Het is zo ver! Donderdag kwamen de eerste 3 EF 123" Extra's aan bij Aerobertics.be
Vrijdag ging ik hem ophalen en hier volgen mijn eerste bevindingen en wat info over de setup die ik zal gebruiken.
De kit komt in 3 grote dozen, 1 voor de romp en onderdelen, 1 voor de vleugels en 1 voor de motorkap. Alles is goed ingepakt en bij het openen blijkt dan ook dat het toestel volledig intact is na zijn lange reis. Gelukkig
De canopy is al volledig klaar en ook de boutjes om hem te bevestigen zitten er al in. Onmiddelijk valt het op dat deze kist wel heel erg "ARF" is. Bijna alles is al gedaan uit de fabriek. De canopy is slechts 1 voorbeeld van vele dingen, de scharnieren zijn reeds gelijmd, de motorkap moet je er maar opschroeven, de gaatjes voor de servo schroefjes zijn reeds "pre-drilled", dus je kan je servo's heel snel monteren en ga zo maar door.
Ik kan niet onmiddellijk bedenken die ze nog meer hadden kunnen doen.
Enkele pics:
Bol in hol, het roer is er dus makkelijk af te halen door middel van 1 pin.
De speling op dit systeem is nul, in tegenstelling tot andere kisten heeft EF ook voorzorgen genomen om speling te vermijden meer erover later.
Rolroeren... Genoeg uitslag ?
Naar beneden...
Romp structuur, merk op dat er reeds een tunnel voorzien is om cannisters of tuned pipes in op te bergen.
Achterzijde... er is een buis voorzien naar de staart om de kabels in te leggen.
Een groot voordeel hiervan is dat je geen extra lawaai krijgt van kabels die los liggen in de romp.
Hetzelfde systeem hebben ze in de vleugels toegepast, dit had ik nog niet eerder gezien.
Zijaanzicht van de vleugel
Staart
Totaalplaatje
Onderzijde van de vleugel
Bijgeleverde hardware is van uitstekende kwaliteit en is heel compleet;
Dubro ball links, titanium pushrods, wielen, carbon main & tail gear en ga zo maar door.
Het enige wat je nog zelf moet kopen is een benzine tank.
EF voorziet in deze kit zoveel mogelijk mogelijkheden voor de koper om zijn eigen setup te kiezen en toe te passen. Hieronder beschrijf ik de mogelijkheden en de setup die ik zal gebruiken.
De rudder;
Hier zijn er 3 mogelijkheden, je kan met het welgekende pull pull systeem werken (2 of 3 servo's), je kan werken met 1 jumbo servo of je kan werken met het direct drive systeem hier zitten de rudder servo's in de staart.
Zo ziet het er standaard uit
En doormiddel van de bijgeleverde plaatjes kan je voor een 2-3 servo pull pull systeem kiezen
Of voor 1 jumbo servo
Last but not least is dus de direct drive, hierbij zitten de servo's in de staart.
foto's hiervan komen later. Ik zal dan ook de voor en nadelen hiervan bespreken.
Omdat ik de direct drive gebruik en het gewicht in de staart toch wou beperken ga ik voor 2 7950TH hitec servo's (met 2" SWB half arms).
De stabilo;
In de stabilo kan je terug kiezen voor 1 of 2 servo's per stabilo, volgens EF zou 1 7955 normaal moeten volstaan. Ik kies voor 1 7950TH / stab (met 1.5" SWB half arms), mocht toch blijken dat dit niet genoeg is kan ik er nog steeds makkelijk 1tje bijplaatsen.
De hardware voor de stabilo's zit appart in een zakje net zoals de hardware voor een de vleugels, de rudder etc, zo is alles goed te onderscheiden.
Hier alle hardware voor de stabs. Alle hardware is voorzien voor het gebruik van 4 servo's.
Het installeren van de servo is "werkje van 5min".
- Covering wegsnijden
- Servo inschroeven
- Roerhoorn inlijmen (30min epoxy)
- titanium pushrod met ball links bevestigen aan de servo
Opm: Ik gebruik slechts 1 servo en kan dus kiezen waar ik der servo monteer, ik kies voor het buitenste gat, dit zit ongeveer in het midden van het oppervlak en zo is de kracht dus goed verdeeld
Op mijn yak merkte ik dat na vele vluchten (500+) de standaard servo fishes toch niet echt veilig meer waren. Ik ga in de extra dus voor multiplex stekkers.
Ik kan er later ook makkelijk nog een 2de servo bij solderen.
De rolroeren;
EF geeft hier aan dat ze sterk aanraden 3 servo's te gebruiken, niet onbegrijpelijk als je de mega roeren en de bijhorende mega uitslag ziet. Ik volg die raad op en ga voor 3 7955's (met 1.5" SWB half arms) per vleugel.
Motor en uitlaten;
Ik ben blij met DA, ik had nog nooit problemen, dus de keuze was hier heel simpel -> DA 170.
Ik ben ook tevreden met de BMB 60mm tuned pipesop mijn EF YAK 54 dus terug BMB Tuned pipes maar dan 70mm.
De kist zal toch rond de 19kg gaan wegen, vanwege heel groot
Daarom mijn keuze voor tuned pipes (ik heb graag veel power). Al is hij ook perfect te vliegen zonder.
Nog even de volledige setup;
DA 170
BMB 70mm tuned pipes
Vess/Mezjlik prop (29*12N om te beginnen)
Tru Turn 5" / Mezjlik 5" spinner
Powerbox Royal
Bionic Lipos 2200mAh voor de onsteking en 2*3300mAh voor de servo's
6*7955TG voor vleugels
2*7950TH voor de stabs
2*7950TH voor de rudder
8*1.5" SWB half arm
2*2" SWB half arm
Tot zover de eerste post, more to come!
Vrijdag ging ik hem ophalen en hier volgen mijn eerste bevindingen en wat info over de setup die ik zal gebruiken.
De kit komt in 3 grote dozen, 1 voor de romp en onderdelen, 1 voor de vleugels en 1 voor de motorkap. Alles is goed ingepakt en bij het openen blijkt dan ook dat het toestel volledig intact is na zijn lange reis. Gelukkig


