123 cellen (2S) als ontvangerpakket

Doet dit al iemand?

Voltage zou niet gereguleerd hoeven te worden, zoals men vaak doet bij 5 Nimh of NiCad.

In mijn ogen heeft het vooral bij wat grotere toestellen wel zijn toepassingen.

Ja dat gebruik ik nu. Je setup moet alleen wel 5 cellen DIRECT ondersteunen. Dus 6V servo's zijn nodig. De spanning van 2s A123 2300 zit rond de 6.5 bij gebruik en zakt eigenlijk niet van de belasting van servo's.

Laatst bewerkt:
Je kunt altijd nog 1 of 2 diodes er tussen zetten bv. een 1n5404 (3Ampere)

Ik zag dat ze er ook al in 2/3a formaat waren en dan zijn ze rond de 900mAh, ik zit dan te denken om een 2S2P pakket te maken vor in de auto.

Dat wil nu net niet, diodes ertussen gaan solderen.

Ik heb wel de 1100 Mah 123 cellen gezien.

6V servo's zal niet zo'n probleem zijn, aangezien dit toch niet om lichte kisten zal gaan. Veel Hitechs en andere grotere servo's kunnen toch al 6V aan.

Ik heb nog een paar losse 123 cellen liggen. Toch eens gaan proberen.
Zal in de Four-Star 60 komen dan als proef...

Ik vlieg de meeste modellen op 5cellen zonder regulator of andere poespas .

Futaba en Hitec en Graupner nemen het probleemloos . :D

Mvg Johan

De kleine servos kunnen problemen geven met de 6.6V pakketspanning. Daar geldt de belasting van je servomotor hetzelfde als je vliegmotor: bij hogere spanningen ook hogere stromen en warmte. teveel warmte demagged je servo op den duur. Een BEC ertussen zou nog steeds niet verkeerd zijn. Standaard servos hebben grotere motoren dus kunnen meer warmte opnemen als de kleinere versies. Daarom is het voor de brandstofvliegers niet een onoverkomelijk probleem om op 5s NiCd (7.5V beginspanning) te vliegen.

In de 2m kunstvluchtmodellen heb ik hier al enige problemen met servos gezien.

Wel even de minimale werkspanning van de BEC controleren. Sommigen werken pas naar behoren vanaf 8V.

succes, Erik

Ben zelf overigens weer van de 2s a123 voor ontvangerpakket afgestapt. Ben met de 2m edf jet twee keer in het mais gekomen (gelukkig geen schade) doordat niets meer werkte! 2s lipo 2100mAh(20C) en Emcotec geven geen problemen.

Als je ontvangerspanning te laag wordt door zware servobelasting heb je ook een probleem en A123 kan goed inzakken. Een lagere spanning geeft ook minder kracht op de servo,

Back