12 volt verlagen naar 3 volt

Tip: neem een LM317 spanningsregelaar. Op het www staan veel simpele schema`s. Ook Conrad verkoopt kleine printjes met een LM317. Je kunt hiermee de spanning regelen van plm 1,5 tot 30 volt (afhankelijk van de spanning aan de ingang van het ic.)
Voordeel is dat dit ic kortsluitvast is en bij te grote warmte terugregeld.
Mvg Ron

Andere tip: koop een LM7809 en sluit je lampjes aan tussen de + van die 7809 en de 12v. Dan heb je ook 3 V :)

Weet eigenlijk helemaal niet of dat wel kan hoor, weet niet of die 7809 dat wel leuk gaat vinden, maar het ging mij even om het concept dat je niet perse van 12v 3v hoeft te maken. Als je er 9v van kunt maken, heb je (dus) ook een 3v aansluiting in je systeem (immers tussen 12v en 9v zit 3v ;))

Hezik
Dit is niet aan te raden, en is eigenlijk niet mogelijk.
Helaas voor alle tot nu toe aangedragen oplossingen is er het rendement tamelijk laag (typisch 60%). Maw er wordt nogal wat warmte verstookt ofwel in de voltage drop van de lineaire regelaar (78xx), ofwel in de weerstandjes. En aangezien we bij modelbouw bijna steeds met batterijen werken (LiPo, NiCd, NiMH, LiFe, ...) is elke vorm van rendementsverlies te vermijden. Je moet zelf maar eens narekenen hoeveel vermogen er door de weerstandsdeler verloren gaat (P=I²R)

Misschien kan volgende oplossing tot iets leiden:

Neem één gezamelijke switched mode regelaar (zoals bij computer voedingen) want die halen gemakkelijk een rendement van 85..95%. En gebruik de uitgangen van de stuurmodule om een MOSFET aan te sturen die als schakelaar gebruikt wordt. Aangezien een deze MOSFET in spanning gestuurd wordt, weerom geen vermogenverlies.
Je zal vermoedelijk wel een paar zaken moeten nakijken ivm. de bias instelling van de MOSFET.
Dus: centrale voeding 4 à 6 componenten; per kanaal een MOSFETje en twee hoogohmige weerstandjes. Kom je vermoedelijk met €10 tot €15 al een heel eind.

Luc

Hezik
Dit is niet aan te raden, en is eigenlijk niet mogelijk.

Waarom niet? Het idee om 3V te creeeren door 12v en 9v te gebruiken, kan sowieso, dat kan niet ter discussie staan. Ik kan mij wel voorstellen dat een 78xx het niet leuk vind om zo gebruikt te worden, als ie al werkt.. maar heb het nog nooit geprobeerd.

Helaas voor alle tot nu toe aangedragen oplossingen is er het rendement tamelijk laag (typisch 60%). Maw er wordt nogal wat warmte verstookt ofwel in de voltage drop van de lineaire regelaar (78xx), ofwel in de weerstandjes.

Die 60% is niet typisch. Het hangt er vanaf welke stroom er loopt en welke spanningsval je wilt. In dit voorbeeld is er sprake van een spanningsval van 9 volt bij 400mAh. Dan is het als warmte gedissipeerde vermogen dus grofweg 9*0,4 = 3.6Watt. Dat is natuurlijk zonde, maar zeker niet onoverkomelijk. Ter vergelijk, de vier lampjes gebruiken samen 1.2 Watt.. het totaal vermogen is dan dus 4.8Watt, waarvan 3.6Watt gedissipeerd wordt. Dit rekenvoorbeeld is niet helemaal correct, maar correct genoeg.

Dus: centrale voeding 4 à 6 componenten; per kanaal een MOSFETje en twee hoogohmige weerstandjes. Kom je vermoedelijk met €10 tot €15 al een heel eind.

En vervolgens overal storing vanwege die geschakelde voeding in je kist.. ja, weet dat dat niet persé hoeft, maar als ik mocht kiezen 4,8 Watt verbruik zonder storing, of 1.2 Watt verbruik met mogelijk storing.. dan wist ik het wel.