De canopy is al volledig klaar en ook de boutjes om hem te bevestigen zitten er al in. Onmiddelijk valt het op dat deze kist wel heel erg "ARF" is. Bijna alles is al gedaan uit de fabriek. De canopy is slechts 1 voorbeeld van vele dingen, de scharnieren zijn reeds gelijmd, de motorkap moet je er maar opschroeven, de gaatjes voor de servo schroefjes zijn reeds "pre-drilled", dus je kan je servo's heel snel monteren en ga zo maar door.
Ik kan niet onmiddellijk bedenken die ze nog meer hadden kunnen doen.
Enkele pics:
Bol in hol, het roer is er dus makkelijk af te halen door middel van 1 pin.
De speling op dit systeem is nul, in tegenstelling tot andere kisten heeft EF ook voorzorgen genomen om speling te vermijden meer erover later.

Rolroeren... Genoeg uitslag ?


Naar beneden...

Romp structuur, merk op dat er reeds een tunnel voorzien is om cannisters of tuned pipes in op te bergen.

Achterzijde... er is een buis voorzien naar de staart om de kabels in te leggen.
Een groot voordeel hiervan is dat je geen extra lawaai krijgt van kabels die los liggen in de romp.

Hetzelfde systeem hebben ze in de vleugels toegepast, dit had ik nog niet eerder gezien.

Zijaanzicht van de vleugel

Staart

Totaalplaatje

Onderzijde van de vleugel

Bijgeleverde hardware is van uitstekende kwaliteit en is heel compleet;
Dubro ball links, titanium pushrods, wielen, carbon main & tail gear en ga zo maar door.
Het enige wat je nog zelf moet kopen is een benzine tank.

EF voorziet in deze kit zoveel mogelijk mogelijkheden voor de koper om zijn eigen setup te kiezen en toe te passen. Hieronder beschrijf ik de mogelijkheden en de setup die ik zal gebruiken.
De rudder;
Hier zijn er 3 mogelijkheden, je kan met het welgekende pull pull systeem werken (2 of 3 servo's), je kan werken met 1 jumbo servo of je kan werken met het direct drive systeem hier zitten de rudder servo's in de staart.
Zo ziet het er standaard uit

En doormiddel van de bijgeleverde plaatjes kan je voor een 2-3 servo pull pull systeem kiezen

Of voor 1 jumbo servo

Last but not least is dus de direct drive, hierbij zitten de servo's in de staart.
foto's hiervan komen later. Ik zal dan ook de voor en nadelen hiervan bespreken.
Omdat ik de direct drive gebruik en het gewicht in de staart toch wou beperken ga ik voor 2 7950TH hitec servo's (met 2" SWB half arms).

De stabilo;
In de stabilo kan je terug kiezen voor 1 of 2 servo's per stabilo, volgens EF zou 1 7955 normaal moeten volstaan. Ik kies voor 1 7950TH / stab (met 1.5" SWB half arms), mocht toch blijken dat dit niet genoeg is kan ik er nog steeds makkelijk 1tje bijplaatsen.


De hardware voor de stabilo's zit appart in een zakje net zoals de hardware voor een de vleugels, de rudder etc, zo is alles goed te onderscheiden.
Hier alle hardware voor de stabs. Alle hardware is voorzien voor het gebruik van 4 servo's.

Het installeren van de servo is "werkje van 5min".
- Covering wegsnijden
- Servo inschroeven
- Roerhoorn inlijmen (30min epoxy)
- titanium pushrod met ball links bevestigen aan de servo
Opm: Ik gebruik slechts 1 servo en kan dus kiezen waar ik der servo monteer, ik kies voor het buitenste gat, dit zit ongeveer in het midden van het oppervlak en zo is de kracht dus goed verdeeld

Op mijn yak merkte ik dat na vele vluchten (500+) de standaard servo fishes toch niet echt veilig meer waren. Ik ga in de extra dus voor multiplex stekkers.
Ik kan er later ook makkelijk nog een 2de servo bij solderen.

De rolroeren;
EF geeft hier aan dat ze sterk aanraden 3 servo's te gebruiken, niet onbegrijpelijk als je de mega roeren en de bijhorende mega uitslag ziet. Ik volg die raad op en ga voor 3 7955's (met 1.5" SWB half arms) per vleugel.
Motor en uitlaten;
Ik ben blij met DA, ik had nog nooit problemen, dus de keuze was hier heel simpel -> DA 170.
Ik ben ook tevreden met de BMB 60mm tuned pipesop mijn EF YAK 54 dus terug BMB Tuned pipes maar dan 70mm.
De kist zal toch rond de 19kg gaan wegen, vanwege heel groot

Daarom mijn keuze voor tuned pipes (ik heb graag veel power). Al is hij ook perfect te vliegen zonder.
Nog even de volledige setup;
DA 170
BMB 70mm tuned pipes
Vess/Mezjlik prop (29*12N om te beginnen)
Tru Turn 5" / Mezjlik 5" spinner
Powerbox Royal
Bionic Lipos 2200mAh voor de onsteking en 2*3300mAh voor de servo's
6*7955TG voor vleugels
2*7950TH voor de stabs
2*7950TH voor de rudder
8*1.5" SWB half arm
2*2" SWB half arm

Tot zover de eerste post, more to come!
Laatst bewerkt: