12volt lader aansluiten op netvoeding

• Topicstarter Topicstarter nezscar
  • Startdatum Startdatum
N

nezscar

Guest
Wanneer ik een 12 VOLT lader wil aansluiten op een 220 netvoeding, hoeveel ampere moet deze netvoeding dan kunnen leveren?

Eigenschappen van de 12V lader zijn:

Tx: 6-8 cells, 500-2000mAh
Rx: 4-6 cells, 50-2000mAh
Glow Plugs: 1 cell, 2000-3000mAh
Input Voltage: DC11V-16V
Operation Voltage: 10.5V
Charging Current: Tx 0.5A-2A
Rx 0.05-2A

hangt er vanaf met hoeveel A je wilt laden. Aangezien hij op de RX en TX al max 2A per aansluiting aankan zit je al op 4A, ik weet even niet met wat voor stroom de glowplugaccu geladen wordt.

Maar als je alleen een ontvangeraccu op 1A laadt kan je dus ook af met een 1A voeding......

Glowpluglader is voor mij niet van toepassing. Het enige wat ik nodig heb is de TX en RX uitgang. Beiden hebben het maximale vermogen van 2000Mah.
De spanning welke ik denk te gebruiken per uitgang is 1000 Mah. Dus als ik het groot begrijp zou dan een netvoeding van 2A voldoende zijn.

Ik wil eigenlijk alleen maar weten of ik aan een netvoeding van 13,8 volt en 5A genoeg heb.

nezscar zei:
Glowpluglader is voor mij niet van toepassing. Het enige wat ik nodig heb is de TX en RX uitgang. Beiden hebben het maximale vermogen van 2000Mah.
De spanning welke ik denk te gebruiken per uitgang is 1000 Mah. Dus als ik het groot begrijp zou dan een netvoeding van 2A voldoende zijn.
Leraar mode aan: :roll:
Wat zit je hier nu te bazelen?
Je hebt een Rx en een TX uitgang met beide een maximum vermogen van 2000Mah? Sorry maar dat slaat nergens op!
Ten eerste wordt het vermogen altijd uitgedrukt in Watt. Een voeding heeft bijvoorbeeld een vermogen van 100Watt. Als het een 13,8V voeding is betekend dit dat de voeding 7,25A kan leveren (7,25Ax12V=100Watt).
Ten tweede wat betekend 2000Mah? 2000Mega ah?
Ik begrijp wel dat je milli Ampere hour bedoeld maar de enig juiste afkorting daarvan is mAh.
André Ampère was een Fransman die één van de grondleggers is geweest van de elektriciteidsleer. De eenheid van elektrische stroom is naar hem genoemd.
Alle eenheden in de elektronica (maar ook in de andere takken van de techniek en de natuurkunde) worden met een hoofdletter geschreven: A (Ampere), V (Volt), W (Watt), Ohm (weerstand), F (Farad), H (Henry).
De voorvoegstels hebben betrekking op de eenheid en worden (bijna) altijd met kleine letters geschreven.
Voorbeelden: M (mega=x1.000.000) deze wordt nu net met een hoofdletter geschreven omdat hij anders verward wordt met de m van mili, zie verderop.
k (kilo=x1000), h (hecto=x100), da (deca=x10), d (decie=/10), c (centie=/100), m (mili=/1000), µ (micro=/1.000.000), n (nano=/1.000.000.000), p (pico=/1.000.000.000.000).
Dit zijn de meest gebruikte voorvoegsels in de electronica en voordat er iemand gaat reageren, ik weet dat er nog meer zijn!
Dus als ik Mah zie staan zou ik denken aan Mega ah. Wat die ah dan betekend "weet" ik niet want ik ken geen eenheid met een a.

Dan schrijf je ook nog "een spanning van 1000 Mah". Dit klopt ook niet.
De spanning wordt uitgedrukt in V van Volt. Je kan dus nooit een spanning hebben van 1000 Mega ah (zie ook hierboven).
Wat je nu wel bedoeld met deze zin is me een beetje duister maar als ik je hele verhaal lees denk ik dat je bedoeld te zeggen dat je wilt gaan laden met een laadstroom van 1000mA (1000 mili Ampere = 1Ampere).

Misschien is het bovenstaande verhaal voor sommige mensen een beetje onzin maar toch is dat niet zo. Als je naar de groenteman gaat en je vraagt om een kilometer aardappels zal hij je vreemd aankijken maar ergens zal hij wel begrijpen dat je een kilogram bedoeld. Als jij bij je modelbouwwinkel een lader gaat kopen met een spanning van 1000mAh dan zal de man achter de toonbank je eens goed aankijken en je vragen wat je nu precies bedoeld.
Het is dus belangrijk dat iedereen de juiste eenheden en afkortingen gebruikt. Alleen dan kunnen alle mensen die het lezen weten wat er bedoeld wordt.
Feitelijk is dit iets wat iedereen hoort te weten. Op de middelbare school moeten deze beginselen op z'n minst besproken zijn. Dat hoeft absoluut niet met betrekking tot de elektronica geweest te zijn. Deze afkortingen worden overal gebruikt. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die het al vergeten zijn of niet de moeite nemen om het juist op te schrijven.
Leraar mode uit: :)

Goed na al dat "gezever" ook nog een antwoord op je vraag.
Je wilt dus een lader op een voeding aansluiten. Deze lader kan maximaal 8 cellen laden met een laadstroom van maximaal 2A.
Is dan een 13,8V - 5A voeding voldoende? Antwoord: JA voor deze lader is dat zeker voldoende.

