12V 4A genoeg voor 12 volt lader??

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Mathijs, 16 sep 2003.

  1. Mathijs

    Mathijs Guest

    Ik heb hier een 12 volt accu staan van 4A, en nu is mijn vraag: Kan ik deze gebruiken voor een 12 volt lader??
    Het gaat om de volgende lader:
    GW-MC2002
    [​IMG]
    Of moet je voor zo'n lader altijd een auto, of boot accu gebruiken?
    Alvast bedankt,

    mathijs
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    dat kán wel... alleen kan je daar niet te grote pakketten (snel) mee laden, omdat deze accu snel leeg is.
     
  3. Mathijs

    Mathijs Guest

    Uhm... wat is een groot pakket??
    Bijv. 8 cellen van 1100Ma?
    En ff een klein vraagje tussendoor, kan je die loodaccu ook gewoon met een robbe lader 5r laden?

    mathijs
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    een aandrijf accu is al snel te groot, en dus eigenlijk niet geschikt. 1 keer laden kan misschien net.

    gebruik de zoekfunctie eens... dit kan NIET!
    lood accu's moeten met constante spanning geladen worden, niet met constante stroom :roll:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    volgens robbe kun je met een lader 5r ook kleinere loodaccu,s laden
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    zou het niet doen...

    ik vermoed dat als de accu vol zou zijn (en dat gaat sneler bij een kleine ;) ) dat de robbe lader de spanning dan zó hoog maakt, zodat er toch nog de ingestelde stroom zal lopen.... lijkt me niet goed voor je loodaccu :roll:
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ook al meegemaakt van een clubgenoot:
    Een te kleine 12V lood accu voor de lader.

    Je hebt dan niet alleen last dat de accu snel leeg is, maar er is vooral een probleem met de stroom die de accu moet kunnen leveren. 5A voor een 4Ah accu is heel erg veel. Voor een 30Ah accu is 5A niet veel, dus de accu blijft veel beter op spanning.

    De lader heeft moeite om de ingestelde stroom te halen. Ook de deltapiek herkenning kan daardoor niet goed werken.
    Groot risico dat de NiCad dan wordt overladen.

    Klinkt wel een beetje tegenstrijdig dat je een accu kan overladen doordat je voedingsaccu zwak is, maar je praat over behoorlijke hoge stroom.

    Voor het laden van een klein parkflyer accuutje zal het wel kunnen.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vermoed dat deze lader geen acht NiCd cellen kan laden. Een volle cel heeft 1.5V, acht cellen 12V. Echter, omdat de acculader zelf ook wat spanning 'vreet', zal hij de benodigde twaalf volt aan de uitgang nooit halen. Behalve wanneer de lader de spanning inwendig optransformeert. Harold?
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    robbe verkoopt zeker ook loodaccus ? :wink:
    je sloopt ze met zon lader.
     
  10. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Wat een ophef over loodaccu op een 5r lader. Ik laad al jaren loodaccus op zo'n simpele lader en er is er nog nooit een kapot gegaan.
    Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat dit een probleem is.

    Het lijkt erop dat er altijd wel iemand een probleem verhaal op kan hangen. Gewoon je 12 V loodaccu laden op een 5r met 500mA kan helemaal geen kwaad zolang je de laadtijd in de gaten houd. Dus geen dagen aan de lader laten hangen.

    Laten we de zaken even simpel houden die ook simpel zijn.
     
  11. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Een echte loodaccu lader is een constant voltage lader. Wanneer je hiermee je loodaccu laadt komt de accuspanning steeds dichter bij die "volspanning". Het spanningsverschil wordt dus kleiner en de stroom ook totdat de loodaccu vol is en de stroom nul is.
    Een NiCd lader is een constante stroom lader. De Robbe 5R dus ook. Als je hier een loodaccu aanhangt zal de lader (in jouw geval) 500 mA erin proberen te pompen ongeacht de accuspanning. Ook dus als de accu al vol is.

    Groeten,

    Paul
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee, slechts twee regels zakelijke, techische informatie van Gerard.

