12 cellen, blitzstekker en serie-stekker, lengte kabels

Allen,

Bezig met het klaarmaken van een elektrische sleper met een Dualsky GA6000.9 160 kv motor op 12 cellen en die +- 100 à 130 amp gaat trekken op volgas. Zie ook elders een draadje met wat vragen over de keuze van de motor....

Bezig met het inbouwen van de Hobbywing Flyfun 130 Amp HV-regelaar. De regelaar zou niet uitgerust zijn met een anti-sparkvoorziening. Ik kies voor EC5-stekkers die +- deze stromen aan moeten kunnen en al op de 10 beschikbare lipo's zitten (telkens 6S 11000mAh)

Ik gebruik ook systematisch een Unisens E van SM Modellbau
Ik moet nu de kabels gaan voorzien. Vanaf de regelaar een kabel naar EC5, dan een EC5 splitter naar serieel en dan in één van de aders ook nog de Unisens E ertussen gewerkt die aansluit via een antispark-stekker van Jeti en die ik als laatste ga inpluggen om de vonk te vermijden.

Voordeel: Unisens gaat van toestel naar toestel en de seriële splitter met de ingewerkte anti-spark ook, waardoor ik niet overal apart een Unisens en een antispark nodig heb/moet kopen.

Zie onder foto van de aansluiting....

Merk wel dat de kabels nipt van lengte zijn (regelaar in de wind onder de motorkap en dan naar binnengeleid over de batterijen --> veel gefriemel om aan te sluiten en je wil ook geen fouten maken (alhoewel alles maar op één manier ingeplugd kan worden). Ik zou daarom de leads van de regelaar of van de splitter willen verlengen met bijvoorbeeld 10 cm. Dan kan ik alles goed zien en makkelijker en veiliger aansluiten.

Zoals jullie op de foto zien zitten we nu al aan +- 30 cm van regelaar tot de stekker van de lipo's. Reken daar ook nog 10 cm voor en we zitten aan 40. Nog 10 cm en dan zitten we aan 50 cm.

1. Zou dat OK zijn of zien jullie daar problemen in? Zou dat anders zijn met een ander type of merk regelaar? Heb nog Dlux en YEP van vergelijkbaar kaliber... HV en hoge amperage...
2. Als ik de kabels wil verlengen, maak ik dan een verlengkbel met ene kant een EC5-man en andere kant EC5-vrouw. Of verleng ik de splitter?
3. En hoe verleng ik best? Met een 4 mm koper huls of met een 5,5 stekker waar ik aan beide kanten in soldeer? Hoe soepeler de kabel hoe aangenamer werken...

regelaar en stekkers.jpg
 
Hoe korter de draden des te beter, maar dat wist je wel denk ik. Hoe minder connectoren des te beter, daar denken veel mensen niet aan.
Als het nodig is om draden te verlengen dan kan je het beste de draden van de regelaar verlengen. Dat moet je niet doen door er een stuk met connectoren aan zetten of er aan te solderen. Je moet dan de draden die nu aan de regelaar zitten vervangen door nieuwe, langere draden.
Vergeet ook niet om extra condensatoren (capacitors is Engels Burno ;) ;)) zo dicht mogelijk bij de regelaar te plaatsen. Je zal 2 of 3 stuks per 10cm extra draad nodig hebben. Gebruik dezelfde waarde als die er nu al op de regelaar zitten. In dit geval dus 330µF 63V, een hogere werkspanning, bv 100V, is prima maar die zijn wel groter.

Is die stroommeter wel echt nodig? Om alles uit te testen en te optimaliseren lijkt het me prima, meten is weten. Als alles eenmaal goed werkt en je hebt een goed werkende installatie dan kan je die meter eigenlijk beter verwijderen. Scheelt een connector en een extra onderdeel wat stuk kan gaan.

