12V Generator, kopen of bouwen?

• Topicstarter Topicstarter Desmaano
  • Startdatum Startdatum
D

Desmaano

Guest
Ik ben bezig met een model van een Patrouille-schip (mijn eerste modelschip). Hiervoor moet ik het een en ander uitpuzzelen. Alleen zit ik op het moment met het probleem "Stroomvoorziening" en "Voortstuwing".

Accu's zie ik niet zitten vanwege beperkte gebruiksduur en het gewicht. En ik niet altijd de beschikking heb tot stroom. Een generator komt meer in aanmerking.

Een verkoper van een grote modelbouwzaak in pijnacker raadde mij aan om op 12V te gaan draaien met een kleine generator.

Maar op 12volt generator zoeken op de online markt leverde weinig op.
220V generator vanaf 650Watt, tja dat spreekt voorzich. Dus heb ik ook zitten denken aan een bijv. 25cc brandstofmotor uit een bladblazer of kettingzaag o.i.d. i.c.m. een dynamo met volt-regelaar zoals uit een auto (40 Amp), wel veel (12*40= 480W terwijl ik ong. 80W bruto nodig heb ivm verliezen) maar misschien heeft iemand nog wat suggesties of hele goeie tips.

Ik hoor het heel graag van jullie. Alles (bijna alles) is welkom :D

bijv. zelf een gebouwd
of zelf eentje te koop
of iemand die weet waar er een te koop is

Alvast bedankt

@desmaano

hoe groot wordt dat schip dan wel niet ? heb je wel erg in de aandrijving van van een dynamo ??? als je er 40 Amp uit zou willen persen dan mag je er wel een enorme aandrijfmotor aan koppelen. Dan kun je volgens mij de automotor waar van je de dynamo gebruikt er wel aan vast laten zitten :wink: .

Of je veel op schiet met een eigen energievoorzienning en in dit geval een generator :?: dat betwijfel ik hoor ik denk dat accu's dan de beste optie nog is kwa gewicht. maar wellicht dat er hier nog hobbiesten zijn die het wel voorelkaar krijgen :wink: daar ben ik wel benieuwd naar.

Gr martin

Tja ik heb niet heel veel andere keus voor de dynamo zover ik weet als dan uit een automobiel. Of er moeten andere dynamo's te koop zijn MET voltregelaar(in de auto-wereld ongeacht het toerental max. 14 V uitspuugt). Mijn model wordt 107cm en heel veel ruimte heb ik ook niet maar een gestripte lichte 12V generator zou goed uitkomen. Het gewicht wat ik kan hebben is 4kg op CWL min ca. 1,3 kg rompgewicht dus 2,7 kg. Moeilijk haalbaar. Uitwijken kan tot max 5kg. Resulteert in 3,7 kg, ook weinig maar ietsjes meer.

Maar waar een wil is is een weg ben ik van overtuigd.

Klopt en waar de weg niet is moet je hem maken :wink:

De opgewekte spanning zal het probleem niet zijn dat zou je haast nog wel kunnen halen met een fietsdynamo maar het geleverde uitgangs vermogen en daarmee de gelijkstroom die je eruit zou willen halen ik denk dat daar de bottelnek zit. Want dan wordt de generator plotseling flink groter ik denk als hij gemiddeld 10 A nominaal leverd al een flinke jongen is :P ( als voorbeeld zo'n portable honda setje dan praten we wel over 220 V wissel maar een schijnbaarvemogen van zo'n ding is al gauw 2200 VA en dan heb je het nog maar over een belasting van 10 A nominaal ( en een 3 fase generator 250 kVA ( nominaal stroom ca 350 A )dan staat er een wellicht een catepiller voor en is de behuizing voor een poratble set al gauw Container groot om maar eens in orde van grote te denken :wink: )

En inderdaad moet er wel een spanningsregelaar op want bij een plotselinge daling van je last zwiept wel de spanning op met eventuele alle destructieve gevolgen van de elektronica.

Maar des al niet te min het is altijd het proberen waard :wink:

Gr Martin

ik heb hier al veel aan gedacht maar het probleem is hoe groot moet je aandrijving zijn.
bijvoorbeeld als je een dinamo aan wilt drijven die genoeg power levert om zon 20 laders die simutaan 7 amp vragen op 13.8 volt aan de gang te houden.
welke motor je daar dan voor nodig hebt.
ook heb ik gedacht om het met een elektro motor te doen met de huidige borstellose techniek zou het te doen moeten zijn zonder al te ver van het idiaal af te komen.
maar zo iets gaat natuurlijk ook stroom vragen.
maar mij gedachte zou zijn om de spanning der mate hoogte laten zijn dat de aandrijving lekker power kan pakken van de eigen geproduceerde stroom en dan door een spannings regelaar de spaning voor de laders exact op 13.8 volt te houden met genoeg amperes.
in theorie zou deze gerenerator eens gestart altijd kunnen blijfen door draaien op onderhouds beurten na dan

Even tussendoor.

