12v accu

Hallo allemaal,

Ik heb een 12v accu, zo'n groot zwaar blok. 52Ah staat er boven op.
Misschien is het een domme vraag, maar kan ik deze opladen met een Graupner Ultramat 10? Het hoeft natuurlijk niet snel te gaan, maar toch. Of moet ik hier echt zo'n speciale lader voor hebben.

Alvast bedankt!
Coen

met een druppellader kan het ook. ik heb ook een grote accu die ik met een druppellader opgeladen heb. ik had er een speciaal kabeltje voor gemaakt zodat ik meerdere poorten kon gebruiken van mijn lader. ik weet niet hoe de ultramat in elkaar zit, maar misschien heb je nog ergens een druppellader liggen ofzo :roll:

een auto-acculader kun je meestal toch wel in de bouwmarkten halen. maar je betaald relatief veel voor wat je krijgt. ik heb toen een 5Ah lader gekocht voor 25 euro.. het is maar wat je ervoor over hebt ;)

Met een druppellader die niet voor loodaccu's is gemaakt loop je het risico dat de accu overladen wordt en gaat gassen. Daar gaat ie stuk van en je loopt het (kleine) risico op een explosie van dat gas als je de accu niet in een geventileerde ruimte hebt staan.

Tevens is het een relatief grote accu (voor modelbouwladers). Om een accu goed op te laden moet je wel een redelijke laadstroom hebben die in verhouding staat tot de capaciteit van de accu. Met b.v. 100mA kun je die accu niet goed opladen, hoe lang je ook wacht.

Mijn advies is om een echte loodaccu lader te kopen, die hoeven niet duur te zijn maar zijn wel veiliger en beter voor je accu. Als je geen haast hebt om 'm vol te krijgen is 0.1-0.15C een goede waarde voor de laadstroom. In jou geval dus ongeveer 0.1*52=5.2A

Back