Ik heb heel veel jaren elektronica gerepareerd. Daar waren ook apparaten bij die vol zaten met ingebouwde test schakelingen, beveiligingscircuits en zo meer. De meeste problemen waren juist met die schakelingen en delen. Gaat er ergens een test/controle schakeling fout dan werkt het hele apparaat niet meer. Ook gaf die test/controle elektronica vaak, heel vaak zelfs, onjuiste of onvolledige informatie. Volgens die elektronica is dan bijvoorbeeld deel A fout. Vervang je dat deel en nog steeds werkt de boel niet. Blijkt de fout in deel C te zitten maar dat heeft effect op deel A. Mijn collega's en ik hebben heel wat apparaten gerepareerd die bij andere reparatie bedrijven vandaan kwamen omdat zij er niet uit kwamen.
 
Ben toch benieuwd naar de layout in het model. Als de lipo een halve meter achter de regelaar komt, die al niet ver in de neus zit, lijkt je model van zichzelf redelijk voorlijk?

Kan de regelaar niet verder naar achteren?
En zit deze nu wellicht met de aansluitdraden naar voren onder de motor, in dat geval scheelt omdraaien al een heel eind.

In principe moet je lengte plus en min optellen, inclusief draadlengte aan de lipo´s. Zit je zo te zien ruim over de meter.
Niet alleen lastiger voor de regelaar, ook nog eens onnodig gewicht wat ieder sleepje mee omhoog moet.

Unilog-Unisense: perfect in een sleepmodel. Je weet altijd hoeveel je verbruikt hebt en of een (klein) sleepje nog kan. Of een paar passende alarmen in je zender, om overladen van de lipo te voorkomen.
 
Je weet altijd hoeveel je verbruikt hebt en of een (klein) sleepje nog kan.
Daar ben ik niet zo'n fan van. "Het kan nog wel" en dan gaat het juist mis. Dit kan je een verkeerd gevoel van veiligheid geven. Het is veel veiliger om eerst uit te testen hoeveel vluchten je kan maken, daar trek je er twee van af om wat extra te hebben en dan niet toch nog een extra vlucht gaan maken.
Of een paar passende alarmen in je zender, om overladen van de lipo te voorkomen.
In denk dat je hier te ver ontladen bedoeld. ;);)
 
Als het nodig is de draden te verlengen, dan kan je het beste de draden van de regelaar verlengen......
Het is, wanneer een verlenging tussen motor en accu nodig is, beter de draden van regelaar naar motor te verlengen. Die zijn ongevoelig voor een extra zelfinductie, terwijl die van accu naar regelaar dat wel zijn. Daar moet je verlenging compenseren met extra condensatoren. Bij verlengde motor draden kan het geen kwaad om de drie draden te vlechten om afstraling te voorkomen/verminderen

Maar altijd blijft dat langere draden meer wegen, meer verlies opleveren en meer electronische complicaties geven.
 
Bart wil een extra kabeltje tussen de regelaar en de accu's opnemen, dat is niet zo'n goed idee zoals ik aangaf. Je kan dan veel beter de draden van de regelaar verlengen. Maar inderdaad is het verlengen van de draden naar de motor de beste oplossing.
 
Dank allemaal voor jullie suggesties.

De anti-blitz-stekker wil ik behouden. 2*EC5 is ook een gegeven. Ik heb wel een concessie gedaan, ik heb de regelaar nu in de romp geplaatst, boven de twee accu's, achter de motor, onder het dashboard van het vliegtuig. Duidelijk minder geventileerd dan de plaats die standaard aangegeven wordt (zijkant motordrager), maar ik hoef nu geen draden te verlengen. Hopelijk krijgt de regelaar op die plaats voldoende koeling, alleszins geen verlengstukken meer nodig.

Ik heb twee draadstangen van het instrumentenbord naar het motorschot gemaakt, regelaar met tieraps bevestigd en de regelaar daarmee langs alle kanten +- 2 cm lucht rondom gegeven....

Hierbij enkele foto's....

IMG_20230407_124434530.jpg
IMG_20230407_130156312.jpg
IMG_20230407_130326526.jpg
 
Is het belangrijk dat de bedrading van de accu naar de regelaar voor de plus- en - leiding ongeveer even lang zijn?

