Heb net een vliegtuig in brandhout moeten trappen, letterlijk te verstaan!
Dit weekend mijn 3 10S F3A flightpower packs volgeladen en er maar 2 leeggevlogen. Dus ik besloot daarnet met de laatste een beetje te testen en regelaar fijn af te stellen omdat het ingestelde exponentieel gedrag op een regelaar(jeti spin opto 99) niet fijn vliegen is volgens mij.
Had de indruk dat de power te laat vrijkwam volgens stick stand op zender.
Dus batterijpack erin en proberen maar, na een 5tal minuten 'vliegsimulatie' te doen komt er daar een steekvlam van jewelste uit de neus van het toestel.
Een filmpje van lipo's die vuur vatten in gedachten op internet was mijn reactie het vliegtuig direct in de tuin gooien zo ver ik kon en vervolgens direct ter hoogte van de pilootpop in stukken trappen, de gebroken delen uit elkaar schoppen, om zo weinig 'brandmateriaal' op een plaats te hebben.
Nog geen 2 minuten later bleek dit dan ook de enige juiste beslissing geweest te zijn. De cellen ploften telkens verder met steekvlammen tot gevolg.
De ravage en kosten zijn gerust enorm te noemen, cellen opgebrand, regelaar en motor brandwonden en natuurlijk vliegtuig half opgebrand. Het gras in de tuin weggebrand.
De reuk die men beschrijft als aardbei wanneer een lipo brand klopt niet... Het was alsof ik in de vismijn stond.
Nu ligt alles nog buiten om geen brand binnen te kunnen hebben wegens het nasmeulen maar ik hoop de gegevens van de regelaar ivm max stroom, temperatuur nog te kunnen uitlezen van de regelaar.
Met mijn andere 2 packs heb ik afgelopen zondag gewoon gevlogen, koeling hetzelfde, plaats van bedrading hetzelfde.
De oorzaak van deze brand is me totaal onbekend, iemand een idee?
Dit weekend mijn 3 10S F3A flightpower packs volgeladen en er maar 2 leeggevlogen. Dus ik besloot daarnet met de laatste een beetje te testen en regelaar fijn af te stellen omdat het ingestelde exponentieel gedrag op een regelaar(jeti spin opto 99) niet fijn vliegen is volgens mij.
Had de indruk dat de power te laat vrijkwam volgens stick stand op zender.
Dus batterijpack erin en proberen maar, na een 5tal minuten 'vliegsimulatie' te doen komt er daar een steekvlam van jewelste uit de neus van het toestel.
Een filmpje van lipo's die vuur vatten in gedachten op internet was mijn reactie het vliegtuig direct in de tuin gooien zo ver ik kon en vervolgens direct ter hoogte van de pilootpop in stukken trappen, de gebroken delen uit elkaar schoppen, om zo weinig 'brandmateriaal' op een plaats te hebben.
Nog geen 2 minuten later bleek dit dan ook de enige juiste beslissing geweest te zijn. De cellen ploften telkens verder met steekvlammen tot gevolg.
De ravage en kosten zijn gerust enorm te noemen, cellen opgebrand, regelaar en motor brandwonden en natuurlijk vliegtuig half opgebrand. Het gras in de tuin weggebrand.
De reuk die men beschrijft als aardbei wanneer een lipo brand klopt niet... Het was alsof ik in de vismijn stond.
Nu ligt alles nog buiten om geen brand binnen te kunnen hebben wegens het nasmeulen maar ik hoop de gegevens van de regelaar ivm max stroom, temperatuur nog te kunnen uitlezen van de regelaar.
Met mijn andere 2 packs heb ik afgelopen zondag gewoon gevlogen, koeling hetzelfde, plaats van bedrading hetzelfde.
De oorzaak van deze brand is me totaal onbekend, iemand een idee?