Neemt niet weg dat als je handig bent met electronica en het goed storingsvrij kunt krijgen, jouw oplossing technisch wel de mooiste is ;)

Hezik: Een 7809 is geen optie, omdat er geen stroom IN de uitgang van deze regelator kan lopen. Alleen eruit. Je hebt dus wel een spanningsval van 3V gecreerd, maar toch werkt het niet.
LM317 is zoals eerder geschreven een uitkomst hiervoor. Hier een schakelingetje, waar de LM317 is wordt gebruikt: Circuits Online - Schakelingen - LM 317 voeding
C1 en de componenten links hiervan kan je laten vervallen.

Schakelende voedingen bouwen is in deze toepassing helemaal niet nodig. En je maakt het er alleen maar ingewikkeld en duur mee.

K ja zoiets dacht ik ook al.. de LM317 kan inderdaad ook goed hoor.. ging mij meer om het principe dat je met 9 en 12v ook 3 v hebt.. daar denken mensen vaak niet aan, vandaar.

Waarom eigenlijk geen aparte verlichtings accu van 3V ... ??
Dan kan je op de "verlichtings" uitgang(en) van de regel-print of een klein 12V relais hangen, of met een transistor of FET van een paar duppies een relais simuleren ..

Conrad heeft 12V miniatuur relais'tjes onder bestnr.: 504602 - 89 met één potentiaalvrij maakcontact ... ca. 20x5x7,5mm voor € 2,65 per stuk

Laatst bewerkt:
kan iemand mij vertellen hoe ik dan van 12 volt naar 2 volt kan (kan een hoop mee geen weet van electronice componenten)

mvg

Hoeveel stroom?

Meest simpele tot 1A is denk ik een LM317
Als je de PDF van deze regelaar opzoekt staat alles in hoe de 2 bijbehorende weerstanden te berekenen.

Het ic LM2596-3.3 is hiervoor uitstekend geschikt.
Dit is een geschakelde voeding van 12 volt naar 3,3 volt 3 ampere.
FF intypen in google en je vind de datasheets hiervoor met de onderdelen.
suc6
rins

nu, ik was aan het zoeken naar een iets waarmee ik 12 volt gelijkstroom naar 3 volt gelijkstroom kan converteren.
ik heb handschoenen op mijn brommer die elektrisch verwarmd zijn maar aangezien je de batterijen om de 2 dagen op zijn en je tog een accu in je brommer hebt eens kijken of het ook zo kan.

zijn er in nederland converters te koop?
anders zelf bouwen.

nu, ik was aan het zoeken naar een iets waarmee ik 12 volt gelijkstroom naar 3 volt gelijkstroom kan converteren..

de bovengenoemde LM2596-3.3 (te koop bij o.a. Farnell) ... verder heb je nog nodig twee elcootjes een smoorspoeltje een diode een eventuele aan en uitschakelaar ... en natuurlijk een kastje om het zaakje in te bouwen (liefst van aluminium voor de koeling) ... de componentjes kan je direct aan het IC solderen, printje maken is niet direct noodzakelijk (wel mooier natuurlijk) wel alles goed vastzetten met b.v. Ty-Rap®'s (via wat geboorde gaatjes in het kastje)

Laatst bewerkt:
nu, ik was aan het zoeken naar een iets waarmee ik 12 volt gelijkstroom naar 3 volt gelijkstroom kan converteren.
ik heb handschoenen op mijn brommer die elektrisch verwarmd zijn maar aangezien je de batterijen om de 2 dagen op zijn en je tog een accu in je brommer hebt eens kijken of het ook zo kan.

zijn er in nederland converters te koop?
anders zelf bouwen.

Gewoon een set van 4 oplaadbare batterijen kopen? kan je iedere avond op de lader zetten. Wat je wilt is gewoon vervelend omdat je handschoenen dan met kabels aan de brommer vast komen te zitten.

Je kunt ook de 2 handschoenen in serie zetten waardoor je 6v nodig hebt, in het geval van oplaadbae batterijen kom je op 5v uit en kan je een 7805 gebruiken.....

op school heb ik de mogelijkheid om een print te maken.
mischien eens kijken of dat kan.
een 1 cel lipo met een hoge inhoud (Mah) kan ook maar presteren deze nog goed bij lage tempraturen?

Back