12v draad verlengen lader?

Laden op het veld kan best handig zijn uiteraard.
Zit nog niet bij een club (ga wel zo eens kijken)maar ik zag b.v dat een er zijn motorkap open had om zijn lader aan de 12v spanning te hangen.
Nu heb ik hier een paar vragen over.
Ik heb zelf ook een lader gelijk aan een Hyperion EOS0606i AC/DC 6 cell charger! maar dan met een ander naampie.

Ik kan deze aan 12 v zetten om te laden:

1-- Kan ik de draden die van de auto accu naar de lader gaan verlengen naar zeg een meter of 5. Meestal staat je auto een paar meter verder door de kabel te verlengen zou ik op je staan plek kunnen laden.

2-- Stel je laad 7x een 5cell lipo.
Kan dit een probleem worden voor je auto accu?
Wil nog wel weg kunnen rijden.

Als je kijkt naar startkabels, die zijn ongeveer 3 meter, dus wat dat betreft zou kabels verlengen mogelijk moeten zijn, dit kan je zelfs met startkabels doen.

Hoevaak je die accu kan opladen weet ik niet, misschien loont het om zo'n powerstation in je auto te hebben voor het geval je de accu leegtrekt (wij hebben dit standaard in beide auto's)

...1-- Kan ik de draden die van de auto accu naar de lader gaan verlengen naar zeg een meter of 5. Meestal staat je auto een paar meter verder door de kabel te verlengen zou ik op je staan plek kunnen laden....
Ja dat is (meestal) geen probleem, mits je niet te dunne "touwtje" gebruikt ... en liever iets te dik dan te dun ... neem ten minste één slag dikker dan de huidige kabel ... als het nu 2,5 mm² kabels zijn neem dan 4 mm² ...
...2-- Stel je laad 7x een 5cell lipo.
Kan dit een probleem worden voor je auto accu?
Wil nog wel weg kunnen rijden....
Dat ligt aan hoe dikke cellen het zijn ... maar het wordt al snel "aanduwen" ....;-)
als je b.v. 4000 mAh cellen hebt, dan laad je ruim 80 Watt per keer (bij volledig lege LiPo's) .. 7x 80 = 560 Watt (plus de nodige laad-verliezen) .. en aan een 50Ah Auto-accu kan je maximaal 50x12 = 600 Watt energie onttrekken (moet je overigens nooit doen, want volledig leegtrekken vinden loodaccu's niet echt prettig) ....

Je bent 'uur' vergeten Dirk.

... als je b.v. 4000 mAh cellen hebt, dan laad je ruim 80 Watt.uur per keer (bij volledig lege LiPo's) .. 7x 80 = 560 Watt.uur (plus de nodige laad-verliezen) .. en aan een 50Ah Auto-accu kan je maximaal 50x12 = 600 Watt.uur energie onttrekken ...

................

Dus voor een paar 3 cell 2500Mah is het oke maar te dikke accu,s is niet aan te raden.

Hoe doen de meeste dat dan?
Je lader in het clubhuis leggen ofzo?
Of aan zon powerstation hangen...

Of een generator. Of bij een club gaan vliegen die hun zaakjes op orde hebben ;)

Eh Dirk..

Dirk zei:
als je b.v. 4000 mAh cellen hebt, dan laad je ruim 80 Watt per keer (bij volledig lege LiPo's)

Watt - Wikipedia

De watt (symbool W) is de SI-eenheid van vermogen
[..]
Een praktische, niet-SI-eenheid, die rechtstreeks van de watt is afgeleid is de kilowattuur (kWh): 1 kWh = 3,6 MJ (megajoule). Dit is een eenheid van energie.

Ron heeft gelijk. Je kunt niet ergens 80 Watt inladen. 80 Watt betekend niets meer of minder dan 80 joule per seconde. Pas als je 80 Watt/uur zegt, geef je aan dat je een uur lang 80 joule per seconde ergens ingestopt hebt..

Natuurlijk niet Watt is Watt en of die 80W er nu in één uur of in 30 uur ingepropt is doet niet ter zake ....
Toch wel.
1 uur of 30 uur met 80W laden betekend leven of dood voor je accu.
Je haalt arbeid en vermogen door elkaar.
Ik moet me echt bij Ron en Hezik aansluiten.;)

hallo

tis heel eenvoudig e
als je auto niet meer start dan heb je te veel in je model accu geladen
en van heel dat getel wordt je gewoon zot
als je auto accu niet meer in een goede staat is dan kan er opstaan wat je wil maar kan hij zelfs na 1 laadbeurt reeds plat zijn
of de club heeft 12volt laad systeem
of je koopt een nieuwe goede accu extra dan heb je steeds een accu terbeschikking en kan je nog met je auto zonder problemen naar huis rijden
ik laad deze accu met de powerpeak bij het naar huis rijden steeds terug op
ik heb een sigarenaansteker als plug op deze lader zitten en een verloop stuk om dit syeteem op een losse accu aan te sluiten en dit werkt reeds jaren goed

groetjes raf

Een powerstation is een tweede accu. En dat ding is oplaadbaar met bijgeleverde stroomadapter

Bij de meeste auto's is het vermogen bij stationair toerental te laag om de accu te laden dus dat helpt niet. En een auto erg lang stationair te laten draaien lijkt mij zelf niet prettig en is ook niet goed voor de auto.

Pas als je 80 Watt/uur zegt, geef je aan dat je een uur lang 80 joule per seconde ergens ingestopt hebt..

Nu zeg je zelf ook weer iets verkeerds: Watt/uur is niets (tenzij je het over vermogensverandering in de tijd hebt). Wattuur bedoel je dus.

Dirk

een kWh = gedurende 1 uur lang 1000 Watt geleverd
een kWh = 3.600.000J
een kWh = 1000 Watt
1000 Watt / uur = 1000 joule / sec
3600 sec * 1000 joule = 3.600.000J

etc etc

Dus een Watt / uur bestaat idd niet :p en 1 Watt(uur) = 3600 J.

Nu zeg je zelf ook weer iets verkeerds: Watt/uur is niets (tenzij je het over vermogensverandering in de tijd hebt). Wattuur bedoel je dus.

Dirk

een kWh = gedurende 1 uur lang 1000 Watt geleverd
een kWh = 3.600.000J
een kWh = 1000 Watt
1000 Watt / uur = 1000 joule / sec
3600 sec * 1000 joule = 3.600.000J

etc etc

Dus een Watt / uur bestaat idd niet :p en 1 Watt(uur) = 3600 J.

Maar die drie vetgemaakte kloppen ook weer niet. Eenheden worden heel vaak verkeerd gebruikt. Normaal reageer ik er nooit op maar als iemand bezig is een ander te corrigeren, moet 'ie hetzelf wel goed vertellen, anders is de verwarring compleet....

Back