12V loodaccu als laadbron voor opladen andere 12V loodaccu?

Voor het uit zoeken van de diodes moet je rekening houden met 2 dingen
Ten eerstmoeten ze bestant zijn tegen de spaning van 14,5 V
En nog belangrijker ze moeten de maximaal te verwachten stroom kunnen verdragen
Neem hier als uitgangspunt de max laatstroom + het verdruik van de tracker en ga hier +-30% boven zitten dan zit je redelijk veilig
 
Weer eens een 'Grundliche' uitleg van Ernst - top! Wel ff opletten bij het parallel zetten van de accus cq. plaatsen vd diode: zorg er voor dat de kleine accu goed volgeladen is. (Meet even of de autoaccu niet aanzienlijk hoger is in spanning dan de kleine accu). Zoniet loopt er meteen een flinke vereffeningsstroom en sneuvelt de diode meteen.
 
@ Ernst, wat een service! Ga nog even kijken of ik heel misschien die spullen hier nog thuis heb liggen (vraag me niet waarom, maar heb hier zelfs diodes liggen).
nog aansluitende vraag die niet geheel onbelangrijk is. Wat is de beste plek om deze diode(s) te plaatsen? Tussen de +kabel van accu A (hoofdaccu) naar accu B?

@Brutus: je hebt helemaal gelijk. De meeste trackers worden ook geleverd met een interne accu. MAAR deze hebben erg weinig capaciteit (max 2 dagen signaal uitzenden bij sommigen) en bovendien weet ik met m'n gezond verstand dat deze accuutjes niet van de beste kwaliteit zijn. M.a.w. de capaciteit zou in realiteit heeeel wat minder kunnen zijn dan opgegeven. Heb slechte ervaringen met bijvoorbeeld aftermarket smartphone-accu's. Iets waaronder ik de interne accu's van de trackers ook onder schaar. Niet de beste accu's.
Ik ga dan liever voor een veilige optie: een tracker zonder interne accu, die gevoed door een lood-/gel-accu meer dan voldoende tijd heeft om signaal af te geven.
.
Wat betreft de modelbouwlader was dat ook een beetje stiekem mijn vraag: kan je een 12V lood/gel-accu laden met een druppellader/modelbouwlader (zoals jij voorstelt) die gevoed wordt door een andere 12V loodaccu? Of is de spanning van de te laden accu te hoog in deze situatie? Even hoog/hoger dan de bronaccu.
.
En wat bedoel je precies met een laadautomaat in je laatste voorbeeld?

Erg bedankt voor de suggesties tot zover!
 
@ Remco: Supertip, dank!

@ Alpha: Ook erg handige tip. Zou sneu zijn dat diode direct ploft.

Is een extra zekering ergens plaatsen nog een slim idee zijn? Zo ja, uiteraard weer de flauwe vraag: welke waardes?? :$
 
@ Ernst, wat een service! Ga nog even kijken of ik heel misschien die spullen hier nog thuis heb liggen (vraag me niet waarom, maar heb hier zelfs diodes liggen).
Controleer wel of de diode die je kiest voldoende stroom kan geleiden. De diode die ik je opgaf kan 20A geleiden, dat zal zeker genoeg zijn. Denk wel aan de waarschuwing van Remcovl, zorg dat het spanningsverschil tussen de accu's niet te groot is anders zou er in theorie meer dan 20A kunnen gaan lopen. In de praktijk valt dat allemaal wel mee maar waarom zou je het risico nemen?

nog aansluitende vraag die niet geheel onbelangrijk is. Wat is de beste plek om deze diode(s) te plaatsen? Tussen de +kabel van accu A (hoofdaccu) naar accu B?
In de + lijn is in dit geval de beste oplossing. In de - lijn kan fout gaan omdat het metalen frame van de auto de min is.

