12V lood accu zonder ontluchtings gaatje

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 25 sep 2018.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo,

    M'n auto heeft 2 akku's , waarvan 1 hulpaccu, voor als de motor bij bijvoorbeeld een stoplicht uit is. Deze gaf vorige week een foutmelding , na 4 jaar in de auto is het goed mogelijk dat deze akku de geest aan het geven is.

    Op Ebay een nieuwe bestelt , met het juiste nummer wat op de akku staat (A0009827008), gisteren is de akku binnengekomen, het viel me op dat deze geen ontluchtingsgaatje had , waar ik een slangetje op moet aansluiten.
    https://www.ebay.at/itm/163068377925?ul_noapp=true

    De verkoper gevraagd , dit was zijn antwoord:
    ***************************************
    Guten Abend,

    Sie haben absolut die korrekte Batterie erhalten,
    Der neue weiterentwickelte Batterietyp benötigt keinen Entlüftungsschlauch,ihr vorhandener Batterie Entlüftungsschlauch ist somit überflüssig und kann ungenutzt bei Seite gelegt werden/ demontiert werden. Hierdurch haben Sie folgenden Vorteil, dass ihr Fahrzeug nicht durch austretende Batteriesäure geschädigt werden kann,auch die Umwelt wird dadurch geschont.

    Mit freundlichen Grüßen
    ****************************************

    Op een Mercedes forum geen duidelijk antwoord gekregen , dus hier ook maar ff proberen. De akku is achter de bijrijderstoel geplaatst, dus ik wil niet een risico nemen.
    Mag ik ervan uitgaan dat idd dit soort type akku's geen ontluchtingsgaatje/slang nodig hebben en deze zonder zorgen in m'n auto kan inbouwen?

    Bedankt,
    Cor
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.009
    Locatie:
    Hell
    Bij twijfel zou ik het na vragen bij de fabrikant.
    Die zitten tenslotte ook niet te wachten op ongelukken.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.880
    Locatie:
    Betuwe
    Kijk eens op het 3e plaatje, de type aanduiding:
    Het is een "droge" loodaccu, een zg "gel-accu" zoals vele schippers hier in hun grotere schepen hebben.
    Ik heb er ook een aantal; zitten ontluchtingsgaatjes meer in én: je kunt ze in alle standen gebruiken cq inbouwen.
    Rechtop, op hun lange kant, korte kant... ondersteboven heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar waarschijnlijk kan dat ook.
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Roel van Essen ; zeker? er zitten een aantal flesjes bij , met "electroliet" en dat moet ik erin doen, ziet er niet uit als een gel , maar eerder een vloeistof.
    @Vale Ouwe : Heb de garage opgebeld , maar die wisten het niet , moeten dan zelf eerst een akku bestellen onder dat typenummer o_O
    Cor
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    In de link staat: gasableitung : top. Dan zit die er dus wel op. Of is dat de spec vh origineel?
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @HeliKoper : Dat is van de originele dan , want bij mij zit er geen gasableitung in.

    Cor
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.009
    Locatie:
    Hell
    Schreef ik garage? Ik bedoelde de fabrikant van de accu.
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Vale Ouwe : kan geen telefoon nummer vinden van de ceo van Mercedes..... helaas.
    Cor
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.880
    Locatie:
    Betuwe
    Hmmm..... Da's dus toch een ander type accu. Even goed gekeken op de beschrijving: "Kan tot 45 graden scheefstand gebruikt worden".
    Sorry! Annuleer voorgaand bericht!
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.221
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou dat toch even navragen bij Mercedes. Gewoon voor de zekerheid.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.667
    Locatie:
    Woerden
    Dit is een zogeheten AGM accu (Absorbent Gas Mat) en is in feite een natte loodaccu met één verschil, ze zijn "onderhoudsvrij".
    Een gewone loodaccu zal tijdens het laden langzaam maar zeker water uit het accuzuur verliezen. Dat komt door de chemische reacties die in de accu plaats vinden. Zo af en toe moet je het niveau weer aanvullen met gedestilleerd water (gedemineraliseerd water mag ook).

    Bij de AGM accu wordt er een dun speciaal glasvlies gebruikt als "isolator" tussen de platen. Dat glasvlies heeft kleine poriën waar het waterstof gas dat tijdens het laden door kan zodat het bij de andere plaat kan komen en daar met de ontstane zuurstof kan recombineren en zo weer water vormt. Dit proces kan niet zo heel erg snel verlopen want dan wordt de accu heet en dat is niet goed. Deze accu's kan je dus niet "snel" laden. Normaal gesproken laad je ze met maximaal 0,2C maar beter is laden met 0,1C.
    Hier blijkt uit dat er dus geen gas uit die accu mag lekken want dat gas moet weer recombineren tot water om zo het elektrolyt op peil te houden.

    Er bestaat nog een tweede soort AGM accu en dat is de "droge" accu. Hierbij wordt een soort siliconen aan het accuzuur toegevoegd om er een soort gel van te maken. De verdere werking is feitelijk eender aan wat ik al heb omschreven. Het voordeel van deze accu's is dat je ze in elke stand, ook op z'n kop, kan gebruiken. Nadeel is dat deze accu's minder stroom kunnen leveren door de hogere weerstand van de gel.

    Overigens zitten er meestal wel veiligheidsventielen in die in geval van nood kunnen afblazen. Dit is om explosies te voorkomen maar dit komt eigenlijk nooit voor behalve bij zwaar "misbruik".
     