Of belangrijker dat de totaliteit zo kort mogelijk is?
 
Zo kort mogelijk. In de handleiding van de ESC zal de maximale lengte te vinden zijn.
De connectors voor het aansluiten van de unisens zitten nog steeds op de verkeerde plaats.
 
De Unisense stroom sensor zit naar mijn bescheiden kennis in serie van het stroom circuit
Dus mag hij daar gewoon blijven zitten.
In mijn herinnering geld hier de wet van Kirchhoff.
Groet Hans

ps denk fout gemaakt ivm de min aansluiting van de unisens
 
Laatst bewerkt:
Als dat klopt kan ik twee stekkers en wat werk uitsparen. Kan iemand dat bevestigen dat ik die positie mag gebruiken? Test liever niet om de Unisense niet stuk te maken....
 
unisens aansluiting.jpg
Beste

heb denk ik even iets over het hoofd gezien, en dat is dat de unisens ook nog aan de min kant verbonden moet worden, oeps dus
Dus de unisens moet in de plus van de ESC naar de LIPO worden aangesloten, het is niet anders.
Sorry voor mijn eerdere reactie.
Groet Hans
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels volgende constructie gemaakt en ingebouwd in het toestel (bovenste foto). Getest met 2 packs van 6S 11000 in serie. De batterijen gaan nogal door de knieën bij het gevraagde hoge amperage (lees: sterk dalende spanning onder belasting).

Ik heb inmiddels enkele packs van 4s 11000 te pakken gekregen. Daarvan heb ik er drie nodig om tot 12S te komen. Vooraleer de regelaar, motor, prop, motorkap, ... helemaal uit te bouwen, een extra ontvangende EC5-stekker tussen te solderen, alles terug te monteren en dan te kunnen testen met 3 packs 4s. Is het onverstandig om een korte test (een run-up van bijv. 30 seconden) te doen waarbij ik op één van de ontvangende stekkers een splitter zet (seriële driehoek van EC5-stekkers met overal 10 cm kabel die ik hier heb liggen, zie middelste foto)?

Zorg is dan dat de inductiestroom waarover hier bericht wordt te groot zou zijn voor de regelaar.

Als de 3 packs in serie niet door de knieën gaan, zou ik daarvan een permanente oplossing maken en het dan wel netjes solderen. Ik zou ook zo'n blok-stekker (zie helemaal onder) kunnen voorzien, dat kort de afstanden aanzienlijk in, maar eer ik die heb, zijn we alweer een maand verder....

Benieuwd naar jullie reacties...

IMG_20230417_202857858.jpg


serie- EC5.png






blokstekker.png
 

Bijlagen

  • blokstekker.png
    blokstekker.png
    130 KB · Weergaven: 68
  • serie- EC5.png
    serie- EC5.png
    71,1 KB · Weergaven: 73
  • serie- EC5.png
    serie- EC5.png
    71,1 KB · Weergaven: 70
  • serie- EC5.png
    serie- EC5.png
    71,1 KB · Weergaven: 68
Ik heb geen graad in electra, waarschijnlijk snap ik het niet, maar als ik jouw bovenste foto bekijk gaat alle + stroom door 1 accu en door 1 ec5 stekker.
Zal wel horen bij een serie stroomkring, maar voor m'n gevoel klopt het niet. Kan dat?
 
Dag Arnold

Hij heeft alleszins zo gevlogen en de telemetrie vertelde dat er ongeveer 50 Volt en tot 120 Amps naar de motor stroomden. Wel veel draadjes bij elkaar, ook met de Unisens en de anti-blitz-stekker in de verbinding....
 
Wat is de dikte van je draad? Dat speelt ook best mee.
De ec5 kunnen ook de nodige weerstand opleveren.
Hier even een tooltje opgezocht om weerstand te berekenen.
Klopt de invoer een beetje?
1310821088.jpeg
 
Back
Top