......... Wat betreft de modelbouwlader was dat ook een beetje stiekem mijn vraag: kan je een 12V lood/gel-accu laden met een druppellader/modelbouwlader (zoals jij voorstelt) die gevoed wordt door een andere 12V loodaccu? Of is de spanning van de te laden accu te hoog in deze situatie? Even hoog/hoger dan de bronaccu.
Dat kan ook wel maar dan heb je een lader nodig waar een booster schakeling in zit. Zo'n schakeling brengt de spanning van de hoofdaccu omhoog tot een niveau waar de lader elektronica mee overweg kan om de andere accu te laden. Dat zal in de praktijk ergens tussen de 18V en 20V zijn.
Maar dat is allemaal extra elektronica dat ook allemaal kapot kan en waarom zou je die risico's nemen? Dat is helemaal niet nodig!
 
Wat betreft de modelbouwlader was dat ook een beetje stiekem mijn vraag: kan je een 12V lood/gel-accu laden met een druppellader/modelbouwlader (zoals jij voorstelt) die gevoed wordt door een andere 12V loodaccu? Of is de spanning van de te laden accu te hoog in deze situatie? Even hoog/hoger dan de bronaccu.
.
En wat bedoel je precies met een laadautomaat in je laatste voorbeeld?

Erg bedankt voor de suggesties tot zover!

Iedere modelbouwlader met 12V voeding, die meer dan 3S Lipo kan laden, heeft zo'n voltage booster, en kan zonder problemen tot rond de 25V laadspanning geven.

Het probleem met zo'n ding, is dat je meestal de laadcyclus handmatig moet starten, iedere keer dat je de auto start. Hij slaat dan ook af als de accu vol is.

De laadautomaat in mijn laatste voorbeeld, bedoelde ik gewoon wat meestal aangeduid wordt als "spanningsregelaar" in een auto.

Koop zo'n ding op de sloop, en koppel hem aan de dynamo van je auto, en bouw hem ergens in waar hij niet direct opvalt.
Als dan je motor loopt heb je een volledig onafhankelijke laadstroom tot je beschikking. Achter die spanningsregelaar zet je eventueel een relais wat bekrachtigd wordt zodra je motor loopt (die bekrachtigingsspanning hoeft niet eens van het contactslot te komen, die kan ook van de oorspronkelijke spanningsregelaar komen).

Je hebt nu een geheel gescheiden laadcircuit voor je GPS-accu, die losgekoppeld is als de motor niet loopt (dus geen stiekeme ontlading via lekstromen in de spanningsregelaar of zo) en belangrijker: dieven kunnen je hoofdaccu loskoppelen, maar dan heeft je GPS-tracker nog steeds stroom, en zodra de dief op wat voor manier ook de motor start, begint ook direct je GPS tracker weer te laden.

Groet, Bert
 
Twee erg goede opties lijken die laatste mij. Ik ga er eens mee aan de slag.
Wat betreft materiaal is het me denk ik wel duidelijk. Het wordt aanschaffen schottky, koelplaatje etc. OF spanningsregelaar en relais.

Rest mij nog wel de vraag qua bekabeling: Ik heb het vermoeden dat ik geen dikke accukabel hoef te gebruiken, maar dat dunner al volstaat. Zou bijvoorbeeld 2,5 kwadraad kabel volstaan naar de tweede accu? Wel zou de lengte op kunnen lopen naar ongeveer 2 meter ivm het goed verstoppen van de tweede accu en de gps tracker. Valt er iets wijselijks te zeggen over kabellengte en -diameter?

Al heel erg bedankt voor de goede hulp. Dat helpt me helemaal de goede kant op met dit project!
 
Een zekering is geen slecht idee zet deze tussen de diode en de start accu de waarde neem je ergend in de vijlighijds mage tussen de max te verwacgten stroom en de max van wat je diode hebben kan toch altijd lager dan wat de diode hebben kan en nooit gelijk aan
De zekering zou da namelijk weinig nut meer hebben daar de kans dat deze door gaat net zo groot is als dat de diode door gaat

Houw bij het kiezen van de kabel rekening met de max te verwachten stroom net als bij de diode deze zouden dus dezelefde stroom moeten kunnen tranporteren zonder al te warm te worden

