123" Extreme Flight Extra 300

Het is zo ver! Donderdag kwamen de eerste 3 EF 123" Extra's aan bij Aerobertics.be
Vrijdag ging ik hem ophalen en hier volgen mijn eerste bevindingen en wat info over de setup die ik zal gebruiken.

De kit komt in 3 grote dozen, 1 voor de romp en onderdelen, 1 voor de vleugels en 1 voor de motorkap. Alles is goed ingepakt en bij het openen blijkt dan ook dat het toestel volledig intact is na zijn lange reis. Gelukkig :-)

25429_1360489165314_1024098461_31135726_6440618_n.jpg


De canopy is al volledig klaar en ook de boutjes om hem te bevestigen zitten er al in. Onmiddelijk valt het op dat deze kist wel heel erg "ARF" is. Bijna alles is al gedaan uit de fabriek. De canopy is slechts 1 voorbeeld van vele dingen, de scharnieren zijn reeds gelijmd, de motorkap moet je er maar opschroeven, de gaatjes voor de servo schroefjes zijn reeds "pre-drilled", dus je kan je servo's heel snel monteren en ga zo maar door.
Ik kan niet onmiddellijk bedenken die ze nog meer hadden kunnen doen.

Enkele pics:

Bol in hol, het roer is er dus makkelijk af te halen door middel van 1 pin.
De speling op dit systeem is nul, in tegenstelling tot andere kisten heeft EF ook voorzorgen genomen om speling te vermijden meer erover later.

26852_1362802263140_1024098461_31141177_7110913_n.jpg


Rolroeren... Genoeg uitslag ? :-)

26852_1362802423144_1024098461_31141181_2586653_n.jpg


Naar beneden...

26852_1362802463145_1024098461_31141182_7962081_n.jpg


Romp structuur, merk op dat er reeds een tunnel voorzien is om cannisters of tuned pipes in op te bergen.

26852_1362802503146_1024098461_31141183_1008959_n.jpg


Achterzijde... er is een buis voorzien naar de staart om de kabels in te leggen.
Een groot voordeel hiervan is dat je geen extra lawaai krijgt van kabels die los liggen in de romp.

26852_1362802543147_1024098461_31141184_6159564_n.jpg


Hetzelfde systeem hebben ze in de vleugels toegepast, dit had ik nog niet eerder gezien.

26852_1362802623149_1024098461_31141186_2602463_n.jpg


Zijaanzicht van de vleugel

26852_1362802583148_1024098461_31141185_8116604_n.jpg


Staart

26852_1362801303116_1024098461_31141155_2763931_n.jpg


Totaalplaatje

26852_1362801263115_1024098461_31141154_2876551_n.jpg


Onderzijde van de vleugel

26852_1362801343117_1024098461_31141156_7983277_n.jpg


Bijgeleverde hardware is van uitstekende kwaliteit en is heel compleet;
Dubro ball links, titanium pushrods, wielen, carbon main & tail gear en ga zo maar door.
Het enige wat je nog zelf moet kopen is een benzine tank.

26852_1362801503121_1024098461_31141159_7231786_n.jpg


EF voorziet in deze kit zoveel mogelijk mogelijkheden voor de koper om zijn eigen setup te kiezen en toe te passen. Hieronder beschrijf ik de mogelijkheden en de setup die ik zal gebruiken.

De rudder;
Hier zijn er 3 mogelijkheden, je kan met het welgekende pull pull systeem werken (2 of 3 servo's), je kan werken met 1 jumbo servo of je kan werken met het direct drive systeem hier zitten de rudder servo's in de staart.

Zo ziet het er standaard uit

26852_1362801663125_1024098461_31141163_2304619_n.jpg


En doormiddel van de bijgeleverde plaatjes kan je voor een 2-3 servo pull pull systeem kiezen

26852_1362801703126_1024098461_31141164_6387562_n.jpg


Of voor 1 jumbo servo

26852_1362801743127_1024098461_31141165_2092686_n.jpg


Last but not least is dus de direct drive, hierbij zitten de servo's in de staart.
foto's hiervan komen later. Ik zal dan ook de voor en nadelen hiervan bespreken.
Omdat ik de direct drive gebruik en het gewicht in de staart toch wou beperken ga ik voor 2 7950TH hitec servo's (met 2" SWB half arms).

26852_1362802183138_1024098461_31141175_4343301_n.jpg


De stabilo;

In de stabilo kan je terug kiezen voor 1 of 2 servo's per stabilo, volgens EF zou 1 7955 normaal moeten volstaan. Ik kies voor 1 7950TH / stab (met 1.5" SWB half arms), mocht toch blijken dat dit niet genoeg is kan ik er nog steeds makkelijk 1tje bijplaatsen.

26852_1362801943132_1024098461_31141169_7852990_n.jpg


26852_1362801983133_1024098461_31141170_2353473_n.jpg


De hardware voor de stabilo's zit appart in een zakje net zoals de hardware voor een de vleugels, de rudder etc, zo is alles goed te onderscheiden.
Hier alle hardware voor de stabs. Alle hardware is voorzien voor het gebruik van 4 servo's.

26852_1362802023134_1024098461_31141171_3772575_n.jpg


Het installeren van de servo is "werkje van 5min".
- Covering wegsnijden
- Servo inschroeven
- Roerhoorn inlijmen (30min epoxy)
- titanium pushrod met ball links bevestigen aan de servo

Opm: Ik gebruik slechts 1 servo en kan dus kiezen waar ik der servo monteer, ik kies voor het buitenste gat, dit zit ongeveer in het midden van het oppervlak en zo is de kracht dus goed verdeeld

26852_1362802103136_1024098461_31141173_7628245_n.jpg


Op mijn yak merkte ik dat na vele vluchten (500+) de standaard servo fishes toch niet echt veilig meer waren. Ik ga in de extra dus voor multiplex stekkers.
Ik kan er later ook makkelijk nog een 2de servo bij solderen.

