13.5 en lipo-ervaringen

Als we het vertimen van de regelaar buiten beschouwing laten, zou jij dus eerder voor bv een Novak 13.5T gaan met 165 watt en 3300 rmp of een LRP 13.5T met 201 watt en 3200 rmp dan dus die Hacker 13.5T met 290 watt en 2360 rmp?

Meer watt houdt dus niet meteen in dat je zwaarder kan vertanden? Hoe kan het dan dat ze in de US zo enthousiast over deze motor zijn?
HACKER BRUSHLESS MOTORS - R/C Tech Forums

Het zal wel met voorkeur te maken hebben, maar hopelijk kan iemand het mij uitleggen hoe dat dan werkt met watt en vertanding.

Halewijn

Mijn keus zou zijn
tekin redline motor
novak
een van die 2
dat zijn de 2 snelste

op een korte baan heb je wat meer aan koppel maar met de juiste vertanding red je dat ook met die 2.
heb een 10,5 novak indoor zien gaan.
reed alle lrp's zoek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent nog al wat van plan zeg, als ik je eersteberichten lees lijkt het me verstandiger eerst te investeren in tijd om veel heel veel rondjes te rijden op de MACH en als dat 5 minuten goed gaat zonder naast de baan te komen dit verhaal weer oppakken en kijken naar een snelle combinatie van motor, regelaar en lipo.

Er rijden al best wat 13.5 lipo auto's rond en ga is bij hun kijken wat ze doen, de rest komt wel.

Je bent nog al wat van plan zeg, als ik je eersteberichten lees lijkt het me verstandiger eerst te investeren in tijd om veel heel veel rondjes te rijden op de MACH en als dat 5 minuten goed gaat zonder naast de baan te komen dit verhaal weer oppakken en kijken naar een snelle combinatie van motor, regelaar en lipo.

Er rijden al best wat 13.5 lipo auto's rond en ga is bij hun kijken wat ze doen, de rest komt wel.

kijk eindelijk een andere kijk er op .
ik heb net dit jaar voor het eerst een nieuwe wagen[bijna nieuw] gekocht.
en rijd dit jaar voor het eerst met de clubraces mee op real80.
ik weet hem eindelijk op de baan te houden.
en als ik mijn best doe en er niet te veel rond rijd,kan ik nu 15 min rondrijden.
zonder naast de baan te komen.

dit word iets anders onder de echte race ,
maar zolang een ander clublid er sneller mee is,rijd ik nog mijn eigen race.
setup xray009 lrp comp 007 2ehands gekocht 1,5 jaar geleden en een trackpower 4900 lipo
met een 13,5 lrp motor.
de lipo is ook 1,5 jaar oud.

de gm regelaar zit nog in mijn koffer[al 1 maand] en word later wel een keer geprobeerd.
eerst nog even rijden rijden rijden rijden rijden rijden.

rogier is wel wat sneller maar heeft ook zijn wagen beter voor elkaar als ik .
en we rijden wel eens met elkaars wagens om ervaring op te doen of het beter kan.

en veeeeel belangrijker we hebben een hoop lol echt de msn /sms staat niet stil na een goede tijd.met dank aan mijlaps.
groeten wiebe.

Stephan, wat ik al eerder in mijn post had neergezet is dat idd het belangrijkste is. En daar wordt aangewerkt, ik ben er vrijdag weer.:D

Maar er is ook een verschil tussen intresse hoe dingen werken, waarom en netjes rijden... En die ruimte moet er toch kunnen zijn?

Ik blijf voorlopig lekker rijden met mijn TC en LRP 13,5T en met welke gearratio wordt het nog even uitdokteren. Maar kijken naar andere spulletjes is altijd leuk en leerzaam;)

Halewijn

Die staat natuurlijk, op de MACH help iedereen elkaar graag, ben er alleen vrijdag niet meestal op woensdag. Maar als je er bent schiet me maar aan. Kaal, groot + donkere Bril.

Toch weer even naar boven halen om te kijken hoe men nu naar een aantal weken buiten rijden tegen de 13.5 + lipo klasse kijkt.

Bij ons op de MACH wordt de groep steeds groter en is men erg enthousiast, en wordt druk getest met motoren en gear ratios en daar doe ik grettig aan mee. Had een GM 13.5 gekocht en die bleek prime te werken waardoor iedereen er nu meer rijd. Weg voordeel maar het gaat om de lol en die is er niet minder om.

gr
Stephan

Toch weer even naar boven halen om te kijken hoe men nu naar een aantal weken buiten rijden tegen de 13.5 + lipo klasse kijkt.

Bij ons op de MACH wordt de groep steeds groter en is men erg enthousiast, en wordt druk getest met motoren en gear ratios en daar doe ik grettig aan mee. Had een GM 13.5 gekocht en die bleek prime te werken waardoor iedereen er nu meer rijd. Weg voordeel maar het gaat om de lol en die is er niet minder om.

gr
Stephan

Tja... wat zal ik zeggen.... Ff de knuppel in het hoenderhok? Ik heb mensen gesproken die eerst fel tegen lipo waren, maar er nog nooit mee gereden hadden. Nu hebben ze dit jaar een keer ermee gereden en zijn helemaal wild enthousiast. Ze willen niks anders meer. Daarnaast zie je dat bij ons op de club ook verstokte modified mensen nu een 13.5 lipo wagen klaarmaken. Bij de modified is er weinig/geen spanning en wij in de stock gaan in een treintje over het circuit. Continu wisselen van positie, continu strijd.

