12 volt naar 6 volt

hoi de mannen en vrouwen; graag zou ik in een schip een 12v bat. inbouwen ,doch de motoren werken op 6-7,2 volt.De bedoeling is om 12 v te gebruiken voor eventueel een pomp en te varen op 6 volt of 7,2 v.
Hoe kan ik dat bereiken zonder al teveel problemen en zonder teveel verlies van stroom. :D

Marc,

hoeveel gewicht kan je kwijt? Als je op loodaccu's gaat varen lijkt een "dikke" 6V-accu voor je motoren een een tweede, kleinere 6V-accu in serie hiermee voor je pomp wel een optie. Spanningsregelaars om 12V naar beneden te brengen lijkt mij minder efficient; waarschijnlijk zullen je motoren meer draaien dan je pomp.

Als de motor continue niet meer dan 3 Amp trekt en piek 5 dan zou je een Ubec kunnen gebruiken.

Dit is een geschakelde 6V BEC die dus de rest niet verstookt in warmte. 40$ waterbestendig inclusief verzendkosten.
kfs001.jpg

http://www.koolflightsystems.com/ultimatebec.htm

(maar voor hetzelfde geld zou je beter een lipo pakketje kunnen kopen ;) )

Een beetje omvormer is best wel aan de prijs, volgens mij kun je beter op 6V accu's werken en er dan een serie schakeling voor je pomp naar maken of op zoek gaan naar een 6V pompje.

Back