Voor de kabel diameter in verhouding tot de lenkte en de stroom die er doorheen moet zijn tabellen te raatplegen maar voor een lenkte van 2M hoef je je geen zorgen te maken een 2,5 kwadraat kabel kan makkelijk 16A aan zonder al te warm te worden 4 kwadraat kan tot 32A hebben en dit is voor lenktes tot 50 Meter

De grootse uitdaging zal toch zijn om de aansluitingen en adere zo onzichtbaar mogelijk weg te werken en toch berijkbaar te houden voor survice en onderhoud
 
Laatst bewerkt:
En die uitdaging is gelijk de leukste ;)

2,5 kwadraad werkt ook wat lekkerder dan 4 kwadraad. Dus fijn om te horen dat dat volstaat. Weer een zorg minder!
 
Een draad met een doorsnede van 2,5mm² "kan" grofweg 25A verwerken. Dat zal ruim voldoende zijn. Je kan dus ook een (veel) dunnere kabel gebruiken. Dat kan zelfs een voordeel hebben, je kan zo'n dun kabeltje makkelijk verbergen. ;)
Het is iets waar ik nog niet eerder aan gedacht hem maar het kan raadzaam zijn om een weerstand van om en nabij 1 Ohm in serie te zetten om er zo zeker van te zijn dat er nooit te veel laadstroom kan gaan lopen. Zelfs niet als je een vrijwel lege tweede accu direct op de volle eerste accu aansluit. Die weerstand moet dan wel minimaal een 5Watt type zijn.
Strikt noodzakelijk is hij niet maar het is wel zeer raadzaam.
 
Ok Remco, waarschijnlijk zal bij een diode van 45V/20A een zekering van 15A volstaan (?). Speelt de spanning ook nog een rol in deze?
.
Ernst, ik neem aan dat je niet een keramische weerstand bedoelt? Zo ja, worden deze tijdens gebruik niet gevaarlijk warm, iets wat juist niet wenselijk is in een auto? Of bedoel je een ander type?
En wat betreft de aansluiting, bedoel je daarbij 2 weerstanden in serie zetten of enkel 1? Dus is de totale weerstand 1 of 2 Ohm in deze?
En komt deze weerstand ook weer op de + lijn net als de diode en een zekering?

Ik heb enige twijfel over welk type: Vermogensweerstand 1 ? Axiaal bedraad 5 W 1 stuk in de Conrad online shop

Of toch een karamisch exemplaar:
Vermogensweerstand 1 ? Axiaal bedraad 5 W 1 stuk in de Conrad online shop

of deze:VitrOhm KH208-810B1R Vermogensweerstand 1 ? Axiaal bedraad 5 W 1 stuk in de Conrad online shop
.
Maw keuze uit 3 verschillende weerstanden. In principe/theorie mag ik ook voor een 10Watt waarde gaan?
Ik hoop dat mijn vele vragen een beetje duidelijk zijn. Het lijkt er gelukkig op dat we er bijna zijn :)
 
Die weerstand zit er alleen in om de zaak tegen te hoge laadstromen te beveiligen. Normaal wordt hij echt niet warm omdat er nauwelijks stroom zal lopen. Het stroomgebruik van dat GPS apparaat is zo laag datde accu daar zo goed als niet door ontladen zal worden. De zelfontlading van die accu zal groter zijn!
Mocht het spanningsverschil tussen de hoofd accu en de tweede accu eens 1V worden dan zal er dus 1Volt / 1 Ohm = 1 Ampére laadstroom kunnen gaan lopen. Het vermogen dat wordt omgezet in warmte is 1Watt. Die weerstand zal warm worden maar meer ook niet. Na verloop van tijd raakt die tweede accu opgeladen waardoor het spanningsverschil steeds kleiner wordt, dus ook de stroom! De weerstand wordt steeds minder warm.
Waarom dan toch een 5W type? Omdat het zo kunnen gebeuren dat de tweede accu leeg is en dus maar 11V zal zijn. Dan is het spanningsverschil ruim 3V en kan er 3A gaan lopen. Dat is 9W waardoor die 5W weerstand heel erg heet zal worden. Gelukkig zal dat slechts heel kort zijn, tenminste als de tweede accu niet kapot is. De spanning van die tweede accu stijgt vrij snel en de stroom wordt minder dus ook de warmte ontwikkeling in de weerstand. Deze situatie zal zeer zelden tot helemaal niet voor komen denk ik dus lijkt mij een 5W weerstand wel voldoende.
Natuurlijk mag je ook een 10W of zelfs een 20W weerstand gebruiken. Die zullen wat groter zijn en iets minder warm worden maar verder maakt het niets uit.
 
