13.5 en lipo-ervaringen

Hoi,

Met veel intresse lees ik dit topic, omdat ik sinds kort ook op MACH rij met een 13,5T LRP en lipo.

Ik heb alleen geen SPX stockspec, maar de Sphere TC.

Kunnen jullie mij vertellen wat ongeveer het snelheidsverschil zal zijn tussen de Sphere TC en de SPX/GM regelaar?

Alvast bedankt!

Halewijn

Hoi,

ook weer wat ervaringen van mij.
Afgelopen Clubwedstrijd een hoop gedoe gehad met mn auto, eerst mn 13.5 LRP met LRP SPX gereden.. geen punch..
Toch maar de GM er in geschroefd, nog steeds niet veel punch en daarbij nog eens een boel storing. Elke keer als ik over de meetlijn reed vloog de regelaar op de rem... Wederom jammer.

Toen voor de 3e kwali maar overgestap op mn SPX met 10.5 LRp en 5 cellen! Een heleboel punch maar nog meer storing! Bah bah.

tijdens de finales maar op de 10.5 en 5 celen gebleven. Ineens geen storing meer alleen wel een inzakkende 5 cellen. Tsja niet voorbereid op het gebruik en 1 cell die niet meekwam met laden..

Al met al een dikke baaldag en genoeg reden tot het verder experimenteren met mn aandrijflijn.
Op de wedstrijd dag waren de nummers 1 en 2 ongeveer gelijk snel. De ene reed met een GM 120, 13.5 lrp en een lipo.. de ander met de Sphere 2007 comp. en een GM 10.5 met 5 cellen.

Zelf vandaag voor het eerst weer kunnen rijden. Dit keer 0,0 storing gehad en een boel geprobeerd. uiteindelijk toch weer bij mijn Lipo combi beland en zelfs mijn Gm weer in de auto gehad. Toch moet ik zeggen dat ik de punch van de Gm mis.. Ik vertand heb op het ogenblik op een 4.91 tov. 4.5-4.7 de vorige dagen. enig idee of ik veel hoger of lager moet proberen??

Wel zie ik dat het verschil tussen spx/GM of een TC spec/2007 comp. niet erg groot is. Een opluchting voor degenen die nog geen Stock regelaar op de kop hebben getikt.

Groeten Vincent

Laatst bewerkt:
Het verschil op een kleine baan is niet zo groot.
Op een grote baan ben je met een LRP tc in het nadeel.

Ik was met de Tekin tegen over de LRP TC in het voordeel.

Let wel op dat je de SPX veel lichter moet vertanden dan een LRP TC of een GM genius 120

Met de SPX, Tekin en de GM vertime je je motor verder.
De Tekin en SPX vertimen direct en de GM doet het er steets bij op het rechte stuk.

Vertand de LRP motor een stuk lichter dan de gm motor
de lrp moet toeren maken en de gm motor kun je wat zwaarder vertanden.
alleen met de spx niet zo zwaar als de gm regelaar.
spx zit bij ons met een sp motor op 5,4
met gm regelaar op 4,5 a 4,7

hoe reken je de roll out uit van een toerwagen? Alleen pi x diameter (achter)band delen door aantal tanden spur maal aantal tanden pinion gaat niet op.

Want ik zie veel getallen voor toerwagens maar om enige vergelijking te maken met bijvoorbeeld pro10 heb ik de rollout nodig van de toerwagen.

Ik zal proberen de LRP nog lichter te vertanden om te zien wat het resultaat is.
Ik rijd op Real 80.. wat toch wel een grote baan is.

Ook zal ik nog eens een GM motor proberen en testen met beide regelaars.

We gebruiken bij toerwagen bijna nooit de rollout omdat de banden diameter eigenlijk altijd wel zo goed als gelijk is omdat we op rubber rijden.

Bij toerwagen gebruiken ze de totale ratio van de auto.

spur/pinion*interne ratio= totale ratio

Voorbeeldtje (Spur 70 tands, Pinion 25 tands, interne ratio Mi3 1,8):
70/25*1,8= 5,04

MACH is volgens mij een big track. Dus ben ik met de TC in het nadeel.
Als ik het topic goed gelezen heb, komt dat door de interne software van de LRP regelaar (TC). Deze kan je dus niet aanpassen (in tegenstelling tot de GM). Maximaal vertanden wat de fabrikant op geeft voor de 13.5T (4.0:1) heeft dus niet echt zin omdat dat dus niet perse sneller hoeft te zijn.

Oke, vraagje;
Is hij niet sneller op het rechte eind of een totale ronde? Ik begrijp dat je dat als je hem zwaarder vertand dat de auto minder snel optrekt. Maar in het verhaal komt het niet echt duidelijk naar voren waar het nu aan ligt.

Wat zou je dan nog meer kunnen doen om een hoge snelheid (lagere ronden tijden) te krijgen buiten het netjes sturen om ;)

Halewijn

hoe reken je de roll out uit van een toerwagen? Alleen pi x diameter (achter)band delen door aantal tanden spur maal aantal tanden pinion gaat niet op.