26852_1362802143137_1024098461_31141174_4052115_n.jpg


De rolroeren;
EF geeft hier aan dat ze sterk aanraden 3 servo's te gebruiken, niet onbegrijpelijk als je de mega roeren en de bijhorende mega uitslag ziet. Ik volg die raad op en ga voor 3 7955's (met 1.5" SWB half arms) per vleugel.

Motor en uitlaten;

Ik ben blij met DA, ik had nog nooit problemen, dus de keuze was hier heel simpel -> DA 170.
Ik ben ook tevreden met de BMB 60mm tuned pipesop mijn EF YAK 54 dus terug BMB Tuned pipes maar dan 70mm.
De kist zal toch rond de 19kg gaan wegen, vanwege heel groot :-)
Daarom mijn keuze voor tuned pipes (ik heb graag veel power). Al is hij ook perfect te vliegen zonder.

Nog even de volledige setup;

DA 170
BMB 70mm tuned pipes
Vess/Mezjlik prop (29*12N om te beginnen)
Tru Turn 5" / Mezjlik 5" spinner
Powerbox Royal
Bionic Lipos 2200mAh voor de onsteking en 2*3300mAh voor de servo's
6*7955TG voor vleugels
2*7950TH voor de stabs
2*7950TH voor de rudder
8*1.5" SWB half arm
2*2" SWB half arm

26852_1362801463120_1024098461_31141158_6595299_n.jpg


Tot zover de eerste post, more to come!
 
Laatst bewerkt:
Jup de scharnieren maken het volledig af!
De Extra staat nog niet op de EF site omdat hij nog maar beperkt beschikbaar is in de USA.
Heel binnenkort zal hij er wel opstaan! In Europa is hij nu wel al goed beschikbaar, zo heeft Aerobertics er 2 op stock (in de 2 verschillende kleurenschema's).
De foto met Martin Muller is geen productie kleurenschema, dat toestel was een prototype.

De canopy is inderdaad redelijk groot, echt nice!
27010_326704091298_717511298_3753247_3594494_n.jpg
 
ziet er mooi uit maar voor mij iets te groot voor electro.
Volgende word waarschijnlijk een 2.6 meter extra op electro met 8 kW

Bart,
 
@XYZ; hacker heeft hiervoor de juiste motoren, er is ook heel wat ruimte voor lipo's, dus kan lukken ;-)

@Bryan; komt goed, ik hoop hem volgende week in te vliegen (afwachten met het weer)...
 
Ja Jens netjes,

Ik merk duidelijk op dat bij EF hun kisten blijven evolueren, knap dat ze dat nog kunnen. Heb me vorige week de EF Extra 78" aangeschaft en was echt wel aangenaam verrast van de kwaliteit van de kist tijdens het bouwen , allez bouwen zit er niet echt bij he.

Veel succes met deze en vooraal met het transport :-)
 
@Cornetto;
Inderdaad, ik heb dezelfde bevindingen. De 48" exp, 78" extra en deze zijn allemaal super elk toestel maakt gebruik van enkele nieuwe technieken en ze zijn van super kwaliteit.

Ik had speciaal al een andere remorque (aanhanger voor de NL'ers :-)) gekocht deze zomer, dus dat komt in orde :-) Het voordeel is ook dat de rudder er makkelijk is af te nemen, scheelt een hoop als hij in een auto moet.

Tof te horen dat je een 78" hebt gekocht, hij ziet er super uit. Neem hem is mee naar ne wedstrijd e dat we is kunne inspecteren :p
 
mooie kist jvdo,

nice way to spend a few €€€€€€

je kunt het toch niet meenemen naar het hiernamaals dus kan je er beter van genieten op deze manier :D:D

ik zal het verslag zeker volgen .
ps gaat het knaapje welke in de cockpit zit straks een rondje mee :D:D
mvg eric
 
Mooi, soms is een toestel het wachten wel waard. Dat zal bij deze Extra ongetwijfeld zijn.

Wel spijtig dat ze alles erbij doen behalve de tank, nu is de hardware net niet compleet.

Is een 29*12N niet wat klein, of is het een 3-blad?
 
Hallo Jens,

Hij ziet er erg fraai uit! Heb je de onderdelen nog gewogen voor je met het assembleren bent begonnen?

Met vriendelijke groet,

Patrick
 
@Charlie; tja, we mogen al niet klagen, die 10-15€ voor de benzine tank zal het verschil niet maken... misschien krijg je wel eentje bij van je winkelier bij de aankoop ;-)
Ik las op een forum dat ze enkel de hardware leveren waar ze de kwaliteit van kunnen garanderen. Beter geen tank dan een slechte tank...En dan is er nog de vraag hoe groot die moet zijn. Ik wil graag lang vliegen... ik ga 1.5l gebruiken.


29*12N is inderdaad 3 blad... maar die zal inderdaad nog te klein zijn. Deze prop zou voldoen voor een DA 170 zonder tuned pipes. Ik ga waarschijnlijk naar een 28.5*12 of 29*12 of 32*12 2 blad, ik hoop er hier en daar wat te kunnen testen...
 
Laatst bewerkt:
Denk er wel aan: ook in een goede tank moet je benzine doen ;-)
In ieder geval een ferm machien Jens!
Heb deze winter een EF 88" Yak in mekaar gegooid om te raggen en was ook onder de indruk van de kwaliteit.

Gr Wim
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel de gewone 29*12 Mejzlik 3 blad, mocht je nog willen testen.... (bij mij komt ie op de 3W157 met reso's, zal de wedstrijdprop zijn)
 
Back
Top