Neem gewoon dunne draad (0.75 a 1mm2). Dat heeft genoeg weerstand om de stroom laag te houden mocht je 2e accu eens wat leger zijn.

Gerben
 
Het enige moment dat er een flinke stroom kan lopen, is op het moment van koppelen van de 2 accus (zie hiervoor mijn vorige tip: de kleine accu vóór koppelen goed vol laden).
Daarna volgt de kleine accu - dankzij de diode - de hoofdaccu qua spanning.
a. De spanning vd kleine accu kan nooit veel lager zakken dan de hoofdaccu, want dankzij de diode wordt ie meteen bijgeladen vanuit diezelfde hoofdaccu (ik weet ff niet welke capaciteit de kleine accu heeft, maar veel meer dan 5A gaat er niet lopen vermoed ik) .
b. De hoofdaccu kan wel lager worden (in spanning)dan de kleine, maar dan spert de diode en gebeurt er niets met de kleine accu. Wordt de hoofdaccu geladen, dan gebeurt er in eerste instantie niets tot situatie a. weer bereikt wordt.
Dus, wat mij betreft volstaat een 5 to 10A/16V diode, extra toeters en bellen heb je echt niet nodig. (de 16V rating zorgt ervoor dat de diode niet doorslaat, ook al is de hoofdaccu hélémaal leeg)
 
@Be-el: Ga ik doen, dank voor de uitleg!

@Ernst: Perfect, helemaal duidelijke uitleg. Ik begrijp nu hoe het in elkaar steekt.

@Gerben: Gaat die draad nooit te heet worden? Of is de stroom daar gewoon te laag voor?

@Alpha: Ook jij bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zat zelf te denken, om te voorkomen dat er te hoge stroom gaat lopen tijdens het koppelen, om eerst een connectie te maken dmv startkabels. Sowieso laad ik de tweede accu goed vol, maar puur voor de zekerheid. Is dat een verstandige werkwijze?
 
Neem gewoon dunne draad (0.75 a 1mm2). Dat heeft genoeg weerstand om de stroom laag te houden mocht je 2e accu eens wat leger zijn.

Gerben

Helaas zal dat niet voldoende zijn. De weerstand van zo'n stukje draad is te laag. Ik heb het uitgerekend en om 0,5Ohm te krijgen heb je bij 0,75mm² niet minder dan 21 meter draad nodig. Lager dan 0,5Ohm zou ik niet gaan want dan zou de stroom toch nog te hoog kunnen worden.

Het enige moment dat er een flinke stroom kan lopen, is op het moment van koppelen van de 2 accus (zie hiervoor mijn vorige tip: de kleine accu vóór koppelen goed vol laden).
Daarna volgt de kleine accu - dankzij de diode - de hoofdaccu qua spanning.
a. De spanning vd kleine accu kan nooit veel lager zakken dan de hoofdaccu, want dankzij de diode wordt ie meteen bijgeladen vanuit diezelfde hoofdaccu (ik weet ff niet welke capaciteit de kleine accu heeft, maar veel meer dan 5A gaat er niet lopen vermoed ik) .

