Wat betreft de modelbouwlader was dat ook een beetje stiekem mijn vraag: kan je een 12V lood/gel-accu laden met een druppellader/modelbouwlader (zoals jij voorstelt) die gevoed wordt door een andere 12V loodaccu? Of is de spanning van de te laden accu te hoog in deze situatie? Even hoog/hoger dan de bronaccu.
.
En wat bedoel je precies met een laadautomaat in je laatste voorbeeld?
Erg bedankt voor de suggesties tot zover!
Iedere modelbouwlader met 12V voeding, die meer dan 3S Lipo kan laden, heeft zo'n voltage booster, en kan zonder problemen tot rond de 25V laadspanning geven.
Het probleem met zo'n ding, is dat je meestal de laadcyclus handmatig moet starten, iedere keer dat je de auto start. Hij slaat dan ook af als de accu vol is.
De laadautomaat in mijn laatste voorbeeld, bedoelde ik gewoon wat meestal aangeduid wordt als "spanningsregelaar" in een auto.
Koop zo'n ding op de sloop, en koppel hem aan de dynamo van je auto, en bouw hem ergens in waar hij niet direct opvalt.
Als dan je motor loopt heb je een volledig onafhankelijke laadstroom tot je beschikking. Achter die spanningsregelaar zet je eventueel een relais wat bekrachtigd wordt zodra je motor loopt (die bekrachtigingsspanning hoeft niet eens van het contactslot te komen, die kan ook van de oorspronkelijke spanningsregelaar komen).
Je hebt nu een geheel gescheiden laadcircuit voor je GPS-accu, die losgekoppeld is als de motor niet loopt (dus geen stiekeme ontlading via lekstromen in de spanningsregelaar of zo) en belangrijker: dieven kunnen je hoofdaccu loskoppelen, maar dan heeft je GPS-tracker nog steeds stroom, en zodra de dief op wat voor manier ook de motor start, begint ook direct je GPS tracker weer te laden.
Groet, Bert