Want ik zie veel getallen voor toerwagens maar om enige vergelijking te maken met bijvoorbeeld pro10 heb ik de rollout nodig van de toerwagen.

Alexander,

Welcome to GearChart.com

Daar kan je alles vinden en dus ook de roll-out van een TC. De meeste TC wielen zijn +/- 61mm

Heb even een S400 genomen met een final GR van 5:09 en een banden diameter van 61mm en dan kom je op een roll-out van: 37,67mm. (dit is uiteraard wel met 13.5)

Dit is wel apart want in de 10.5 Pro10 op de MACH rijden we iets tussen de 55-60mm roll-out. Mijn mening is dus dat het totaal niet met elkaar te vergelijken is pancars en TC's.
Ik ben dus ook wel erg benieuwd wat voor roll-out met een Pro10 icm een SPX/GM gereden zou kunnen worden op een lange baan...

Joost.

Real80 is een van de grotere banen in NL. Ik reed met een GM en een ander met een TC... we waren even snel! Ik met 13.5 lipo hij met 10.5 en 5 cellen. Ik ben niet zo overtuigd van je opmerking op grotere banen...............

Real80 is een van de grotere banen in NL. Ik reed met een GM en een ander met een TC... we waren even snel! Ik met 13.5 lipo hij met 10.5 en 5 cellen. Ik ben niet zo overtuigd van je opmerking op grotere banen...............

Of jij bent niet zo snel als je zelf denkt ;)

Hoi,

Met veel intresse lees ik dit topic, omdat ik sinds kort ook op MACH rij met een 13,5T LRP en lipo.

Kunnen jullie mij vertellen wat ongeveer het snelheidsverschil zal zijn tussen de Sphere TC en de SPX/GM regelaar?

Alvast bedankt!

Halewijn
Ik verplaats mij GM moter met een SPX op de 3.5 en ga zelfs nog wat zwaarder straks, genoeg punch en een top van 68 km. Een hoge top staat niet voor alleen een snelle ronde. ook als je maat 63 gaat kan je een ronden neer zetten van rond de 18.6 sec.

Ben wel overtuigd dat 13.5 lipo een zeer geslaagde klasse is waarin nu bij ons op de mach steeds meer animo is.

Alexander,

Welcome to GearChart.com

Daar kan je alles vinden en dus ook de roll-out van een TC. De meeste TC wielen zijn +/- 61mm

Heb even een S400 genomen met een final GR van 5:09 en een banden diameter van 61mm en dan kom je op een roll-out van: 37,67mm. (dit is uiteraard wel met 13.5)

Dit is wel apart want in de 10.5 Pro10 op de MACH rijden we iets tussen de 55-60mm roll-out. Mijn mening is dus dat het totaal niet met elkaar te vergelijken is pancars en TC's.
Ik ben dus ook wel erg benieuwd wat voor roll-out met een Pro10 icm een SPX/GM gereden zou kunnen worden op een lange baan...

Joost.

Ja inderdaad daar heb ik dan helemaal niets aan hehe. Ik dacht als ik dezelfde rollout heb als de tourwagens ik ongeveer dezelfde settings van mijn regelaar kon gebruiken... timing etc. Helaas is het dan echt compleet anders.

Hier ben ik ook benieuwt naar, wat is het verschil tussen de (en dan in rij snelheid rondetijd):
LRP Tc, 13,5, lipo en Lrp SPX 13,5 en lipo.

gtz kees

Ik verplaats mij GM moter met een SPX op de 3.5 en ga zelfs nog wat zwaarder straks, genoeg punch en een top van 68 km. Een hoge top staat niet voor alleen een snelle ronde. ook als je maat 63 gaat kan je een ronden neer zetten van rond de 18.6 sec.

Ben wel overtuigd dat 13.5 lipo een zeer geslaagde klasse is waarin nu bij ons op de mach steeds meer animo is.

Nu weet ik niet wat de maximale gearratio is van een GM motor 13.5T maar ik denk dat de LRP 13.5T zo'n zware verhouding niet echt prettig vindt...

Of is 5+ minuten van een wedstrijd te kort tijd om de motor te warm te laten worden en kan je hem daarom wat zwaarder vertanden?

Bij 63 km/u en een rondje 18,6 sec op MACH rijden is natuurlijk rete strak rijden :D. Dat lukt (nog) niet, maar hopelijk kom ik wat later in het jaar in de buurt als ik wat meer ronden op mijn conto kan schrijven :-).

Halewijn

Nu weet ik niet wat de maximale gearratio is van een GM motor 13.5T maar ik denk dat de LRP 13.5T zo'n zware verhouding niet echt prettig vindt...

Of is 5+ minuten van een wedstrijd te kort tijd om de motor te warm te laten worden en kan je hem daarom wat zwaarder vertanden?

Bij 63 km/u en een rondje 18,6 sec op MACH rijden is natuurlijk rete strak rijden :D. Dat lukt (nog) niet, maar hopelijk kom ik wat later in het jaar in de buurt als ik wat meer ronden op mijn conto kan schrijven :-).

Halewijn
Ga met de LRP 13.5 rond de 4.5 zitten. Ben er woensdag weer en wil je anders graag helpen een juiste verhouding te vinden.

