Bij gebruik voor Bear moet er dus verlengd worden.

Wim, mocht het nodig zijn bekijken we dat dan wel.

Ik heb de voorwaartse zaailing eraf gehaald en daardoor is er behoorlijk wat beweging in het bovenste stuk van de mast ontstaan, bewegingen die door de zaailing voorkomen werden. Er ontstaat nu een behoorlijke kracht naar voren op 3/4 hoogte door de fokbevestiging en een kracht naar achteren door de achterstag vanaf de top van de mast. Ik zie wel hoe of het gaat.
Eerst nu maar het grootzeil en de fok in orde maken.

Allemaal weer bedankt voor het meedenken.
Groet, Joost
 
Wim, mocht het nodig zijn bekijken we dat dan wel.

Ik heb de voorwaartse zaailing eraf gehaald en daardoor is er behoorlijk wat beweging in het bovenste stuk van de mast ontstaan, bewegingen die door de zaailing voorkomen werden. Er ontstaat nu een behoorlijke kracht naar voren op 3/4 hoogte door de fokbevestiging en een kracht naar achteren door de achterstag vanaf de top van de mast. Ik zie wel hoe of het gaat.
Eerst nu maar het grootzeil en de fok in orde maken.

Allemaal weer bedankt voor het meedenken.
Groet, Joost
Hoi Joost, ik zie nu dat het aangrijpingspunt van de fok lager zit dan de zij(hoofd want) verstaging dit lijkt me niet gewenst,bij aantrekken achterstag buigt de mast voorwaarts en verliest de fok spanning:( en andersom.Een diamant verstaging lijkt me hiervoor een oplossing.We kijken uit naar je bevindingen,grtz Bel 10:bye::bye:
 
Nmm heeft Bel10 gelijk voor wat betreft het aangrijpingspunt van de zijstagen.
Is simpel op te lossen door een gaatje te boren ter hoogte van de zijstagen (of iets erboven). Daar haakje in van fokvoorlijk etc.

Een pure diamant verstaging helpt alleen tegen zijdelingse buiging. Als de zalinkjes naar voren staan, inderdaad ook een beetje tegen achterwaartse.
Is wel een idee als de mast erg slap blijkt.

Groet
Wim
 
Nmm heeft Bel10 gelijk voor wat betreft het aangrijpingspunt van de zijstagen.
Is simpel op te lossen door een gaatje te boren ter hoogte van de zijstagen (of iets erboven). Daar haakje in van fokvoorlijk etc.

Een pure diamant verstaging helpt alleen tegen zijdelingse buiging. Als de zalinkjes naar voren staan, inderdaad ook een beetje tegen achterwaartse.
Is wel een idee als de mast erg slap blijkt.

Groet
Wim
Wim helemaal mee eens,was ik vergeten te vermelden,nu komt het helemaal goed ;).samen weten we meer,suc6 Joost.:bye::bye: Bel10
 
Dank je Arjan. Foto maakt veel duidelijk.

Hoewel.. ik dacht eerst dat de zwarte top van de mast een carbon buis was en dat carbon zijn oplossing was.:)
Pas na vergroting zag ik de topverstaging
 
Dank je Arjan. Foto maakt veel duidelijk.

Hoewel.. ik dacht eerst dat de zwarte top van de mast een carbon buis was en dat carbon zijn oplossing was.:)
Pas na vergroting zag ik de topverstaging
Hey allen,voorbeeld van diamant verstaging .Als de fok hoger aangrijpt dan zal je dus de diamant verstaging moeten aanpassen ivm zijdelings uitwaaien van top fok,bv de hoek tussen de verstaging groter maken,dan wordt het een soort van verlengd hoofdwant;) grtz Bel 10:bye:
 
Helaas door familie omstandigheden enige tijd niks aan de boot gedaan of geschreven.
Allen wederom bedankt voor het meedenken en ik realiseer me dat een definitieve oplossing pas te vinden is als je de boot in handen hebt en dingen uitprobeert. Daarom eerst maar voor de eenvoudigste oplossing gegaan door het voorstel van Wim te volgen en de voorverstaging bovenin de mast weggehaald.

De dek bevestiging van de fok gemaakt, de patches erop geplakt, afgesteld en naar het water.
Een rustig plekje gezocht en varen maar. Op zich ging het varen goed.
Eerste bevinding is dat de winch echt veel te langzaam is om lekker te varen.
Reageert goed op het roer.
De mast houdt het goed zonder de voorverstaging.
Met een gewichtje zal de fok beter in de butterfly stand blijven.
Zal nog wat kleine zaken aanpassen, nog wat live advies vragen en dan met meer wind nogmaals het water op.
Tot zover.

Ps het staaldraadje van de top van de mast naar de punt van de boot was door mij tijdelijk geplaatst om eventuele problemen met de fokbevestiging cq buigen van de masttop binnen de perken te houden. Er staat geen spanning op.
 
  • Like
Reactions: Ard
Back
Top