Waanzinnig leuk racen is het geworden en ook gewoon 10 minuten lang. En in die 10 minuten heeft er niemand last van terugval en blijven we dezelfde ronden rijden! DE stock klasse is bij ons bijna de grootste klasse van de club! We zijn met een groep echt continu bezig om te kijken hoe we het maximale eruit kunnen halen. Vertanding, banden, accu's enz enz. Ik kocht een GM regelaar; sommigen sceptisch. Resultaat was duidelijk merkbaar en vervolgens direct meer GM's op de baan. Nu ook wij sinds kort een GM 13.5 getest en die beviel super. Hoppa; meer GM 13.5's in aantocht. De Corally 13.5 is trouwens ook een goed alternatief op een klein bochtig circuitje.

We hebben verschillende regelaars getest en op dit moment zijn de Sphere 2007, de GM120 en de SPX echt de regelaars die eruit steken. Jaja, zelfs de Sphere 2007!! De Tekin blijft bij ons achter, net zoals de Sphere TC.

Bij ons hebben we ook mylaps. Echt super; als je zelf niet kan rijden maar weet dat concurrenten wel rijden zit je thuis continu te kijken wat ze doen. Af en toe ff plagen hoort er dan ook bij als je op de baan bent; even 4.5 erin en paar snelle ronden zetten en dan heb je binnen 10 minuten zo 2 a 3 smsjes met de vraag wat je gevonden hebt.

Al met al dus steeds meer mensen die enthousiast worden over lipo. Dan wel in combi met 10.5 dan wel met 13.5. Erg lange rijtijden, nog geen enkele accu ontploft, geen incidenten terwijl we ze soms wel met 8A laden..... Niks aan de hand!!

Ik hoop dat alle mensen die zo sceptisch waren afgelopen maanden, ook het lef durven hebben om op een gegeven moment toe te geven als ze het super vinden. De NL kampioen van de afgelopen jaren, Bart Wubben is in ieder geval al een groot voorstander en wil niks anders meer schreef hij elders letterlijk!

Zou het er ooit nog van komen dat het via de Nomac mag? Of moeten we echt naar de Dutch RC Series??!

Oh ja... we gebruiken allen een lader van maximaal 100 Euro. Ik heb 1 iemand gezien met eentje van 225. Gok eens welke als enige tot nu toe is gesneuveld..... Hoezo lipo is duur?!?!?!

Bij ons dus presies het zelfde, je ziet nog wel een verschil tussen de serieuze rijden die echt een paar keer in de week te vinden zijn en de jongnes die het leuk vinden om lekker te rijden maar dat maakt het erg leuk. Bij ons rijsd ook Niels Koenekoop mee en die is dan wel zo eerlijk om het met een gewonen regelaar en sweeo bande te doen maar door zijn strakke rijden moet ik erg mijn best doen om het voor te blijven.

Zaterdag bij de 2e ZAC reed ik op kop en een klein foutje van 4 sec en ik stond 4e, helaas ging het regenen maar het was echt super. Wat nu ook wel grappig is om te zien dat de 10.5 5cell met nieuwe accu's de eerste paar weken harder reden dan ons maar nu draait het een beetje om en zie de 10.5 soms wel eens iets langzamer gaan.....

Leve de LIPO......

PS er wordt bij ons gewoon met 1c geladen en voor de wedstrijg gecheckt op voltage. Niet boven de 8.44 volt.

groet en hoop dat er meer en meer bijkomen..

Tja was de NOMAC maar afgelopen jaar om gegaan.
Ik ga ze aanschaffen om mee te trainen. heb er nui een paar keer mee gereden en zie alleen maar voordelen.
Is tevens een kosten besparing voor mij.

Ben tevens nadat ik met lipo heb gereden die cellen helemaal beu.
Niet alleen het laden en zo is fijner van lipo.
Ook het rijden is fijner.
Van de eerste tot de laatste minuut power.

Ook ik rijd bij Rogier op Real80.
We hebben beiden dezelfde auto gekocht en na de SPX heb ik me toch ook een GM regelaar aangeschaft.
De SPX had ik eerst en ik heb er prima mee gereden. Echt een foolproof regelaar die makkelijk in te stellen is. Wel een hoop spelen met de vertanding om de meest optimale situatie te vinden.

De GM is meer het wiskundeboek dat je even door moet nemen en bestuderen om alles optimaal te krijgen. Na een paar weken met een wat slecht aanlopende regelaar te hebben gereden heb ik het geheel opnieuw ingeregeld op een nieuwere software versie en ja daar ging het geheel heen. Nu ook nog een GM 13.5 er op geschroefd en nu loopt het helemaal naar wens.

