12v voeding voor lader

Hoi mede electro-rijders!

Omdat ik ben overgestapt naar electro hierbij wat vragen.

Ik heb een lader gezien van Core, de UDC-20.

CR0261252004553.jpg

Core-RC UDC 20 Specs:
NiCad/NiMh - 1-14 Cells
Li-Po/Li/Lo - 1-5 Cells
Lead Acid - 6v-12v
Input - 11-18v DC
Charge Rate - 0.1-5A
Balance Charge Rate: 200mAh/Cell
Max Power 50W

Het gegeven wil dat deze lader alleen van 12v voorzien kan worden. Denk ik nu te makkelijk wanneer ik een stekkeradapter ga gebruiken die in 12v gaat voorzien?

511362_LB_00_FB.EPS.jpg

Ik ben zeer benieuwd of dit kan werken, anderzijds is straks het gebruik van een dergelijke lader op een vaste 12v voeding ook een mogelijkheid aangezien ik ook bandenwarmers wil aanschaffen e.d. Of zouden de bandenwarmers op een soortgelijke adapter aangesloten kunnen worden?

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen aangezien ik nog niet zo in het electro wereldje zit als ex-nitro rijder.

Alvast bedankt!

Groetjes Ralph

Gaat prima werken volgens mij. Ik heb een oude laptopvoeding die ik gebruik voor o.a. bandenwarmers. Nadeel van deze voeding is dat hij max 2A aankan... Je kan dus niet met de 5A laden die de lader wel aankan... Ik zou voor je lader gewoon een goede voeding kopen. De adapter voor bandenwarmers bijvoorbeeld. Daarnaast zie ik dat je de lader ook nog moet kopen... neem eentje die met 10A kan laden. De lipo's zijn in ontwikkeling en sommigen kan je al met 3C laden. Een 5000Mah accu kan je dan dus met 15A volpompen. Zonde als je dan een lader van 5A hebt. Er zijn er tegenwoordig al genoeg die 10A kunnen laden en zeker niet duur in Hong Kong bijvoorbeeld.

Zo'n stekkeradapter zal hoogstwaarschijnlijk de gewenste stroom niet kunnen leveren , denk hierbij aan minimaal een ampére of 5....

Een gewone 12 voeding is de beste optie , als je ook bandenwarmers etc. gaat gebruiken zou ik meteen voor een 20A versie gaan.

Dit zou moeten kunnen, maar houd er rekening mee dat je een voeding hebt rond de 75W.

Een 12V voeding zou dus rond de 5A moeten kunnen leveren om deze lader op maximaal te gebruiken.

Ikzelf heb de volgende voeding aangekocht:
Baco Army Goods - Voeding 12 volt 20Amp (€ 19,95)

Er is wel wat soldeerwerk nodig om deze werkend te krijgen, maar er zit een tekening bij om uit te leggen wat je moet doen.

Je moet dus nog wel zelf wat electronicakabel kopen en bananenpluggen oid, waar je je lader dan op kan aansluiten. Ikzelf gebruik nu 2*2.5mm2 kabel, maar 4mm2 kabel kun je ook gebruiken.

Laatst bewerkt:
Beter is het een voeding te gebruiken die meer dan 12 V levert. Een 3 cellen lipo heeft een max laadstroom van 12,6 Volt. Dat betekend dat de lader het ingangsvoltage moet gaan verhogen!
De lader kan gevoed worden met 11 to 18 volt. Hoe hoger het ingangsvoltage wordt, zoveel minder zwaar zal je voeding het krijgen.. (en de lader ook.)

Als je een willekeurige adapter pakt moet je er wel voor zorgen dat het een AC-DC adapter is.
Inderdaad zit je met je laadstroom vast aan de maximale waarde van de adapter maar van oa. BMI zijn er ook 10A stekker adapters.

Beter is het een voeding te gebruiken die meer dan 12 V levert. Een 3 cellen lipo heeft een max laadstroom van 12,6 Volt. Dat betekend dat de lader het ingangsvoltage moet gaan verhogen!
De lader kan gevoed worden met 11 to 18 volt. Hoe hoger het ingangsvoltage wordt, zoveel minder zwaar zal je voeding het krijgen.. (en de lader ook.)

Bedank mannen, echt geweldig dat ik hier zulke goede en vooral nuttige info krijg!

@Kapograph : Met andere woorden, je hebt een variabele ingang nodig, vastpinnen op 12volt is dus onzin aangezien een max laadstroom van 12,6v en wellicht in de toekomst nog hoger zal komen?

