10S lipo lader

Nieuwe 10S lipo lader gezocht !

Ik heb reeds een Orbitronics lader waar ik alle type kan mee laden, dus deze mag een lader zijn die enkel Lipo/A123 doet. Vereiste is dat ik er ook 2C mee kan gaan laden voor kleinere packs.
Ook 2 of 3 packs (3S) samen laden is een vereiste.
Ik kwam tot volgende selectie van laders:
ThunderPower TP-1010C & TP-210C
cellPro 10S van FMAdirect.com

De TP-1010C + 210 balancer is een gekende lader. Deze heeft reeds bewezen wat hij kan.

De CellPro 10s is een nieuwe lader.
Deze heeft een ingewerkte balancer, en kan voor de kleinere lipo's laden door die balancer aansluiting (tot 4A) laden. Wat dus makkelijker is met de kabelspaghetti.

De CellPro is aantrekkelijk geprijsd, en momenteel gaat daar mijn voorkeur naar uit, tenzij jullie mij goede argumenten geven om toch voor een andere 10S lipo lader te kiezen.

Chris

Beste Chris,

Volgende lader is in de aanbieding:

HP-EOS1210i Hyperion EOS 1210i-12S, 10A max, 180W
clear_dot.gif
javascript:f_MakePopupWindow('print...esizable=yes,copyhistory=no,left=30,top=30');

Kijk even op www.jandc.nl

Groeten,

John

De eos heeft geen ingebouwde balancer en kan met 180Watt laden.
De FMA levert 300Watt , maar dat is wel "estimated" ..... dus tja, hoeveel dat exact is ....
Op de EOS kan 10s geladen worden met ca. 180/42V = 4.2A

Als de FMA 250Watt haalt kan 10 geladen worden met bijna 6A

Maar de prijs van de EOS is wel heel interessant moet ik toegeven !

Op de EOS kan 10s geladen worden met ca. 180/42V = 4.2A

Als de FMA 250Watt haalt kan 10s geladen worden met bijna 6A

Maar de prijs van de EOS is wel heel interessant moet ik toegeven !

Wel, het is door dat vermogen dat ik bij de FMA kwam (prijs is 180 euro)

De EOS kan dus geen 10S 3700 pack aan 2C laden (prijs is 129 euro)

En 2 laders kopen om een lipo aan 2C vol te krijgen is niet echt een optie of een 10S 5000mAh heeft ook wat extra vermogen nodig.

Maar zit in de EOS een balancer?

Chris

Nee, maar ik laad nooit met balancer. Thuis balanceer ik de accu's 1 keer per week. Op het veld doe ik dat nooit. Heeft geen zin.

Nee, maar ik laad nooit met balancer. Thuis balanceer ik de accu's 1 keer per week. Op het veld doe ik dat nooit. Heeft geen zin.

Nou ik heb een andere mening; balanceren doe je juist om te voorkomen dat tijdens het laden , als 1 cel sneller de 4.2V heeft bereikt dan een andere, die ene cel juist niet overladen wordt, doordat de stroom niet in die ene cel gaat lopen maar door het balanceercircuit wordt "opgevreten".
Maar goed, laten we hierover niet discussieren, ieder doet het op zijn eigen manier ...

De EOS1210 vind ik ook een mooie lader hoor ...

@thomas : wat een schulze kost, oei, daar wil ik niet eens aan denken ! ha ha ha !

@cdec : ja je kunt ipv eenmaal 10s ook 2 maal 5S laden, dan ben je waarschijnlijk met 2 maal eos1210 nog sneller ook met laden, even uitrekenen :
5S 3700mAh met 2C laden = 7.4A
=> max. laadstroom = 180 / 5x4.2 = 8.5A kan gemakkelijk ...

Fma : 10 3700mAh met 2C laden = 7.4A
=> max. laadstroom = 250/10*4.2 = 6A is krap aan ...

Jammer dat FMA niet keihard zegt hoeveel het maximale laadvermogen is

Als je cellen dat echt nodig hebben zijn ze al afgeschreven en maakt dat kleine beetje ook niet meer uit ;) Normaal is 1 keer per week balanceren meeeeeeeeeeer dan genoeg. Packs die meer nodig hebben zijn toch al onbruikbaar of aan vervanging toe.

Back