12v langzaam lopers (t/m 6000rpm)

hallo, naast het vliegen ben ik deze herfst bezig om een behoorlijke voerboot te maken voor het snoeken komende winter.

ik ben nu alleen nog opzoek naar een goed alternatief voor de graupner torque motoren, (buitenlandse site zoals hobbycity.com misschien???) welke ik best aan de prijzige kant vind.

het moet allemaal gaan werken op 12v (2 x 7ampere,parrallel)

verder moet het gewoon betrouwbaar zijn en dus niet al te gek veel ampere`s trekken, minimaal een paar uur vaartijd dus.

de graupner motoren zijn iets van 4800 toeren dacht ik te hebben gezien. iets meer zou alleen maar beter zijn.

greets

stefan

Jan,

Zijn Buhlers niet nog duurder dan de Graupners?
Stafan vindt de Graupners al aan de prijs.

Stefan, wanneer je weet hoeveel vermogen je nodig hebt kun je ook eens kijken op de site van Conrad.

Igarashi motoren zijn niet al te duur. (Rendement is echter wel lager)

Wim

ik wil opzich best wel graupners monteren maar wil wat meer snelheid in de boot krijgen, weet dus niet of er schroeven te krijgen zijn met verschillende spoed maten.

vind de graupners namelijk nogal (erg) langzaam draaien.

meteen nog een vraag: kun je 2 motoren schakelen op 1 regelaar en dan alsnog sturen met de motoren i.p.v een roer?

Hoi Defik,

je kunt 2 motoren aansluiten op 1 regelaar, maar dan kun je nooit met je motoren sturen. Ze krijgen simpelweg altijd evenveel vermogen van de regelaar.
Als je 2 regelaars hebt, kun je ze met een V-mixer aansturen via het signaal dat naar de roerservo gaat. Dan wordt het toerental van de 2 motoren aangepast aan de stand van het roer, en stuur je dus met je motoren.

VrGr,

Theo

Jan,
Zijn Buhlers niet nog duurder dan de Graupners?
Stefan vindt de Graupners al aan de prijs.
Wim
Hallo Wim,

Als Stefan €6,50 voor een motor (goed, da's zonder verzendkosten...) al te duur vind, blijft er weinig anders over dan een fan motor van de sloop, dan heb je vermogen zat op 12V en kun je een forse prop draaien.

Groeten, Jan.

Hallo Wim,

Als Stefan €6,50 voor een motor (goed, da's zonder verzendkosten...) al te duur vind, blijft er weinig anders over dan een fan motor van de sloop, dan heb je vermogen zat op 12V en kun je een forse prop draaien.

Groeten, Jan.

lezen aub..... geen geblaat

(motoren rond de 20 euro, dat is een mooie prijs)

En ik maar denken : Er word een voerboot gebouwd ???
Waarom moet er dan wat sneller gevaren worden ??
mvg hans

het word dus een proto type boot.

voer/sleep boot waarmee ik dus ook dreggen en pluggen kan slepen door het water. bij een felle aanbeet zal een magneet ervoor zorgen dat de lijn lostkomt van de boot en ik dus de snoek kan aanslaan.

als het lukt gaat dit geweldige sucessen opleveren.

Hoi,

Ik kom uit het slepers gedeelte maar ben zelf ook lang opzoek geweest naar motoren voor mijn nieuwste project. Ik heb al ruitenwisser motoren geprobeert maar niet gedaan. Toen gekeken naar speed 900 maar te duur. Ik heb nu twee fan motoren van ford sierra genomen. Een clublid heeft die buhlers in zijn HH zitten en is niet tevreden over omdat je te veel toeren mist op je schroef. Robbe heeft 755/40 voor 25 euro per stuk als ik het goed zeg deze zijn zeer sterk, goede toeren en niet te duur. Deze motoren wordt nu overal door robbe bij aan geraden vroeger waren dat de navy compact motoren.

Tim

:banana:He daar, we hebben net een duwboot gebouwd van 100 cm bij 40 cm en een diepgang van 20 cm en hebben hierin twee robbe 755/40 motoren met raboesh schroeven 45 mm 4 blads, ballast zijn 6 cola flessen van 2 liter (gevuld) en twee loodaccu"s 12volt 7ah 2.3 kilo per stuk, boot vaart als een tierelier en bij volgas loopt ie ongeveer 4.4 kmph, wat dus redelijk natuurgetrouw uit ziet.
hoop dat je er wat aan hebt.
groet paul

Brushless is ook een optie als je alles nog moet aanschaffen...
Natuurlijk niet om een betsaande borstelmotor ff te vervangen, je hebt ook een andere regelaar nodig..
borstelloos-als-aandrijvings-motor
Maar koppel zat en met een grote keuze uit verschillende toeren per volt motoren...

Alleen die 6,50 euro per motor zal niet snel verbeterd kunenn worden :)

Marcel

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben zeer te spreken over Ebayverkoper Zwiebelkonig.
Deze verkoopt goedkope Chinese (borstel)skootermotoren van 12 tot 48V, en van 150W tot 1KW.

De Unite MY6812GR 12V/150W met 650Ncm koppel is een goede kandidaat voor je boot.

Persoonlijk heb ik de MY6812L 24V/200W versie voor mijn 1:20 zeesleper aangeschaft.
Zéér stille motoren, dubbelgelagerd, met bergen koppel (veel stiller dan mijn veel duurdere Papst BCI63.55).

pict0005.jpg

ik ga toch kiezen voor de robbe Power 755/40 van toemen. iemand idee hoeveel toeren deze motoren max maken? hoop zo`n 6 a 7 km te gaan halen met de boot op 12v 14 amp.

ff zoeke

Uit datablad van Robbe site:
Technische Daten: Power 755/40
Spannung 12-18 V
empfohlene Zellenzahl 10-15
Strom (max. Wirkungsg.) 4,5 A
max. zulässiger Strom 8 A
Umdrehung (unter Last) 5600-8400
Wellendurchmesser 5 mm
Gewicht 286 g
Länge ü.a. 83 mm
Durchmesser 47 mm