nezscar zei:
Glowpluglader is voor mij niet van toepassing. Het enige wat ik nodig heb is de TX en RX uitgang. Beiden hebben het maximale vermogen van 2000Mah.
De spanning welke ik denk te gebruiken per uitgang is 1000 Mah. Dus als ik het groot begrijp zou dan een netvoeding van 2A voldoende zijn.
Leraar mode aan: :roll:
Wat zit je hier nu te bazelen?
Je hebt een Rx en een TX uitgang met beide een maximum vermogen van 2000Mah? Sorry maar dat slaat nergens op!
Ten eerste wordt het vermogen altijd uitgedrukt in Watt. Een voeding heeft bijvoorbeeld een vermogen van 100Watt. Als het een 13,8V voeding is betekend dit dat de voeding 7,25A kan leveren (7,25Ax12V=100Watt).
Ten tweede wat betekend 2000Mah? 2000Mega ah?
Ik begrijp wel dat je milli Ampere hour bedoeld maar de enig juiste afkorting daarvan is mAh.
André Ampère was een Fransman die één van de grondleggers is geweest van de elektriciteidsleer. De eenheid van elektrische stroom is naar hem genoemd.
Alle eenheden in de elektronica (maar ook in de andere takken van de techniek en de natuurkunde) worden met een hoofdletter geschreven: A (Ampere), V (Volt), W (Watt), Ohm (weerstand), F (Farad), H (Henry).
De voorvoegstels hebben betrekking op de eenheid en worden (bijna) altijd met kleine letters geschreven.
Voorbeelden: M (mega=x1.000.000) deze wordt nu net met een hoofdletter geschreven omdat hij anders verward wordt met de m van mili, zie verderop.
k (kilo=x1000), h (hecto=x100), da (deca=x10), d (decie=/10), c (centie=/100), m (mili=/1000), µ (micro=/1.000.000), n (nano=/1.000.000.000), p (pico=/1.000.000.000.000).
Dit zijn de meest gebruikte voorvoegsels in de electronica en voordat er iemand gaat reageren, ik weet dat er nog meer zijn!
Dus als ik Mah zie staan zou ik denken aan Mega ah. Wat die ah dan betekend "weet" ik niet want ik ken geen eenheid met een a.
Dan schrijf je ook nog "een spanning van 1000 Mah". Dit klopt ook niet.
De spanning wordt uitgedrukt in V van Volt. Je kan dus nooit een spanning hebben van 1000 Mega ah (zie ook hierboven).
Wat je nu wel bedoeld met deze zin is me een beetje duister maar als ik je hele verhaal lees denk ik dat je bedoeld te zeggen dat je wilt gaan laden met een laadstroom van 1000mA (1000 mili Ampere = 1Ampere).
Misschien is het bovenstaande verhaal voor sommige mensen een beetje onzin maar toch is dat niet zo. Als je naar de groenteman gaat en je vraagt om een kilometer aardappels zal hij je vreemd aankijken maar ergens zal hij wel begrijpen dat je een kilo
gram bedoeld. Als jij bij je modelbouwwinkel een lader gaat kopen met een spanning van 1000mAh dan zal de man achter de toonbank je eens goed aankijken en je vragen wat je nu precies bedoeld.
Het is dus belangrijk dat iedereen de juiste eenheden en afkortingen gebruikt. Alleen dan kunnen alle mensen die het lezen weten wat er bedoeld wordt.
Feitelijk is dit iets wat iedereen hoort te weten. Op de middelbare school moeten deze beginselen op z'n minst besproken zijn. Dat hoeft absoluut niet met betrekking tot de elektronica geweest te zijn. Deze afkortingen worden overal gebruikt. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die het al vergeten zijn of niet de moeite nemen om het juist op te schrijven.
Leraar mode uit:
Goed na al dat "gezever" ook nog een antwoord op je vraag.
Je wilt dus een lader op een voeding aansluiten. Deze lader kan maximaal 8 cellen laden met een laadstroom van maximaal 2A.
Is dan een 13,8V - 5A voeding voldoende? Antwoord: JA voor deze lader is dat zeker voldoende.