Vandaag tijdens de opendag op de club weer een lange dag kunnen spelen met de nieuwe motor en regelaar en ja nu is het echt helemaal top!
Zelfs 1 van onze fanatieke modified rijders heeft nu ook een stock auto gebouwd om mee te kunnen rijden met de grote groep stock rijders. En volgens mij volgen er nog een aantal.
Vandaag was het verschil tussen de modified en de stock net iets meer dan een seconde (1,1 sec op de snelste ronde gemeten).

Het leuke is dat de Fanatieke 5 Cellen rijders met de 10.5 combinatie prima mee kunnen rijden en niet mijlen ver achterliggen. Dit maakt het een stuk gezelliger en behoed ons voor discussies over wel of geen lipo gebruik en de kosten om om te moeten batterijen naar de 13.5 met lipo.
Al met al is het dit jaar weer een mooie klasse.

Ook hebben we vandaag een 5000 mAh 40C accu in onze stock autos getest. Eens zien of we er nog verschil mee merken. Nou niet dus... Tot nu toe niks snellers oid. De stromen zullen toch echt wel te laag zijn om wat te kunnen merken. Soms zelfs het gevoel dat ze trager waren dan onze vertrouwde 25-30 C 4000 accus.
Binnenkort nog maar eens meten wat de amperes en voltages van deze accus zijn onder belasting in de stock klasse.

Ook hebben we vandaag een 5000 mAh 40C accu in onze stock autos getest. Eens zien of we er nog verschil mee merken. Nou niet dus... Tot nu toe niks snellers oid. De stromen zullen toch echt wel te laag zijn om wat te kunnen merken. Soms zelfs het gevoel dat ze trager waren dan onze vertrouwde 25-30 C 4000 accus.
Binnenkort nog maar eens meten wat de amperes en voltages van deze accus zijn onder belasting in de stock klasse.

Welk merk?
Want die goedkope lipo's geven zowie zo niet wat er op het label staat.

stephan hoeveel mah hebben die van robitronic?

IK ga met mijn robitronic 40C 2 á 3 tiende van een seconden harder dan mijn LRP 5300 28C lipo's... ga er nog 1 bij kopen.

Dat heeft waarschijnlijk meer met de interne weerstand (ohm) te maken.
Hoe lager deze is hoe makelijker hij de energie vrij kan geven.
De LRP heeft een hogere weerstand dan de Robitronic 5000 mah (@mikkey32) 40C.

De mah en C geven alleen het vermogen (A) aan. Bij een 13,5T zijn lipo's met heel veel mah en een hoge C vaak een overkill. Maar hier is al veel over gezegd en geschreven op dit forum.

Ik heb een stukje kunnen vinden over weerstand bij lipo's. Hij stond bij onze vliegeniers. zie onderstaande link;

maximum-lipo-laadstroom-2

Sommige (duurdere) laders kunnen de weerstand meten. Erg handig.
Zo heeft de SCM lipo een interne weerstand van 0,014 ohms. Een Intellect 0,027 ohms en een 3Racing 0,022 ohms...

Drie keer laden ;-) welke de snelste lipo is...

Misschien ook wel makelijk, een lijst met alle goedgekeurde lipo's;

http://www.efra.ws/2009%20EFRA%202S%20LiPo%20List%20V4%20pdf.pdf

Halewijn

dankje
zie dat de meest geliefde lipo van amerika er ook bij staat.
Jammer alleen dat die duurder is dan de gemiddelde lipo.

Sommige (duurdere) laders kunnen de weerstand meten. Erg handig.
Zo heeft de SCM lipo een interne weerstand van 0,014 ohms. Een Intellect 0,027 ohms en een 3Racing 0,022 ohms...

Als je dan een simpele berekening doet met deze interne weerstanden zie je waarom deze zo belangrijk is om snel te gaan op het circuit. Dan lijkt mij ook dat de SCM lipo het snelste is op het circuit.

Stel je verbruikt 40A continue bij alle 3 de accu's dan zal je per accu een andere spanning op de motor hebben. Dus sneller of langzamer gaan.

Spanningsverlies over de Interne weerstand:
SCM = 40A x 0,014 = 0,56V verlies
Intellect = 40A x 0,027 = 1,08V verlies
3Racing = 40A x 0,022 = 0,88V verlies

Dus hoe lager de interne weerstand hoe minder spanningsverlies je hebt over deze interne weerstand en meer spanning naar de motor kan en dus harder gaat.

Idd,

Het gaat misschien maar om een paar km/u, maar dat is net die tienden van een seconde per ronde waar Stephan het over heeft.

Voor de meeste zal het een worst zijn, maar voor een select groepje rijders (waar ik dus niet bijhoor ;-) ) is dat een kwestie van winnen of verliezen...

Halewijn

Idd,

Het gaat misschien maar om een paar km/u, maar dat is net die tienden van een seconde per ronde waar Stephan het over heeft.

Voor de meeste zal het een worst zijn, maar voor een select groepje rijders (waar ik dus niet bijhoor ;-) ) is dat een kwestie van winnen of verliezen...

Halewijn

dan heb je het wel over de wereld top( jilles groskamp marc rheinard etc etc)die dat merken

Back