  12. Peter van Poppel

    Peter van Poppel

    Lid geworden:
    24 mrt 2018
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Vreeswijk
    Ik zou graag toch het laatste bericht een klein beetje willen nuanceren. De veiligheidsventielen zijn overdruk ventielen die bij een te hoge druk, in de goede richting naar buiten komen. Lood zwavelzuur batterijen, zoals deze, en dat geldt voor zowel de AGM types als de GEL types kunnen te maken krijgen met een Thermal Runaway. Diverse malen het effect hiervan gezien en dan ben je blij dat deze ventielen erop zitten. En dan is er op geen enkele manier sprake van misbruik.

    Een vraag aan Cor over bericht #4, zou je een foto kunnen plaatsen van het flesje? Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er bij de huidige generatie batterijen die worden gebruikt in de auto industrie, "een vloeistof" moet worden toegevoegd. Zeer incidenteel wordt bij stationaire toepassingen nog open lood of NiCd toegepast maar dat zie je alleen bij zware omgevingscondities of toepassingen. Daar moet dan incidenteel demi water toegevoegd worden. Voor bv. tractie is dat weer een ander verhaal.

    Nog een ander puntje, GEL batterijen bestaan er in 2V cellen, zoals de 24 OPzV 3000, en ja, die 3000 staat voor 3000Ah. Is instaat om een enorme stroom te genereren.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik kom eind volgende week weer thuis , dan zal ik een foto doorsturen.
    Het zijn een aantal flesjes (8?) en volgens de gebruiksaanwijzing zit daar het electroliet in . ik denk dat dit niet er qal inmag voor het vervoer met de post. Het is een vloeistof zo dun als water. Op die flesjes zitten dopjes , en die dopjes moet ik dan op de akku plaatsen als de akku "gevuld" is.

    Cor
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.667
    Locatie:
    Woerden
    Dan wil ik jouw bericht ook een klein beetje nuanceren. ;)
    De ventielen moeten inderdaad vrij zijn. Een "thermal runaway" ontstaan nooit bij normaal gebruik. Wanneer je met een te hoge stroom laad of ontlaad ontstaat zo iets of als de accu tijdens het laden van buitenaf te heet wordt. Dat noem ik bepaald wel misbruik. Denk er om dat intern in de accu ook warmte ontstaat door het recombineren van de gassen. Als er te veel gas ontstaat, bij te hoge laadstromen, dan wordt er te veel warmte ontwikkeld waardoor de processen nog sneller gaan. Zo krijg je meer warmte en zal de zaak thermisch op hol slaan.
    Bij te hoge ontlaadstromen kan de interne constructie van de platen beschadigen. Die schade kan het recombineren tijdens het laden belemmeren en zo kan de zaak ook op hol slaan. Bij normaal, goed gebruik zal dit niet gebeuren!

    Het is een feit dat "gell" accu's minder stroom kunnen leveren dan "gewone" natte loodaccu's.
    Ja, de accu die je noemt kan 3000A leveren maar het is dan ook een accu met een capaciteit van 3000Ah en weegt een lieve 240kg.
    Die stroom van 3000A is gigantisch, het is echter maar 1C. Het probleem is wel dat de bruikbare capaciteit dan "nog maar" een kleine 1600Ah is, net iets meer dan de helft dus. De opgegeven capaciteit levert deze accu alleen bij een ontlaadstroom van 0,05C (ontladen in 20 uur). Dat is nog steeds een knap hoge stroom van 150A.

    Gaan we dit vertalen naar accu's die in de modelbouw gangbaar zijn dan kom je aan een 12V/7Ah accu. Bij 1C is de maximale stroom "maar" 7A. Toch kan bijvoorbeeld de Yuasa NP7-12 accu volgens de specificaties maximaal 210A leveren gedurende 1 seconde! Deze accu kan gedurende 1 minuut maximaal 48A leveren. Dit is natuurlijk slecht voor de accu, het is bepaald niet goed voor de levensduur!
    De opgegeven 7Ah capaciteit levert de accu alleen bij een maximale ontlaadstroom van 0,05C, dat is 0,35A. De accu wordt dan volledig ontladen in 20 uur. Ga je de accu ontladen met 0,1C (0,7A) dan is de bruikbare capaciteit iets meer dan 6Ah. Wat die capaciteit bij 1C is staat niet in de datasheet maar dat zal duidelijk minder zijn. Mijn schatting is dat het ook rond de helft (3,5Ah dus) zal zijn.
    Je moet alles wel in het juiste perspectief zien.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @GJVO werkt beroepshalve met zulke grote accu's.
     
  16. Peter van Poppel

    Peter van Poppel

    Lid geworden:
    24 mrt 2018
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Vreeswijk
    @Cor, ben zeer benieuwd.
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
  18. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt dat nu zo, of zitten die flesjes aan elkaar, en moet je ze er in één beweging inkeilen?
     
  19. Peter van Poppel

    Peter van Poppel

    Lid geworden:
    24 mrt 2018
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Vreeswijk
    Hi Cor,

    Dank voor het plaatsen. Ik begrijp uit diverse websites dat de accu volledig ongevuld wordt geleverd en dus gevuld moet worden voor gebruik. Zo zie je maar, weer iets geleerd.

    gr. Peter
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.667
    Locatie:
    Woerden
    Aan de hand van het type nummer op de accu vond ik DEZE website met enige uitleg over deze accu. Daar staat onder andere deze zin in: "De Bike Power zijn droog, onderhoudsvrije AGM batterijen en worden geleverd met säurepack voorgeladen. Na het vullen de zuur (activering) bindt de zuur met de vlies en de batterij is Total onderhoudsvrij, kantelen en lekvrij en rüttelfest tot 360 °." Wel krom Nederlands, waarschijnlijk een computer vertaling. (Lees hierover mijn topic over "de Nederlandse taal" in het non-modelbouw café eens als je zin hebt.)
     

Deel Deze Pagina