@fabianvzwol: Is dat een zendvoeding oid voor in het leger? Knap staaltje werk dan als je dat hebt omgebouwd. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Kan je mij daar wat meer info over geven?

De pest is dat die losse voedingen redelijk aan prijs zijn, zijn er ook laders (waar ik niet aan gedacht heb) die een eigen voeding hebben en die toch behoorlijk op de toekomst zijn ingericht? (ingericht voor huidig gebruik mag ook natuurlijk).....

Ik heb zelf een Graupner Ultra Duo Plus. Kost wat, maar dan heb je 2 laders in 1 en ook nog eens de voeding er bij in.
Of je 3S lipo moet gaan laden hangt af waar je mee wilt rijden. Als je onroad gaat rijden zal er nooit meer dan 2S toegestaan zijn (7.4v) dus heb je aan een 12v voeding meer dan zat.

Ik heb zelf een Graupner Ultra Duo Plus. Kost wat, maar dan heb je 2 laders in 1 en ook nog eens de voeding er bij in.
Of je 3S lipo moet gaan laden hangt af waar je mee wilt rijden. Als je onroad gaat rijden zal er nooit meer dan 2S toegestaan zijn (7.4v) dus heb je aan een 12v voeding meer dan zat.

Ik ga straks 10,5 Brushless stock rijden, de lipo's mogen tot op heden de capaciteit van 5300mah 2s hardcased.

Wie heeft het beste advies voor mij?

Koop een 12v lader die met 10A een Lipo kan laden. Kijk eens op hobbyking.com of rcmarket.com.hk. Kom je mooie dingen tegen. Op de 1e vooral ook goedkope voedingen...;-)

Als je in het buitenland een voeding koopt let dan wel even op dat de netspanning en stekker werken met ons net (50hz, 230v, C & F-type stekker). ;)

Laatst bewerkt:
Als je in het buitenland een voeding koopt let dan wel even op dat de netspanning en stekker werken met ons net (50hz, 230v.). ;)

Is inderdaad een goede tip.. ;-) Het feit dat er een 3 polige stekker aanzit hoeft geen probleem te zijn. (zie je veel in HK en USA). Deze kan je gewoon vervangen door een Europese stekker.

re

Is inderdaad een goede tip.. ;-) Het feit dat er een 3 polige stekker aanzit hoeft geen probleem te zijn. (zie je veel in HK en USA). Deze kan je gewoon vervangen door een Europese stekker.

Das wel hendig zegmaar. Goede tips, ik ga ff op jacht, wellicht vanavond nieuwe vraagstukken!

Thanks guys ;)

De afgebeelde voeding en lader gaat niet lukken.

Afgegeven vermogen van de lader is 24 VA ( andere benaming voor W -wat-) en het opgenomen vermogen van de lader is 50 W.
De laadstroom zal ergens in de buurt van de 2 a 2,5 Amp blijven hangen en je voeding krijgt het zwaar te verduren.
Banden warmers kun je dan al helemaal vergeten.

Kijk voor een goede voeding van zeker 10Amp of een lader met 230 V aansluiting.

Andere optie is; neem een 12 V accu sluit daar een voeding op aan aan de eene kant en aan de andere kant je lader.
Heeft de accu genoeg Ah (capaciteit) kun je ook nog in het veld laden.
Hoe groter de capaciteit van je accu hoe groter ook de voeding weer moet zijn om de accu weer snel vol te krijgen.

De afgebeelde voeding en lader gaat niet lukken.

Afgegeven vermogen van de lader is 24 VA ( andere benaming voor W -wat-) en het opgenomen vermogen van de lader is 50 W.
De laadstroom zal ergens in de buurt van de 2 a 2,5 Amp blijven hangen en je voeding krijgt het zwaar te verduren.
Banden warmers kun je dan al helemaal vergeten.

Kijk voor een goede voeding van zeker 10Amp of een lader met 230 V aansluiting.

Andere optie is; neem een 12 V accu sluit daar een voeding op aan aan de eene kant en aan de andere kant je lader.
Heeft de accu genoeg Ah (capaciteit) kun je ook nog in het veld laden.
Hoe groter de capaciteit van je accu hoe groter ook de voeding weer moet zijn om de accu weer snel vol te krijgen.

Ik ben eruit, ik ga zeker voor een lader die een ingebouwde voeding heeft voor 220v. Is net zo makkelijk en een bandenwarmer ga ik proberen aan te sluiten op een simpele 12v ac-dc adapter.

Bedankt ik ben helemaal bijgepraat!

Grts Ralph

Back