12S2P tot 14S2p laden

• Topicstarter Topicstarter stofne
  • Startdatum Startdatum
S

stofne

Guest
Voor mijn QQ Pitts Python heb ik een hacker A150 besteld die gaat draaien op 12S2p (als dit niet lukt wordt het 14S2P), ik heb reeds 4 packs van 6S in mijn bezit, kan ik de batterijen afzonderlijk laden en dan in serie zetten of moeten deze in serie geladen worden, dit ifv het aankopen van een tweede lader om de laadtijd te verkorten

Mijn huidige Schulzelader kan tot 14S aan maar mijn tweede lader zou iets budgetvriendelijker moeten zijn (hyperion duo of zoiets 2X6S).

gegroet,
Stofne

Kunnen prima afzonderlijk geladen worden hoor, geen probleem. Uiteraard moet je er wel iedere keer voor zorgen dat ze 100% vol zijn voordat je ze weer samenvoegt, anders kun je onderling verschillen krijgen.

Ik heb zelf ook een tijdje 2x 5s afzonderlijk geladen en steeds weer samengevoegd tot 10s, later heb ik een 12s balancer gekocht voor het gemak....

Bij mijn Piper 1/3 heb ik een Hacker A80 in gebruik, met een Masterspin van 170 A regelaar.
Als accu heb ik een 10S2P bestaande uit 4x 5S1P pakketten. Verder heb ik er een Biela 24x12 proppelor. Deze combinatie zou volgens de site van Hacker max. 145A doen.
Afgelopen weekend heb ik de mayden gemaakt.
Vliegt uitstekend. De 2e vlucht heb ik er wat meer mee gespeeld en na 11 minuten had ik per accu ongeveer 2500 mAh gebruikt, dus dit zit ook wel goed. Toestel van ongeveer 15 kg. kan bijna recht omhoog. Met flaps uit, binnen een meter los van de grond.

Momenteel laad ik nog per 5 cellen, maar heb al 2 Top 12S balancers in bestelling, zodat ik sneller kan laden. (10s1p)

kortom, met 12S zou je heus wel goed moeten kunnen vliegen denk ik, succes
Groet, Wim P.

Als het geen kwaad kan voor de packs is het misschien het best om op 6 cellen te blijven laden en daarna samen te voegen aangezien op 12S de spanning al boven de 50V gaat.

Er zijn volgens mij niet veel budgetladers die op 10-12 of 14 cellen in serie de laadstroom van 5A nog halen

Stofne

Ik gebruik zelf 2 hyperion duo II laders waarmee ik twee 12s packs binnen het uur weer vol heb.
De "synchonisatie-functie" zorgt er dan vanzelf voor dat elke cel in het 12s pack netjes gelijk wordt.
Deze laders kunnen maximaal 360W aan laadvermogen afgeven en dat is dus voor een 12s pack een laadstroom van maximaal : 360 / (12*4.2)= 7A

Bas

Back