    Loodaccu's. Meervoud. Blijkbaar hebben ze bij jou toch niet het eeuwige leven ;)

    Even naar de sites van loodaccu fabrikanten gaan en opzoeken hoe ze geladen moeten worden. Is al vaker hier over geschreven.

    Ik zou niet blij zijn met een reactie zoals die van jou als het over een post van mij ging. :? Men probeert hier elkaar te helpen en advies te geven. Discussie is prima, moet zelfs, maar dan wel graag met een positieve grondhouding. Wat is je vakgebied, oftewel, ken je het verschil tussen een stroom- en een spanningsbron? Daar gaat het hier in feite om.
     
  13. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Nou Ron toevallig ben ik electrotechnisch ingenieur en weet wat spanning en stroom is. :wink:

    Het punt dat ik wilde maken zonder iemand persoonlijk te raken is dat het erop lijkt dat we alles erg ingewikkeld proberen te maken. :oops:

    Ja jullie hebben gelijk dat de loodaccus bij voorkeur laadt op de door de fabrikant voorgeschreven wijze. Echter laden met een relatief lage stroom gedurende een realistische duur is voor veel gebruikers van loodaccus een acceptabele werkwijze.

    Bij mij is nog nooit een loodaccu overleden door deze werkwijze. Ondanks dat dit niet volgens de officiele voorschriften is. Als het aankomt op officiele voorschriften zijn we kennelijk zowieso niet zo flauw. Kijk maar naar het veelal ver buiten spec. laden en ontladen van LIPO, NC en NiMH accus wat ook op dit forum wordt gepreekt.
    Dan mag ineens alles maar een Loodaccu op een 5r lader is uit den boze 8O

    Dus elkaar helpen met advies is goed maar er moet ruimte zijn voor de praktische oplossing :wink:
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    het laden gebeurd op dezelfde manier als de fabrikant voorschrijft, alleen de snelheid waarmee is hoger.

    ja, want dat is op een andere manier
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Brrr, afschuwelijk eigenwijs volk is dat ;)
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ik lees hier dat de lader tot 12 cellen kan
    http://www.e-flight.co.uk/gws-mc2002-battery-charger.asp
    Moet dus wel een omvormer ("spanningverhoger") inzitten

    Over 8 cellen:
    Ik heb een ultramat 5 die 8 cellen kan laden, maar dat alleen bij voldoende ingangsspanning, dus op een voeding.
    Ladertje "vrret" heel weinig, maar toch kom je op een 12V accu niet verder dan 7 cellen
    Graupner geeft het aan als "4 - 7(8) cellen"
    (http://www.modellismo2000.it/php/prodotto.php?art_code=189)
     
    MrSat vindt dit leuk.
  17. Mathijs

    Mathijs Guest

    Oké, ik weet genoeg, ik moet een auto accu o.i.d. aanschaffen.
    Klopt het dat je beter een boot- of caravan accu kan gebruiken?

    @harold,
    Ron bedoelt dat de (lood)accu niet geschikt is.

    mathijs
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Grotere accu inderdaad.
    Het beste is om een oud vrouwtje in de sloot te duwen en de accu van haar scootmobiel in te pikken. Dat zijn de beste accu's, maar ook heel duur als je ze moet kopen.

    Goedkope auto accu gaat echter ook best.
    Een (geteste) accu van de sloop is het goedkoopst.

    Ron moet het zelf maar even zeggen, maar volgens mij ging het over de spanning benodigd om 8 cellen te laden.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dus op naar de autosloop en voor rond de 10 euro heb je een goede gebruikte autoaccu. Dit is tenminste de plek waar ik regelmatig na 1 of 2 seizoenen een nieuwe gebruikte accu ga halen.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    :evil: Oude vrouwtjes in de sloot duwen en de accu uit hun sccotmobielen pikken? :evil:
    Is dat jullie manier om de vergrijzing tegen te gaan zodat de bezuinigingen van het kabinet minder groot kunnen worden? :roll: :wink: :?:
     

Deel Deze Pagina