Al zou ik van de auto-dynamo afstappen en een DC-motor (of AC met gelijkrichter) van ca. 80W aan de benzinemotor koppelen. Alhoewel ik nu wel voel dat zo'n benzine motor al gauw een paarhonderd Wattjes eruitgooid maar veel kleinere brandstofmotoren er niet te krijgen zijn (exclusief de modelbouwmotortjes) dus 25cc omdat kleiner niet bestaat.

Zoals het idee er nu voor staat is een benzinemotor aan een DC-motor en een spanningsregelaar. Dus nu ligt de zoektocht een beetje naar een spanningsregelaar geschikt voor 12 Volt en indien het vermogen ook mee speelt zeg tot 100W

Iemand een idee?

@Martin ze zijn er kleiner 220 / 800 Watt Duitsers hadden eens zo´n apparaat bij de tent staan.

Alleen een boot van 102 CM lang zie ik niet zitten.
Als ik dat vergelijk met mijn ouwe Sleepboot 125 CM zou ik niet weten waar ik het kwijt zou worden.
Hectoperm en 12 Volt - 5.7 Ah Accu met nog een boegschroef was al heel wat in de lengte.

Even hardop denken.....
De motor zou een 22cc grastrimmer kunnen zijn waarop waterkoeling is gemaakt, gewicht 1,5 kilo.
Autodynamo (wisselspanning dynamo's hebben trouwens een ingebouwde spanningsregelaar), gewicht 1,5 kilo.
Dan zit ik al op 3 kilo..zonder brandstof, zonder uitlaat, zonder waterpomp enz enz.
Als je dat in een bootje van een meter stopt, dan zinkt hij.

Desmaano zei:
Alhoewel ik nu wel voel dat zo'n benzine motor al gauw een paarhonderd Wattjes eruitgooid maar veel kleinere brandstofmotoren er niet te krijgen zijn (exclusief de modelbouwmotortjes) dus 25cc omdat kleiner niet bestaat.

Ik heb hier een klein 15cc benzine motortje in een boot zitten.....blijkbaar bestaan er toch kleiner dan 25cc.

Desmaano zei:
Tja ik heb niet heel veel andere keus voor de dynamo zover ik weet als dan uit een automobiel. Of er moeten andere dynamo's te koop zijn MET voltregelaar(in de auto-wereld ongeacht het toerental max. 14 V uitspuugt). Mijn model wordt 107cm en heel veel ruimte heb ik ook niet maar een gestripte lichte 12V generator zou goed uitkomen. Het gewicht wat ik kan hebben is 4kg op CWL min ca. 1,3 kg rompgewicht dus 2,7 kg. Moeilijk haalbaar. Uitwijken kan tot max 5kg. Resulteert in 3,7 kg, ook weinig maar ietsjes meer.

Maar waar een wil is is een weg ben ik van overtuigd.

even een ander vraagje, welk schip wordt het? als ik het zo lees wat de afmetingen zijn en dat het een patrouille boot wordt, niet toevallig de bekende Damen Stan Patrol?
Als ik het goed herinner uit het draadje hierover, is het vermogen nodig voor de motoren samen 4 Watt, misschien wat meer maar ik denk dat je met 10 Watt aan de veilige kant zit. Verder heb je ook wat electronica tussen generator en vaartregelaar nodig.
Als je wilt kijken of het haalbaar is om een generator in te bouwen, kijk of je er eentje kunt vinden die net zo zwaar zou zijn wanneer je er een gewone accu in zou stoppen. Kun je alleen maar generators vinden die zwaarder zijn dan is een accu nog de beste oplossing.
Mijn persoonlijke mening is om accu's in je boot te stoppen. Je maakt het je zelf wel moeilijker om een generator in te bouwen en het is minder 'schoon' (uitlaatgassen, ed.). Verder heb je een extra systeem in je boot gemaakt, waarom bijvoorbeeld niet een generator een snellader laten voeden en op die manier een tweede accupakket op de kant opladen?

succes ermee,

Chris

Chris, je haalt me de woorden uit de mond!
Mijn advies: géén generator in je model, een 12V, 7 mAh accu in je model (kan je úúúren mee varen als je een beetje normaal doet) en als je niet altijd over 220V kan beschikken om te laden: prima, dan een generator op de wal waarmee je je accu(s) kan laden.