Helemaal waar maar pas op met zo iets aan te nemen. In de praktijk kan het gebeuren dat om wat voor reden dan ook toch een bijna lege tweede accu parallel wordt gezet en dat er een (te) grote stroom gaat lopen. Als je dat kan voorkomen door er een weerstand tussen te zetten dan kies ik daar toch echt voor.

b. De hoofdaccu kan wel lager worden (in spanning)dan de kleine, maar dan spert de diode en gebeurt er niets met de kleine accu. Wordt de hoofdaccu geladen, dan gebeurt er in eerste instantie niets tot situatie a. weer bereikt wordt.
Dus, wat mij betreft volstaat een 5 to 10A/16V diode, extra toeters en bellen heb je echt niet nodig. (de 16V rating zorgt ervoor dat de diode niet doorslaat, ook al is de hoofdaccu hélémaal leeg)

Ook hier pas, op met het laag inschatten. Een 20A diode kost nauwelijks meer en is ook niets groter dan een 5A versie. Het enige waar ik het echt niet mee eens ben is de 16V rating. Dat is echt te laag. Als je 12V moet "tegenhouden" zou een 16V diode genoeg kunnen zijn maar in een auto is dan niet zo. Door vele oorzaken zitten er enorme pieken op die 12V. Daarom is een diode met een sperspanning van minstens 25V noodzakelijk, liever nog meer als het kan.
Op m'n werk hebben we aan diverse auto's metingen gedaan om de boordspanning te meten en monitoren. We zijn er van geschrokken wat voor een "rotzooi" er op het boordnet kan staan. Dat bleek de verklaring voor het overgrote groot deel van de storingen die wij hadden.
De diode die ik had uitgekozen lijkt overdreven maar is dat niet echt.
 
Helemaal waar maar pas op met zo iets aan te nemen. In de praktijk kan het gebeuren dat om wat voor reden dan ook toch een bijna lege tweede accu parallel wordt gezet en dat er een (te) grote stroom gaat lopen. Als je dat kan voorkomen door er een weerstand tussen te zetten dan kies ik daar toch echt voor..
Hier ben ik het niet helemaal met je eens Ernst. Nogmaals: mits de kleine accu vooraf goed volgeladen is, kun je die safe parallel zetten. Daarna - mits de verbinding permanent is - kan IMHO niets meer gebeuren.

Ook hier pas, op met het laag inschatten. Een 20A diode kost nauwelijks meer en is ook niets groter dan een 5A versie. Het enige waar ik het echt niet mee eens ben is de 16V rating. Dat is echt te laag. De diode die ik had uitgekozen lijkt overdreven maar is dat niet echt.
Ook hier ben ik van het meest pessimistische scenario uitgaan, nl. een volledig lege (=0V) hoofdaccu. Dan doet je auto al lang niets meer. Ik geef je wel volledig gelijk dat het qua kosten vrijwel niks scheelt: 5A/14V diode of 20A/40V - kies dan de meest robuuste.
(PS: ik werk sedert 3 maanden bij NXP BU Automotive, waar we chips voor BMW, Audi, etc. ontwikkelen - en idd: in een auto kunnen heel gekke spanningsverschillen ontstaan!)
 
Hier ben ik het niet helemaal met je eens Ernst. Nogmaals: mits de kleine accu vooraf goed volgeladen is, kun je die safe parallel zetten. Daarna - mits de verbinding permanent is - kan IMHO niets meer gebeuren.
En dat is presies waar het foud gaat de verbinding is net zolang permanent todat het boeven tuig de hoofd accu ontkoppelt om een eventuwele gps tracker uit te scakelen en je weet nooit hoelang het duurt voordat ze hem weer aankoppelen de 2de accu kan daan al bekoorlijk leeg zijn vandaar dus uitgaan van max laatstroom +verbruik gps en de stroom hierop dan ook begrenzen door het aanpassen van de weerstand van deze hele stroom kring en er kan dan zeker niet snel meer iets stuk gaan

Ps denk ook nog eens aan het fijt dat het om een oltimer gaat afkopelen van de accu voor onderhouds (las) werzamheden is dus ook niet uit the sliuten duurd dit langer dan gedacht en vergeet men de 2de accu kunnen er bij trug aansluiting ook hoge stromen gaan lopen



Start kabels gebruiken om stromen te beperken werkt juist niet deze hebben namelijk just een zeer lage weerstand om hogen stromen tijdens het starten mogelijk te maken niet doen dus
 
Back
Top