Sorry, maar ik kan het niet meer helemaal volgen.
Ik heb een 12Volt lader waarmee ik mijn zender en mijn ontvangeraccu tegelijkertijd kan laden. Beiden kan ik laden met maximaal 2000 mA ieder. Dit is instelbaar. Dus wanneer ik beiden maximaal zou laden zou dat 4000mA zijn. Waarom zou het onzin zijn dat beiden uitgangen 2000mA kunnen leveren?

nezscar zei:
Sorry, maar ik kan het niet meer helemaal volgen.
Ik heb een 12Volt lader waarmee ik mijn zender en mijn ontvangeraccu tegelijkertijd kan laden. Beiden kan ik laden met maximaal 2000 milliampere ieder. Dit is instelbaar. Dus wanneer ik beiden maximaal zou laden zou dat 4A zijn. Waarom zou het onzin zijn dat beiden uitgangen 2 Ampere kunnen leveren?
Wie zegt dat dit onzin is, en waar?
Als je onderaan mijn reactie kijkt staat de volgende zin:
Ernst Grundmann zei:
Deze lader kan maximaal 8 cellen laden met een laadstroom van maximaal 2A.
Is dan een 13,8V - 5A voeding voldoende? Antwoord: JA voor deze lader is dat zeker voldoende.

Ja, ok. Misschien iets te snel overheen gelezen. Maar dan heb ik wel een andere vraag, want dat is me nog niet helemaal duidelijk. Wanneer ik de zender en ontvangeraccu gelijktijdig zou opladen met het ieder 2000 mA, klopt het dan, dat het dan in totaal 4000 mA is en dat de netvoeding van 5A dan nog steeds voldoende is? Of zou ik ook een lader van 3A kunnen gebruiken?
Misschien zijn dit wat domme vragen, maar op dit gebied ben ik niet echt thuis.

Dus wat Ernst bedoeld is .... 8 cellen kan je nog net uit 12V laden dus de benodigde A's zijn gelijk aan die van de 12V voeding + wat extra's voor de electronica ....

Zou je een lader voor 16 cellen hebben dan moet de lader intern de spanning verdubbelen, wil je nu met 2A laden dan zal de voeding 12V met 4A moeten leveren (die intern ongetransfomeerd wordt naar 24V met 2A) ....

Maar hoe zit dat dan? Het gaat toch om 2 uitgangen van ieder 2000mA ieder. Dat is totaal dan toch 4000mA? En sorry, mijn fout, het gaat om een netvoeding van 13,8 volt ipv 12 volt.
Maar kan dit dat met een netvoeding van 13,8 volt en 3A of moet ik dan een netvoeding van 13,8 volt en 5A hebben?

Je kan deze twee accu's tegelijk laden als je lader twee uitgangen heeft die ook tegelijk kunnen werken. Heel veel laders kunnen dat niet. Als die twee uitgangen hebben kan je vaak wel twee accu's tegelijk aansluiten maar de lader gaat de tweede pas laden als de eerste vol is.
Er zijn ook laders die 3 uitgangen hebben. Één om een "zware" accu te laden b.v. de aandrijf accu. Één om de zender- en één om de ontvangeraccu te laden. Dat zijn dan meestal uitgangen die maar een lage laadstroom kunnen leveren, maximaal 200mA of zo. Hiermee kan je dan de zender- en ontvangeraccu tegelijk laden met de aandrijfaccu. Helaas duurt het laden van de zender- en ontvangeraccu wel vrij lang door die lage laadstroom. Ook stoppen deze uitgangen niet automatisch. Zolang de accu op de lader aangesloten is zal de accu geladen worden. Je moet dus zelf opletten of de accu vol is.

Aan de gegevens die je opgeeft kan ik niet zien of jou lader beide accu's tegelijk kan laden. Als dat wel zo is dan is er wat de voeding betreft nog steeds geen probleem omdat de maximale stroom dan nog "maar" 4A is en de voeding 5A kan leveren.
Let wel op dat dit alleen geldt voor accu's met maximaal 8 cellen. Als je grotere accu's (meer cellen) wilt gaan laden kan je in de problemen komen en kan je maar één accu tegelijk laden tenzij je de laadstroom lager maakt.

Back