123 setup voor Fourstar 40 en Majestic

123 setup voor Fourstar 40

Ik heb net mijn eerste 123 cellen binnen, en de lader komt er ook aan.

Ik heb een nieuwe Kyosho Majestic nog in de doos liggen, en die wil ik hier dus mee gaan vliegen. Ook overweeg ik om een fourstar 40 te gaan bouwen voor electrificatie.

Beide toestellen zijn dus van de 7.5 cc klasse. En ik wil ze met flinke power gaan vliegen. Zo rond de 300/350W per kilo. Komt dus ongeveer neer op 1000 watt voor de Majestic en 800 voor de FS.

Ik wil twee identieke sets kopen, en met de prop of een celletje meer de verschillen realiseren. Liefst wel dus ook identiek om uit te kunnen wisselen eventueel. Het is niet mijn bedoeling om de pakketten te wisselen. Ik laad ze het liefst in het toestel.
Vermoedelijk komen er 5 a 6S pakketten in. En ik zit te denken aan een 100A regelaar:

Turnigy 100A Brushless Speed Controller
This besc is mounted on a precision made PCB, it also has an oversized heatsink held light against the FETs with screws.
Cont Current: 100A
BEC Mode: Opto Only
Lipo Cells: 2-6
NiMH : 5-18
Weight: 125g
Size: 78x55x15mm

Of de 80A HP-TITAN-80-POW31. Deze kost wel wat meer, maar 100A heb ik nog niet nodig.

De toestellen krijgen dus zo wie zo een los ontvanger pakket. Voor de zekerheid als ik een keer de accu's leeg vlieg.
De motor wil ik rond de 400 a 500 KV zoeken en iets van 300+ gram.

Zijn er mensen die al iets dergelijks vliegen, zo ja wat is de setup???

Ps: Mocht je een leuke 123 setup hebben voor een 1 meter zagi lees ik dat ook graag...

B.v.d. Frank.

Laatst bewerkt:
5 cellen 1p? Dat is wat weinig voor een 1000W setup. Beter kan je naar 7 cellen......

100A regelaar? 60 is meer dan genoeg. Meer stroom moet je ook niet uit 1P halen, zoiezo hoe je dan geen vliegduur over.

Bedankt voor de reactie Tadango.

Daarom had ik die 80a al genoemd. En die 1000W is piek. Normaal zal ik maar de helft nodig hebben..

Misschien is 4S 2P ook wel iets... Maar meer als 8 cellen wil ik qua gewicht er niet in doen...

7S is nog voor een hoop regelaars te doen. 8S al meer oppassen. Dan moet je een 6S lipo regelaar of 18 nicads aankunnen.

4s2p kan natuurlijk, maar wordt wel een hoge stroom gevalletje voor dat vermogen.

Ik zit zelf met 6S, vanwegen 3, 6, 12 systeem. 6S en 40A gaat prima voor een .40 vervanging. Weet je zeker dat je 300 watt/kg nodig hebt op een fourstar? is er niet echt de kist voor.

Ik denk dat je voor jouw wensen uitkomt op 8S1P en even letten op je regelaar. Stroom niet te idioot hoog. 50A. Liefst max 40A.

De fourstar 40 ben ik gewend met een 10cc Saito. Deze moet wel hetzelfde kunnen.

Punt is dat ik het liefst 2 identieke setups heb, maar misschien kan ik daar beter vanaf stappen...

8S1P met 1000W is ongeveer 50A. De FS zou dus al maar 40A trekken.

60A kan nog wel. Een HobbyCity 60A regelaar kan tot 6s lipo en heeft een geschakelde bec :)

Accu van 600g is wenselijk voor een 40er van 2700g rtf, dus 8s bij 75 g per cel. 8s heeft een iets hogere spanning dan 6s lipo maar niet heel veel. Capaciteit is minder dus je hebt ook wel meer spanning nodig. 500kv motor met een 11x7 of 12x6 zou een goede combi zijn denk ik. Lager in KV kan, als je de grotere prop kwijt kan.

4s2p is een optie maar dan al snel 1000+ kv motor van 250-300g, die zijn er al minder.

Ik zou zoiezo geen hyperion nemen..... HC regelaren en motoren zijn top en veel betaalbaarder :)

De Majestic zal idd rond de 2700/3000g zijn met volle tank.

De FS weegt nu getankt rond de 2500 gram. Maar op 6S kan ik deze misschien nog lichter krijgen. Op RC-groups korten ze dan de vleugel ook al 1 rib in per kant.. Dus die zou ik rond de 2000g moeten kunnen krijgen....

Misschien toch 6S voor de FS en 8S voor de Majestic (zoals Harold al melde). Ze komen er toch (semi) vast in, maar ik heb er nog maar 12 cellen voor, maar ik kan bijbestellen...

Moet ik toch nog doen voor de zagi... Zo te zien wordt het dus 6 cellen bijbestellen.

Na wat overleg her en der denk ik dat voorlopig alleen de fourstar doorgaat..

Op 6S lifo. 40a 50A reg. Axi 2826/10. Dan zou ik het gewicht ten opzichte van mijn droge Fourstar nog net wat naar beneden moeten krijgen.

Dan kan er wel constructief nog wat bespaard worden. 2100 a 2200 gram vliegklaar moet dan kunnen...

Lijkt me niet verkeerd.....

Zo, de romp is al vorm aan het krijgen.
De motor is ook al binnen.
Servo's zijn onderweg. Regelaar is besteld, maar eventjes niet op voorraad.
Hopelijk rond het begin van de vakantie hier alles binnen zodat ie aan het eind vliegt.
Van de week ga ik aan de vleugel beginnen.
Als landingsgestel wordt er een carbon besteld eerdaags, want dat bespaart inc wielkappen nog steeds alweer 30 gram ten opzichte van het aluminium origineel.

Waarschijnlijk wordt de vleugel wat ingekort, omdat anders de vleugelbelasting te laag wordt in vergelijking met de brandstof uitvoering. Want hij lijkt aardig wat lichter uit te gaan vallen.

Back