Ga met de LRP 13.5 rond de 4.5 zitten. Ben er woensdag weer en wil je anders graag helpen een juiste verhouding te vinden.

Dank je voor je aanbod, maar ik ben er woensdag helaas niet van de party. Vrijdag weer vanaf 17.00 uur.:D Of hopelijk een andere keer.

Ik zit nu op 4.24 en ik kom net boven de 60 km/u in de eerste ronden. Daarna zakt de snelheid tot +/- 58 km/u...

Zou het dan toch aan die verrekte SPX/GM liggen??

Halewijn

Of jij bent niet zo snel als je zelf denkt ;)

hahaha ja. ;)

nee er zit verschil in maar dan moet je wel de juiste vertanding vinden.
Ik heb vanmiddag met een tekin motor en een speedpassion motor getest.
De tekin op 5,8 en de speedpassion op 4,9
Toen gingen ze ongeveer even hard.
De totale vertiming die ik ingesteld had op mijn regelaar was bij de tekin minder.
Daar ga ik morgen als het droog is nog wat meer vertiming bij zetten.

De LRP TC komt toeren te kort.
Een brushless motor draait optimaal bij een bepaald aantal toeren en dat is per baan en per regelaar verschillend en per motor ook nog eens.
Als je dus een lrp motor vergelijkt met een speedpassion motor en je vertand ze gelijk dan krijg je verschillen.
Als ik de tekin motor net zo zwaar vertand als de speedpassion motor en ik kijk dan naar de acceleratie en topsnelheid dan is die bij de speedpassion beter.
Ga ik nu bijde motoren lichter vertanden, dan gaat de speedpassion op een gegeven moment niet meer harder. de Tekin daarin in tegen gaat harder en harder.
Zo is het ook met de regelaars.
Als je een spx net zo zwaar vertand als een TC en je gaat dan vergelijken, dan krijg je een hele andere uitkomst dan als je iedere regelaar optimaal vertand.

Tja het is heel wat.
Ik ben nu bij ERCE bezig geweest met testen en testen en nog ondek ik iedere keer andere setups.
Merk wel dat de speedpassion zijn grens heeft. die is niet zo goed met een hoop toeren en de mindere motor op toeren gebied.
De LRP motor nog niet zo getest maar de tekin al wel.
Dat is helemaal een toeren monster.
motor blijft gaan.
Als ik die tekin motor net zo vertand als die speedpassion motor is het einde motor.
Doe ik het andersom dan zakt de speedpassion in.
zo is het ook met regelaars en de vertiming.

Had voor de fun de tekin motor geheel vertimed en de regelaar.
daarna even gas gegeven.
hield de auto in de lucht.
Heb de spx met een lrp motor wel eens zien gaan maar dit was helemaal erg.
1 abdn begaf het. scheurde open.
Op de baan had de motor geen koppel en liep niet hard. maarja was ook iets te veel van het goeden.

De LRP TC komt toeren te kort.

Bedankt Mikky32 voor je verhaal.

Als dus de TC regelaar toeren te kort komt moet je het volgens mij gaan zoeken in een higher torque? Zodat je dus meer watt hebt en zwaarder kan vertanden.

Bv de Hackler 13.5T brushless (oa roar approved) leverd 290 watt(!?!) maar minder tmp/v namelijk 2360.

Wat is dan een betere keuze als we de regelaar buiten beschouwing houden? Een high torque motor of juist de high rpm?

Of stel ik nu gekke vragen :rolleyes:?

Halewijn

Laatst bewerkt:
Bedankt Mikky32 voor je verhaal.

Als dus de TC regelaar toeren te kort komt moet je het volgens mij gaan zoeken in een higher torque? Zodat je dus meer watt hebt en zwaarder kan vertanden.

Bv de Hackler 13.5T brushless (oa roar approved) leverd 290 watt(!?!) maar minder tmp/v namelijk 2360.

Wat is dan een betere keuze als we de regelaar buiten beschouwing houden? Een high torque motor of juist de high rpm?

Of stel ik nu gekke vragen :rolleyes:?

Halewijn

nee dat is weer per baan verschillend.
Maar een rpm motor gaat in princiepe harder dan een koppel motor.
maar op de lrp tc kun je op de motor vertimen en dan compenseer je het verschil.
maarja dan moet dat wel toegestaan zijn.
en moet het kunnen op de motor.

Als we het vertimen van de regelaar buiten beschouwing laten, zou jij dus eerder voor bv een Novak 13.5T gaan met 165 watt en 3300 rmp of een LRP 13.5T met 201 watt en 3200 rmp dan dus die Hacker 13.5T met 290 watt en 2360 rmp?

Meer watt houdt dus niet meteen in dat je zwaarder kan vertanden? Hoe kan het dan dat ze in de US zo enthousiast over deze motor zijn?
HACKER BRUSHLESS MOTORS - R/C Tech Forums

Het zal wel met voorkeur te maken hebben, maar hopelijk kan iemand het mij uitleggen hoe dat dan werkt met watt en vertanding.

Halewijn

Back