10S F3A flightpower brand

Er zijn al meerdere berichten over shulze laders en slechte samenwerking met niet-shulze balancers.

Zo mag het dan wel heten, cc-cv of afslag spanning/terminale spanning.

Laatst bewerkt:
Oke hoe mag het dan wel heten.

nou, het heet niet anders, het is er gewoon niet.

Een volle lipo cel geeft 4.23 volt af. Een lader zet als het ware in het 2e deel van het laden, 4.23 volt op de aansluiting en wacht totdat er geen stroom meer loopt. Dan is de lipo vol. Dit is uiteraard heel kort door de bocht.

Ik geloof best dat de 12S balancer een probleem heeft, maar de verklaring die jij ervoor geeft, kan niet.

Wat ik mij dan eerder kan voorstellen, is dat schulze echt het onderste uit de kan wil halen qua laden, dus bv. inderdaad naar 4.23 volt gaan, terwijl je balancer naar 4.20 volt wil, ofzo.

Als de lader een hogere spanning wil laden dan dat de balancer toelaat, dan zal de balancer ingrijpen. Die balancer laad dan de laadstroom onderbreken.
Het laden is dan voorbij, en de lader geeft normaal dan een connection output error ofzo.

Als een balancer ingesteld staat op A123 cellen, terwijl je Lipo aan het laden bent, dan zal het balanceren niet anders gaan dan normaal. Alleen de afslagspanning verander je hiermee. (dus 3,6V of 4,2V per cel.)

Ik kan helemaal niet bedenken dat een kapotte balancer een oorzaak is van bovenstaande probleem. Als een balancer niet zo balanceren, maar juist een groter verschil maken tussen de cellen (worst case), dan zal er een probleem ontstaan bij het laden, niet ontladen.

Zoete arbeienlucht is van een lekke lipo.
Vislucht is dus van een brandende?

Ik vermoed meer dat die 3.6v toeval is of inderdaad veroorzaakt door een defect in je balancer, maar niet dat dat wat met LiFePo te maken heeft.

Als je balancer namelijk dacht dat dat 2 lipo cellen en een lifepo cel in 1 pakket was (wat mij al sterk lijkt dat je balancer dat zou kunnen denken) dan was hij dus WEL afgeslagen. Je lader had dan als fout gegeven dat de verbinding verbroken was.

Ik denk eerder dat je lader op dat moment nog aan het laden was en dat dat mogelijk harder ging dan je balancer weg kan balancen. Normaliter zal een balancer over de cellen die voorlopen een weerstand zetten zodanig dat die minder of niet geladen worden. Hoeveel onbalans je balancer weg kan werken, is ook afhankelijk van deze weerstand.

Ik vermoed dat in dat pakket 1 cel rot was en daarmee zo ver achter is komen te lopen dat het spanningsverschil meer was dan je balancer nog weg kon werken.

Een lader gaat pas stroom beperken als hij een bepaald voltage heeft bereikt. Waarschijnlijk was voor jouw pakket dat voltage nog niet bereikt en bleef de lader dus 'full pull' doorstampen. Als dat bv. 2A laadstroom is, is het niet raar dat je balancer dat niet meer kon behapstukken..

Net even de spanning gemeten van de 3 cellen afzonderlijk.
2 cellen staan bol en zijn bomvol en 4,23 volt per cel.
De overblijvende niet bol heeft juist ja een spanning van 3,6 volt.
Dus de lader gaat lekker door hoor.
Een en ander is afhankelijk van de lader en balancer combinatie.
Ik werk met zo'n Thunder Power set. De balancer geeft voor het laden de grootte van de onbalans aan 0-0,03V / 0,03-0,2V / boven 0,2V
Bij de middelste waarde mag er alleen met een kleine stroom geladen worden. Boven de 0,2V staat de balancer niet toe dat het laden gestart wordt. Investeren in wat betere spullen loont hier.

Back