Bovendien: met een brandstofmotor in je model (ook al is het 'slechts'de generator) ben je beperkt in de plaatsen om te varen.
Bij ons zou je dan al niet op het water mogen komen...: geen milieuvergunning voor brandstofschepen! (gelukkig!!!!!!)

als het de stan patrol zal worden is zoiezo gewicht al vrij belangrijk. een lood accu van 12V/7AH is al te zwaar!!! of je moet een extreem lichte romp en opbouw bouwen maar reken maar op dat je maximaal zo +/- 1kg aan accus mee kan nemen en egt niet meer dan ben je dus al doorverwezen naar de nimh/nicd accus

Gepland zit het rompgewicht nu op 1,2 kg ongeveer.

Het model komt wel in de buurt van de Damen Stan Patrol maar dan wat meer gevormder en ronder. De benzinemotor word voorzien van een watergekoelde uitlaat met zwanenhals en met (ondersteboven)pot zodat de olie binnenboord blijft en afgetapt,opgeruimd kan worden.

Voor het probleem dynamo kan iemand mij daar nog nuttige tips over geven? Waar te koop en wat voor een? Desnoods een fietsdynamo.

@Bigboat
Die 15cc brandstof-motor waar komt die vandaan?
Klinkt erg goed. Veel onder de 25cc kan ik niet vinden.

als het model in de buurt komt en ik de afmetingen zo lees dan wordt dit een zinkende...

de stan patrol kan egt niet meer als 4kg verdragen,,, en jouw motertje weegt alleen al gauw 3kg als het niet zwaarder is.. dan je romp gewicht er nog boven op.. 1,2kg = 4,2 dan je brandstof nog de stuur inrichting en at last de opbouw zit je gauw op een kleine 7kg!!! 2x over de kop...

Jij kan wel dramatisch rekenen. Heb je wel eens gehoord van vrijboord enzo? Die boot kan op 10 cm diepgang 15 kg hebben :P En dan nog genoeg vrijboord over (wel alleen aan de voorkant maar goed).

En een brandstof motor van 5kg is ook wel beetje te groot, veel over de kilo moet deze niet zitten. Brandstof in kleine hoeveelheden, stuurinrinchting misschien 100 gram. En dan maar kijken wat er over blijft (of hoeveel erover heen)

Ik denk dat een elektromotor toch beter is, want als jou romp boller en logger is als een Stan Patrol dan is die zeker niet gebouwd om sneller te gaan.

Een foto zou leuk zijn.

jij gaat je egt zwaar vergissen!!! als je boot voor 90% onder water licht dan kom je dus bijna niet meer vooruit.. maar goed jij zegt dat die redelijk overeenkomt met de stan patrol.. de stan patrol 4207 kan 3,6 kg hebben... dus jouwe zal niet veel meer kunnen hebben!

en brandtof moter van 1kg??? in 25cc?? ik zou gewoon voor elektra gaan.. is lichter en efficienter en je mag ook overal varen wat met brandstof niet mag

ja foto's komen er zeker aan.

Het model is absoluut niet logger of boller dan een Stan Patrol. Alleen wat meer richting de patrouille schepen van de Koninklijke Marine zoals de Balderklasse met de Freyr, Bulgia, Balder, Hadda en de Hefring. Zeer mooie bootjes. Het idee is benzine-elektrisch maar accu's zie ik (zoals eerder gezegd) absoluut niet zitten. En dat de constructie veel moeilijker is dat weet ik. Maar daar deins ik niet voor terug.

[EDIT]

Voor de volledigheid, Benzine-elektrisch houdt in dat de benzinemotor een omgekeerde elektromotor aandrijft en deze op zijn beurt (in dit geval) 2 elektromotoren aandrijft, omdat benzine ingewikkeld is met vooruit/achteruit.

Desmaano zei:
@Bigboat
Die 15cc brandstof-motor waar komt die vandaan?
Klinkt erg goed. Veel onder de 25cc kan ik niet vinden.

Van een kleine grastrimmer/heggeschaar.
Hier in nederland zal je moeten zoeken, maar in het buitenland (duitsland,belgie, frankrijk) is er makkelijker aan te komen.
In Amerika kosten deze grastrimmer 49$, als je daar kennissen hebt kan je hem als kado belasting/invoerrechten vrij laten opsturen.
Verzendkosten +/- 15$

Back